Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Spärr i datorn mot nya lampor?

Bilfrågan

"Är det sant att VW har en spärr i datorn så att den nya lampan inte får ström förrän en verkstad släckt felkoden?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har hört från en mekaniker att det har eller ska bli lag på att man ska kunna byta glödlampor fram själv på nya bilar, vilket borde vara en självklarhet. Nu lär VW-koncernen ha gått runt lagen genom att lägga in en spärr i datorn så att den nya glödlampan inte får någon ström förrän en verkstad gått in och släckt felkoden. Är detta sant?

Johnny Mattsson

SVAR:
Om du byter ut en trasig lampa så behöver inte felkoden raderas utan belysningen kommer att fungera direkt. Däremot kommer felkoden ligga kvar i felminnet tills den raderas, dock utan att påverka funktionen.

Volkswagen avråder däremot från att du själv byter gasurladdningslampor (Xenon) då det handlar om högspänning och att man kan skada sig om man gör fel. Vissa lampor, till exempel LED-lampor i varselljuset, är dessutom inte utbytbara utan du måste byta hela strålkastaren på vissa modeller.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan? 

Kommentarer

#1
2012-04-17 08:32

Visst kan man skada sig när man byter strålkastarlampor. Men, mest beroende på att det nästan är omöjligt att komma åt dem...

Jag förstår att VW (med flera..) vill att man kommer in och byter Xenon-lamporna, de tjänar ju grymma pengar på det!

Visst har Xenon högre spänning, men inte högre än vad som förekommer i tändsystemet. Mig veterligt har ingen skadats när man bytt tändstift.

Det är ännu ett fult sätt att plocka folk på pengar genom att tvinga bilägaren byta hela strålkastaren när varselljuset i form av LED lägger av. Istället för en ny lampa för 20 kr, kommer det kosta 3-4000 kr (minst).

#2
2012-04-17 09:08

Det är skandal att vissa bilar har lampor som är "omöjliga" att byta.
Om bilen är konstruerad så bilägaren själv inte kan byta lampan, borde det finnas en timräknare, vilken varnar föraren i god tid innan lampan går sönder.
När man lämnar in bilen på service så gör man ju det för att kunna köra tusentals mil till nästa service och om lampor då inte byts i förebyggande syfte, så är det lika fel som om man hämtar ut en bil med slitna bromsbelägg, - så slitna, så bilen måste in för bromsservice innan nästa ordinarie service.
Att köra med endast ett framlyse ger böter och om båda framlamporna går sönder riskerar föraren påföljd för vårdslöshet i trafik.

#3
2012-04-17 09:14

LED har mycket mycket längre brinntid än vanliga glödlampor så det kan ta åratal och flera ägarbyten innan en LED-lampa slocknar, och då kanske bilen ändå är färdig för skroten..

#4
2012-04-17 09:31

ÅtminstondeToyota och Lexus hävdar att deras Led-ljus är konstruerade och har kvalitén för att hålla bilens liv ut utan att dessa ska behöva bytas, stämmer det så gör det ju inget att om Led-lamporna är ihopbyggda med hela lyktan, men om dessa inte håller är det ju betydligt sämre.

Jag har hitills bytt ut ett par Led-bakljus hos VW/Audi som inte visat sig hålla den kvalitén att de håller och då blir det som sagt dyrt när man måste byta hela baklyktan.

#6
mcregor
2012-04-17 10:19

Har länge tyckt att byte av strålkastarlampor borde finnas med i Euro NCAP-klassningen på så sätt att kan det göras enkelt av bilägaren ute på vägen så skulle bilen få nån poäng högre klassning. Då skulle ni se att konstruktionerna skulle ändras i rödaste rappet för Euro NCAP-poäng - det vill man gärna ha. Fungerande strålkastare är ju i allra högsta grad en säkerhetsfaktor så det vore inte ologiskt om det fanns med som ett moment i klassningen.

#7
2012-04-17 11:19

Det är ju hög spänning i xenon lampor ca 25.000 volt. Men är det någon som vet om ampere styrkan är så hög, att det verkligen är farligt för en frisk människa. Om man nu skulle göra fel, och få stöm i sig vid ett byte? Alla biltillverkare rekomenderar ju verkstad vid byte pga det

#8
2012-04-17 11:28

Om man nu byter xenonlampan själv finns det väl ändå ingen som är så dum att man gör det med spänningen tillslagen.
Men tillverkaren måste räkna med att det finns så korkade individer och är därför skyldiga att föreslå försiktighetsåtgärder för att undvika rättslig prövning som skulle göra de redan feta juridiska ombuden ännu fetare.
Därför är det enklare att säga att byte ska ske på verkstad.

