Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Svart olja skäl för byte?

Bilfrågan

"Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi. Vid kontroll visade sig att oljan är kolsvart, ska den inte vara rödaktig?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi A6 med automatlåda. Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi. Vid kontroll visade sig att oljan är kolsvart, ska den inte vara rödaktig?

När jag kört uppför på mycket krokiga vägar luktar det bränt, vet inte om det kommer från lådan. Bilen läcker ingen olja någonstans. Jag kan tycka att den växlar väldigt ofta mellan fyra och femman vid måttligt kuperad väg.

Min fråga är alltså: vad innebär det att oljan i automatlådan är svart? Ska jag byta olja och filter? Bilen har gått 18 000 mil.

Nets

SVAR:
Att oljan är svart behöver i sig inte innebära att det är något fel. Med ökande körsträcka kommer smuts och avlagringar att förändra färgen på oljan och även ge denna en viss lukt.

Missfärgning kan dock också bero på överhettning med åtföljande oxidation och färgförändring av oljan. Under alla omständigheter är det viktigaste att en verkstad får kontrollera växellådans funktion och i samband med det byta oljan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-03-14 10:02

"Oljan i lådan ska inte bytas enligt Audi." Nu min fråga som kanske låter lite larvig, men menar dom inte, BEHÖVER EJ BYTAS? Och vad är det för automatväxellåda i denna bil?

#2
2013-03-14 11:32

Nu var BD onödigt mycke politiker i sitt svar.
Det är självklart att en växellådsolja som är svart skall bytas, oavsett om den oxiderat p.g.a. överhettning eller blivit missfärgad av slitage partiklar. Att inte byte en sådan olja kommer att bli riktigt dyrt, i synnerhet om det är en automatlåda.

Om oljan blir överhettad kan det bero på att kopplingar slirar och då räcker det inte med att bara byta olja.

#3
2013-03-14 12:54

Det kan ju knappast skada att byta olja oftare än vad som föreskrivs. AUDIs Long-Life intervaller för service är ju inte något som gynnat ägarna, bara verkstäderna.

#4
2013-03-14 13:13

Byt olja, finns ingen olja som håller lådan ut. Firman har en vw transporter som började slira på växlarna och luktade bränt. Först sa verkstaden att oljan håller lådan ut, men vi fick dem att byta olja och lådan beter sig som ny. Köp inte snacket om long-life oljor och annat trams.

#5
2013-03-14 13:55

Det är klart att det skall bytas olja, ingen olja varar för evigt och ingen växlåda heller för den delen för det är det som kommer att hända. Sen beror det på vilken körning man har det måste också vägas in, kör du med tung släpvang mycket då blir oljan naturligt vis mycket varmare och pcknningar och oringar blir hådare och det tm blir internlekage.
Varför man hävdar detta hos märkeverkstäderna det är för att budgeten för hur mycket det kostar att serva bilen under en viss tids rymd blir för hög, att växelådan får ett kortare liv struntar man i för garantierna har gått ut för länge sen.Jag har hjälpt flera Taxi åkerier med analys av oljor som har varit i ett bedrövligt skick då vid 15-18000 mil, så dom har fått rätt (och kompensation)mot specielt VAG.

#6
2013-03-14 17:23

Automatlådans olja ska bytas, oavsett vad som påstås från fabrikanterna. Den bränns, blir skitig och fungerar allt sämre.

Vissa fabrikat uppger att man inte ska byta olja, OM man inte kör taxi, då ska den bytas regelbundet!

Så kallad "Sealed for life" olja som ibland uppges finnas i automatlådorna är bara nys, byt olja och lådan kommer hålla länge, och fungera bättre.
Har bilen gått 18.000 mil är det sannerligen hög tid att byta olja!

Tips: köp oljan direkt från Tyskland, här i Sverige verkar det inte finnas någon gräns hur mycket man kan ta betalt för oljan...

#7
2013-03-14 18:19

Jag har för mig att det som gäller är, att det finns ingen serviceintervall för byte av automatlådeolja, men börjar den strula så ska man byta som första åtgärd!

