Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar vad Subaru menar med symmetrisk fyrhjulsdrift.

Bilfrågan: ”Symmetriskt” i Subaru?

Bilfrågan
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Exakt vad i Subarus symmetriska fyrhjulsdrift är det som är symmetriskt?
B Torstensson

Svar:
Att vår drivlina kallas symmetrisk baserar vi på att hela drivpaketet – motor, växellåda, fördelningslåda och kardanaxel – ligger i en rak linje. Detta gör bland annat att vi kan ha lika långa drivaxlar på höger och vänster sida, vilket ger bilen förutsägbara egenskaper samt eliminerar det så kallade styrmomentet. Du har säkert noterat att det på många konkurrerande märken tenderar att ”dra” i ratten när man accelererar och svänger samtidigt.
Thomas Possling, informationschef, Subaru Nordic

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Vi Bilägare 2016/17 Test: 4-hjulsdrift

Rätt väg till bästa grepp Fyrhjulsdrivna bilar säljer som aldrig förr. Men vilka system för fyrhjulsdrift är bäst och vilka är sämst? Det har vi testat. Digital fil som kan laddas ner i din dator, smartphone eller läsplatta, 6 sidor.

Kommentarer

#1
2018-09-27 09:53

Handlar väl mest om att framdiffen är ihopbyggd med växellådan, så att axeln från fördelningslådan till kardanaxeln löper inuti växellådan och under själva växellänkaget. Audi har ju en liknande lösning. Nackdelen med en sådan här lösning är ju att bilen bilr framtung eftersom drivaxlarna till framhjulen kommer ut från framkanten på växellådan i den längsmonterade drivlinan. Så hela motorn hamnar framför framaxeln. På BMW och Mercedes med fyrhjulsdrift så sitter framdiffen istället till vänster om oljetråget och en mellanaxel går igenom detta tråg. Med hjälp av mellanaxeln så kan drivaxlarna också göras lika långa. Även de flesta framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor har ju idag en sådan mellanaxel, vilket eliminerar problemet med olika långa drivaxlar. Så Subarus fördel ligger väl i att de slipper själva mellanaxeln. Så kallad Torque steer är sällan ett problem idag. På VAG-produkter är det i stort sett helt eliminerat.

#2
2018-09-27 10:17

SAAB eliminerade torque steer 1984 på 9000 - med mellanaxel.

#3
2018-09-27 12:18

Båda hjulen slirar istället för ett.. (obs ironi).

#4
2018-09-27 17:31

@skodaägare: Jo, men på en Subaru har du bara 2 cylindrar framför framaxeln och hela växellådan bakom så bilen blir inte framtung utan snarare neutral.

#5
2018-09-27 19:35

Symetrisk 4wd. Ett spel för galleriet och ett namn i brochyren.

Konstigt många hästägare i landet. :)

#6
2018-09-27 20:26

Hur som helst så är trots allt drivlinan symmetrisk. Det behövs inga mellanaxlar och annat, utan det blir få och raka kopplingar. Enkelhet kan aldrig vara fel.

#7
2018-09-27 20:41

De som inte kör mycket bil och inte har testat kommer inte heller att förstå. Då blir det bara "käbbel" ;)

Symmetri är nyckeln till att den är överlägsen. Jämför att ro en båt med olika långa åror, sittandes längst fram i fören = dåligt och osymmetriskt. Flytta till neutral tyngdpunkt och använd lika långa åror = bra = Subaru.
Det märks otroligt väl i många situationer. Fysikens lagar ändrar man inte.

#8
2018-09-27 21:10

Symmetri och "symetrå" !
I verkligheten är motkraften i längsgående vridmomentsöverföring ett minst lika stort symmetriproblem som något olika längd på drivaxlar.

#9
2018-09-28 07:46

"@skodaägare: Jo, men på en Subaru har du bara 2 cylindrar framför framaxeln och hela växellådan bakom så bilen blir inte framtung utan snarare neutral."

Kolla på sidan 6 här:
http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/MEDIA/GetMedia.aspx?tstno=10150&am...

56 % av vikten på framaxeln skulle jag kalla ganska framtungt.

#10
2018-09-28 17:09

Jag har åkt en del bil och skulle nog säga att däcken är mer avgörande än "symetri" i något typ 4wd system

#11
2018-09-29 00:42

@skodaägare: Och hur ser viktfördelningen med 1/2/4 passagerare med bagage? Med 2 vuxna är den förmodligen 50-50. Med fler passagerare och bagage lite mer vikt på bakaxeln än framaxeln. Alltså i det närmaste perfekt ballanserad bil.

#12
2018-09-29 12:15

olvildrajv: Mycket intressant uttalande. Då kan ju alla bilar sägas vara välbalanserade, om man har tillräckligt med vikt på bakaxeln. Ser inte något unikt för Subaru här. Finns flertalet framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor som har liknande viktfördelning

#13
2018-09-29 16:48

@skodaägare: Försök komma ut på en vältrafikerad landsväg (där man måste komma upp i hastigheten snabbt samtidigt som man svänger) med en sådan framhjulsdriven bil (vilket garanterat resulterar i däckslir och antisladdsystem som stryper motorn samtidigt som ratten lever ett eget liv när mycket kraft skickas till framhjul samtidigt som man svänger) och gör det sedan med en Subaru (såklart slirfritt och en ratt som inte rycker utan är så neutral och exakt precis som alltid) så förstår du skilnaden. Eller att köra en lastad bil uppför en brant grusväg eller backe med oplogat snö. Eller att köra på kurviga grus-och snöiga/isiga vägar. Alltid välballanserat, förutsägbart och neutralt uppträdande. Återigen - först när du kört så förtår du vad det handlar om.

#14
2018-10-01 00:35

Kör BMW som är hyfsat välbalanserad. Har kört Subaru, men upplevde inte den som mer välbalanserad.

#15
2018-10-01 18:56

Ju mer som ligger framför framaxeln, ju mer framtung, obalanserad, blir självklart bilen.
Subarus längsgående boxermotor blir fri från chassipåverkande moment från motorn och ger dessutom låg tyngdpunkt. Som jag skrev tidigare så slipper man mellanaxlar och krångligheter.
Jag gillar Subarus drivlina skarpt, sen kan det finnas andra skäl till att inte köpa bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.