Nästa artikel
Bilfrågan: Trovärdig GPS?
Bilfrågan

Bilfrågan: Trovärdig GPS?

Publicerad 17 januari 2013 (uppdaterad 17 januari 2013)
"När jag kör i 90 km/tim visar GPS:en till min förvåning 85. Ska jag lita på hastighetsmätaren eller GPS:en?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Jag har införskaffat en GPS. Och till min förvåning kan jag konstatera att när jag kör i 90 km/tim så visar GPS:en 85. Vilket ska jag lita på, hastighetsmätaren eller GPS:en? När jag kör 110 enligt GPS visar mätaren 116 och så vidare.

Det kanske är därför man tyckt alla kört för fort tidigare. Vad jag förstår är väl GPS:en trovärdigare eller?

Curt Alge  

SVAR:
En GPS ger korrekt fart medan bilens hastighetsmätare oftast visar för hög hastighet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-17 08:14
Peter i Sydney

Jag har liknande problem. När jag har min GPS i min Hyundai H-1 så visar hastighetsmätaren ca. 5 km/t högre hastighet. MEN när jag har samma GPS i vår Hyundai i30 så visar den och hastighetsmätaren exakt samma hastighet.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-17 08:30
LC4ever

Jamen jösses!
Det trodde jag vid detta laget att ALLA visste att hastighetsmätaren visar upp till 10% fel.
Vissa bilar har dock väldigt låg felmarginal.
Har haft en bil som visade 15% fel och en som visade 1% fel.
Tänk er då själva om jag kör 100km/h enligt mätaren på båda, då kör jag 85km/h med ena och 99km/h med den andra.
Klart att vissa då anser att andra kör fort och att de andra tycker att det finns sniglar på vägen.
Synkronisera era hastighetsmätare och lär er differensen!

#3 • Uppdaterat: 2013-01-17 08:34
saabnisse

Peter, det beror förmodligen på den större volymen i skåpet, har du märkt någon skillnad när du har full last?
;o)

#4 • Uppdaterat: 2013-01-17 09:06
Hackenbush

Om man tror att en bils hastighetsmätare alltid visar exakt vet man inte mycket om mätare. De finns inga mätare som alltid visar exakt i hela sitt intervall. Det finns de som mätinstrument (väldigt dyra sådana) som visar nästan exakt men inte alltid utan de behövs kalibreras med jämna mellanrum.
Bilfabrikanterna sätter alltid hastighetsmätarna att visa ganska exakt i 50km/h men sedan ökar felvisningen i takt med att hastigheten ökar. Vid 90km/h är det ganska vanligt att mätaren har 5km/h felvisning. De får inte sätta i mätare i bilarna som visar för lite så därför lägger de alltid mätarna i överkant d.v.s när mätaren visar 90km/h så kör man oftast i 85km/h i verklig hastighet.
Jag kör alltid i ca 95 där det är 90 och har kört förbi laser och kameror utan problem.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-17 09:06
Peter i Sydney

Saabnisse, det har jag inte tänkt på. Skall testa det.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-17 09:15
tedsvensson

Man ska vara medveten om att GPS:en inte alltid visar rätt hastighet. T ex i medlut kan inte rätt hastighet visas, och den har en stunds fördröjning vid accerelationer t ex.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-visar-gps-ratt-i-backar-36605

#7 • Uppdaterat: 2013-01-17 09:24
1storstark

tedsvensson har rätt. GPS visar bara rätt fart på plant underlag. Ju mera lutning desto lägre hastighet visar en GPS pga att man då färdas mot eller från satelliterna och inte vinkelrätt i förhållande till dem

#8 • Uppdaterat: 2013-01-17 10:49
hultarn

1storstark:
Skillnaden mellan plan väg och backar är så lite att man knappast märker den, så det kan man bortse från.
Detta pga det stora avståndet till satelliterna, och att vägarna lutar faktiskt väldigt lite.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-17 12:02
Mugge

En viktig anledning till att bilarnas mätare visar "för mycket" är att de helst aldrig ska visa för lite. Mätaren är kopplad till drivlinan och mäter därmed mot hjulens rotation. Beroende på vilka hjul man har på bilen så kommer felet att skilja.

I skolan fick jag en gång en lite kul fysikuppgift på detta tema. Det handlade om en person som hade 70 mil till sin fjällstuga. För att få det exakta avståndet till stuga så nollställde han trippmätaren och när han var framme så visade den på 714 km och han fick samma resultat på resan hem. Några månader senare så gjorde han om samma sak igen, men då stannade trippmätaren på 693 km åt båda hållen. Uppgiften gick ut på att förklara skillnaden. Det troligaste svaret var att den första resan gjordes på sommardäck och resa nr 2 gick på vinterdäck. Skillnaden i diameter hos däcken var i det fallet 2 cm vilket ligger väl inom de tillåtna toleranserna (+-5% jämfört med typgodkännandet för bilen).

#a • Uppdaterat: 2013-01-17 12:24
saabnisse

Ur tråden som tedsvensson hänvisade till:
"Generellt sett så visar hastighetsmätaren i bilen för mycket. Och detta felet är mycket större än felet som uppstår när GPS mottagaren inte tar med lutningen.

Exempel: (hoppas jag räknat rätt nu)

Om du kör i en brant backe (10% lutning) och din GPS visar 100,0km/t så är din faktiska hastighet 100,5km/t.

Det är nog bara vår egna produkt (Bobrik) som tar med lutningen i beräkningen när den visar hastighet, så att det blir korrekt hastighet även vid lutning.

// Andreas - AD-Teknik AB"

Slutsatsen blir ändå att felvisningen från GPS är så liten att man helt kan bortse från den.
Att hastighetsmätaren visar fel beror faktiskt på ett EU-beslut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.