När det gäller att släcka varningslampan går det på de flesta bilar, dock inte alla, att lossa minuskabeln från batteriet och vänta ett par timmar innan den återmonteras.

#9
2012-04-17 11:28

Det var inte riktigt svar på frågan saabnisse

#10
2012-04-17 11:30

Rille ?

#11
2012-04-17 11:33

Är amperestyrkan så hög att det är farligt. 25.000 volt är inte farligt i sig. Det kan vara högre styrka i vanliga viltstängsel på bondgårdar

#12
2012-04-17 12:12

Ursäkta Rille, jag svarade på frågan i artikeln inte på din fråga.
De flesta xenonlampor är på 35W och eftersom arbetsspänningen ligger mellan 40-85V blir det ju inte så hög ström, ca 0,5A.
25kV är ju tändspänningen och där är ju strömmen mycket liten men visst kan det bli en rejäl kyss, som vid ett viltstängsel och det finns faktiskt människor som haft vissa fysiska defekter och som avlidit av den smällen.
Men det är nog inte vanligt.
Jag har talat med ett par verkliga experter om det här och de anser att det enda man bör tänka på vid lampbyte, förutom att göra det då det är spänningslöst, är att använda skyddsglasögon eftersom det är högt gastryck i lampan och det finns risk för farligt splitter om man tappar den.
Med tanke på lamppriset håller man nog i den!

#13
2012-04-17 12:19

Ja.. Så kan man ju också resonera..
Jag tycker vi förbjuder alla att hantera vägguttag och glödlampor hemma. Det finns faktiskt flera ampere i de uttagen!
Dessutom borde inte folk få vistas i sina våt-utrymmen. Där finns el och vatten på samma ställe. Det kan faktiskt ske en olycka!
Man kan faktiskt vurpa och hamna med ena tån i taksockeln och den andra under en påslagen vattenkran!

....
Det är bara idioter som dör av sånthär. Det är hela poängen med darwinism.

#14
2012-04-17 13:09

milkylainen, ursäkta en liten utvikning från ämnet.

En av mina uppdragsgivare för länge sedan gav mig ett rakt besked.
"Systemet, med ingående delar måste vara idiotsäkert!
Och det är det svåraste eftersom just idioterna är så påhittiga att övriga riskerar att arbeta ihjäl sig för att skydda dem!"

Det märkliga är att den mannen några år senare övergav en lovande teknisk inriktning och blev präst i svenska kyrkan.
Gav han upp?

#15
2012-04-17 13:31

Hur många ampere man får i sig beror på motståndet. Blöta svettiga händer leder bättre än torra. En kabel leder ännu bättre. Strömmen är spänning dividerat med resistansen. Eftersom det är omöjligt att säga hur många ohm dina händer har, är det också omöjligt att säga amperestyrkan. Under drift drar en 35w xenonlampa ca 3 A från bilens 12V system. Eftersom lampan arbetar med ca. 80 V blir strömmen i det fallet ca 0,5 A. lyckas man få en perfekt ledare med nästintill 0 ohm genom kroppen så är 0,5 A dödligt. Rent teoretiskt, i praktiken lär man nog bara skrika och hoppa högt.

#16
2012-04-17 13:32

saabnisse:

Han kanske insåg att det var bättre att försöka be för idioternas välbefinnande än att faktiskt skydda dem? Man kommer aldrig kunna klara av att skydda klantarslena från sig själva.

Jag hävdar återigen att detta är en av funktionerna hos naturen för att avrätta sina dumhuvuden.
Det löser sig själv liksom.. Om man prompt ska jaga runt Stockholm med sin flickvän på ryggen i 250-300 blås och dör på kuppen... ja då har ju naturen gjort sitt jobb?

#17
2012-04-17 13:36

Och sen för alla som inte fattat.
Kroppen håller megaohm-klass. Så ska du få någon ledning genom kroppen i över milliAmp (som är dödligt redan då).. så måste man ha ett GÄNG kilovolt.
Det finns inga kilovolt i en avstängd, urladdad bil.
Om man dock bestämmer sig för att bada i saltvatten och slicka på batteripolerna.. ja då kan man inte göra något åt saken i vilket fall som helst.

