Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Smutsig skylt värd dryga böter?

Bilfrågan

"Jag blev stoppad av en polispatrull som sa att min nummerskylt var smutsig. Jag fick böta 1 500 kronor. Är det verkligen ett så grovt brott?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Häromdagen hade jag kört från Göteborg till Stockholm. När jag kör Hornsgatan fram på Södermalm blir jag stoppad av en polispatrull som säger att min nummerskylt är smutsig.

Det räckte inte med att jag torkade av den, jag fick också ett bötesföreläggande på 1 500 kronor. Kan det verkligen vara riktigt att det anses vara ett så grovt "brott"?

Skyltkriminell

SVAR:
Införandet av trängselskatt i Stockholm gjort att Polisen innanför avgiftsgränsen är mer observant på skyltarnas läsbarhet. 1 500 konor är ordningsboten om skylten inte är i sådant skick att den lätt kan avläsas eller under färd dold så den inte går att avläsa.

Mycket pengar att spara genom att hålla skyltarna rena således.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om ordningsbot för smutsiga registreringsskyltar?

Kommentarer

#1
Crister A
2010-11-19 08:09

Ja det är ju väldigt lätt att hålla bakre regskylten ren på dessa saltade vägar!!!!!!

#2
2010-11-19 08:33

Skicka fakturan till vägverket

#3
357:an
2010-11-19 09:17

Crister, håller med dig. Hur f-n ska det gå till att hålla skylten ren under denna årstid? Ska man stanna varje 5:e kilometer och torka rent då, eller?

#4
2010-11-19 09:37

1500 kronor känns lite väl magstarkt. En kraftig reprimand vore mer lämpligt ifall man är förstagångsförbrytare. Vid upprepade brott mot denna lag skall givetvis dryga böter utdelas. Men att en förstagångsförbrytare direkt får böter känns som sagt väl magstarkt.

#5
Ludwig won Stråkenfjööjt
2010-11-19 09:46

Kör fasen överallt med min gamla bil men skylden är aldrig skitig. Är väl mest de som går på de där med att köpa en för sverige felkonstruerad bil med skylten placerad typ mot backen som drabbas.

#6
Anders Norén
2010-11-19 09:49

En del poliser blir som "michelingubbar" när dom får på sig uniformen och tar chansen att utöva sin makt. Sunt förnuft existerar inte i kåren. Man ser bilar på vintern som inte är rena från snö, men det bryr man sig inte i.
Deras egna bilar är inte alltid så propra heller.
Som sagt, skicka räkningen till vägverket.

#7
2010-11-19 09:55

Det här är nog första gången jag är överens med Gösta L, det trodde jag inte skulle hända.
Men 1500:- i böter för en skitsak är ju rent löjligt.
Var det främre skylten som det gällde så att de skulle riskera den fåniga trängselskatten eller var det den bakre?

I inget av fallen utgör det ju någon fara för andra trafikanter så nog hade en tillsägelse om en omedelbar rengöring varit tillräckligt.

Ibland verkar det som om poliser får viss procent av utdömda böter.

#8
mnja
2010-11-19 10:48

Det är ett grovt brott att inte hålla ordning på
utrustningen. böter på 6000 kr och 2 års fängelse införs 1 juli 2011.

Bekämpning av trafikbrott, fildelning och Svenssonförseelser prioriteras högt i Sverige.
Mord, dråp och andra grova brott är kostsamma och arbetsamma att utreda således inget svensk polis prioriterar så högt.

#9
Raymond K
2010-11-19 11:26

Ni pratar om att polisen skall syssla med grövre brott än att kolla smutsiga nummerskyltar. Dom gör just detta genom att kolla upp nummerskyltar för att se om bilen framför varit inblandad i något brott eller den är stulen och har falsk nummerskylt. Dom gör er faktiskt en tjänst genom att kolla nummerskyltar. Och hur svårt är det att vaska av nummerskylten bak när man kommer hem från jobbet?

#10
lubos
2010-11-19 12:05

Tja, hur ska det gå nu i snöröken att avläsa för trängselskatt? Det är ju bara att konstatera att det som det mesta som politiker (normalt otekniska) ställer till med blir fel, så också trängselskatten! Idén med kamerabevakning är ju helt uppåt väggarna i en tid då ett litet chip tejpat till vindrutan skulle kunna ge trådlös och säker information!

