Nästa artikel
Bilfrågan: Trafiksäker i Spanien men inte i Sverige?
Bilfrågan

Bilfrågan: Trafiksäker i Spanien men inte i Sverige?

Publicerad 20 november 2012 (uppdaterad 21 november 2012)
"Jag betalar skatt och försäkring i Sverige men besiktar i Spanien. Bilen har fått körförbud i Sverige." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en svenskregistrerad bil i Spanien eftersom jag tillbringar mycket tid där. Jag betalar skatt och försäkring för den i Sverige men besiktar bilen i Spanien. Bilen har fått automatiskt körförbud i Sverige men jag kan använda den i Spanien. Skulle jag råka ut för en olycka kommer mitt försäkringsbolag bara att betala ut för motpartens skador.

Det finns för närvarande flera besiktningsföretag på den svenska marknaden som även är verksamma på den spanska. Jag tycker det är märkligt att om jag besiktar min bil i Spanien accepteras inte detta i Sverige. Jag får ett protokoll och ett märke att sätta på rutan som visar att bilen är godkänd och ändå är den inte det. Borde det inte vara gemensamma regler i hela EU?

Sven-Inge Svensson

SVAR:
Befinner du dig med bilen mer än halva året i Spanien riskerar du att få försäkringen ogiltigförklarad och då blir det inte någon ersättning alls om något skulle hända. Premien är nämligen satt efter din mantalsskrivningsort i Sverige. Helförsäkring i Spanien är mycket dyrare än i Sverige, förmodligen beroende på att man bedömer risken som större.

Beträffande besiktning så hade det ju varit praktiskt om alla EU-länder haft samma typ av kontrollbesiktning. Nu är det dessvärre inte så (ännu) och därför kan en spansk besiktning inte ersätta en svensk. Skulle frågan ställas på sin spets är den nog ändå bättre än ingen alls.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur ser du på att spansk besiktning inte gäller i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-20 09:20
1storstark

Vilken byråkrati det skulle bli om det infördes en gemensam "EU-besiktning". Om alla länders särbestämmelser skulle gälla överallt skulle en besiktning ta orimlig tid och bli orimligt dyr

#2 • Uppdaterat: 2012-11-20 11:01
LC4ever

Varför registrerar man inte bilen i det land där man brukar den?
Om nu bilen bara skall nyttjas i Spanien så skall den väl vara registrerad, försäkrad och besiktigad i det landet.
Att registrera och försäkra sin bil i valfritt EU-land skulle omkullkasta all bilförsäkring och fordonskatt.
Vissa länder finansierar vägar med skatt, andra med avgifter. Därför om man bor i ett land och nyttjar landets infrastruktur skall man betala för det också.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-20 11:14
Hackenbush

Det är inte riktigt så enkelt LC4.
Eftersom kostnader för bilägande skiljer sig mellan länder (kan skilja sig ganska kraftigt) så vill man väl ha bilen registrerad i det land där det är förmånligast att äga den kostnadsmässigt. (vi är oss själva närmast eftersom pengarna skall upp ur den egna börsen)
Kan man då registrera, skatta, försäkra bilen i ett "billigt" land så gör man det såklart men man får ju kolla upp vad som gäller om det skulle hända något. Det är ju inte bra att försäkringen visar sig att inte gälla.

Det är ju samma sak inom Sverige med eftersom en del undomar (med fräscht körkort) köper "häftiga" bilar som de egentligen inte skulle ha råd att försäkra och istället skriver bilen på sina föräldrar så att de får billig försäkring.
Men detta kan också slå bakut för försäkringsbolagen har fått upp ögonen för detta och om det häner en olycka och det visar sig att bilen mest brukades av "ungdomen" i familjen så kan försäkringsbolaget vägra att betala ut ersättning. Detta är ofta en risk de unga bilköparna är villiga att ta.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-20 13:00
LC4ever

Klart att det skiljer att ha bil i olika länder.
Ta bara skillnaderna mellan Danmark och Sverige.
Jag kan inte tänka mig att du menar att det är rätt av en 18-åring i Stockholm att försäkra sin MC på farmor i Norrland, även om detta händer.
Samma sak är det med att ha sin bil reggad i olika länder.
Använder man bilen uteslutande i Spanien så skall den vara reggad och försäkrad där, oavsett om det är dyrare.
Eller skall vi alla leta upp ett riktigt billigt land och försäkra våra fordon i?
Men vad gäller då om något händer?

