Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Kia Sportage från 2017 och tycker att den är mer lik en suv än en crossover.

Bilfrågan: Suv eller crossover?

Bilfrågan

”Den kallas för crossover men är i mitt tycke mer lik en suv. Finns det en tydlig definition?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är lite frustrerad över begreppet ”Crossover”. Jag har i dag en Kia Sportage 2017. Jag gillar höjden på bilen och markfrigången. Den kallas för crossover men är i mitt tycke mer lik en suv. Kia Niro kallar ni också för crossover. Den är inte alls så hög, är i mitt tycke mer en ”vanlig” bil. Finns det en tydlig definition på crossover och suv?
Stefan Hjelm


Svar:
Begreppet är en aning flytande. Crossover Utility Vehicle var från början en beteckning på bilar som inte direkt hänförs till kategorin suv eller vanlig personbil. Men de var inledningsvis oftast baserade på en vanlig personbilsplattform. Bland de första crossoverbilarna hittar vi Subaru Outback och Volvos 850 CrossCountry. Andra tidiga crossovers var Talbot-Matra Rancho och AMC Eagle. 
Numera kan bilar som kallas crossovers vara mycket olika, baserade antingen på en typisk personbilsplattform med höjd fjädring, eller från början vara byggd som en suv. Båda typerna kan ha drivning på en eller två hjulaxlar och ha olika avancerad drivning. 
Vi får nog vänja oss vid att tillverkaren sätter beteckningen. Jag kan hålla med om att din bil är mer lik en suv än en crossover. Möjligen kan man säga att en modern suv oftast är lättare och har enklare drivteknik än de första generationerna som var mer av terrängbilar – en anledning till att biltyperna närmat sig varandra.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 

Diskutera: Tycker du det är förvirrande med begreppen crossover och suv?

Kommentarer

#1
2018-08-22 09:59

Ja, det är ju ingen direkt skillnad. Jag tycker man kunde slopa en av benämningarna.

#2
2018-08-22 10:18

Den strikta defintionen är väl egentligen att alla högbyggen som har självbärande kaross är crossovers och de rambyggda är SUVar.

#3
2018-08-22 10:26

det kan vara förvirrande, jag kallar dem alla för var de är-hur de används av de flesta-Stadsjeep.

#4
2018-08-22 10:27

Crossover eller SUV... Renault Espace är en crossover och en Renault Kadjar är en SUV. Där ser man skillnaderna tydligt.

Espace är en minibuss som har högre markfrigång och lägre takhöjd än en traditionell minibuss, den försöker omfamna både att vara en minibuss och samtidigt ha viss SUV-känsla, alltså en crossover för den är en "korsning" mellan flera biltyper.

Kadjar däremot är en renodlad SUV då det är en personbil med hög markfrigång utan några minibuss-ambitioner, det är en halvkombi med stort bagageutrymme och den har en kupéhöjd som motsvarar en vanlig personbil.

Peugeot 3008 första generationen var en crossover, men 3008 andra generationen är en SUV.
Första generationen hade minibuss-ambitioner, och med förhöjd markfrigång. Andra generationen har lägre kupéhöjd och saknar minibuss-stuket, samtidigt som markfrigången höjts ytterligare.

Renault Scenic X Mod eller fösta generationen av C3 Aircross var crossovers, minibussar med förhöjd markfrigång.

AMC Eagle var en crossover, en korsning mellan vanlig personbilsbilskombi och en jeep med förhöjd markfrigång och fyrhjulsdrift.

#5
2018-08-22 10:32

kanske bättre att ha ett gemensamt namn på dessa som t.ex. Crossuver

#6
2018-08-22 10:41

Det är ganska flytande. Ett viktigt kriterium är markfrigången. Bör vara minst 17 cm, även om det är ganska snålt, borde nog vara åtminstone 20 cm + oöm undersida för att vara en "riktig" SUV.. I Indien har man en SUV-definition (med annan skatteklass) med just gränsen 17 cm. Sen bör nog höjden för att känslan av SUV ska infinna sig vara minst 160 cm. En Opel Mokka blir med dessa kriterier, markfrigång 16 cm och trots höjden 165 cm en crossover, en Kia Niro, Mercedes GLA, Mazda CX-3 med höjd ca 155 cm är crossovers, men Kia Sportage med markfrigång 17 cm och höjd 160 upplever jag som en SUV. Peugeot 3008 med markfrigång över 20 cm är definitivt en SUV, om än med crossoverframtoning.