#11
sweeny
2010-11-19 12:58

Raymond, det hade väl inte hjälpt att tvätta av den när han kom hem, det stod ju i artikeln att han åkt från Göteborg till Stockholm och där blev stoppad. ska man stanna och slicka av skylten innan man kör in i stan? om alla ska stanna och göra rent skyltarna hela tiden i snöröksväder o dyl får vi nog fler olyckor pga att folk ska hoppa in o ut ur bilen titt som tätt.

#12
Raymond K
2010-11-19 13:08

i extremt snöväder måste förstås polisen ha ett visst överseende. Det förutsätter jag utan att jag tycker att jag behöver skriva det men ok en del inser inte detta

#13
mnja
2010-11-19 13:28

Min bild av svenska polisen är och förblir Kling och Klang. Denna artikel (och den med blinka i rondellen) understryker bara min uppfattning.

Kling och Klang på äventyr!
Men om det händer något oväntat och allvarligt, då tror jag inte Kling och Klang är så mycket att hålla sig i. Det finns väl både ett och annat exempel på det.

#14
sweeny
2010-11-19 13:46

Raymond, hade de haft det överseende du förutsätter hade den nog insett att han inte kunde veta att hans skylt var smutsig. Så det är nog i så fall ingen stor chans att de skulle ha det, nej. Svårt att gissa också vad du förutsätter...

#15
mnja
2010-11-19 14:14

Kling och Klang hade väl inte överseende heller mot den bilist som gasade lite på 2+1 väg för att släppa förbi en ambulans?

Men överseende har man tydligen mot ledande befattningshavare inom polisen (läs Uppsala P) som ägnar sig åt diverse kriminellt snusk och snask på fritiden.

Sedan hade man överseende mot "Västbergaaffären" då man lugnt tittade på Jetrangern som flög iväg med bytet istället för ett ingripande. "situationen var oväntad heter det tydligen"

Clown verksamhet!

#16
bgl
2010-11-19 14:16

Betala inte! Ta ärendet till domstol och invänta polisens tekniska utredning av när skylten har blivit "smutsig". En nummerplåt fram kan bli helt oläsbar av möte med ett tungt fordon som stänker upp saltblandat slask.

#17
2010-11-19 15:36

Det finns en anledning till att man är skyldig att ha bakre registreringsskylt. Då bör det ju gå att läsa av den också. Jag tror ju förstås att det var gammal intorkad skit som föranledde polisen att ingripa. Ingen har varit så mån om sina bakre skyltar som nu när kravet på skattemärke upphörde, var och varannan har skrapat av märket och samtidigt gjort ren skylten. Märkligt!!!

#18
olsson
2010-11-19 15:42

Polisen i Sverige prioriterar enbart det som kan ge intäkter till kåren dvs bötfäller Svensson för skitsaker. Allt annat kostar pengar.

#19
Raymond K
2010-11-19 16:01

Och "Svensson" gör inget annat än att se till att de får betala för såna "skitsaker"

#20
2010-11-19 16:36

Av de pengar polisen drar in i form av böter går inte något direkt till kåren som en del vilsna själar tror. Däremot om man sköter sig och sina åliggande kan man få förmåner i form av minskade skatter eftersom pengarna går direkt in i statskassan.

#21
S-E S
2010-11-19 18:31

Att skylten är smutsig beror väl på att väghållaren inte håller vägen tillräckligt ren och därmed brister i sina plikter? Skicka böteslappen till väghållaren och be denna att betala. Intressant att dra i gång ett rättsligt spel om väghållarens skyldigheter. Enda undantaget är om skylten blir oläslig p g a mygg o dyl.

#22
MG
2010-11-19 20:00

Detta inträffade en bekant till mig på 1970-tale som körde från Malmö till Stockholm. Han blev stoppad och fick betala böter i Stockholm. Trängselavgift fanns ju inte på den tiden.....

#23
Konservator
2010-11-19 20:18

Bara 500 respektive bara 2000 kr i böter för ett par av de allvarligaste brotten man kan begå i trafiken, d.v.s. inte använda blinkers resp. inte hålla avstånd, och de brotten beivras så gott som aldrig. Detta samtidigt som smuts på en regskylt som möjligen skulle kunna försvåra indrivningen av en lokal straffskatt mot bilister renderar stopp vid vägkanten och 1500 kr i böter!

Prioriteringarna är klara. Skit i säkerhet och allvarlig brottslighet på vägarna, bara pengarna trillar in på minsta möjliga ansträngande vis: fartkameror och trängselskatt!