#5 • Uppdaterat: 2012-11-20 13:16
Hackenbush

LC4 jag sade inte att det är rätt att regga sitt fordon på farmor i Norrland, jag sade bara att det förekommer. Det förekommer också att en del av dessa inte får ut någon ersättning på grund av detta där Försäkringsbolaget konstaterar att det inte stämmer.

Däremot skulle jag inte ha något emot att man inom EU skulle kunna teckna försäkring i vilket försäkringsbolag som helst inom EU då detta skulle gynna konkurrensen och detta skulle då gynna oss försäkringstagare med.
Förutsättningen är då såklart att försäkringen skulle gälla oavsett vilken land man inom EU kör i.
De stora försäkringsbolagen i Sverige har närmast en kartellliknande verksamhet då priserna skiljer väldigt lite mellan bolagen. Det är oftast inte värt besväret att byta för att tjäna ett par hundralappar. Det är mer intressant att se vilka regler för ersättning de har.

Om man kunde reglera besiktning också på ett bra sätt så skulle även det vara bra om man kunde besiktiga sin bil var som helst i hela EU och bilen skulle vara godkänd då i hela EU om den klarade besiktningen.
Jag menar att skall vi vara ett EU borde vi väl sträva efter att det fungerar på ett liknande sätt i hela EU.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-20 13:39
Luke

Hackenbush; Det låter som om du skulle företräda någon form av EU-bilregister, där samtliga fordon inom EU är registrerade.

Jag är tveksam till en sådan lösning främst på grund av två skäl; Hur skall regnumren räcka eller rättare sagt, hur stora nummerplåtar skulle behövas. Och ett gemensamt bilregister är ett stort steg närmare en EU federation.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-20 13:45
Hackenbush

Luke, ett EU-bilregister vore kalas ja om man kunde får det att fungera. Tänk så mycket enklare det skulle bli att köpa bil vartsomhelst i hela EU och snabbt kunna få uppgifter på ett fordon.
Man skulle slippa införselavgifter och att regga om bilen i Sverige när man kommer hem med den nya bilen. Tror att många skulle välkomna ett sådant system.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-20 15:54
argotik

Mycket märkligt, liksom svaret! Om jag inte minns fel så inleddes ett arbete av Svensk Bilprovning i Spanien för att möjliggöra godkända tester för svensregistrerade fordon. Jag vill minnas att en första station skulle bli klar i Alicante. Jag kan naturligtvis missminna mig eller så har projektet havererat.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-20 18:12
S-E S

Något är fel! Bilarna byggs, utrustas krocktestas och typas enligt EU-direktiv, men det Svenska "byråkratintelektet" är inte tillräckligt utvecklat för att inse att bilarna naturligtvis ska EU-besiktigas också när föreskrifterna finns i EU-direktiv.

#a • Uppdaterat: 2012-11-21 09:55
saabnisse

Jag har en granne som bor åtta månader om året i Spanien. Han har nyligen köpt en bil, i Spanien, regad och skattad och försäkrad i Spanien, Där är det inte dyrare än i Sverige enligt honom, men jag vet förstås inte hur omfattande hans försäkring är.
Men det är en försiktig man, så jag tror säkert att han försökt få med det mesta.

Men jag tror inte att det vore en praktisk omöjlighet att få ett EU-register över alla bilar. Regskyltarna kan ju mycket väl inledas med två eller tre bokstäver som anger ursprungsland.
Men förmodligen skulle det bli en sån omfattande byråkrati att bilen inte längre behövs innan man nått ett beslut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.