Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Tål vaxet avfettning?

Bilfrågan

"Vad händer med grundskyddet – vax, lackförsegling med mera. Hur ska man tänka där?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har läst er artikel om avfettning i nr 8/2017. Den var bra, men jag undrar vad som händer med grundskyddet (vax, lackförsegling med mera). Hur ska man tänka där?
Tony Daging

Svar:
Dessvärre innebär ju all slags rengöring av bilens lackering ett mer eller mindre skonsamt slitage. Vintertid är rengöring utan avfettning i stort sett omöjlig trots att de flesta nya bilar har klarlack. Så frågan är om vaxning klarar miljöavfettning och superavfettning? Nej, det gör det inte. Vi rådgjorde med Vi Bilägares expert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB, när det gäller hur avfettning bör hanteras: ”Överdriv inte mängden avfettning! Använd i princip så lite som möjligt och helst bara där det behövs. Spruta inte avfettning på dörrarnas rutor, eftersom vätskan då riskerar att rinna ner i dörrarna och lösa upp rostskyddet. Använd den heller inte under bilen eller så att den riskerar lösa upp rostskyddet på dörrtrösklarnas undersida. Bäst är att tvätta bilen och först när den är ren, använda avfettning på en mjuk trasa just där det behövs och sedan skölja noggrant. Börja med den mildaste avfettningen och använd bara superversionen om det är nödvändigt.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-04-17 08:44

Att man ska tvätta bilen först innan man använder avfettning verkade luddigt svar. Man vill väl att det ska lösa upp smutsen först med gruskorn och annat som sitter fast på lacken och sprutar med högtryckstvätt bort det innan du går på med svamp tex. Det rådet tänker jag inte lyda.

#2
2018-04-17 10:56

"Bäst är att tvätta bilen och först när den är ren, använda avfettning på en mjuk trasa just där det behövs och sedan skölja noggrant. Börja med den mildaste avfettningen och använd bara superversionen om det är nödvändigt."

Måste hålla med Shogun, inte fanken vill man gå på med svampen och riskera att dra med kvarvarande småsmuts som sedan repar lacken. Ingalunda! Och inte är det lönt att börja med någon mild avfettning, inte. Jag går på direkt med Turtle Extreme Prewash-T. Låter det verka i cirka tio minuter tills det börjar "foama sig" (rinner varken av eller avdunstar) och spolar sedan med lagom varmt vatten. Nära på ALL smuts rinner av, men det kan bli någon större tjärfläck kvar som måste punktbehandlas. Sedan kan man tvätta av "trafikfilmen" på vanligt sätt.

#3
2018-04-17 11:31

Jag håller med, tvätta bilen innan avfettningen läggs på...
Det kanske är bäst ur rostskyddssynpunkt, men knappast bäst för lacken.
Enligt Marianne så poleras bilen av snabbtvättens borstar, kör ett par tre gånger genom en snabbtvätt så blir lacken som ny och sedan kan man kanske avfetta den?

Ibland kommer så konstiga svar i Bilfrågan! ;-)

#4
2018-04-17 11:50

Bäst är att tvätta bilen när den är helt ren ...

#5
2018-04-17 12:54

"använda avfettning på en mjuk trasa just där det behövs "
Med det eländiga materialet som läggs på vägarna idag har man ju prickar i stort sett över hela bilen!
Hela bakänden, sidorna upp till rutorna och hela fronten.
Jag lägger på medlet först, och sedan tvättar hela bilen.

#6
2018-04-17 14:55

Lägger på ett lackskydd som håller minst ett år. Har inte använt avfettning på flera år med undantag av hjulen någon enstaka gång.

#7
2018-04-17 18:59

Humor. Hur ska man inte lyckas få avfettning överallt, även om man selektivt sprejar den?
Man ska ju spola bilen, då rinner ju skiten överallt ändå?
Eller vad? "Nej snälla, rinn inte ner i rutan? ViB har förbjudit det?"

#8
2018-04-17 23:22

Det som i artikeln kallas miljöavfettning är en form av mild, alkalisk avfettning med högt pH-värde (liknande såpbubblevatten) och är bilen smutsig med sand, damm och jord, alltså "vanlig smuts", läggs denna avfettning på hela bilen när den är torr och spolas av med högtryckstvätt efter några minuter.

Superavfettning är det som även kallas kallavfettning, luktar stark och består för det mesta av petroleumdestillat. Det är främst denna starka avfettning för bl a asfaltsfläckar, som kan påverka rostskyddet och verka uttorkande på gummidetaljer om det används på fel sätt.

När bilen är renspolad ser man var det kan behövas kallavfettning. Sprayar man istället kallavfettning på en torr, smutsig bil är det svårt att se vilken sorts smuts som är vilken och då all sorts smuts och torr lack suger åt sig vätskan, sprayar man gärna övergeneröst mer eller mindre i blindo med ett medel som är både dyrt och inte direkt miljöanpassat (jämfört med den alkaliska avfettningen).

Avsluta tvätten med ett bilschampo, gärna med vax i.

#9
2018-04-18 16:53

"Superavfettning"....kan allt vara utan petroleumdestillat och vara starkt alkaliskt.
Jmf Meguairs super degreaser,"torrt" som fnöske.

#10
2018-04-19 08:01

Prickbort är min favorit, den är verkligen effektiv mot asfaltkluddet, och den lämnar en blank och snygg yta efter sig.
Förefaller inte torka ut lackeringen.
De s.k. miljöavfettningar jag provat är tämligen verkningslösa, asfalten sitter kvar. Varför sk ajag då använda medlet?

#11
2018-04-27 18:04

Och hur länge ska man vänta med att avfetta en ny bil?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.