Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Tystaste däcken?

Bilfrågan

Vilka däck ska jag välja för att minska bullret i min bil? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min BMW Z4, 2,5 si, 2008 behöver nya däck. Däcken är punkteringsfria original 225 45/17. De är bullriga och jag uppfattar också bilen som spårkänslig, vilket kanske hör ihop med däcktypen. I ert test framstår Continental som sammantaget klart bäst. Om jag prioriterar lågt buller och riktningsstabilitet ser Bridgestone, Goodyear, Michelin och Pirelli ut som bra alternativ. Hur stor skillnad är det i praktiken beträffande buller? Frågan om spårkänslighet behandlas inte särskilt i testet.  

Svante Elofsson

Svar:
Du är inte ensam om att uppleva BMW:n som spårkänslig med punkteringsfria däck. Det klagar många på. I våra däcktester kollar vi emellertid inte spårkänslighet eftersom den kan skilja sig mellan olika bilmodeller. 

RFT-däck (Run Flat Tyres) har hårdare däckssidor och det kan påverka även ljudnivån. De fyra däck som du nämner är tämligen likvärdiga vad gäller buller. I 90 km/tim skiljer som mest två decibel, vilket kan uppfattas av örat. I testets sammanlagda komfortbedömning fick Bridgestone, Goodyear och Michelin den högsta poängen.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad är dina erfarenheter av spårkänslighet med olika däck?

Kommentarer

#1
2016-06-20 07:20

RTF suger. En annan sak som folk inte tänker på är att om man inte har högt däcktryck i rftdäck och så låter man de kylas ner över en normal natt så är de INTE helt perfekt runda när de "vaknar" på morgonen. Man kan lätt känna igen rftdäck med att de "småguppar" tills de blivit varma. Jag har haft två nya bilar som levererats med RFT däck senaste 4a åren. En BMW för ett halvår sen. Båda har samma beteende. Passaten har fått nya normala däck nu. Mycket bättre komfort.

#2
2016-06-20 07:30

Kan bara hålla med - RFT är ett påfund av mörka makter. Har haft det på ett gäng BMW och har nu fått nog. Kan inte förstå logiken i att skapa en i övrigt utmärkt bil och sen förstöra den med däck som är tunga, hala, spårkänsliga och bullriga.

#3
2016-06-20 09:16

Och hur ofta får man punka?

#4
2016-06-20 09:48

duccedriver: Inte nog med det. Det funkar utmärt att laga vanliga däck med en däcklagningssats på plats. RFT är bara bra ifall man inte vill stanna _just nu_. RFT hjälper inte mot söndertrasad däckbana.
Har man däcktrycksvarning så stannar man, använder lagningssatsen och rullar vidare. Klart på typ 10 minuter max. Inga RFT-däck.

#5
2016-06-20 10:40

Förtydligande: däcklagningssats skall vara av typen: burk med slime/tätningsmassa+ 12V kompressor.
Jag har köpt min på Amazon.UK.
De trycksatta burkar med slime som säljs orkar bara fylla upp däcket till 0.3 - 0.5 bar, vilket är o-bra.
Beställde just nu en sats till - två bilar - SEK 360.

#6
2016-06-20 11:27

Mycket svårt att ge råd om däcksval som gäller över längre tid. Skillnaden mellan till synes samma däck men olika tillverkningsår/olika produktionsanläggningar/ flera andra faktorer kan vara större än skillnaden mellan olika däcksmärken. Vi köpte på "färsk" rekommendation icke-RFT Pirelli till en BMW X3 för 4 år sedan. Långt mycket bättre än original-RFT.
En bekant köpte i fjol enligt beteckningen samma däck till 3-serie, dom var inte ett dugg bättre än original-RFT!
Berodde troligen både på att RFT-däcken har blivit bättre med åren och att icke-RFT var annorlunda 3 år senare

#7
2016-06-20 11:47

Jag valde Goodyear EfficientGrip Performance till min bil...
Bra väghållning och ändå tysta! :-)

#8
2016-06-20 13:29

Har man en reservhjulsbalja men inget reservhjul så kan man väl förvara ett av vinterdäcken där? Särskilt om det är dubbfritt. Måste vara bättre än vilken lagningssats som helst.