#7
2018-08-22 10:46

Om jag förstår Raphaels definition rätt så är en SUV alltså en personbil, med normal kupéhöjd, med höjd markfrigång. Vet inte om jag håller med riktigt. Enligt den definitionen så skulle ju Volvo V90 CC vara en SUV. Den har ju exakt samma kupéhöjd som en V90, men högre markfrigång. Och Land Rover Discovery har betydligt högre kupéhöjd än de flesta personbilar, men räknas av de flesta som en SUV.

#8
2018-08-22 15:15

I min värld så är en SUV ett fordon som klarar terrängkörning. En crossover saknar däremot den förmågan och är bara en förhöjd personbil. En crossover kan ha "SUV-känsla" men saknar robusta terrängegenskaper.

#9
2018-08-22 10:49

Kanske kan man säga att en bil som har en kupéhöjd som en minibuss, men med längre motorhuv och högre markfrigång är en SUV.

#10
2018-08-22 10:56

Skodaägare, en SUV kan vara baserad på en personbil (ha personbils chassi) men måste inte vara det. En Crossover är en korsning mellan olika biltyper. SUV är en egen biltyp. Volvo V90 CC är en crossover, ingen SUV. Det är en crossover för det är en vanlig personbils-kombi, fast bara med en förhöjd markfrigång. Som en AMC Eagle, som jag också gav exempel på som en crossover. AMC Eagle är föregångaren till Volvo V90 CC.

En Suzuki Vitara är en SUV, Peugeot 3008 II är en SUV. De har kupehöjd som en vanlig personbil, men förhöjd markfrigång. Deras fyrkantiga stuk innebär en SUV. De är inte rymliga som en kombi, men rymligare är vanliga halvkombis. SUV innebär goda utrymmen invändigt inklusive ett anständigt bagageutrymme för man ska kunna få med sig sina sportprylar.

Nissan Qashqai, X-Trail... alla dessa är SUV:ar. De har ett annat stuk än en vanlig personbils kombi.

Men Volvo V90CC har samma stuk som en vanlig personbilskombi, fast med förhöjd markfrigång. Därför är den en crossover.

Crossover är en korsning mellan olika biltyper. Det kan vara en korsning mellan en minibuss och en SUV (som Renault Espace) eller en korsning mellan en personbilskombi och en SUV (som Volvo V90 CC).

Men SUV:ar har lägre kupéhöjd än minibussar och de har inte minibussars flexibilitet.

#11
2018-08-22 11:12

Men är det inte så att Nissan faktiskt använde crossover-begreppet när de lanserade Qashqai - eller minns jag fel ?

#12
2018-08-22 12:50

Pi, jo första Qashqai var en Golf-konkurrent med högre markfrigång. En crossover mellan vanlig personbil och SUV.

Dagens Qashqai ser ju likadan ut som X-Trail som marknadsförs som en SUV, bara det att Qashqai är en mindre storlek.

#13
2018-08-22 12:59

det var enklare förr.

#14
2018-08-22 13:24

"Men SUV:ar har lägre kupéhöjd än minibussar och de har inte minibussars flexibilitet."

Skulle nog faktiskt säga, att en hel del SUV:ar har likvärdig kupehöjd som minibussar. Min egen X3:a till exempel. Den har bra mycket bättre takhöjd inuti än en BMW 3-serie till exempel och dörröppningen är märkbart högre. Dock ska erkännas att den inte är lika bra på att ta tre personer i baksätet som en minibuss.

#15
2018-08-22 13:26

Jag håller med - det är förvirrande. Dessutom kategoriserar marknadsförarna bilen i den typ, som är mest attraktiv.

Jag har - sedan länge - en egen definition/indelning, "som funkar för mig" (fritt från reklamen):
-bilar - förutom familjebussar - som är högre än 165 cm är SUV:ar. 2WD eller 4WD.
-bilar - förutom familjebussar - som är mellan 155-165 cm är crossovers. 2WD eller 4WD.
- bilar under 155 cm kan vara av skilda slag.

Notera: I USA har bilar med 8" markfrigång (SUV:ar, pick-uper) mer förmånliga regler - ursprungligen för att skydda landsortens pick-uper. Det innebär att min crossover - byggd i USA - hade 8" markfrigång - innan jag sänkte den, för att det såg anskrämligt ut och försämrade styrprecision och sidvindskänslighet.

#16
2018-08-22 13:36

Det spelar ingen roll vad man kallar bilen. Samma regler gäller oavsett.

