Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Volvo S40 från 2003 och undrar om den kommer att klara av den ökande inblandningen av biobränsle som väntas.

Bilfrågan: Tål bilen bränslet?

Bilfrågan

”Vad händer när nya regler om inblandning av biobränsle i bensinen träder i kraft? Kommer min bil att klara det framtida bränslet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vad händer med bilar av äldre årsmodell när nya regler om inblandning av biobränsle i bensinen träder i kraft? Jag har en Volvo S40 från år 2003 med milantal 8 000. Jag kör endast 300 mil/år men behöver bilen då jag inte kan gå i backar och längre sträckor. Kommer min bil att klara det framtida bränslet?
Att köpa ny bil är inte försvarligt varken ekonomiskt eller miljömässigt.
Arne Larsson
 
Svar:
Rent generellt gäller att man kan tanka bensin från alla välkända bränslebolag i Sverige som erbjuder den senaste godkända versionen av bensin. E10-bensin, med inblandning av upp till tio procents etanol enligt det europeiska bränslekvalitetsdirektivet kan användas i alla Volvobilar, från 1976 och framåt.
Bränsle som inte uppfyller kraven enligt Volvos rekommendationer ska undvikas. Det kan orsaka ökat motorslitage eller motorskador. Men tankar man sin bil på de väletablerade bränslebolagen i Sverige är det inga problem.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2017-07-12 13:09

Att köpa ny bil utesluter ju frågeställaren, men frågan är om han inte ska överväga en mindre bil. Den vägen får han en nyare bil som bland annat klarar biobränsle bättre. Därmed inte sagt att man bör skrota hans gamla S40, men det är en rätt gammal bil som däremot är rätt stor med därtill hörande ökad kostnad i service. En så stor bil som körs korta sträckor, antagligen i låg fart, blir också väldigt törstig.

#2
2017-07-12 17:46

Att byta sin fjorton år gamla bil till något mindre utan att lägga en hel hög med pengar emellan är ett vågspel. Den egna bilen känner man, inbytet vet man inget om. Kör man trehundra mil om året så spelar någon deciliter mindre bränsle per mil inte någon större roll. Jag skulle ha behållit min S40 så länge som den fungerar.

#3
2017-07-12 19:48

Arne Larsson gör helt rätt som tänker behålla sin bil, det är ju helt oförsvarligt att byta den när man inte kör mer än 300 mil/år, service på en sådan bil är billig.
När man läser Kandidats inlägg om att S40 är en stor bil så undrar man vilka bilar han är van vid.
En S40 som bara gått 8000 mil på 14 år kan ju ha 20 år kvar!

#4
2017-07-13 11:27

Hallå gubbs, fattar ni inte frågeställningen i artikeln?

Ja, bilen tål den kommande ökade biobränsleandelen i bensinen. Det är till och med så att alla bilar, även riktigt gamla veteranbilar, kan man blanda i upp till 30% eller ännu mer etanol i bensinen utan att det påverkar motorn negativt.

#5
2017-07-15 17:34

Stoor, det är naturligtvis fritt fram för vilken ägare som helst att blanda mer än 10% etanol I tanken. Men bli inte förvånad när slangar, packningar, m. m. tar skada. Redan vid 15% börjar detta ske och 20 till 30 % är inget bra. Fast kan dröja nått år innan skada sker.

#6
2017-07-16 10:58

Helt klar Arne så skall du behålla din bil, och sova lugnt om natten.

#7
2017-07-21 12:15

jo den trækker fint har kørt til spanien med oppakning og 4 personer

#8
2017-07-31 09:39

Tyvärr Marianne - dom som åker med släkta baklyktor i mörker ser jag inte för dom syns inte. HÄPP !

#9
2017-07-31 17:02

Har aldrig sett en bil med släckta bakljus när de egentligen borde vara tända! Var kör ni gubbar?? och vilka bilar tänder inte ljuset? Vid regn och dimma blir det skumt och då slår belysningen på i god tid. I motljus skulle man inte ändå se ett ynka bakljus på 5 W pga solen. Men man ser bilen hur bra som helst. Gör man inte det så skall man ta bussen! Nästa gång jag kör i regn skall jag kliva ut och titta i Clions bakända! Spännande!

#10
2017-08-04 11:48

Maximal otur beträffande kamrem...
Hade verkstadstid för kamremsbyte nr 2 på min Polo GTI-97 (23 820 mil) till 170807. Igår 170803 under färd på E20 tvärdog bilen plötsligt samtidigt som alla varningslamporna tändes. Javisst var det kamremsbrott. Ett gott råd: Kolla kamremmen i god tid om ni har en gammal bil.

#11
2017-08-04 20:02

@jete. Jag har å andra sidan aldrig sett en ny bil med tända bakljus vid regn blandat med sol. Bilarna är helt osynliga p g a vattendimman bakom. Om du någon gång kör i snörök är det ännu värre.
Ett faktum som vi svenskar insåg redan på 70talet. Därav lagändringen.

#12
2017-08-11 15:48

@keoh. De flesta moderna bilar har en inställning som gör att när torkarna går så tänds halvljuset (lag på att ljuset skall vara tänt dagtid vid regn).. Min VW har det i alla fall. Många bilförare känner nog inte till detta att man måste ha halvljus då, i många fall ser man dem inte alls på vägen när det regnar och kanske är lite smått mörkt dessutom...

#13
2017-08-15 11:53

Märklig vändning på en tråd som handlar om bränsle och som förvandlas till släckta baklyktor!

#14
2017-08-16 18:02

Precis som saabnisse säger, varför håller inte alla sej till artikeln.