Bild
Nästa artikel
Frågeställaren gillade att provköra Saab 9-5 och undrar om man vågar satsa på modellen trots biltillverkarens konkurs.

Bilfrågan: Törs jag köpa Saab?

Bilfrågan

”Många tycker att det vore dumt med tanke på konkursen. Men min fråga är om det verkligen är en så dum idé att köpa Saab kombi från 09–10?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har i dag en liten Golf och vill nu byta till en större bil. Har kollat runt på diverse olika modeller och provkört en del, exempelvis Saab 9-5 kombi från 2009 och 2010. Men när jag pratar med vänner och familj om att eventuellt köpa en Saab går åsikterna isär. Många tycker att det vore dumt med tanke på konkursen. Men min fråga är om det verkligen är en så dum idé att köpa Saab kombi från 09–10? Priset är lockade även om man nog inte kan få någonting för bilen när det är dags att byta igen efter några år. Dock är det en trevlig bil att köra och den tar mycket last.
Johan Skoglund
 
Svar:
En fräsch Saab 9-5 kombi är inget dumt köp. Den är rymlig, bekväm och trevlig att köra. Det är dessutom en av de säkraste bilar du kan hitta av de aktuella årsmodellerna. Rostskyddet är bra, men kolla så det inte börjar bubbla sig i nederkant på dörrarna eller på huv och baklucka. Även om bilfabriken inte finns längre så lär det inte bli problem med reservdelar på många år. Företaget Orio har, enligt egen uppgift, 74 000 reservdelar i lager, det går att handla delar på nätet (www.saabparts.com) och det finns gott om verkstäder som kan Saab. Saab Original Club som du hittar på nätet gör det lite extra förmånligt att tillhöra ”familjen”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Skulle du rekommendera frågeställaren att köpa en Saab?

Kommentarer

#1
2016-06-16 10:19

Bra svar av ViB.

#3
2016-06-16 10:39

Dröjde inte länge innan vi fick in VW i denna artikeln med.

#4
2016-06-16 11:53

Nu väntar vi bara på köp en Toyota istället..

#5
2016-06-16 15:00

Värt att påpeka är ju att väldigt många Saab:ar har dåliga Takata-kuddar som skall bytas ut (men vem som ska ta på sig att betala för det hela är ju ett stort frågetecken).
Alla versioner av nya 9-3:an (kanske inte de som är producerade under NEVS-styret) samt Saab 9-5 (modeller efter faceliften -06) har felaktiga Takata-kuddar.

#6
2016-06-16 17:24

Nu var väl inte frågan om det var en bra bil, utan om det var en god ide när biltillverkaren inte finns längre - och det är ju en helt annan sak.
Lös frågan om krockkudden först annars går det ju inte att köpa.

#7
2016-06-16 18:21

Ja nu fick vi med båda VW och Toyota. Här är en till Ssang Yong.

#8
2016-06-16 20:46

Billig utan anledning-NEJ.
Min gamla firma SAAB stod verkstad i 6 veckor då reservdelen var restad, inget besked när den fanns tillgänglig.
Slutade med att JAG fick ringa runt och jaga själv. Fick tag på en begagnad del från en skuren motor som låg på en SAABverkstads bakgård.
Kan du vara utan bil en längre tid, eller har du råd med hyrbil?

#9
2016-06-16 21:21

Sumpade nyckeln. Ny styrenhet behövdes - fick vänta 4 månader! Annars bra bil med sköna stolar. Börjar bli svårt att hitta fräscha ex utan en massa hundhår och flagnande emblem.

#10
2016-06-16 21:32

Det finns ju alltid begdelar att ta till om delarna är restade. Man har ju såld en hel del Saabar under åren.

#11
2016-06-16 21:36

Jag skulle ha en yttre skraplist till min bakdörr 9-5 -10 och förväntade mig en lång leveranstid. Men den hade Bilforum på hyllan. Så olika kan det vara.

#13
2016-06-17 09:03

Tar man en Griffin får man ett uppstyvat chassi och snyggare ratt.

#14
2016-06-17 16:37

Hm, föredrar klart 9-3, aningen mindre och trängre men baserad på Vectra 2003 medan 9-5 är baserad på Vectra 96, oavsett vilken årsmodell Saab påstår att det är.
Fast en skillnad av betydelse är att Saab inte använde Opels valda leverantör för krockkuddarna och det får man lida för nu.

#15
2016-06-17 17:35

Däremot kan det vara svårt med Saab-Cadillacen. Liten serie och en del unika delar ställer till det.
Att få vänta månader på delar är inget unikt för Saab, det har drabbat andra märken också. Även om de fortfarande lever.