#17
2018-08-22 13:44

Skodaägare, vilken minibuss jämför du med då? Jag har inte sett någon SUV som har lika högt i tak som en Picasso t ex.

#18
2018-08-22 17:55

Håller med Adzam, Det var enklare förr.

Det enda man kan vara säker på om man köper en Svensson suv/crossover är att det bullrar mer och rejält mer på vissa. :)

#19
2018-08-22 14:42

Jämförde värdena för BMW X3:

https://www.ridc.org.uk/5207

Med C4 Picasso:

https://www.ridc.org.uk/5355

Tittar man på måttet "Headroom when getting in", vilket är avståndet mellan överkanten på dörröppningen och sittdynan så är det likvärdigt för X3 och Picasso (74,3 cm mot 74,8 cm).

#20
2018-08-22 15:40

Vad är det om man köper en SUV, sänker den för att få bättre vägegenskaper? Är det fortfarande SUV. Det har gått troll i detta med markfrigång, nästan på gränsen till löjligt. Det enda jag vet, högre bil innebär högre utsläpp och antagligen sämre vägegenskaper. Jag körde en Corolla Verso en gång, usch det var busskänsla och inte speciellt tilltalande. Jag förstår om vissa tycker bilar är för låga, men det blir inte bättre åt andra hållet heller med fler nackdelar som högre förbrukning, mer oljud osv. Man kan inte få allt samtidigt, och då föredrar jag hellre mindre utsläpp och oljud med "problemet" lägre insteg.

#21
2018-08-22 15:51

"Det enda man kan vara säker på om man köper en suv/crossover är att det bullrar mer och rejält mer på vissa. :)"

Beror nog på vilken SUV man köper. Audi Q7 är en av de absolut tystaste bilar jag kört.

#22
2018-08-22 17:20

Skodaägare, fast jag talar inte om dörröppningen. Jag talar om kupéhöjden och med det menar jag takhöjden inuti. "Headroom" som man säger på svenengelska. Jag har provat flera SUV:ar och jag kör ju själv en Picasso. Jag är 1,85 lång och sitter med stolen höjd tre pumpningar upp, och det finns ändå "hatt-utrymme" kvar så att säga. Och då har jag stolen i mellanläget, jag kan alltså höja den ytterligare. Sitter jag nere på golvet så ryms det ett huvud till ovanför mitt, men jag vill inte sitta nere på golvet. Jag kör minibuss för att sitta högt och rakt. Och med högt menar jag inte högt insteg, utan högt från golvet. Och det har jag faktiskt inte upplevt i någon SUV på samma sätt som i en minibuss, och det är ju det som ger den där eftertraktade busskänslan som jag vill ha i en bil.
En vän till mig har en Honda CR-V. Den har inte alls samma körposition som en minibuss och takhöjden är lägre. Mitsubishi ASX är lägre i tak invändigt än min Picasso, senast jag lämnade in min Picasso på service fick jag en ASX som lånebil.

#23
2018-08-22 17:42

Vad är det med sossar och hatet mot suv?

#24
2018-08-22 18:58

SUV:ar bullrar i regel mer än en mer traditionell personbil i samma storlek, det finns flera skäl till det: Större däck, ofta med grövre mönster ger högre däckljud. Det högre luftmotståndet och högre markfrigången bidrar till högre vindbrus. Detta alltså i jämförelse med en traditionell personbil.

#25
2018-08-22 20:29

Du behöver ju inte köpa en..

#26
2018-08-22 21:40

”Jag kör minibuss för att sitta högt och rakt. Och med högt menar jag inte högt insteg, utan högt från golvet. Och det har jag faktiskt inte upplevt i någon SUV på samma sätt som i en minibuss, och det är ju det som ger den där eftertraktade busskänslan som jag vill ha ”

Jag vill sitta på samma sätt och det kan jag göra i min X3:a. Jag är också 1.85 och har stolen i näst högsta läget. Har då fortfarande en bra bit kvar till taket. Men jag håller med dig att inte alla SUVar är byggda på detta sätt. Volvo Xc60 har mycket lägre takhöjd till exempel. Just detta med inre takhöjd och högre monterad stol har jag försökt förklara flera gånger här på forumet men svaret är alltid att man kan ”höja stolen i en vanlig bil”. Sitter jag som jag vill i mina föräldrars Bmw 118 så slår jag nästan huvudet i taket. Jag har egentligen inget behov av hög markfrigång, men gillar den högt monterade stolen i min X3:a. Tycker, liksom Raphael, inte om att sitta på golvet och köra.