#18
2012-04-17 13:54

Som sagt: ingen frisk har dött av att byta Xenonlampa, lika lite som tändstift/kablar.
Möjligen kan man rycka till och slå bakhuvudet i motorhuven...

Att tillverkarna vill ha in bilen till verkstäderna är bara för att tjäna pengar.

Förresten: var det inte sagt från början när de nya fantastiska xenonljusen kom, att det skulla hålla bilen ut? Jag vill minnas det.

#19
Uno Lööw
2012-04-17 16:17

Toyota och Lexuslampor håller bilens livslängd!
Har bytt fler Toyotor än lampor.

#21
2012-04-17 17:44

Uno: Du inser väl vad du just skrivit va? Speciellt med tanke på att lamporna på toyota går sönder lika ofta som på andra bilar!

#22
2012-04-17 18:44

Förr gick faktiskt lampor sönder mycket oftare på Toyotor eftersom de tidigt fick elektronisk laddregulator som laddade 14,4V. Nu många år senare har väl alla denna finess så det borde ha jämnat ut sig. Poängen är att det krävs 14.4V för att hålla batteriet på 100% laddning och ge det en lång livslängd men nackdelen är också att lampor förr kunde brinna kortare eftersom den högre spänningen och ger en högre effekt på dessa.

Volvo sålde elektronisk laddregulator som tillbehör för 2500:- (TWC) när Toyota hade det i minsta småbilen som standard.

#23
2012-04-17 18:54

Alla: notera att något troll har snott mitt nick!

Dock har han inte hittat min bild... så står det hultarn, men det saknas bild, så är det nåt troll.

#24
HenkeBenke
2012-04-17 20:24

Du Uno, visst är det otroligt med Toyota. I min Prius har bensinmotorn aldrig startat, jag har kört 5000 mil på bara batteriet. Helt galet bra. Toyota forever.

#25
2012-04-17 23:40

Junkers, Jag servade en Peugeot -06:a i går som jag även bytte ett antal lampor på ännu en gång, bytte bla hö. halvljuslampa samt p-ljus+två lampor till, senast för tre månader sedan bytte jag 6st olika glödlampor på samma bil!
Bara hö. halvljuslampa kollade jag upp historiken i datorn på denna Peugeot och det var femte (5e!) gången vi bytte just hö. halvljuslampa de senaste 3 åren och vi har även bytt resterande lampor på bilen i lika rasande fart så man undrar ju om Peugeot läst på detta ämne som du är inne på... =)

#26
2012-04-18 08:11

Det är konstigt det här med lampor,..minns inte när jag bytte en lampa bak på någon bil men halvljuslampor däremot brukar inte att hålla så bra.
Tyckte att det var ok så länge som de höll mellan oljebytena ( 1000 mil ),..då lampkonstruktionen var så korkad att man inte klarade att byta dem själva.
Ibland höll dem 2000 mil men som någon sa så blir det ett problem om de lägger av mitt emellan två service....det har hänt ett par gånger att jag har fått köra hem på kvällen med endast positionljus + dimljus :(

Senast bad jag verkstaden att leta upp bättre lampor efter att de tidigare bara hade lyst under drygt 300 mil och ett par månader och de bättre lamporna kostade några tior mer men lyste fortfarande efter 2500 mil då jag sålde bilen.

Tror därför att det många gånger handlar lika mycket om vilka lampor som har använts som på vilken bil men som sagt så är det ett stort problem då man ofta ser "enögda" i trafiken.

"Hanzzon": Får se hur min nya Peugeot klarar sig med lamporna,men som sagt så tror jag knappast att problemet är märkesrelaterat.

#27
2012-04-18 09:13

Självklart beror det även på vilka lampor man använder men på Peugeoten i mitt exempel måste det vara modellrelaterat då vi använder samma glödlampor på massor av andra bilar utan att dessa byts i närheten av vad vi fått göra på denna Peugeot.
Min moster har en Peugeot 207-07:a och även hon klagar på att hon får byta betydligt mer lampor än på sin förra Volvo så visst kan även bilen avgöra beroende på Elsystem, laddspänningar och strömtoppar tex.

