Nästa artikel
Bilfrågan: Stötigt med 17 tum?
Bilfrågan

Bilfrågan: Stötigt med 17 tum?

Publicerad 3 december 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren är orolig över om 17-tumshjul gör färden bullrig och stötig på Ford C-Max.
"Jag tror att 17-tumshjul gör att det blir både stötigt och högre ljud inne i kupen på våra svenska vägar och det vill man ju inte." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag tittar lite på en ny Ford Focus och en Ford C-Max (femsitsig) men den utrustning som jag är intresserad av har 17-tumshjul som standard från fabrik. Tyvärr kommer jag inte i håg vilken dimension det var på däcken, men jag tror att 17-tumshjul gör att det blir både stötigt och högre ljud inne i kupen på våra svenska vägar och det vill man ju inte. Enligt säljaren går dock både Focus och C-Max mjukt och tyst även med 17-tumshjul. Det finns ingen modell att prova, därav frågan om säljaren har rätt.
Sven
 
Svar:
Vi körde Ford C-Max i långtest 2011 och tyckte inte alls att den var besvärande stötig eller bullrig. Tvärtom fick den beröm för trevliga köregenskaper och fin åkkomfort. Vår testbil hade 17-tumshjul. Sedan dess har C-Max graderats upp och ska bland annat ha fått ännu bättre ljudisolering. Med 17-tumshjul är däckdimensionen 215/55.
Ford Focus har också alltid prisats för rappa köregenskaper och vann det senaste testet som Vi Bilägare gjorde med den. Med 17-tumshjul har Focus lite lägre däck än C-Max – dimension 215/50 – och kan eventuellt upplevas som en aning stummare. Men de lägre däcken ger å andra sidan Focus en extra kvick styrrespons.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad är storleken på dina däck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-03 17:08
jete

Allt som är större, bredare, stummare än 195/65-15 har bara nackdelar såvida man inte kör som en dåre. Helst skulle man ha gamla tiders 12" som gav större plats för folk inne i bilen både bak och fram.
De förstnämnda är bullriga, stötiga, dyra, slits snabbt, moddplaning, vattenplanig. Mina 16" kostar 400kr mer/st än mina 15" att köpa. Att ha däck som ser ut som lakritsremmar på hjulen gör ingen glad, är en trend från fabrik för det ser häftigare ut? Undvik som pesten!

#2 • Uppdaterat: 2015-12-03 17:18
Roger Skagerström

Smaken är som baken. Dock har tummen inget med saken att göra. Det är profilen som avgör.
215/55-17 har den däcksida som är 8,5mm lägre än 195/65-15. Om det är skillnaden på bra och värdelös trend så so be it. :P

#3 • Uppdaterat: 2015-12-03 20:29
N-iklas

Ford Focus vann inte det senaste testet den var med i, den kom sist.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-04 10:29
celef

ja, ford kom sist efter opel som vann och golf som blev tvåa, och opel bedömdes ha sämst åkkomfort och den hade också störst hjul

hög däckprofil tror jag mycket på, kolla på rolls-royce och likande. smala däck är nog bra också tror jag. och så tror jag att stora däck är bra, ju större däckomkrets ju bättre tänker jag, däcket lär då påverkas mindre av ojämnheter i vägbanan, jämför garagedomkraftens höga känslighet för skräp på garagegolvet jämfört med en cykels okänsla

#5 • Uppdaterat: 2015-12-04 11:18
Gunnar B

Synd att Vi Bilägare missar att kommentera hur Fordarnas komfortegenskaper skulle påverkas av lämpliga 16 tums hjul vilket väl borde gå att få.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-04 14:50
raks

Hur stora bromsar får man plats med om fälgarna är 12"? Känns som bromsarna istället blir underdimensionerade och bilen trafikfarlig.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-04 15:23
ToRy

@Roger S: även om skillnaden för däcksidorna är liten i ditt exempel, kan man verkligen välja mellan de två på en och samma bil, eftersom radierna inkl fälg är så olika? De större däcken blir till en större bil?

#8 • Uppdaterat: 2015-12-04 21:49
zanzibar

Att slänga på 17 tummare är ett sätt för biltillverkaren att minimera bränsleåtgången, i med 2,8 - 3 kg drar det någon cl mindre/mil än ett däck med 2,2 kg.
Kanske i samarbete med däcktillverkare då det är dyrare med större dimmention, helst ville dom trycka i 10 kg.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-06 19:26
Andi2

Hade 205 på 17 tum lättmetall på min förra bil. Spårigt, bullrigt, oskönt och tråkigt att köra på. Det var en av anledningarna till att jag bytte ner mig till en mindre bil. Nu har jag 175 bredd på 15 tum, plåtfälg och är helnöjd!
Dessutom var det någon obalans i 17 tums fälgarna trots att jag balanserade upp dem tre gånger. Värdelöst.
Har även haft 18" 265 bredd på min porsche, det var ännu obekvämare...

Stora hjul på vanlig bil är bara en trend, passar bäst för okunniga människor eller förstagångsköpare. Köp inte det!

#a • Uppdaterat: 2015-12-06 20:06
Simon no1

Man får välja, väghållning eller komfort, nu är dock inte tumtalet avgörande för just väghållning då de flesta bilar har för smala fälgar i förhållande till däcksbredd

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.