#27
2018-08-22 22:08

Nu blev jag intresserad, mätte på min Octavia. Mellan sätet och taket är det nästan exakt 1 m. Dörrhålet, minsta avstånd när man skall in och sätta sig är 82 cm (med dörren öppen), då mätte jag mellan stolskanten och karossen. Väl på plats i sätet sitter man ca 30 cm över golvet. Så det där med att man klagar på att kunna ta sig in i bilen på ett bra sätt är mest "båg", det kan säkert skilja en hel del mellan modeller. Men att bara för att det är en SUV så blir det automatiskt bättre, har jag faktiskt inte märkt så mycket av. Jag kanske har starka benmuskler, och upplever tex att sätta sig i en XC60 faktiskt var svårare än min egen bil. Jag måste liksom klättra upp på sätet, istället för att sjunka snett nedåt lite. Ursteget på en högre bil gör att man drar i byxbenen i den smutsiga karossen (oundvikligen), vilket jag sällan får problem med min egen bil då benen slängs ur bilen och bilar en vinkel på benen som gör att byxbenet inte kommer nära karossen. Tror SUV trenden mest går ut på att känna sig större än lägre bilar som ger någon form av trygghet, och även att man kan se över bilen framför. (Vilket är direkt farligt om man använder denna siktförbättring för att minska avståndet till framförvarande). Kanske dags att införa vändbara stolar likt handikapp stolar som standard i våra bilar så folket klara komma in i sin helt vanliga "låga" bil? Bilen är låg av en anledning, en ganska viktigt sådan också. Funkar inte detta, kanske dags att alla börja köra runt med dragbilar så att man kan sitta 2 meter upp i luften?

#28
2018-08-23 07:35

Jag håller med vargen och det är Pricis min erfarenhet.
Samtidigt som den buss känsla som beskrivs i X3 är det inte många småsuvar som har.
I många billigare småsuvar sitter man så dåligt och dessutom i ett buller som man inte tror det är sant om man jämför mot andra.

Alla bilar är ofta väldigt olika fast det inte syns på papperet.
Jämförelsen som nämns med insteg i 118 och om vi tar vargens octavia är det otrolig skillnad och nästan som att kliva in i en Miata när man kliver in i en bmw118.

Men som sägs låt bli att köpa då men man undrar hur man kan lägga 50000 extra på en billig buller suv som vissa är utan nämnvärd fördel, men mördande reklam säljer.

#29
2018-08-23 09:22

" Men att bara för att det är en SUV så blir det automatiskt bättre, har jag faktiskt inte märkt så mycket av. Jag kanske har starka benmuskler, och upplever tex att sätta sig i en XC60 faktiskt var svårare än min egen bil. "

Så är det absolut. Långt ifrån alla SUV:ar ger den känslan som jag är ute efter. Och det stämmer att i Octavia så är stolen monterad ganska högt jämfört med många andra bilar. Gäller även Golf för övrigt. Problemet är att jag gillar inte körkänslan i Golf och Octavia, utan föredrar den i BMW. Och vill man sitta lite högre i en BMW och samtidigt inte känna att man har huvudet i taket så är det bara SUV-modellerna som gäller. Bortsett från 2-serie active tourer då. I BMW:s bakhjulsdrivna modeller så är stolen i stort sett monterad direkt på golvet, skillnaden mot en Octavia, Golf eller Passat är mycket stor.

#30
2018-08-23 09:53

Om stolen är monterad lågt spelar ingen roll så länge som man kan höja den, men för att höja den så krävs det att det finns en takhöjd och att bilen är anpassad för det - så är det ju i min Picasso. Har jag stolen i lägsta läget då är det för lågt för mig, jag får ont i benen och helt klart är ju bilen mer anpassad för att man höjer upp stolen, det fungerar bättre. Ser ingen anledning att man ska ha stolen i lägsta läget... Takhöjden räcker mer än väl till även för personer som är över 1,9. Intressant är att passagerarstolen i min Picasso inte är höj/sänkbar och den är monterad högre än förarstolen är i lägsta läget. Passagerarstolen motsvarar två pumpningar upp. Jag sitter utmärkt på passagerarstolen, och har även haft passagerare över 1,9 har en vän som är klart längre än mig och han sitter bra där.

Upplever att benen bara blir stumma när man sitter på golvet. Har aldrig gillat go-cart känslan.