#16
2016-06-18 01:24

@N-iklas

"Hm, föredrar klart 9-3, aningen mindre och trängre men baserad på Vectra 2003 medan 9-5 är baserad på Vectra 96, oavsett vilken årsmodell Saab påstår att det är."

Jag har alltid trott att Saabarna var baserade på...
Gamla 9-3 & 9-5:
https://en.wikipedia.org/wiki/GM2900_platform
Nya 9-3 & 9-5:
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Epsilon_platform

#17
2016-06-18 12:11

Uppgifterna är väl i stort sett riktiga och är ju samma som jag skrev -- MED ETT UNDANTAG.

Det förekommer ett fel här och det är att man helt har missat generationsväxlingen till Vectra 96.
Jag har letat igenom alla uppgifter man kan hitta som uppger detta och de har fel allihop, vem har spridit dessa tokigheter tro?

Man skulle kunna tro att GM aldrig bytte kod 96, är det verkligen möjligt?
Hur som helst är det fel när det gäller generationsväxlingen 96.

Vad första Vectra A hösten 1988 som modell 89 kallats intern har jag aldrig hört talas om, inte heller vad den andra generationen B 96 kallats, det är först med Vectra C 2003 som jag vet att den heter Epsilon.
Opel uppger aldrig dessa koder och det är deras material jag alltid använt.

Om Saabs kod 2902 är riktig gäller 2900 enbart från 96 och har inget med den äldre att göra.- ?

En amerikansk text påstår följande:

"This is an important moment in both Saab's and GM's history. Not only does it mark an end of an era for Saab, it also marks the end of the GM2900/2902 platform, the predecessor of the modern Epsilon. Originally launched in 1988 in the Opel Vectra A, the GM2900 went on to underpin the Opel Calibra coupe, the second-gen Saab 900 (which was also the first-gen Saab 9-3 by means of a mild facelift), then updated for the Vectra B in 1994, and later stretched by Saab to underpin the 9-5. This stretched version, called GM2902, finally made it to North America in 2000 as the basis for the Opel-engineered Saturn L-Series."

Man påstår en del fel i denna text, Vectra B kom inte 94 utan hösten 95 och den byggde på en helt ny bottenplatta utan någon överföring eller likhet med föregångaren överhuvudtaget alls och en hel del avancerad teknik som hydroformning där delar tillverkas med hjälp av vattentryck som bland annat innebär att främre hjälpramen kan tillverkas i ett enda stycke metall utan några skarvar eller delar vilket gör den oerhört stark och vridstyv.

GM J-car är gamla Ascona, det har påståtts att första Vectra och 900 är baserad på denna, det är helt fel, Vectra är helt ny, orsaken till denna felaktiga uppfattning är att första Vectra är mycket lik Ascona och bygger på samma typ av teknik, men det är trots det en ny modernare version och inte samma.

Riktiga fakta är följande:

Vectra A hösten 88 som modell 89 är första 900 och den första omdöpta 9-3.

Vectra B hösten 95 som 96 är 9-5.

Vectra C Epsilon 2003 är den riktiga 9-3.

Sedan sista 9-5 han ju knappt börja tillverkas och vilken den är baserad på vet ju alla, Insignia.
Uppriktigt sagt har jag aldrig funnit någon orsak att i detalj studera skillnaden mellan bottenplattan på Vectra C och Insignia, men det ska vara en helt ny teknik - trots kodnamnet.

Där förväxlar en del tydligen 9-3 baserad på Vectra C Epsilon med den Epsilon som tillhör Insignia och sista 9-5, det är inte samma.

Av någon orsak har alla missat att det är en helt ny teknik som kommer 96, orsaken till det går inte att finna.

#18
2016-06-18 12:38

Problemet är ju att det är en SAAB.
Personligen gillar jag SAAB fram till de förstörde 93 genom att göra om en Vectra.
9000 och 95 har jag däremot aldrig gillat.
Min favorit är fortfarande gamla SAAB 95. Gärna en kombi.

#19
2016-06-18 12:39

Jag menade alltså V4, inte den 95 som det pratas om annars i den här tråden.

#20
2016-06-18 20:38

erkivan, förmodligen har du väldigt lite, eller ingen erfarenhet av 9000 och kanske inte heller av 9-5.
Jag anser 9000, speciellt de sista årsmodellerna, vara de bästa bilar Saab byggt.
Där fanns inte en enda Opeldel monterad!
Men 9-5 är också bra, speciellt då man fått den usla Opelbakvagnen modifierad med uretanbussningar.
Varför fick man inte göra det vid tillverkningen?

