Bild
Nästa artikel
Frågeställaren äger en Saab 9-3 Aero från 2009 och undrar om det finns risk att handbromsen fryser fast vintertid.

Bilfrågan: Skippa handbromsen?

Bilfrågan

”Har hört att det finns en risk att den fryser fast vintertid när det är kallt ute. Ska man strunta i att använda p-bromsen när det är minusgrader?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en automatväxlad Saab 9-3 Aero (2009). Jag har både hört och läst att det är extra viktigt att använda parkeringsbromsen när man har en automatväxlad bil. Samtidigt har jag förstått att det finns en risk att parkeringsbromsen fryser fast vintertid när det är kallt ute. Ska man strunta i att använda parkeringsbromsen när det är minusgrader ute?
DA
 
Svar:
Att p-bromsen frös fast kunde nog hända förr i tiden, men dagens moderna bromssystem är tåligare mot kyla. Är bromsarna bara väl underhållna och servade ska p-bromsen fungera även i minusgrader. När p-bromsen används får den ”motion” och det är bra för funktionen. Att lägga i p-bromsen är en extra säkerhet, även på manuellt växlade bilar. Växeln kan hoppa ur om bilen gungas hårt eller blir påkörd.  
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Kommentarer

#1
2017-12-01 09:31

Precis som Marianne säger med tillägget att om det händer så finns det lite olika varianter. Om oket fryser så brukar det kunna gå att värma upp. Värre är när skadade vajerrör undertill läckt in vatten och frusit alla vajrar i sina hylsor...

#2
2017-12-01 10:14

Detta problem gäller enbart för vajer. Elektrisk handbroms fryser inte.

#3
2017-12-01 10:23

Elektrisk broms som har elmotorer placerade ute vid hjulen, kan frysa, var med om det på en Golf förra vintern.
Den lossnade efter en stund men ändå...

#4
2017-12-01 11:16

Jag vet inte om en elektrisk handbroms kan frysa ihop eller inte men det är lite konstigt att en Opel-entusiast och Opel Omega-ägare (?) som N-iklas alltid råkar ut för problem med VW-bilar när vi som dagligen kör dessa bilar inte råkar ut för motsvarande problem. Har f ö alltid använt handbromsen även när den var mekanisk och det är vid väldigt få tillfällen som jag fått problem med fastfrysning så det bästa tror jag personligen är att faktisk använda handbromsen dagligen.

#5
2017-12-01 11:27

Det är väl inget magiskt med elektrisk handbroms? Den kan väl frysa precis som all annat? Eller är de indränkta i sprit?

#6
2017-12-01 11:42

Om man vet hur en elektrisk handbroms fungerar, så kommer man inte dragande med att de minsann också fryser.

#7
2017-12-01 12:58

Roger - dom saknar väl i de flesta fallen den mekaniska förbindelsen mellan kupén och bromsen och i de flesta fall är nog fastfrysningen att relatera till delar av denna. Så min gissning skulle vara att just fastfrysning skulle kunna vara ett problem som är lite mindre för elektriska handbromsar. Sen är det ju väldigt bekvämt med bl a autohold.

#8
2017-12-01 13:03

Det behöver tydligen inte ens vara frysgrader för att de elektriska handbromsarna skall fasta ibland.

#9
2017-12-01 14:18

Det är inte konstigt att jag hittar felen på VW då jag aktivt letar efter dem, eller att VW ägare så sällan har problem eftersom de aktivt blundar för dem...
Det man inte letar efter hittar man inte...

#10
2017-12-01 14:19

Man kanske skulle börja att aktivt hitta fel på Opel? Skulle säkert bli en hel del.

#11
2017-12-01 14:34

Det är viktigt att alltid kontrollera och använda sin handbroms. Min förra Toyota Avensis 2011 års modell lossnade gick handbromsen av varför bilen rullade ned för backen vid KTH i Stockholm och stannade mot en pollare / väggen vid Östra Station men som tur var så skadades ingen förutom bilen som fick rejäla plåtskador.

#12
2017-12-01 15:41

N-iklas - nu är du verkligen ute på djupt vatten. Den bil man kör dagligen år också den som man snabbast avslöjar bristerna på så inte f-n blundar man aktivt för dess brister - varför skulle man göra det. Kanske med din logik men inte med min. Du däremot tycks blunda för alla brister på Opel men verkligen lägga ner massor av tid för att hitta (på) brister på främst VW-bilar. Det man gärna vill hitta så hittar man på om inte annat...