#31
2018-08-23 09:56

Jag vet att BMW modeller, typ 3 serien har låga stolar, sportig stil när det kommer till säten osv. Men detta misstänker jag hör ihop med att skapa en körkänsla utöver det vanliga och går knappast ihop mer komfort så som du beskriver hur du vill ha det. Så jämförbart med X3 haltar jämförelsen. Vad jag försöker säga, det finns många bilmodeller som har både komfort och höjd till taket. Jag tror SUV är mest någon annan känsla man vill ha. Jag ser en stor förlust i att bilar som tex X3 kommer ut på våra vägar, relativt liten last kapacitet, ca 1800 kg som dessutom påverkar miljön mycket mer negativt och gör trafikmiljö farligare för oss andra. Lösningen kan inte vara att vi andra mer eller mindre tvingas över till en SUV?!

#32
2018-08-23 10:00

Dock håller jag med om att MPV bilar oftast har bäst innerutrymmen, även när det kommer till takhöjden. Det vore mycket mer logiskt för mig om en SUV ägare köpt en MPV, det valet hade varit mycket logiskt. Om det nu hänger på att sitta högre.

#33
2018-08-23 10:26

"Men detta misstänker jag hör ihop med att skapa en körkänsla utöver det vanliga och går knappast ihop mer komfort så som du beskriver hur du vill ha det. Så jämförbart med X3 haltar jämförelsen."

Det är just det som är tjusningen med X3:an. Man får körkänsla som i en 3-serie kombinerat med sittpositionen hos en MPV. Finns ingen annan bil på marknaden som kan erbjuda detta i dagsläget, möjligtvis Alfa Stelvio och Jaguar F-pace, men de kommer inte i närheten av X3:ans komfort. Det är just det som är grejen med BMW:s modeller generellt. Att kunna kombinera komfort med fantastiska köregenskaper. Och X3:an har långt ifrån dålig lastkapacitet. Mycket bättre än en 3-serie touring t.ex.

#34
2018-08-23 12:56

Jag tror dig, X3 är nog bekvämare än en 3 serie. Men förbrukning på 0,8 liter/mil (diesel) eller över 1 liter/mil (bensin)... är direkt dåligt idag. Skall alla köra SUV kommer utsläppen öka, vi kastas tillbaka 20 år i tiden. Är det ens rimligt att detta med högre sittposition och högre markfrigång mm skall gå före miljön? Jag förstår problemet, och önskar att bilindustrin gör allt nu för att lösa grundproblemet med miljöaspekten i bakhuvudet. Det borde gå bygga bilar, som antagligen slutar med någon kompromiss för att få låga utsläpp med god sittposition. Så att alla blir nöjda. Det verkar som crossovers blir allt vanligare än SUV, och det tycker jag är ett steg i rätt riktning i alla fall även om alla borde kunna köra en vanlig bil. Det gick förr utan att folk ens tänkte på hur hög bilen var?!

#35
2018-08-23 13:05

Alfa har alldeles utmärkt komfort, de har länge varit bra på att kombinera körkänsla med komfort. 70-talets klassiska Giulietta hade ju både säkrare vägegenskaper och var mer komfortabel i fjädringen än BMW 3-serie i ett test av Teknikens Värld. Alfas hade ju De-Dion-bakaxel som gav fantastiska vägegenskaper och dessutom tillät en anständig fjädring. Medan BMW fick kritik för de sladdade för mycket och bakfjädringen var instabil, Trafikmagasinet hade ett inslag om en missnöjd kund som hade köpt en BMW 5:a och åkt i diket på grund av bakvagnen. Trafikmagasinet testade och kunde konstatera att BMW sladdade för mycket och hade osäkert väguppträdande.

Både Giulia och Stelvio har idag fullt anständig fjädring, särskilt versionerna med inställbara stötdämpare. Men man ska inte välja för breda och låga däck, vilket tyvärr många utrustas med och då blir det stötigt.

#36
2018-08-23 14:36

"Jag tror dig, X3 är nog bekvämare än en 3 serie. Men förbrukning på 0,8 liter/mil (diesel) eller över 1 liter/mil (bensin)... är direkt dåligt idag. "

Den drar dock inte 0,8 liter/mil för jämnan. Lyckades få ned den under 0,6 vid körning i Storstockholmsområdet. Den drar 0,8 i stadstrafik, där min förra Skoda Superb drog över 0,9.

#37
2018-08-23 14:38

"Både Giulia och Stelvio har idag fullt anständig fjädring, särskilt versionerna med inställbara stötdämpare. Men man ska inte välja för breda och låga däck, vilket tyvärr många utrustas med och då blir det stötigt."