#9
2016-06-20 16:51

Visst RTF är kanske inte jättebra, men de får orimligt mycket skit och det har hänt mycket med utvecklingen av däcket på senare tid. Jag har Bridgestone POTENZA RTF på min nya BMW och även om de är relativt breda back (255) så finns ingen tendens till spårkänslighet, har inte heller varit med om att de skulle blivit ojämna efter bilen varit parkerad över natten.

#10
2016-06-20 20:15

pinjong , det finns nästan inget farligare än att byta hjul vid en punktering. Det var något man gjorde förr i tiden när det oftast var gles trafik.
Idag ringer man assistans som kommer tillsammans med en "kuddbil" och fixar punkan.
Inga bilar behöver reservhjul eller lagningssats egentligen.

#11
2016-06-20 21:13

Beror väl på var man befinner sig?

De två gånger jag fått punktering har jag i lugn och ro åtgärdat med hjälp av bilens för ändamålet avsedda kompressor. Klart snabbare än assistans och smidigare än att byta däck. Har man man en mindre skada och nära till däckverkstad behöver man inte ens använda lagningsvätskan.

#12
2016-06-20 22:05

Riktigt muskorv, jag har gjort detsamma, hemma vid carporten och faktiskt en gång vid E20, men då en bra bit från vägen på en avfart.
Men jag har sett självmordsbenägna som bytt vänster framhjul på vägrenen, något som inte assistanskillarna gör.
Det är otäckt.

#13
2016-06-21 00:32

Det är inte däcken eller bilens fel att det bullrar så förbannat, det är våra skitdåliga vägar som misskötts av våra värdelösa regeringar. Jag VET vart pengarna gått men det får man inte säga.

#14
2016-06-21 15:08

RFT är skit.
Valfritt normaldäck av känt märke är bättre.

#15
2016-06-22 10:58

Håller med valle_x ... usla vägar!
Men grundproblemet är dubbdäcken som gräver bort asfalten så man kör på stenarna som blir kvar (som kullerstensvägar) ... då bullrar det ordentligt!
FÖRBJUD DUBB!!!!!!!!!!!!!!!

#16
2016-06-23 09:42

Jag kör själv en BMW Z4 E85 3,0i. Denna hade som ny Bridgestone RFT däck som spårade enormt. Har bytt till Continental SportContact 5 och bilen spårar inte alls. Går även påtagligt tystare. Vill du få bilen ännu tystare stoppar du en fryspåse med glasull i facket för fällningsmekanismen till cabben på höger sida. Här kommer det mesta vägljudet in. Kör med Good Year Effency Grip på min andra bil, BMW E91 xDrive, Dessa är också utmärkta men har inte riktigt samma styrrespons. Köp till en pump och en lagningssats så slipper du spray vid ev. punka. Finns på ebay för en överkomlig peng. Har funnit att ett däcktryck på 2,3 fram och 2,5 bak gör att bakänden inte blir så nervös. Dim. på båda bilarna 225/45 17

#17
2016-07-08 17:47

På min BMW M 235i skodd med Bridgestone Potenza Rtf har jag inte märkt av någon som helst
spårkänslighet, oavsett lugn eller tuff körning.

#18
2016-07-08 18:07

Tystaste däcket är det som inte rullar......

#19
2016-07-08 18:43

Conti är dom klart tyskaste däcken

#20
2017-08-19 16:27

Continental är kanske tyskast men definitivt inte tysta. jag har samma dimension som nämnts. På vissa vägavsnitt "överröstar" de både radio och GPS-rösten med ett öronbedövande oljud. T.o.m. så att vinterdäcken är betydligt tystare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.