Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Sliter stopp/start på motorn?

Bilfrågan

"Jag har alltid fått höra att en bilmotor mår bäst av att köras under lång tid så den blir genomvarm. Hur påverkar stopp/start-tekniken motorerna detta?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Jag har alltid fått höra att en bilmotor mår bäst av att köras under lång tid så den blir genomvarm samt att det drar mycket bränsle när man stannar och startar den. Hur påverkar stopp/start-tekniken motorerna gällande detta?

Daniel Resare

SVAR:
Det är riktigt att både motor och avgasrening mår bäst vid normal arbetstemperatur.

När stopp/startfunktionen griper in är det oftast för korta stopp då motorn inte hinner svalna.

När motorn åter startas går det åt en del elenergi men den uppvägs av bränslebesparingen som görs vid själva stoppet. Bilar med stopp/startfunktion är utrustade med startmotorer som är kraftigare dimensionerade.

En normal startmotor hade helt enkelt slitits ut i förtid om man hade stängt av motorn vid varje rödljus.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Vad är din syn på stopp/start-tekniken? Tycker du att det är en teknik som är värdefull?

Kommentarer

#1
Gösta
2010-05-20 10:20

Vi har en bil med start/stopp i familjen, frugans KIA CEED. Personligen stänger jag start/stopp-funktionen när jag kör den. Tror det skadar mer än vad besparingen blir. Dvs att slitaget blir dyrare i längden än bränslet man sparar.

#1
Jarl
2010-05-20 10:22

Ja, stop/start måste vara det sämsta som kommit på 30 år.

#1
Uffe
2010-05-20 10:28

Det var den besparingen på miljön, tack Gösta. Man kan ju undra hur du resonerar och varför ni ens har en bil med start/stopp? Allt som kanske är till förmån för miljön är bra i förlängningen om vi bilälskare ska få fortsätta köra bil i framtiden.

#1
Gösta
2010-05-20 10:46

Start/Stopp följde så att säga med på köpet. Går ej att välja bort på KIA Ceed. (Vilket det gör på exempelvis Volvo V50). Man får ibland ta det onda med det goda. Och det går ju som sagt att stänga av med ett knapptryck, så det är inte ett så stort störningsmoment.

#1
leifer
2010-05-20 12:10

Speciellt dieselmotorer har problem med att fukt i vevhusventialtion inte vädras ut på vintern pga att motorn inte blir riktigt varm. I värsta fall får man motorras när det blir så mycket fukt att det bildas isproppar som täpper till. Rekommendationen är förstås också att ha en motorvärmare som går på el eller diesel. Viktigt tillbehör på dagens snåla dieslar.

#1
Roy
2010-05-20 14:48

Slitaget bekymrar mig föga. Startmotorn är dimensionerad för detta. Men det är klart - det finns ju de som tydligen är rädda för att allt möjligt slitage, som blinkersspaken.
SEn är det en annan sak hur mycket bränsle start/stopp sparar i realiteten. Vi Bilägares lilla test för en tid sen, pekar ju på högst marginella besparingar.

#1
Toyo
2010-05-20 14:58

På tal om isproppar så fick vi det i spjällhuset i vår Toyota-diesel i vintras. Tydligen oljesmuts blandat med kondens och som behövdes torkas ur.

#1
Carl
2010-05-20 15:05

Att denna teknik sparar några droppar bränsle är verkligen inget jag tycker väger upp hur mycket det påverkar miljön med tanke på extra material som går åt till större startmotor och ev att man får byta startmotor 1 ggr oftare under bilens livslängd. Bättre om vi förare kör mer ekonomiskt...
En sak man kan tänka på är att under sommartid kan man skippa att fulltanka. Ha istället i ca 15-20 liter, om ni inte behöver resa långt. Sparar ca >30 kg last på så sätt. På nyare V70 kan det säkert vara upåt 40-50 kg mindre vikt.

#1
Previa
2010-05-20 17:10

Eftersom katalysatorn kyls av fortare vid tomgångskörning än när motorn är avstängd så fungerar inte avgasreningen bättre av att bensinmotorn är igång vid rödljusen. Sen är det skillnad när man som i dom flesta fall där man bara har satt dit en något förstärkt startmotor för att klara dessa mångdubbelt fler starter av motorn vilket kan komma att visa sig inte klaras av ett försvagat blybatteri i längden eller motorns kuggkrans som brukar bli sliten med tiden. Bättre lösning har hybriderna där elmotorn är i ingrepp hela tiden, och att batteriet är av en hållbarare typ med större kapacitet. Då klaras även kökörningen på "startmotorn" vilket ger en bränslebesparing i realiteten.

#1
PBOONE
2010-05-20 17:36

Bland det dummaste som hittats på
Spar nästan inget över huvud taget, har bara
tillfört en felkälla som med säkerhet visar sig efter ett par års användning.

#1
quattron
2010-05-20 21:33

Förstår inte problemet, har systemet och tycker det är utmärkt. Många faktorer ska uppfyllas för att det ska aktiveras, utetemp, innetemp, motortemp, batterispänning m.m.(åminstone inte i min bil, vet inte hur andra bilmärke har löst det). När man har det, och använder det, märker man hur många minuter motorn står och går helt i onödan utan det. Men det är likadant alltid när det kommer ny teknik, vissa ska gnälla och hitta fel som inte ens har uppstått än, och förmodligen inte heller kommer att uppstå. Fattar inte varför man inte använder det om man har det, kanske en dålig teknisk lösning just i den bilen?