#21
2016-06-19 13:16

Fanns det uretanbussningar 1995?
Förövrigt hittar du samma problem med slitna bussningar på de flesta gamla multilänkbakaxlar speciellt från BMW och Mercedes.
Saab har aldrig haft någon tidigare så där saknas erfarenhet av tekniken.
Och jag anser att alla Saab är allmänt dåliga utom sista 9-3.

#22
2016-06-19 13:16

Erikivan...Saab 95 är en kombi...

#23
2016-06-19 23:40

@N-iklas
"Och jag anser att alla Saab är allmänt dåliga..."

Det är allmänt känt att de som kör Opel ogillar (i vissa fall hatar) Saab..!

#24
2016-06-20 19:04

Intrycket bygger på att den som är innehavare av ett sådant intryck inte sett mer än en liten... bit av en mycket större helhet med många... fler bitar. =)

#25
2016-06-20 22:22

N-iklas, visst fanns polyuretanbussningar 1995, men inte på Saab. Men det märkliga är att även om Saab modifierade Opels bakvagn till många delar så missade man ändå länkarmsbussningarna.
Och de kunde ta slut redan efter 5000 mil!
Det märktes på att toe- in ändrades så bakdäcken fick gropar i yttre delen av slitbanan.
Uretanbussningarna löste problemet, ingen ändring efter 20000 mil!
Och att du anser alla Saab dåliga utom senaste 9-3 är ju inte förvånande, den har ju ännu fler Opeldelar även om de också modifierats av Saab för att bli användbara.
Men Opels delar var ju inte dåliga, de passade bara inte in helt smärtfritt i Saab!

#26
2016-06-21 11:31

Den sista generationen av 9-3 var väl i alla fall den som hade minst kvalitetsproblem. Det fanns en del tokigheter (A/C;ns placering och servopump) men inte så illa ändå, i alla fall inte i jämförelse med 9-5.

Vad man sedan tycker är bra och dåligt är ju upp till var och en. Själv gillar jag Saab skarpt. De är lite mer säregna än de trista volymbilarna från Opel. Man sitter fortfarande bra, säkerheten var bättre, lite mer ljudisolerade och köregenskaperna är mer kommunikativa. Turbomotorerna var härliga och föregångare, om man ser hur man bygger motorer idag.

Internt hos Saab vet jag att missnöjet med Opels komponenter var stort. Saab;s chassifolk tyckte inte att man fick till rätt känsla. På den sista 9-3 tycker jag dock att köregenskaperna är mycket lyckade, så helt tokigt var nog inte grundmaterialet trots allt. Men just 9-3 var för dyr, både att bygga och utveckla. Saab hade alltså gått sin egen väg (igen), och bytt ut så mycket av komponenterna att lönsamheten blev för dålig.

Men som svar till TS; visst kan ni köpa en Saab. De senare årgångarna av 9-5 (från 2006 och framåt) hade mig veterligen inte lika mycket problem som de första. En klart prisvärd bil.

MVH AL

#27
2016-06-21 17:30

"Men Opels delar var ju inte dåliga, de passade bara inte in helt smärtfritt i Saab!"

- Precis - det är just det intryck man får eftersom knappt något enda av de problem som funnits på Saabs versioner återfinns på motsvarande Opel.
Och det förklarar också svårigheterna eftersom det var svårt att få GM att förstå hur en fint fungerande komponent i Opel plötslig blev en katastrof så fort den hamnade i en Saab.

T.ex. är 9-5 en större och tyngre bil än Vectra B, det är rimligt att misstänka att denna skillnad ökade slitaget på bussningarna vilket skapade Saabs problem, medan samma bekymmer knappt fanns alls i den mindre och lättare Vectra,
Då fanns Omega som toppmodell, inget behov hos Opel att bygga in onödig överkapacitet i bakaxeln på Vectra.

Sedan med sista 9-3, ja då är Vectra för tillfället Opels toppmodell med Signum på topp, den blir därför mer påkostad och bekymren på 9-3 är i motsvarande grad borta, inte minst för att den denna gången är något MINDRE än motsvarande Opel.

Rätt Logiskt alltsammans och slutsatsen blir att hela iden med samarbete mellan Saab och Opel var korkad från början eftersom Opels bakhjulsdrivna Omega som toppmodell innebar att det inte fanns något behov av att ta fram överdimensionerade komponenter för de mindre Vectra och Astra vilket tvingades Saab att hela tiden bygga en stor tung bil med småbilskomponenter ej utvecklade för uppgiften.