Giulia vill jag minnas att den var helt ok, men Stelvio kändes ganska hård i fjädringen. Dock tänkte jag framförallt på sittkomforten som, framförallt i Stelvio, är långt ifrån den i X3:an. Samma gäller för övrigt Jaguar F-pace.

#38
2018-08-23 15:02

" Det gick förr utan att folk ens tänkte på hur hög bilen var?!"

Dock var ju bilarna högre förr. En Mercedes W123 hade en markfrigång på 16,5 cm, Volvo amazon hade hela 20 cm. Skulle tro att hela SUV-trenden snarare är en reaktion på att vanliga bilar blivit för låga. Visst vore nog den bästa lösningen på detta någon sorts MPV-kaross typ Mercedes R-klass:

https://goo.gl/images/yvxuPm

Problemet är att MPV, dessvärre, inte säljer längre så biltillverkarna lägger ned dem. Mercedes R-klass lades ner på grund av att ingen köpte den. Titta bara på Peugoet, 3008 och 5008. De har fått längre och plattare motorhuv, större hjul och tillägget SUV i namnet för att visa att det minnsann inte är någon tråkig familjebuss det handlar om.

#39
2018-08-23 22:03

Jag kanske är udda men jag gillar ofta formen på mpv's, jag tycker vissa även kan se rätt sportiga och fartiga ut samtidigt som dom ser praktiska ut, det är en sympatisk biltyp. Men kombis har jag lite svårt för, bara gamla v70xc ser riktigt trevlig ut. Kanske skulle fler kombis se bättre ut om dom fick lite högre markfrigång

#40
2018-08-24 07:58

Hänger det på att en kombi blir lite högre (eller sedan) är det bättre än en knubbig SUV. Bra aerodynamiska egenskaper måste en bil ha, vi har inte råd att slösa bort energi i onödan.

#41
2018-08-24 09:34

Bara för att testa så körde jag min X3:a i Ecopro-läget till jobbet i dag. Resultatet blev en förbrukning på 0.59 l/mil enligt färddatorn. Tycker jag ändå är ganska okej, med tanke på att jag kör 50 och 70 vägar till jobbet med en hel del trafik. Slapp dock köer idag. Min förra Skoda Superb hade jag svårt att få under 0.9 l/mil vid samma typ av körning och den hade mindre motor (1.8 l), vägde 200 kg mindre och hade framhjulsdrift.

#42
2018-08-24 09:36

"Hänger det på att en kombi blir lite högre (eller sedan) är det bättre än en knubbig SUV. Bra aerodynamiska egenskaper måste en bil ha, vi har inte råd att slösa bort energi i onödan."

Men en MPV har ju inte alltid bättre aerodynamik än en SUV. Både VW Sharan och Ford S-max t.ex. har sämre aerodynamik än en BMW X3.

#43
2018-08-24 11:10

Skodaägaren, jag tror det är lite haltande och fel att jämföra en gammal 1,8 bensin superb mot en nyare X3 diesel suv.
Med din jobb testkörning på ecopro läget med X3an och dom hastigheterna du nämnde så ligger nog diesel superben garanterat på ca 0,45 skulle jag tro.
Det blir liksom lite fel fakta på något sätt.

Och en MPV köper man väl för att barnen skall rymmas i den sjusitsiga bilen.

#44
2018-08-25 18:16

Bara jämförelsen bensin mot diesel är inte rättvist, diesel innehåller mer energi därav lägre förbrukning. Sug på denna jämförelsen istället, du körde på ca 0,6 liter/mil i sakta tempo med din diesel SUV, jag kör motorvägen (120 km/h) med en förbrukning på 0,55 liter/mil (bensin). Alltså drar mindre än när du kör lugnt, och då innehåller bensinen dessutom mindre energi. Summering, jag är inte speciellt imponerad av din bils förbrukning, men ser man logiskt så hänger det ihop. Du har en tyngre bil som är högre än min Octavia.

#45
2018-08-25 21:21

Vargen du glömmer att 4wd på vilken bil och vilket system som helst tar mer energi.

Och jämförelsen exemplet med lugn X3 körning på ecopro skulle nog min octavia 1,0tsi ligga närmare 0,4.

#46
2018-08-29 17:54

Eftersom jag vill ha en någorlunda högbyggd bil med fyrhjulsdrift måste jag leta långt ner i specifikationerna för att hitta om det är drivning på två eller fyra hjul. Tidigare var det så att SUV och/eller ett X i modellbeteckningen innebar fyrhjulsdrift.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.