Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Trimma ner för att spara bränsle?

Bilfrågan

"Jag äger en Audi A4 2.0 TDI Multitronic. Kan man trimma ner dieselmotorn för att få lägre förbrukning?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Kan man trimma ner en dieselmotor för att få lägre förbrukning?

Jag äger en Audi A4 2.0 TDI Multitronic 2008 och vill gärna få ner motorns styrka för att få ännu bättre bränsleekonomi.

Zlatko Petrovic, Malmö

SVAR:
Visst går det att uppnå en lägre förbrukning genom att sänka effekten.

Problemet är att detta måste göras av biltillverkaren och ingen annan.

Detta görs också. Volkswagen tillverkar till exempel en dieselmotor på 1,6 liter med tre olika effekruttag, alltefter vad kunden önskar.

Biltillverkarna lägger mycket utveckling på att begränsa bränsleförbrukning som är en mycket viktig del i deras marknadsföring.

Samtidigt har man hårda krav på att uppfylla de avgaskrav som gäller.

Vissa trimfabrikat och leverantörer utlovar en markant sänkt bränsleförbrukning i sin marknadsföring - ibland kallat "ekotrimning".

akom dessa utfästelser och "säljvänliga" argument döljs oftast ett problem med motsatt inverkan på miljö och hållbarhet.

En motor behöver en viss mängd bränsle för kylning.

Rent tekniskt är det inga direkta svårigheter att reducera mängden bränsle i en bränslemapp utan att motorns "prestanda" förändras.

Konsekvensen blir dock att avgastemperaturen ökar och detta ger en kraftig höjning av kväveoxider (NOx).

Riskerna för motorskador speciellt vid hård belastning ökar också dramatiskt.

Fortfarande kvarstår det att körsättet är det som påverkar förbrukningen mest.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
mjukglass
2010-06-28 10:48

Bättre är väl att höja effekten och samtidigt sänka förbrukningen. Vissa chips gör just det.

#1
Krister
2010-06-28 11:20

Inte alls säkert att en effektsänkning sparar bränsle.
Motorn kan få jobba mer vilket resulterar i högre förbrukning.
Då är det nog mer effektivt att byta däck, köra med högre lufttryck samt att vara snäll mot gaspedalen.

#1
jossi
2010-06-28 16:39

@MJUKGLASS: Det är samma problem med de chipsen som de s k "eko"-chipsen nämnda ovan. Man tar ut mer effekt ur mindre bränsle på bekostnad av ökat motorslitage och mer gifter i avgaserna.

#1
jossi
2010-06-28 16:50

Jag skulle antingen byta bil till en likadan med mindre motor eller, om inte den modellen finns med mindre motor och jag ville ha just den modellen så skulle jag byta motor (+ ev växellåda) till en med mindre slagvolym. Finns ju som sagt 1,6:or i motorfamiljen.

#1
Skivbroms
2010-06-29 00:41

Själv åker jag bara i nedförsbackar, på så sätt tar min bil lite bränsle

#1
S-E S
2010-06-29 12:33

Du har valt fel motoralternativ. Byt!

#1
Per
2010-06-29 16:21

Att köpa en ny bil för att spara bränsle? När man har en 2008 års modell! Är det något som fördärvar miljön så är det just produktionen av en ny bil samt lastbilstransport från Tyskland till Sverige.
Chipstrimma till högre effekt är det bästa, har själv på så vis sänkt bränsleförbrukningen med 5 centiliter/mil.

#2
2014-05-17 08:20

Att högre effekt med chiptrim kan spara bränsle är ju helt klart, men det beror på vilken körstil man har, och var man kör!
Ju större och tyngre bil, ju mer nytta kan man dra av högre effekt och vrid, för att tex accelerera från lägre varv.
Jämför med lastbilar, samma motor finns i ett antal effektuttag, och den starka motorn är snålare vid tyngre laster och backiga vägar, men onödigt törstig om man släpar runt frigolit i skåne!