På Första 900 använde man bakaxeln från lilla Astra, trots att Opel på Vectra 2000 och Calibra hade en delad bakaxel som lätt skull ha klarat 900 högre vikt och behov - MEN det stupade på prestige... eftersom den kom från Omega och en axel från en bakhjulsdriven bil på en Saab..., möjligen en från Porsche eller Ferrari, men Opel...
- Otänkbart ur PR och imagesynvinkel... och resultatet är känt.

Sedan är det så att det från Opels sida aldrig har funnits något negativ att säga om Saab före samarbetet, Saab har alltid varit en icke fråga, då var Volvo betydligt mer i fokus.

Inte ett enda negativt ord från Opelhåll mot Saab kan återfinnas från början av 90-talet, det är inte fören närmare 2000 som en eller två djärva utbrytare börjar knota en smula över hur Saab bär sig åt.

Däremot Saabs negativa uttalanden om Opel är som N.E. man behöver en Scania med släp för att få rum med all dynga Saabfolket vräkte över Opel vid varje tänkbart tillfälle och med stor hängivenhet därtill.

Och det kan finnas orsak därtill, för några år senare avslöjade Stig Blomquist att man inom Saab "alltid betraktat Opel som ärkefienden"... jaha, det förklarar ett och annat.
Och vem tror att denna åsikt plötsligt skulle försvinna enbart för att några direktörer skrev under ett papper...

Läser man böckerna om Saab där de inblandade berättar hur det gick till bakom kulisserna, så visar det sig att man redan innan avtalet skrivits under började planera intriger mot Opel som man absolut inte ville samarbeta med, det var GM Amerika och Cadillac Saab ville samarbeta med.

Från Opels sida såg man tvärt om positivt på möjligheterna att kunna öka komponentvolymer och vinna ekonomiska fördelar, man tyckte det skulle bli intressant.

1993 skulle en lyxig Vectra V6 med träpaneler i dörrarna introduceras i Sverige, Saab stoppade den i sista stund, fast den redan presenterats, för att den skulle röra till budskapet i deras stora pågående PR kampanj som förde fram budskapet att Saab var den fina premiumbilen och Opel den simpla och dåliga, billighetsbilen, en Vectra som allvarligt utmanade 900 i lyx och komfort passade förfärligt illa in i det budskapet.

Opel har aldrig stoppat en Saabmodell från att säljas på någon marknad.

Det är av dessa orsaker rätt intressant att man från Saabhåll alltid kommit med anklagelser mot Opel när alla fakta entydigt visar att det är Saab som hela tiden utfört negativa handlingar mot Opel.

När Saab sedan fick ta över som generalagent, så inte ansträngde man sig precis för att sälja en Opel om Saab erbjöd något liknande, försäljningen i Sverige sjönk konstant efter att Saab tog över.
Eller för den delen att marknadsföra Opel på ett positivt sätt, ju bättre det gick för Opel desto sämre skulle Saab ligga till, men med en raserad Opelförsäljning och förstörd image skulle det förstärka Saabs interna ställning inom GM.
Fakta talar mot mytbildningen om elaka Opel och snälla och fina Saab.

Tilläggas kan att några från "Saabhållet" erkänt att de fuskade och ljög om Opel men de menade att det var helt rätt och riktigt att göra så, man ansåg sig vara i sin fulla rätt att agera på sådant vis.

#28
2016-06-21 18:18

Opelfanatikerna tycker naturligtvis att Saab is the bad guy. Sanningen ligger nog som vanligt någonstans mittemellan.

#29
2016-06-23 22:38

Redan när GM (USA) gick i konkurs (och sedan blev räddade av USA:s regering) samt Opel (Tyskland) blev räddade från konkurs av Angela Merkel. Så skrev Robert Collin denna framsynta artikel:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12039884.ab

GM:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20131219/usa-rad...

Saab:
https://www.youtube.com/watch?v=dyGge-ApVgs

Alla länder räddade sin bilindustri förutom Sverige! Kina fick dock rädda Volvo, men Kina fick inte rädda Saab för GM/Opel tillät inte det! Att sälja till Victor Muller var bara en senarelagd - från GM/Opel planerad Saab-konkurs...

Till sist ett märkligt påstående från Expressen:
http://www.expressen.se/motor/berggren-sa-kan-saab-bli-volvo-syskon/

#30
2016-07-05 16:37

"På Första 900 använde man bakaxeln från lilla Astra," Jag har för mig att alla Saabar alltid har varit framhjulsdrivna .
"Jag anser 9000, speciellt de sista årsmodellerna, vara de bästa bilar Saab byggt.
Där fanns inte en enda Opeldel monterad!" Den bästa Saab modellen. Och när GM (opel) lade sig i hur Saab skulle byggas så blev det skit av den en gång så fina bilen , mycket problem med klenare motorer och gröndjävliga att underhålla. Äventyret med GM (Opel) blev slutet för Saab...

