Bild
Nästa artikel
Frågeställaren tycker att senaste generationen av Opel Astra bullrar för mycket och undrar om biltillverkaren kan göra något åt det.

Bilfrågan: Tystare Astra?

Bilfrågan

”Hakade upp mig på ljudnivån i kupén. Vet ni om Opel gjort något åt det?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har ägt två stycken Opel Astra och uppskattat den goda körkänslan och robusta konstruktionen. När det var dags att byta bil senast var det därför naturligtvis intressant att kika på den nya Astran. Tyvärr hakade jag upp mig på ljudnivån i kupén och kunde även konstatera att det var något som kom fram, och kritiserades, i olika tidningars biltester. Vet ni om Opel gjort något åt det och i så fall från vilket tillverkningsdatum?
Björn C
 
Svar:
Tyvärr är det nästan omöjligt att göra radikala förbättringar på en befintlig konstruktion när det kommer till vägbullret. Om Opel vill få tyst på Astran krävs nog en ny plattform och det lär inte komma förrän tidigast år 2022. 
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du provat nya Opel Astra? Vad tyckte du om bullernivån?
 

Kommentarer

#1
2017-11-20 13:35

Det råder ju delade meningar om det.
Det är väl bara vi bilägare som stenhårt kör den linjen.

Läs Teknikens Värld, där håller man inte med om det.
I två nummer i år har man berömt Astra för låg ljudnivå.

Teknikens värld Nr 9 17
”Låg ljudnivå och bra stötkomfort tillsammans med riktigt sköna stolar.”

Nr 20 17
”Opel erbjuder riktigt bra komfort, även sett i ett större perspektiv utanför Golfklassen.”
”Dessutom är ljudnivån låg i Astra, trots 17-tumshjulen som testbilen är extrautrustad med.”

I samma test skriver man om Golf "ljudnivån har ofta varit något av ett problem i Golf och det märks ett vägljud i Golf, så allt är inte perfekt."
Detta satt i perspektiv på att få underligt nog klagar på ljudnivån i Golf, fast jag upplever den som Teknikens Värld, relativt medelmåttig.

Leta rätt på en bil med andra däck och prova igen.
När det råder delade meningar kan man inte nöja sig med första åsikt utan då får man gräva djupare och undersöka mer för att hitta rätt svar.

#2
2017-11-20 13:47

Olika däck fabrikat och däck dimension skapar olika ljudnivå i kupén. Gäller att ha lite tur och få tysta däck.

#3
2017-11-20 13:53

Astra bullrig?
Vid mina två provkörningar av Astra K, båda med 17tums hjul och 125 hk bensinaren tyckte jag den var förvånansvärt tyst i kupén, pigg och allert motor, inspirerande att köra, sköna stolar och bra led-lysen. Men alla har vi väl olika preferenser om vad som är bullrigt. Den var inte lika tyst som min dåvarande BMWF11. Men fullt acceptabelt för bilklassen.

#4
2017-11-20 14:18

Jag häller med Nicklas att testa en annan med andra däck.
Men det kan ju också vara med i bedömningen att på grov asfalt kanske den är bullrigare än en annan bil, jag vet inte men skillnaden kan vara matkant.
Den överlägset bullrigaste bil jag körtsista 10 åren var nya insignian med 20 tums demo däck.
På grova asfalten trodde man inte på det man hörde, helt sjukt att ha en demo bil med 20 tum.
Lilla Fabian var tyst jämförelsevis så däcken spelar avgörande roll.

#5
2017-11-20 14:51

Det beror väl på var man kör, den Insignian jag körde med 20 var i stort sett relativt "tyst".
En bil med den ljudnivån den hade skulle jag inte ha minsta problem med, klart tystare än Golf.

#6
2017-11-20 17:11

Billigt bygge= klent resultat.
Man får vad man betalar för.

#7
2017-11-20 17:13

PSA kommer fixa till oplarna så man slipper bli lomhörd i dom.

#9
2017-11-20 18:13

Märkligt, jag har kört Astra k i ca 500 mil sedan jag bytte från en Ford. Astran för mig är en tyst bil (17 tums sommardäck o 150 hk), med dubbfria däck går den mycket tyst. Men smaken är väl som baken....delad

#10
2017-11-20 18:15

Tänk vad olika vi uppfattar samma bil
Jag landade efter provkörningen av en 4x4 turbo 260 hk med följande sammanfattning
Trevlig komfortabel bil med 20 tums hjul, flexride chassiet svalde ojämnheter och bilen gick förvånansvärt tyst trots 20 tummare. Har kört flera BMW med 19 tumshjul, betydligt bullrigare och okomfortabla.

#11
2017-11-20 19:14

Min bil är också Opel Astra 1.0 T -16 har körd över 1660 mil både sommar och vinterdäck är densamma på 16" märkte inte buller och går tyst :-)

#12
2017-11-20 19:24

Håller med N-iklas att Teknikens värld verkar göra en helt annan bedömning än Vibilägare, i en tidning innevarande år (minns inte numret) var Insignia tystare än Skoda Superb! Man får provköra på grov asvalt med normala fälgar
och däck och lyssna särskillt efter elaka malande frekvenser. När det gäller ljudbedömning är Vibilägare mer seriösa
enligt mig, de både mäter bullret på olika underlag och ger en subjektiv bedömning.

#13
2017-11-21 07:13

En annan sak jag funderat på om VIB har samma kläder på sig vid bullermätningarna inne i bilarna. Jag menar att sitter man i en fluffig,ullig jacka, så borde den dämpa ljudet mer än t.ex hal slät skinnjacka. Dessutom är man förmodligen två, en som mäter, en som kör. Och i något fall en som fotograferar. Tro om kall bil jämfört med varm bil också påverkar ljudet, och då gissar jag att när bilen är kall låter den mer än om den är varm.

#14
2017-11-29 11:32

"Guran 2017-11-20 18:15
Tänk vad olika vi uppfattar samma bil
Jag landade efter provkörningen av en 4x4 turbo 260 hk med följande sammanfattning
Trevlig komfortabel bil med 20 tums hjul, flexride chassiet svalde ojämnheter och bilen gick förvånansvärt tyst trots 20 tummare. Har kört flera BMW med 19 tumshjul, betydligt bullrigare och okomfortabla."

Jag kom att tänka på att Insignias toppmodeller är försedda med ett Bose system som aktivt släcker ut störande ljud, Vi bilägare har aldrig kört eller testat en sådan Insignia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.