#28
2012-04-18 12:14

Det kan förståss vara fel på just den bilen som du menar "Hanzzon" men lika troligt kan det bli fel på lampor.
Enligt "min" verkstad så har de inte märkt att någon särskild modell skulle förbruka lampor snabbare än någon annan,men som sagt så kan det finnas fel på bilen också som inte är så lätta att hitta.

Du vill förståss ha det till att Peugeot som fabrikat har större problem över lag med just lamporna ( och säkert 100 saker till ),..men det "köper" inte jag.
Är lamporna lätta att byta så kan de ha bytts flera gånger mellan service utan att detta genererar någon "statistik".

Du får se om det dyker upp fler bilar med samma udda problem framöver,..för det där med trasiga lampor är väl inte så vanligt?

#29
2012-04-18 12:17

Fast rekordet måste ju ändå Volvo V40 ha. Sällan man ser en V40 som har inte har trasigt bakljus.

#30
2012-04-18 12:46

De Peugeot-modeller med fler frekventa lampbyten än normalt som jag reagerat på är just 307 och 207 där vi bytt så mycket lampor att det inte kan vara en slump, det går säkert även att se i Bilprovningens statistik om man skulle betvivla detta för tex en VW eller Toyota-ägare lär knappast vara mera egenhändiga att byta lampor i en betydligt större utsträckning då lamporna ofta är likartade att byta och det är inte många svensson som byter glödlampor själv på sina bilar i dag.

#31
2012-04-18 19:02

Jag håller med Hanzzon här. Har faktiskt samma erfarenhet. Farsans förra Pegga 307 släckte lampor på löpande band (iofs så byttes bromsar, stolar, spolarmotorer osv. lika ofta...). Själv har jag aldrig bytt en lampa i en VAG de senaste 15åren trots 50.000mil. Helt klart medellrelaterat.

#32
2012-04-18 21:21

Jag vet att jag inte är ensam om dessa erfarenheter hos Peugeot liksom din fars 307:a MCTar men att du inte skulle ha bytt en enda lampa på 15 år/50 000mil hos VW låter knappast sannolikt och i så fall har din verkstad bytt lampor vid servicarna åt dig eller liknande McTar.

Kollade förresten upp histroriken svart på vitt exakt hur många glödlampor vi bytt på den Peugeot 307-06:a jag nämnde som exempel och vi har sedan vi fick in bilen första gången på mitt jobb i oktober 2009 (alltså på 2,5 år) bytt hela 27st glödlampor (av samma märken som andra bilar vi byter) på denna bil tills nu så den verkligen äter glödlampor!

Räcker denna fakta för att även Mistro ska "köpa" och inse att något faktiskt inte står rätt till med själva bilen och inte bara på någon enstaka glödlampa?

#33
2012-04-19 13:31

Det jag kan köpa utav den historien "Hanzzon" är att något är fel på den bilen samt att ni gör ett dåligt jobb som inte kollar upp orsaken.
Ta lite eget ansvar och köp ett annat fabrikat till just denna bilen?
Säkert har ni redan ändå bytt ut varenda skruv i bilen eftersom att den är Fransk så vad skulle lite felsökning spela för roll?
27 lampor och ingen reaktion ifrån dig som mekaniker annat än att Peugeot är en skitbil?

Har ingen statistik som "bevisar" det ena eller det andra men du VET att anledningen till att ni har bytat så många lampor på EN bil beror på ett fel som sitter latent i alla tillverkade Peugeot-bilar? (åtminstone 207 och 307)

Vad andra verkstäder eller privatpersoner har för erfarenheter utav detta spelar förståss ingen roll eftersom att du vet hur läget är!?
Egentligen vet jag inte varför vi tjafsar om detta då vi båda vet vart du vill komma med dina inlägg.

#34
2012-04-19 14:46

Hanzzon: Bilen talar ju om när en lampa går sönder... Ingen har gått sönder. I ditt försvar så kan jag säga att det inte är en bil utan sju stycken (1998, 2000, 2003, 2003, 2007, (1999-beg), 2012) .

#35
2012-04-20 15:32

Mistro, Vi har testat två olika lampfabrikat på denna bil, Philips och Osram, räcker det? Vidare lägger vi inte ner en massa felsökning som givetvis kostar pengar om inte kunden vill göra en djupare felsökning av bilen, fattar inte riktigt hur du kan mena att vi ska börja laga fel på egna initiativ utan att kunderna vill detta det är det ju alltid kunden som avgör...