#24
2010-11-20 15:04

Det här kallar jag HarryHaffametoder! Är inte polisen till för att hjälpa folk istället? Ett enkelt påpekande och hänvisning till närmaste mack för renspolning vore väl enkelt. Och se´n finns det ju en skylt på framsidan av bilen som man vanligtvis kan kolla också! Om Harry nu körde om för att stoppa den stackarn så kunde han kollat där!

#25
Johan Lindström
2010-11-20 15:06

Måste säga att polisen gör ett bra jobb här.
Självklart med böter om inte fängelse.
Man skall straffa folk som i allmänhet följer regler och förordningar.
Däremot skall polisen ge fan i mördare, pedofiler och annat löst folk som kommer hit och snor samt på ett ärligt sätt försöker tjäna sitt levebröd på droger och trafficing.
Dom bryr sig ändå inte om våra lagar så lägg ingen meningslös tid på dom.
PS. Sätter in en slant till brottsofferjouren direkt eftersom jag vågade säg något som nästan alla tycker.
"Nöjd skattebetalare"

#26
#1 Tysken
2010-11-20 15:30

Kör man på grusväg , eller när det är nysnö så kan skylten bak bli oläslig, man jag har sällan eller aldrig råkat ut för att skylten blir oläslig på vägen mellan Stockholm och Göteborg.
Inte ens lastbilar brukar ha oläsliga skyltar, påpekandet kanske var motiverat!?
Man spyr galla över polisen här i kommentarerna, gör dom inget är det fel och ingriper dom så är det fel.
jag har aldrig haft problem med trafikpolisen, de gånger jag har blivit stoppad så är det nog så att jag själv varit orsak till detta.!

#27
Raymond K
2010-11-20 15:51

Johan!
Man kan inte skylla på att polisen inte tar andra brottslingar i de kategorier du nämner bara för att man inte själv ser till att sin bil är trafiksäker och laglig.
De andra brottslingarna är polisens problem.
Att se till så att din bil är laglig och att du följer lagar är ditt problem. Får du böter kan du inte skylla på den andra brottslingarna.

#28
S-E S
2010-11-20 17:33

Raymond K, skitig skylt är ingen trafiksäkerhetsfråga och bilarna är godkända inom EU för att färdas på de vägar vi har som hålls rena på det sått väghållaren behagar. Är det så att skyltarnas renhet är en stor fråga så får man väl lagstadga "registreringsskyltstorkare" eller "registreringsskyltsspolare". Tycker i stället att polisen i så fall bör ingripa mot de som hänger cyklar och all möjlig annan bråte på en hållare bak, fäst på dragkroken som skymmer båda skylt och lysen. Men till detta är polisen för slö. Det innebär "poänglöst merarbete" och det är inte poppis.

#29
Jokern
2010-11-20 18:39

Det framgår inte av texten om det var skylten fram eller bak som var smutsig eller båda två. När vägarna är saltade som nu så gror skylten bak igen på nolltid, har själv kört mycket på E4 mot Stockholm de senaste dagarna. Det vore ju störtlöjligt att stanna var femte mil och torka av den.
Nu gällde detta troligen skylten fram eftersom det är den som fotograferas vid övervakningsstället i Sthlm. Denna skylt gror bara igen med smuts om man inte håller tillräckligt avstånd till framförvarande. Alltså tycker jag att det var rätt åt honom att han fick böter eftersom två brott hade begåtts: Oläslig skylt och för kort avstånd till framförvarande. Synd att han inte fick böter för båda.

#30
Mson
2010-11-20 18:51

Det är karossformens design som gör att vägsmuts, vägsaltblandning, snörök mm sätter sig på regskyltar, bromsljus, och bakljus. Vissa bilmärken är ökända, nämner inga och andra drar inte alls på sig täckningar av bakpartiet.

#31
Johan Lindström
2010-11-21 14:35

Raymond!
Vad du nog inte förstår är att jag tycker att våra straffsatser är helt skeva.
Tillsynes små enkla brott i detta fall med förhållandevis höga belopp.
Låt en normalsvensson utan prickar och tidigare straff få torka av den förbannade skylten på plats!!!!
Vem står och fånglor på sin nummerskylt när man kommit hem i mörkret efter en arbetsdag??
Det är ju böter på allt snart och dom som betalar är vi som följer lagar och förordningar som vi ibland av "slarv" bommar. VI som ARBETAR & BETALAR skatt som känner att vi har något att förlora.
Dom andra lirarna bara garvar och kör på...