#8
2013-03-14 18:49

trasten: ja, det säger en del fabrikanter, men risken är att lådan redan hunnit ta stryk och riskerar byte av lådan i förtid.
Har bilen gått 18.000, som i det här fallet, så är det bättre att byta innan man får krångel.

#11
2013-03-14 19:26

Jag hade en A6 4.2 under ett par år och lärde känna en del folk med samma bil och läste en del bloggar om service och reparationer på dessa bilar. Det verkar som om lådan brukare rasa runt 20000 mil för de flesta som inte bytte olja och många "kännare" som var rädda om sina bilar bytte olja och filter varje 10000 mil i förebyggande syfte.

Håller med formula 11 med flera här. Anlednignen till att Audi inte rekommenderar byte är att servicekostnaderna blir för höga i början, ur marknadsförringssynvinkel. De ser lådan som en "black box" som byts när oljan är slut och lådan därmed havererar. Precis som man byter många andra komponenter på en bil iställer för att laga dem. Det är vad som avses med sealed for life.

#12
2013-03-14 19:32

till 328i: håller med, varje oljebyte är en belastning på miljön men det är mycket större belastning på miljön att byta hela lådan inklusive olja och allt! och det är det som händer till slut

#13
2013-03-15 00:26

Vill inte påstå att jag är kunnig på området, men när jag lämnade i min MB för byte av olja i automatlådan till en specialverkstad som bara arbetar med automatlådor, så frågade jag hur länge man kan köra med automatoljan av bästa kvalité. Svaret jag fick var att man skall byta efter 12000 mil, oavsett vad fabrikanterna säger, Detta då oljan börjar brytas ner/försämras efter cirka 12000 mil, Detta sagt av en expert på automatlådor, Han hade arbetat enkom med automatlådor i 18 år, så jag känner att hans åsikt väger tungt.

Som en liten apropå, varför bytte jag olja? Mercedes gick på denna modell ut med att man aldrig behövde byta olja i automaten, men efter något år
ändrade man rekommendationerna till byte var 12000 mil, Man kan ju undra varför dom ändrade rekommendationerna efter några år.

#14
2013-03-15 08:16

HAMO:
Ja, jag känner igen det där. Jag har ju en MB-låda i min Jaguar, och det är allmänt känt att det är bra att byta olja senast runt 15.000 mil. Fast från början sas det att man aldrig skulle byta olja.

Om jag inte minns helt fel, så gick Saab ut med att om man körde taxi, så skulle oljan bytas efter just 12.000 mil.
Annars påstod de att oljan inte behövde bytas, "Sealed for life" med andra ord.

#15
2013-03-15 17:50

Jag har en Chrysler 300C. Den har en automat från Mercedes. Dessa lådor är identiska i MB, Chrysler, Dodge, Jeep bl.a. Mercedes sa under några år att oljan inte behöver bytas. Sen ändrade de till 120.000 km. Chrysler skriver i sin manual att oljan ska bytas senast efter 100.000 km. Min Chrysler har gått 9800 mil och jag har redan beställt tid för oljebyte (en skitsumma i sammanhanget) Jag har ingen lust att bekosta ett byte av låda (eller bil för den delen)

#16
2013-03-16 10:43

Bilfabrikanten, i mitt fall VW menar att oljan aldrig behöver bytas .. varemot lådfabrikanten menar att den bör bytas vid 12000 mil.
Klokast är nog att byta :o/
.

#17
2013-03-24 22:25

svart olja = slirar på lammellerna, "pommac" färgad olja = turbinfel. Oljan skall vara lika röd och ren mellan oljebytena. Själv byter jag oljan var 40 tkm eller en gång i året. Med 99% säkerhet slirar frågeställarens audi på lamellerna.

#18
2014-07-14 08:53

Glöm inte byta oljefilter i lådan också. Kostar bara runt 200 kr extra.

#20
2015-07-11 12:54

Många frågor om VAG bilar på VIB.......har jag noterat...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.