Nästa artikel
Bilfrågan: Törs jag rostskydda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Törs jag rostskydda?

Publicerad 18 oktober 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om rostskydd på sin Kia Carens från 2013.
”Om jag gör en behandling äventyrar jag då rostskyddsgarantin?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Kia Carens, tillverkad 2013 som jag köpte ny 2015. Eftersom jag tänkt behålla bilen under ett antal år har jag frågat både bilfirman och Kia Sverige om de rekommenderar någon av de firmor/metoder som finns för kompletterade rostskyddsbehandling. Svaren har i både fallen varit ”Vi rekommenderar inte någon, man vet inte vad de sprutar på för något”. En fråga är då vad Vi Bilägare anser om Kias rostskydd och om ni rekommenderar kompletterande rostskydd. Om jag gör en behandling äventyrar jag då rostskyddsgarantin?
Peo
 
Svar:
Det kan nog uppstå en tvist om rostskyddsgarantin om Kia anser att du påverkat grundskyddet negativt med en kompletterande behandling. Men garantin gäller bara vid genomrostning och gör du en bra efterbehandling lär du kunna fördröja eventuella rostangrepp tillräckligt länge för att slippa använda garantin.
Kia Carens rostgranskades 2013 och fick en trea på den femgradiga skalan. Bilen har brister som kan orsaka rost. Dörrar, motorhuv och baklucka har dålig limning i hörnen och dörrarna är dessutom inte så bra behandlade inuti. Mellan framskärmarna och främre takstolparna sitter en skumgummitätning som suger åt sig fukt. Balkarna under bilen har bristfällig invändig behandling, men skarvarna är väl tätade.
Summa summarum är att du bör kosta på en behandling om du tänker behålla bilen länge. De stora rostskyddsföretagen gör ett likvärdigt jobb, vare sig de använder Tectyl eller Dinitrol. En välgjord rostskyddsbehandling tar ett par dagar och kostar mellan 7 000 och 11 000 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-18 12:20
Herr Professor

Lika bra att elda upp pengarna. Har hört flera historier om hur rostskyddsfirmorna slarvat grovt och kapslat in fukt i bilarna de behandlat. Företagen har helt enkelt för bråttom i jakten på cash. Resultatet har blivit att tidigare rostfria pärlor på rekordtid fått enorma och obotliga rostskador. Tvätta bilen ofta och ordentligt i stället. Eller välj en rostskyddsfirma med ett oantastligt rykte.

#2 • Uppdaterat: 2016-10-18 20:40
Axa

Om taket börjar rosta då?

#3 • Uppdaterat: 2016-10-19 07:28
walle_x

Varför köper man en sån ökänd rostburk som Mercedes?

#4 • Uppdaterat: 2016-10-19 11:54
Micke82

"En välgjord rostskyddsbehandling tar ett par dagar och kostar mellan 7 000 och 11 000 kronor". Är det inte så att man ska (rekommenderas) upprepa behandlingen med jämna mellanrum? Tycker att det låter dyrt. Personligen skulle jag aldrig göra det, vare sig på en ny Subaru eller ny Mercedes som jag hade tänkt behålla i många år. Man får knappast tillbaka de pengarna man har lagt ut på rostskyddet när man väl säljer/byter in bilen.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-19 13:16
Axelman

Heja Kia. I stället för att hjälpa kunden är det viktigare att inte erkänna att man inte har ett fullgott skydd!

#6 • Uppdaterat: 2016-10-19 18:40
a128

Att rostskydda en kia för 8-11 tkk är en betydande del av bilens värde
ta istället detta häxrecept som ett ekonomiskt alternativ:
http://www.vibilagare.se/nyheter/ny-kampanj-med-bilrostskyddets-dag

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.