#1
Jarl
2010-05-20 22:14

QUATTRON...det är säkert så att det är bara du som har tekniken de andra bara gissar och lekar att de vet något. Gösta släpp inte upp kopplingen så stannar inte bilen svårare än så är det inte.
Jag ser åtminstone vinsten med att inte stå och släppa ut avgaser i onödan i storstadsmiljö.

#1
quattron
2010-05-20 22:19

Jarl, jag beklagar om DU tycker jag är en besserwisser.

#1
Johan
2010-05-21 02:20

Min stilla undran rör batteriet. Säg att jag startar bilen en iskall dag och bilen med nöd och näppe startar, sedan kommer jag omedelbart till ett rödljus och motorn stannar och därmed upphör laddningen. Startar bilen igen?
Eller låt säga att jag inte har fått igång bilen och någon ger mig starthjälp, då bör jag köra ett tag med bilen för att ladda upp batteriet. Samma sak där, bilen startar inte igen?
Om start/stoppsystemet går att koppla bort på alla bilar så är detta inget problem men finns det bilar där man inte kan välja?

#1
Gösta
2010-05-21 08:46

JOHAN: Det du beskriver är inget problem. På de bilar med S/S jag kört (Ceed, V50) måste många parametrar vara uppfyllda för att motorn skall stanna. Batteriet måste ha bra status bla. Är det dessutom minusgrader fungerar ej systemet dvs motorn stannar ej, S/S är en fint väder funktion.

#1
Jarl
2010-05-21 10:04

QUATTRON...du missuppfattade. Jag håller med dig till 100%. OBS! Ej ironi.

#1
Håkan
2010-05-21 14:29

Det handlar nog mycket om okunskap alla farhågor som finns med start/stopp systemen. Att motorn inte ska bli varm, att batteriet inte ska orka. Allt detta kontrolleras av bilens system och är t.ex. batteriet för dåligt laddat stoppas inte motorn. Men visst, det finns många som inte tycker att något bör utvecklas, en kollega till mig tycker fortfarande att Volvo 240 är den ultimata bilen! Antar Gösta tycker samma som är så rädd för start/stopp att han avaktiverar denna funktio. Jag har länge undrat över bilförarare som sitter i köer vid ex. färjestationer vid vägarbeten eller annat och inte vågar eller tänker på att stoppa motorn. Och inte ens nu när detta sker automatiskt vågar man lita på detta, vissa vill tydligen leva kvar på stenåldern!

#1
Anders
2010-05-21 16:44

Re: Johan
Som tidigare inlägg illustrerar så kontrollerar bilens system alla dessa funktioner. Jag har själv den första SUV-en på markanden som kom med stop/start (Freelander2 td4.e), och där fungerar det perfekt. S/S fungerar endast om det är fyra plusgrader eller varmare. Därtill känner bilen av hur bränsleekonomiskt det är att slå av. T.ex så aktiveras ej S/S när ACn går för fullt. Är dörren ej korrekt stängd eller bilbältet ej på så fungerar det inte heller (av säkerhetsskäl). När bilen aktiverar stopp/start så är det dock effektivt på en så pass stor och tung bil, och jag ligger alltså under 0,75 liter/milen- blandad körning, och det med en två-tons bil med konstant fyrhjulsdrift. Ganska okej tycker jag.

#1
quattron
2010-05-22 10:45

Tack Jarl, det värmde. Vidare i detta ämne är tydligen en del rädda för ökat motorslitage. En modern bilmotor kan man väl uppskatta att den håller någonstans mellan 50-70000 mil om den sköts som den ska. Skulle start/stopptekniken påverka denna livlängd något spelar det ingen större roll eftersom bilen, i de flesta fall, sedan länge beinner sig i de sälla jaktmarkerna pga andra orsaker. Så det är bara att sitta vidare i bilkön med en bil som inte drar bränsle och skitar ner, tycker jag.

#2
Peronet
2010-12-21 15:56

Håller med Jarl o Quattron. Inga större problem. Visst, det brukar vara rätt saftiga batterier, alt. två batterier på s/s-bilar. Det innebär möjligtvis att man inte kan köpa ett 500-kronor batteri när det är dags för byte. Å andra sidan tjänar man ju, som konstaterat, in en del pengar på att inte stå på tomgång hela tiden.

#3
2016-02-17 15:55

som väl är kan jag koppla bort start o stoppsystemet på min bil.

#4
2016-09-08 18:14

Lyft blicken farbröder. Start stopp påverkar inte förbrukning eller ekonomi så mycket i en enstaka bil men i storstäder kan det göra god skillnad på luftkvalitet och om en hyfsad andel av bilarna i tex europa har det så spar det en del soppa också. Se ett större perspektiv...

#5
2019-04-22 18:15

Om S/S är ett bekymmer enligt ovan, hur bekymmersamt skall det då vara med en hybrid, där motorn står mer än den går och oftast med kall katalysator.

För att inte tänka på en dieselhybrid. När en vanlig Dieselbil inte ens klarar korta körsträckor med tanke på NOx utsläpp och igensatta partikelfilter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.