Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Spara bränsle med värmaren?

Bilfrågan

”Sparar jag bränsle på att köra värmaren innan jag kör iväg?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur påverkar den bränsledrivna parkeringsvärmaren förbrukningen på en Volkswagen Passat 120 TDI? Hur mycket förbrukar värmaren? Sparar jag bränsle på att köra värmaren innan jag kör iväg? Och i så fall upp till vilken temperatur sparar jag mer än jag gör av med på att använda värmaren? Jag tänker att jag kanske undviker kallstart när jag använder värmaren?
Per Andersson

Svar:
Förbrukningen beror på hur kallt det är och hur länge du låter värmaren vara igång. Jag har sökt förbrukning på olika hemsidor och funnit att man anger 0,3–0,6 l per timme där det högre värdet gäller full effekt. Jag tror inte att du sparar bränsleförbrukning i motsvarande mängd. Det är i vart fall vad man kommit fram till tidigare. Däremot blir motorn varm snabbare vilket också gör att du slipper en extrem kallstart, får värme snabbare och lättare håller rutorna rena. VTI (Statens Väg och Trafikforskningsinstitut) och Finlands motsvarighet har konstaterat att en förvärmd motor ger betydligt lägre utsläpp i närområdet. Någon förtjänst för ägaren (förutom att denne slipper frysa) genom lägre bränsleförbrukning kunde man inte komma fram till. Och då var det ändå effekten av nätanslutna elvärmare på block eller i kylvätskan som studerades.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du värmare på din bil?

Kommentarer

#1
2019-04-05 11:02

Det finns bilmodeller som har parkeringsvärmaren installerad från fabriken som inte värmer motorn!

#2
2019-04-05 18:16

Bromsa 10 st
som inte har kunskap hur det ligger till med parkeringsvärmare.
Då skall man inte kryssa för då de inte vet hur det ligger till.

#3
2019-04-05 18:37

Svårt stt säga om man går plus ekonomiskt men helt klart mår motorn bättre av värmen och den drar mindre första 10 minuterna.
Men framför allt kliver man alltid in i en varm bil när andra står och skrapar rutan.

En modern bränslevärmare drar oftast ca 0,5 liter i timmen och för att få en varm motor och varm cupe i minus 10 krävs ca en halvtimmes drift tid.

Och visst finns det äldre dyrare Audi mfl där miljö inte prioriteras utan bara förarens miljö.
Men idag så värmer nog alla motorn.

#4
2019-04-06 08:53

VW typ 1 och typ 2 och typ 3 somt typ 4 och div, VW busar och några bilmärken till.
värmer inte motorn!!!!!!
Så ni experter som tror sig VETA de ni inte vet.

#5
2019-04-06 15:37

ALDRIG mer AUDI
Det är vag lobbyister som bromsar på dina inlägg pga ditt användarnamn.

#6
2019-04-06 17:21

mso 1000 och Erik Rönnblom @ Det är inte alls svårt med dagens färddatorer att se om man går plus eller minus vad gäller förbrukningen med att köra bensinvärmaren. På min V70 140 2001 kör jag alltid värmaren före start året runt. Vid 0 gr C c:a 10 min, vid lägre ute temp. några minuter till så att vattentemperaturmätaren visar minst 50 gr C vid start. Kupéfläkten står från början stilla och går därefter med lågt varvtal för att det mesta av värmen skall gå till motorn.

På 10 minuter förbrukar värmaren 1 dl bensin. Under första milen spar jag drygt 1 dl när värmaren har gått jämfört med om jag nästa (vindstilla) dag (också på väg till jobbet) kör samma sträcka, vid samma temperatur, men nu startar motorn kall.

Nollställ den genomsnittliga bränslemätningen före start varje dag så är det mycket enkelt att se skillnaden i förbrukning efter första milen. Förutom bränslebesparingen spar jag på miljön och motorslitaget. En kallstart sliter motorn som 300 km normal körning. Motorn i taxibilar går därför lätt 1 milj. km utan renovering.

Om det varit en dieselmotor så hade partikelfilter, EGR-ventil och EGR-kylare fått längre livslängd p.g.a. mindre sot när värmaren körs före start.

Med ovan konstaterande är det helt obegripligt att AUDI, Mercedes och BWV på de senaste årsmodellerna monterat en trevägsventil som blockerar cirkulationen av varmvatten från dieselvärmaren till motorn innan motorn startas. Det innebär att varje start sker med kall motor trots att det finns en dyr dieselvärmare installerad i bilen.

Det är så utomordentligt korkat så nästan ingen tror att det är sant. Inte en de auktoriserade verkstäderna är informerade och tror att det är så. Något som bilfabriken tydligen försöker mörka av förståeliga skäl. Det är ju att sabotera miljön, motorns livslängd och inte minst bilägaren som tror att motorn är varm när kupén är som i en bastu.

Kunniga bilägare upptäcker problemet när den kalla motorn låter som en stenkross och osar diesel. Några Bilägare kan dessutom åtgärda problemet med hjälp av en PC via OBD-uttaget så att trevägsventilen inte stänger. Det kan man läsa om i Vi Bilägare och t.ex. Fasebook: AUDIofSweden. AUDI verkstaden i Hudiksvall säger att det inte går att ställa om ventilens funktion. Endera är dom okunniga eller också ljuder dom, vet inte vilket som är värst i detta fall.

#7
2019-04-07 09:48

blackk knight
Du kanske har rätt!

#8
2019-04-12 13:27

4 bromsa på mitt inlägg #6. Skulle vara intressant att veta vad dessa 4 tycker inte håller med på och eller tycker är fel.

#9
2019-04-13 14:09

Ja, snabb95, man skulle kunna tro att det är nån övernitisk tysk som ogillar att man säger sanningen om deras inkompetens!
Hantverk är de oftast mycket duktiga i - men vad gäller funktionell ingenjörskunnande är det fullt av stolpskott i Tyskland !!

Bara detta Att man av hävd ska ha en doktorstitel för att kunna bli ordförande i ett större företag , säger ju allt :D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.