#31
2016-07-28 20:32

Glöm ej att många delar har SAAB gemensamt med OPEL.

#32
2016-08-12 14:01

Nyhetstorka?

#33
2016-08-13 11:33

"Inte ett enda negativt ord från Opelhåll mot Saab kan återfinnas från början av 90-talet, det är inte fören närmare 2000 som en eller två djärva utbrytare börjar knota en smula över hur Saab bär sig åt.

Däremot Saabs negativa uttalanden om Opel är som N.E. man behöver en Scania med släp för att få rum med all dynga Saabfolket vräkte över Opel vid varje tänkbart tillfälle och med stor hängivenhet därtill.

Och det kan finnas orsak därtill, för några år senare avslöjade Stig Blomquist att man inom Saab "alltid betraktat Opel som ärkefienden"... jaha, det förklarar ett och annat.
Och vem tror att denna åsikt plötsligt skulle försvinna enbart för att några direktörer skrev under ett papper..."

#34
2016-08-13 20:45

N-iklas mycket berodde på att GM i mycket tvingade Saab att använda Opels tekniska lösningar.
Vi behöver inte gå in på vilka som var bäst, men helt klart var det mer lönsamt med Opels konstruktioner eftersom de producerades i avsevärt större upplaga än Saabs.
Och här har vi det stora problemet som GM aldrig begrep.
Man förstod aldrig att utnyttja märkenas särart, att låta dem vara tillräckligt mycket individuella.
Kolla bara hur säregna Vauxhall och Opel är idag! Jo en har ratten till höger!
Och det är vad amerikanerna klarar, byta ett märke och hoppsan, en helt annan bil!
Men så blev man överkörd också, men i US räddades man av Staten och i Tyskland samma sak, men I Sverige?
Nej oavsett Opel på gott och ont var säkert GM det sämsta som drabbat Saab!
Jag glömde ju att skriva att en gång i tiden var Vauxhall ett respekterat bilmärke även i Sverige!

#35
2016-08-14 14:54

Mina bekanta som kör 9-5 klagar på förbrukningen som ligger över litern per mil, ca 1,1 - 1,5 l/mil. Bra siffra för 10 år sedan. Annars en trygg bil.

#36
2016-08-14 17:33

(Utan GM:s inkompetenta agerande hade troligen Senator fortfarande funnits, möjligen med V8 och Ampera hade inte misslyckats eftersom den då blivit en MPV istället för "Chevrolet sport sedan", en hybrid Astra hade funnits redan 2010 och troligen en bränslecellbil i år 2016 osv...
För att inte tala om en ny GT.
Något inköp i Saab hade aldrig skett om Opel fått bestämma eftersom det var GM:s försök att lösa problemet med svårigheten att sälja lyxOpel - ett problem Opel vid tidpunkten vägrade att acceptera.
Ett försök som misslyckades totalt och ökade förlusterna med 26 miljarder som man sparat och kunnat investera i klokare ting om man låtit bli Saab.
Vilket då inneburit konkurs och nedläggning för Saab 1991-92, men det var ju Saabs problem.)
Jag är dock nöjd med att Saab fick finnas kvar en tid till för det medförde några positiva detaljer man bidragit med och som ännu finns kvar i Opelmodeller.
Läslampan i backspegeln finns kvar som princip i nya Astra t.ex. även om den har annan funktion.

#37
2016-08-14 20:11

Låter skumt med förbrukningen George, är det stadstrafik? Kör själv en 2,3t -08 som dricker cirka 0,73 l/mil landsväg inklusive kallstarter osv, beräknat vid pumpen givetvis. Den drog i princip lika mycket vid en långresa nyligen, skåne-stockholm tur och retur med fullsatt bil. Så jag skulle snarare säga att den är löjligt snål med tanke på storlek och hur pigg motorn är. I och för sig verkar det variera mycket med både körstil och exemplar.

#38
2016-08-14 20:52

Saab 9-5 är en väldigt kompetent bil för en bra peng.. kör på.. du kommer inte bli besviken..

#39
2016-08-14 22:10

Förbrukningen på över 1,1 l/mil avser blandad körning och 2,3T (stora turbon) så vitt jag förstått det.

#40
2016-08-28 11:59

Rover ägare har numera svårt att få tag på vissa delar, det blir säkert likadant med Saab,,, avråder från köp ..om du inte köper 2 likadana och har en som reservdelsbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.