#32
Raymond K
2010-11-21 15:04

Johan!
Jag kan förstå att det känns skevt att torka av sin nummerplåt MEN det sparar tid och pengar åt polisen som då kan ägna sig åt andra brott, eftersom om det inte går att avläsa nummerskylten så måste polisen stanna fordonet och undersöka om bilen är ok eller efterlyst och detta tar tid.
Om nummerskylten är ren kan polisen undersöka om bilen framför är ok d.v.s. om skatt är betald om försäkring finns, om bilen inte är inblandad i något brott utan att stanna bilen utan bara genom att kolla upp bilnumret i dator eller telefon. Och det är ju dessutom bra för dig som bilist att du inte behöver stanna vid vägkanten och bli kollad. Försök förstå att ren nummerskylt inte har med faktisk trafiksäkerhet att göra utan att förenkla polisens arbete.
Polisen hoppas ju att med denna straffsats på böter för att inte nummerskylten är ren skall få vanligt folk (ej kriminella) att underlätta i deras arbete. Jag tror inte att dessa böter är satta för att staten skall få gotta sig i att få in pengar. Och tro mig, på en straffsats på 1500:- i böter torkar i alla fall jag av min skylt en gång för mycket.

#33
Johan Lindström
2010-11-21 16:38

Till Raymond!
Du tror väl ändå inte i dina vildaste fantasier att polisen "slår" alla rena skyltar för att se att allt är i sin ordning!!!!
Nej du, det är däremot ett lätt sätt att få i 1,500:- till kassan eftersom de som ligger och kör mycket på vägarna är där för att dom använder sin bil i arbetet och det är dom som drabbas av smutsiga skyltar.
Skurkar och annat pack åker inte in pga att deras nr.skylt är skiten.
Dom ser ju dessutom till att ständigt "byta" sina bilar.
Statistik av utdelade böter gör att folk SKA bötfällas för då ser det ju ut som att polisen gör något och det är ett lättare jobb att sätta upp en fartkontroll kolla trafikbeteende för det är minirisk iförhållande till utdelning.
NÄ, skicka in poliserna i förorterna så att folk kan känna sig trygga så kanske Svennson vågar sig ut på kvällen och torka av skylten utan att bli ihjälslagen.

#34
Raymond K
2010-11-21 17:06

Johan!
Jag delar inte din uppfattning. Du är väldigt cynisk som bara tror att staten vill sno dig på pengar hela tiden.
Vi har lagar och regler för att det behövs.
Nej polisen kollar inte ALLA skyltar men om dom behöver göra det är det lättare med en ren skylt.
Vi har inte poliser för att reta upp oss och att sno oss på pengar, vi har poliser för att det behövs och det är i alla fall jag tacksam för. Jag har fått böter i trafiken en gång i mitt liv för ca 15 år sen, en fortkörningsböter på en tom landsväg med oftast knappt någon trafik på. Jag rullade nerför en brant backe utan att gasa och kom över 70 i slutet av backen, men inte skyller jag på att polisen stoppade mig och gav mig böter. Att dom råkade stå precis där på en väg utan trafik. Det var helt och hållet mitt eget fel som inte kollade hastigheten. Jag accepterade böterna och betalade. Polisen gjorde inget fel.

#35
Johan Lindström
2010-11-21 17:29

Duktiga Raymond!

Precis vad jag vill höra, ett tillsynes meningslöst ingripande av ordningsmakten.
Lågt trafikerad väg med fartkontroll i en NEDFÖRSBACKE.
Kan väl gissa att vädret var kanon också.
Dom älskar verkligen 90 till 70 och 70 till 50 gärna utförslut...
Perfekt med 60 och 80 så att vi har ännu lättare att ta fel på hastighet och begå dessa hemska brott.
Sätt övervakning utanför skolor där olyckor händer, stoppa livsfarliga långtradare men det är ju så jobbigt eftersom nästan alla livsfarliga långtradare körs av icke svensktalande och då blir det jobbigt, särskilt om det är blött och kallt.
Sätt dit fylle och drogkörning.
Jag gillar ordning och reda och har själv inga problem med ordningmakten men jag vill att dom stora syndarna även dom i trafiken åker dit.
Det jag menar är att personen ifråga kunde fått torka av skylten så hade du och jag sluppit denna meninglösa debatt.
Tack för mig, nu orkar jag inte tjafsa längre.
Har som tur är något vettigt att göra på veckorna som genererar intäckter till statskassan.