#3
2014-06-05 20:09

Hej Skivbroms nu hade du tur med ditt skämt, för det finns mycket fler nedförsbackar än uppförsbackar i Sverige ;)

#4
2014-06-05 20:12

Hej mjukglass, synd bara att inte biltillverkarna känner till det ;)

#5
2014-06-12 00:14

Om hårdvaran är lika som cylindervolym, utväxling mm påverkas inte förbrukningen av att maxeffekten är olika. Volvos D5 drar inte mer än D4 t.ex.

#6
2014-10-20 14:41

Köpa en ny bil eller byta ut motorn? ...ja då blir det nog billigare att ta smällen med att bilen drar någon dl för mycket och sen då det blir dags att köpa en ny bil hitta en som är snål även i verkligheten och inte bara på pappret. Likadant med många som har chiptrimmat och som säger att det var för att spara pengar på bränslet. ( jo tjena ) Hur många mil måste man köra för att spara in typ 6-7000kr som chippet kostar? Dessutom en risk för motorras m.m som inte täcks på garantin om motorn är chippad.
Min syster hade en A3 1.6 Tdi som är betydligt snålare på pappret men den var inte särskilt snål i verkligheten den heller.

#7
2015-01-10 18:47

Bengt Dieden, hur kan du påstå att biltillverkare lägger ner mycket energi på att få ner bränsle förbrukningen? I så fall ställer jag en motfråga, varför byggs det SUV/Crossover samt att vanliga gamla beprövade modeller som tex S60/V60 kommer som "cross country" modeller. Hade biltillverkare fokuserat på att få ner förbrukningen hade dessa nya koncept aldrig lämnat ritbordet. Då hade man försökt få ner luftmotstånd och vikten istället, för det är mycket där problemet ligger som jag ser det. Jag har inte heller förstått varför man alltid över motoriserar eller under motoriserad en bilmodell, dvs inte anpassar motorns storlek till vikt och luftmotstånd på bilen. Idag kör de flesta i hastigheterna 20-120... varför ser man inte till att bilarna går snålt inom detta intervall? Behöver vi verkligen ha så mycket hästkrafter så att man måste begränsa farten till 250 km/h. Helt fel fokus inom bilindustrin idag, design och trender går före allt. Uppmanar alla att tänka mer på miljö och förbrukning vid nästa bilköp samt att man inte köper SUV/Crossover/Fyrhjulsdrift om man verkligen inte behöver det. På sikt vore det bra om SUV/Crossover försvann och att riktig fyrhjulsdrift satt i huvudsak på nyttofordon.

#8
2015-10-17 14:23

Artikelförfattaren blandar ihop diesel och bensin. "En motor behöver en viss mängd bränsle för kylning." Detta gäller endast bensin. Frågeställaren hade en TDI (dieselmotor).
För diesel är den stora frågan hur man väljer mellan NOX och CO2 (CO2 = bränsleförbrukning). Genom chipstrimning kan man minska CO2-utsläppen men det sker på bekostnad av NOX-utsläppen. Själva toppeffekten drar endast bränsle när den används så att säga och för en både dieselmotor och bensinmotorn är effektiviteten oftast bäst på högt effektuttag men moderat motorvarv. Därför är det bättre med en högre effekt som kan orka med en högre utväxling. Det betyder att om du sänker effekten finns risken att du kör på lägre växlar och därmed höjer förbrukningen.

Att valet mellan NOX och CO2 inte är enkelt visar den nyligen offentliggjorda VW-skandalen.

Det effektivaste sättet att minska bränsleförbrukningen (per person) är att samåka.

#9
2016-10-11 06:32

Behåll bilen, samt lägg ett ägg på gaspedalen , så länge ägget är helt när du kör så drar bilen mindre soppa. Men har du inte rätta känslan så blir äggkontot högt, och då är det ju ingen vits för det är väl pengar du vill spara ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.