Nästa artikel
Bilfrågan: Spola sedan torka?
Bilfrågan

Bilfrågan: Spola sedan torka?

Publicerad 10 juni 2013 (uppdaterad 10 juni 2013)
"Jag vill ha spolarvätska på rutan innan torkarna går igång, inte tvärtom. Kan det finnas en lösning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vid aktivering av vindrutespolningen på Skoda Fabia -09 slår torkarna några slag innan spolningen börjar. Önskar spolarvätska på rutan innan torkarna går i gång. På bakrutan finns den funktionen. Kan det finnas en lösning? VAG har ingen.

Christer Ekström

SVAR:
Det låter som ett fel på torkarmotorn eller att den backventil som ska hindra att spolarvätskan rinner tillbaka efter en spolning är defekt. Bara en verkstad kan ge besked om var felet ligger.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutrera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-10 18:01
janne_kristianstad

Jag skulle nog tro att om man drar på spolarspaken, så sätts igång torkarmotorn och vattenpumpen för spolarvätskan samtidigt. Eftersom torkarmotorn är mekaniskt kopplad till torkarbladen rör dessa sig omedelbart medan det tar tid tills trycket byggs upp och vattnet hinner pumpas från längst fram i motorrummet till vindrutan. Jag tror alltså att det inte är något fel på din bil, eller så har jag samma fel på min Fabia. Du kan ju stanna vid lämpligt ställe, ta bort torkarbladen från vindrutan, spola en stund, sätta tillbaka torkarbladen och fortsätta rengöringen. Det är också bra för blodcirkulationen i benen att stå upp och gå runt bilen då och då :)

#2 • Uppdaterat: 2013-06-10 18:57
FullBrew

Kommer man åt slangarna lätt så kan man prova med Biltemas backventil för 25:-
Om man har varuhuset i närheten?

Kan vara värt ett försök?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Torkarutrustning/Spolarpump/Spolarpump-ovrigt/Forgreningsror-for-vindrutespolare-2-st-58659/

#3 • Uppdaterat: 2013-06-11 11:17
Mr.Wheeler

@milkylainen: På min Passat 2011 kommer vattnet omedelbart och torkarna startar efter någon sekund.

#4 • Uppdaterat: 2013-06-11 20:01
Audi A5 SB

Min frus Golf (2011) och min kollegas Passat (2012) som jag kört och åkt med mycket nyligen har just den funktionen som Mr.Wheeler beskriver. Det är således ett mekaniskt fel på bilarna som inte fungerar på detta sätt. Kanske frekventare än normalt (inte otänkbart med VW:s kvalitet), men vad vet jag?

#6 • Uppdaterat: 2013-06-13 15:40
S-E S

Dass Auto?

#7 • Uppdaterat: 2013-06-14 17:40
Peter E

På min VW så spolas först rutan, sedan startar torkarna o sen spolas strålkastarna. Efter ett par sekunder så får strålkastarna en liten efterspolning. Vid avslutad spol/torkning så funkar det precis som på JES.s bil

#8 • Uppdaterat: 2013-06-15 00:39
Mistro

Skulle också önskat en spolning oberoende utav torkarna och gärna en sådan med kraftigare och mer täckande spolning.
På alla de bilar som jag har kört så startar antingen torkarna strax före eller strax efter spolningen och denna spolning är dessutom sällan särskilt effektiv.
En klar fördel är när spolningen sitter PÅ torkararmen så att torkarna inte går torrt.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-15 15:37
Roy J

Minns nästan med saknad Saab 99.
Jag började normalt med att trycka manöverarmen mot mig för att spola rutan. När fartvinden spridit ut vattnet så tryckte jag ner manöverarmen så många steg jag ansåg behövas för att sätta igång torkarna.
Både torkarbladen och vindrutan mår bättre av att först få vatten.

#a • Uppdaterat: 2013-06-10 18:43
milkylainen

moderna VW's har ingen backventil. Samma sak med min nya Passat och flera andra VW's jag kört. Dröjer ett tag tills de bygger tryck.
Volvo fick skit för det här, VW kommer undan. Prova själva.
Passaten dröjer ett halvt till ett helt slag innan trycket är så stort så det duschar hela rutan.
Min 9-3:a är helt omedelbar. Trycker jag på spaken så kommer det spolarvätska på en gång med högt tryck.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.