#36
S-E S
2010-11-22 11:07

Raymond K, att hålla nummerplåten ren är en "skitsak" som polisen borde visa mindre intresse för och i stället besöka en anläggning där de kan övningsköra eller plugga trafikregler och inte lära sig köra genom att vara en dålig förebild i trafiken. Man säger när man fått körkortet att "nu får du öva på egen hand". Poliser ska vara färdigutbildade innan de släpps ut i trafiken, men det verkar som om körkunnskaper och användande av bötesblocket har samma prioritet och betydelse i utbildningen? Och Raymond, ett tips, polisen brukar stå där en trafiköverträdelse är minst betydelsefull och mest sannolik. Akta dig om det är 50 km/t, fri sikt i 2 km och, vägbredd 15 m ,potatisåkrar på båda sidorna. Det är där de lurar, inte vid trafiklysen, det blir för jobbigt.

#37
Raymond K
2010-11-22 11:55

SE-S!
Jag håller med dig att det egentligen är en "skitsak" och att polisen kunde se mellan fingrarna på detta, men nu är ju verkligheten annorlunda.
Vad jag försöker säga här är att man kan tycka vad man vill om detta, kalla det vad man vill och bli arg på det men det hjälper inte. Om det finns ett bötesstraff på skitig skylt och polisen bestämmer sig för att bötfälla en som kör med skitig skylt kan man inte skylla på nånting annat än sig själv. Detta är ett faktum. Detta kan varken jag eller någon annan göra något åt så länge lagen och straffet finns till. Tycker man inte om detta får man köra med skitig skylt och betala eventuella böter, det avgör ju var och en individ vilken ställning man tar till detta. Om lagen och straffet tas bort kommer i alla fall inte jag att klaga :-)

#38
S-E S
2010-11-22 15:44

Raymond K, vad orsakar den skitiga skylten? Jo dålig renhållning av vägen. Så vem ska betala?

#39
Raymond K
2010-11-22 16:24

Enkelt svar på din fråga, idag är det du som får betala oavsett hur vägen ser ut, men det visste du väl?

#40
Lars-Owe Ingvar Ludwig af Hausentaak
2010-11-23 00:43

Läste om en som begått två brott, två dubbdäck och två sommardäck plus att han åkt runt och sladdat utanför en mataffär. Böter blev bara 1 000 kronor. Att "råka" åka med skitig skyld 1 500 kronor. Trasig lampa på bilen 0 kronor. Visst är det bra med höga böter men de sätts så konstigt...

#41
S-E S
2010-11-24 16:47

Om det vore jag som blev bötfälld, kom jag inte att acceptera utan vidare, det är i alla fall säkert.

#42
christer tjäder
2010-11-26 13:49

Har också åkt dit på böter för skitig nummerplåt.
Det är ganska svårt att undvika att få det när man bor på landet med grusvägar som ibland mest liknar lerdiken, så jag tyckte det var lite väl nitiskt..

"Missen" jag gjorde var att jag på en 2-filig motorväg i sakta mak körde förbi en polisbil, i enligt min mätare straxt under skyltad hastighet.

De slog då på blåljus och stoppade mig, och skällde ut mig för att jag hade kört om dem, eftersom jag borde ha förstått att DE minsann höll EXAKT den skyltade hastigheten..

Någon mer som varit med om att de ligger som stoppklossar 5-10 km/h UNDER skyltad hastighet, räck upp en hand !

Nu kunde de inte gärna sätta dit mig för de 2 km/h jag nu faktiskt hade kört för fort, så de gav mig böter för nummerplåten i stället.

Sedan undrar folk varför man inte tycker om eller känner respekt för polismakten^^

#43
christer tjäder
2010-11-26 14:13

...jag kan tillägga att det enbart var den bakre skylten som var smutsig, inte den främre.

#44
christer tjäder
2010-11-26 14:13

...jag kan tillägga att det enbart var den bakre skylten som var smutsig, inte den främre.

#45
mnja
2010-11-26 15:57

Jag säger det igen, passa er för att köra med skitiga plåtar eller fildela. Båda brotten betecknas som ytterst allvarliga i (Banan) Sverige. Påföljden blir troligen fängelse och dryga böter.

Man kan bara skaka på huvudet och skratta åt eländet. Men ta detta på allvar kan man bara inte göra om man har kemin i ordning innanför pannan.
Sverige påminner inte så lite om tiderna i forna DDR och Argentina på 60-70 talet.

#46
Torwald
2010-11-27 12:05

Det är förmodligen så att en del psykopater sökt sig till yrket för att få utöva sitt handikap. Det skall bli intressant att se vad som blir följden av den i piketen misshandlade unge mannen vars syster interjuvades i tv i gårkväll.James Bond hade rätt att döda men har svenska poliser rätt att misshandla med döden som följd det blir frågan som kanske blir utan svar. Apropos skitiga skyltar och stingsliga maktutövare!