Du får gärna tro vad du vill, jag berättar bara om verkliga händelser och jag vräker inte ur mig var som hälst om jag inte har på fötterna om detta och har upplevt samma symtom på flera olika bilar av samma modeller där jag gav dig ett verkligt exempel men detta är tydligen svårt att ta in för vissa där man försöker skylla på allt i från fel på glödlamporna till att vi som verkstad gjort ett dåligt jobb eftersom vi inte provat olika lampfabrikat trots att vi i själva verket gjort just detta vilket jag tycker är en tråkig inställning.

#36
2012-04-20 15:35

Mctar, Då är det inte lika konstigt att du inte bytt någon glödlampa på dina VW under 50 000mil uppdelat på hela 7st bilar, det blir ju bara 7000mil per bil i snitt...

#37
mcregor
2012-04-20 16:34

@Hanzzon: 7000 mil i snitt utan lampbyte är verkligen inte fy skam. Den enda av mina bilar som klarat mera är min förra bil - en Focus -07 - som gick nästan 9000 mil innan det var dags att byta halvljuslamporna (enkel operation dessutom). Min Corolla -03 var betydligt mycket hungrigare på lampor liksom min Golf -00 som jag hade före Corollan.

#38
2012-04-21 17:03

På V70 2,4D höll vänster halvljuslampa från fabrik 5471 mil, men den då monterade höll bara 181 mil.

Höger lampa från fabrik höll 4557 mil och den då monterade håller fortfarande efter 3000 mil. Jag vet tyvärr inte fabrikat på de olika H7 lamporna.

#39
2012-04-22 17:27

mcregor, 7000 mil i snitt utan lampbyten är helt klart riktigt bra!
Man får dock inte glömma att det var fördelat på 7st bilar under 15 år vilket bara blir lite drygt 2 år han i så fall haft varje bil innan byte så det avgör en hel del även det då tex mycket kortkörningar med många starter ger mer varierande spänningar samt temperaturer för glödlamporna än om man kör långa fina mil dagligen på kort tid.

#40
2012-04-22 22:57

Du har helt rätt "Hanzzon" ! ....att jag påpekar det märkliga i att du dömmer ut alla 207 och 307:or p.g.a att ni på er verkstad tycker att det verkar som om de bränner mycket lampor är bra mycket konstigare än att Peugeot FAKTISKT skulle ha dessa problem på flera miljoner bilar.
Förstår verkligen inte varför jag fattar så trögt och ber om ursäkt för detta,..nästa gång du fattar ett beslut för ett helt märke så skall jag lyssna eftersom att du givetvis har rätt.
(råder alla andra att göra det samma för HALLÅÅ? ....ALLA vet ju att dessa bilar är skräp ändå )

För övrigt: om nu din kund är nöjd med att byta lampor varje månad och därför inte vill felsöka....varför gnäller DU här?

#41
2012-05-07 18:39

Runt 2500 landsvägsmil sedan är h7 lamporna slut.
Har man h4 håller de ca 4000 mil vid samma fabrikat och modell som ovan.
Testat på samma bilmärke och modell, före och efter facelift under minst 20000 mils körning.
Byter lampor gör man båda samtidigt.
Har själv varigt lat när man stått på någon bensinmack en mörk kväll i dåligt väder och bara bytt den trasiga. Det är ruskigt hur lika brintid lamporna har, har en slocknat tar det inte många dagar tills den andra slocknar.
Jag fattar inte hur folk vågar köra omkring i dagar med bara en halvljus lampa som lyser.
I vintras slocknade båda halvljusen samtidigt lyste när jag parkerade mot väggen. Sedan när jag startade och skulle köra därifrån 5 min senare,
lyste ingen. Kollade om säkringarna löst ut. men icke. Tejpade en sida från kvällstidningen över lampglaset och körde på helljuset hem. Inga mötande bilar blinkade och ljuset var lika svagt som när vägsaltet kladdat igen lampglasen. När helljusstyrkan behövdes så kopplade jag in extraljusen med
knappen som normalt kopplar bort de.

#42
2015-06-13 19:06

"... inte utbytbara ..."
Någon mer som tycker att utvecklingen går bakåt?

#42
2015-06-13 19:06

"... inte utbytbara ..."
Någon mer som tycker att utvecklingen går bakåt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.