Bild
Nästa artikel
Hur starka lampor får man utrusta en Hyundai i30 med?

Bilfrågan: Starkare ljus tillåtet i Hyundai i30?

Bilfrågan

Hur starka lampor får man byta till i halvljuset på en Hyundai i30? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Hyundai i30 har väldigt dåligt halvljus så jag tänkte sätta in 100-wattslampor. Men får man och kan man göra detta? Blir lyktorna förstörda av värme?
Kurt Wiklund, Sjulsmark
 
Svar:
Det är inte tillåtet med 100-wattslampor i strålkastarna och värmen från sådana lampor kan ge skador på reflektorer och lyktglas. Vill du ha bättre ljus kan du prova med så kallade pluslampor på 55 watt. De lyser lite bättre än vanliga men håller dessvärre inte lika länge.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du löst problemet?

Kommentarer

#1
2014-09-26 10:44

Kan också vara på sin plats att kontrollera spänningen ute vid lamporna. Ofta använder biltillverkare mycket tunna kablar (1.5mm2) för att förse lamporna med ström. Dessa tunna kablar kan orsaka spänningsfall och lamporna på bilen lyser inte med samma intensitet vd 12 volt som vid 12.5 volt exempelvis.
Fenomenet är välkänt, men lösningen kan vara bökig. Nämligen att installera ett eget system som förser laman med ström vid sidan av den fabriksinstallerade lösningen. Detta kan göras på lite olika särr, men tyvärr riskerar man att få varningar i bilens glödtrådskontroll.

Enklast är dock att byta till Plus lampor.
Osram Nightbreaker Unlimited
GE Megalight Ultra +60 eller +90
Phillips xtreme vision
är några som är tillgängliga på marknaden.

#2
2014-09-26 13:16

Dåligt ljus är ju det som brukar komma fram när bilar från Hyundai testas... För oss som hängt med ett tag var det den brittiska bilindustrin som "uppfann mörkret", uppenbarligen har sydkoreanerna tagit djupt intryck av just denna uppfinning.

#3
2014-09-26 14:17

Raphael, det är en allmänt utbredd missuppfattning att det var britterna som uppfann mörkret. Så är det inte!
Lucas uppfann inte mörkret, han uppfann den plötsliga avsaknaden av ljus och det är något annat.
När det gäller Huyndai (m.fl?) så gäller att:
1. Montera 100W och köra olagligt, säkert tar insatserna stryk, men de är bytbara.
2. Montera intensiv-LED, även det olagligt, men insatserna klarar sig.
Men som amullo skriver gäller det att kolla spänningen. minst 4mm2 kabel krävs.
Sedan kan man ju undra vilket som är värst, köra med lagligt värdelöst ljus, eller olagligt med acceptabelt ljus?
Varför blir bilar med oacceptabelt ljus typgodkända?

#5
2014-09-26 16:59

Min son har en Honda Accord 2010. På den är förhållandet tvärtom, Mycket bra ljus på halvljus men mörkret kommer när man kopplar om till helljus. Inte särskilt bra det heller. Här kommenterar man naturligtvis att det går att montera fjärrljus, men sånt skräp vill man inte ha hängande på en i övrigt snygg bil. Hondaverkstaden tillfrågad men anser att det inte är värt kostnaden för Nightbreaker för det eventuella merljus man får.

#6
2014-09-26 21:44

Volvo 740 -85 hade 1 volt spänningsfall vid ena lyktan och 1,5 volt vid den andra. Märkbar försämring av ljuset. Avhjälptes med direktkoppling via relä från batteriet. Belysningsspaken styrde reläerna, inga problem med glödtrådsvakten bortsett från att den naturligtvis inte mera kunde varna för trasig lampa. Med 80/100 watts lampor blev lyckan fullständig. Plus två stora extraljus (fjärrljustyp) med 100 watt. Inga problem med reflektorer eller besiktning. Man måste bara se till att blända av lite tidigare och kanske slå av fjärrljusen först. Har fungerat i 30 år nu. I urban miljö är dessa lampor olämpliga/överflödiga.

#7
2014-09-26 23:31

Har en V70 II med xenon-halvljus och H7-helljus. Haft bilar sedan 1965 men denna är den första som inte behöver extraljus!
På min 20 år gamla Golf GTI hade jag dock ca 1,5 V spänningsfall till både hel- och halvljuset. Detta fixades på en timme genom att montera ett dubbelrelä mellan batteriet och strålkastarna.
Den har nu bättre ljus än på många nya bilar. Ett par Hella 3000 Compact med 100 W lampor hjälper också till bra när man åker på mörka värmlandsvägar.

#8
2014-09-27 10:33

LED lampor med H4 bas är olagliga även här i Australien. Det är däremot inga problem att köpa dem. De är inte speciellt dyra heller. $9.95 på Jaycar. Ca. 65:- spänn i svenskt mynt. Är det någon som vet varför de är olagliga?

#9
2014-09-28 10:49

Byråkratiskt käbbel. Man låser upp sig i teoretiska antaganden som ofta leder till godkännande eller förbud istället för att göra praktiska prov och undersökningar.
Nu gör man visserligen detta, men de kräver omfattande och tidskrävande godkännande på EU-nivå.
Och detta är inget nytt.
Jag hade en gång en amerikansk veteran som var försedd med original strålkastarinsatser. Dessa hade glödlampor med hel och halvljustråden förskjuten i höjdled och de gav ett hyfsat ljus som inte bländade.
Underkänt vid besiktning. I Europa krävs glödlampor med hel och halvljus förskjuten i längdled och där halvljustråden ska vara försedd med plåtskärm undertill. När dessa monterades blev ljusbilden helt fel, bara två koncentriska ringar vid halvljus, som bländade i ytterkanten, men det blev godkänt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.