#47
Torwald
2010-11-27 12:05

Det är förmodligen så att en del psykopater sökt sig till yrket för att få utöva sitt handikap. Det skall bli intressant att se vad som blir följden av den i piketen misshandlade unge mannen vars syster interjuvades i tv i gårkväll.James Bond hade rätt att döda men har svenska poliser rätt att misshandla med döden som följd det blir frågan som kanske blir utan svar. Apropos skitiga skyltar och stingsliga maktutövare!

#48
Pennywise
2010-11-29 00:05

Nu har vintern kommit i hela Svrige med yrsnö som packar igen båda nummerskyltarna, även på polisbilar. På motorväg får man inte stanna hur som helst och rengöra sina skyltar. Ska vi stanna hemma då???

#49
2010-11-29 12:11

Polisen själv kankse har självrengörande reg. skylt? För den blir inte oläsbar lr skitig efter patrullering i snöslask och skit eller?

#50
Gunnar44
2010-11-29 12:16

Ni som kritiserar polisen kanske behöver ta er själva i kragen. Det står ju i föreskrifterna att skylten skall hållas ren och vara lätt avläsbar.
Men det borde finnas en skillnad mellan att helt sakna reg.skylt och att köra med smutsig skylt.
Att skylten finns och är ren ingår ju i var persons ansvar att se till innan färden påbörjas, liksom att belysningen fungerar.
När det gäller hastigheten vid omkörningen av polisbilen, kan det kanske vara så att polisbilens mätere visade för hög hatighet. I så fall var de övernitiska. Om det nu inte var så att omkörningen skett med högre hastighet än vad den stoppade själv vill medge?

#51
kekkonen
2010-12-03 21:47

Han lär hålla reg.skylten ren härdanefter rofl. Helt rätt av polisen att bötfälla sådant. Vi lär se mer av sådan slag, för gnälla kan man men glöm inte att "Mera poliser" var en valfråga för några år. Nu kryllar det av poliser.

#52
gösta holgersson
2010-12-04 20:34

Jag skitar ner plåtarna med flit så jag kan hålla 180km förbi kamera skåpet på 70 vägen smart va

#53
Sven Gyltén
2010-12-07 21:39

Smutsig skylt akterut på bilen, beror till mycket stor del att 90% av bilarna inte längre har stänkskydd bak. Hur flata ska vi egentligen vara som nybilsköpare och betalar snitt 175-250000 kr för bilen, men kräver inte stänkskydd vare sig fram eller baktill, en kostnad, som säljaren av bilen absolut skulle stå för. Vi hade ju tidigare krav från Trafikverket, att fordonen skulle vara utrustade med ovanstående stänkskydd. Vad bestämmer då sittande regering (de borgerliga, med komminikationsminister som flaggbärare, att vi kan avskaffa dem för bilarna på kontinenten har inte sådana. Tydligen ett barockt beslut från dåvarande EG. Idag är det bara att konstatera eländet med stänksprut både bakom och på sidorna om framförvarande fordon. Alltså återinför stänkskydd på alla fordon. Vem kan påverka de styrande, jag tycker att det är rejäl skandal att vi i så många år har accepterat detta tillstånd. Det är ju frågan om TRAFIKSÄKERHET på våra vägar!!!

#54
MudShark
2010-12-11 02:54

Vad kan det kosta att ha en smutsig skylt och som dessutom är falsk. Revisorn undrar...

#55
Christer Tjäder
2010-12-18 01:29

Gunnar !

Jag körde inte fortare än så, då hade de garanterat (och med all rätt) bötfällt mig även för det ^^

Polisbilar har ALLTID kalibrerade mätare, men hur ska jag veta om de ligger fem km/h under gällande hastighet som de ofta gör, eller faktiskt kör exakt den skyltade hastigheten ?

#56
Christer Tjäder
2010-12-18 01:33

Mudshark:
Har för mig att det var 2000 kronor kalaset kostade..

#57
Christer Tjäder
2010-12-18 01:34

..men det var ju bara för smutsig och äkta skylt^^

#58
2015-05-22 22:50

Enkelt fixat!
Dra en slang från vindrutespolningen, ett par munstycken och spruta på!
Vips har du tjänat 1500:-
(Om du sen råkar ha en kombi är det ännu enklare att dra slangen.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.