#13
2017-12-01 15:04

Nåja, om man inte fattar hur en knapp snarlik egna favoritmärkets fungerar så kanske man inte ska begära för mycket.

#14
2017-12-01 16:11

Handbromsen funkar bra för snabb vändning på vinterväg. I övrigt låter jag den vara. Då funkar den perfekt vid de årliga besiktningarna.

#15
2017-12-01 16:17

Jag har alltid använt p-bromsen utan problem under vintern men skulle aldrig våga påstå att problemet inte kan komma tillbaka i nyare bilar för så brukar det ju tyvärr vara att billtillverkarna inte alltid lyckas och dom som vet går i pension.

Ni skriver om VW-Group och dom hade ju ett stort (och farligt) problem med sina elektriska handbromsar som var fastsatta vid hjulen. Problemet var det att det kom vatten in och elektroniken fick fnatt och p-bromsen höll inte mera så bilarna rullade iväg av sej själva ifall man inte satt växel i. Ett dödsfall åtminstone vad jag vet när bilen rullade ner över en person och sedan i havet. Tror det blev fixad med en återkallelse, är det någon som minns?

#16
2017-12-01 16:40

Två fel. Vajerskalet kan vara skadat eller skyddsbälgarna i vajerändan otätt. Det andra är att våta bromsklossar på skivbromsar eller bromsbackar på trumbromsar fryser fast. (Sannolikt samma sak med el-bromsar, eller......? De måste ju klämma åt någonstans också!) I det sistnämnda fallet kan man inte "underhålla" systemet för att det inte skall hända. Bäst vore då att bromsa före stopp så att allt är varmt och torrt.

#17
2017-12-01 18:44

Att man bromsar för att få stopp på bilen är inte helt ovanligt, men du menar att man ska göra en rejäl tvärnit för att bygga upp extra mycket värme?

#18
2017-12-01 19:18

Nog tror jag att även elektrisk p-broms kan frysa fast. Dessutom är de ju inte heller pålitliga, det såg jag senast i veckan när en Passat blev underkänd i bilprovningen på grund av en trilskande p-broms.
Alla prylar kan krångla, så enkelt är det.

#19
2017-12-01 19:44

@n-iklas, vilket intressant livsval, själv har jag svårt att förstå att någon väljer denna väg i livet, men mångfald är bättre än enfald, so why not!? Eller?

#20
2017-12-01 23:38

Fast med automatlåda så är framdäcken låsta i P-läget så man behöver egentligen inte använda handbromsen. Min bil står i en liten uppförsbacke och jag har aldrig använt handbromsen förutom när jag tvättat bilen. Då brukar jag använda handbromsen i låga hastigheter i några sekunder åt gången för att bromsskivorna bak inte ska rosta och underhålla systemet och har aldrig fått någon anmärkning på besiktningen. Fast när jag körde manuell växellåda brukade jag alltid använda handbromsen.

#21
2017-12-02 10:28

hultarn - såg också detta inslag och min gissning är att han inte använde autohold och att det var strömbrytaren för att aktivera elhandbromsen som inte fungerade till 100 %. Det framgick tyvärr inte klart om det var själva aktiveringen som felade eller om bromsarna släppte trots aktivering och var det "broms-släpp" så var det helt klart allvarligt - annars mindre allvarligt tycker jag. Då hade säkert autohold fungerat om han aktiverat den funktionen.

#22
2017-12-02 10:59

Enklast att använda stoppklossar istället för handbroms så blir det säkrast på vintern och man slipper alla åsiktnissar här mot o emot vissa typer av p bromsar....Yeeah

#23
2017-12-02 16:01

Att endast används P-läget är tydligen inte så bra... http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160816/dra-all...

Niklas kommer aldrig hitta något fel på en Opel. Om någon annan gör det så är felet antingen bagatellartat och inget att bry sig om, eller så har man underliga krav.

#24
2017-12-02 18:50

En jobbarkompis kom för sent till jobbet förra vintern. Anledning: hans elektriska handbroms på sin audi a6-11 ville inte släppa i kylan.

#25
2017-12-02 21:45

Jag har bil med automat och hade för många år sedan problem med att bromsarna bak (trummbroms), frös fast på vintern några gånger. Använder i stort sett aldrig p-bromsen (spak) efter detta och har aldrig haft problem igen. Motionerar dock spaken ibland.

#26
2017-12-03 09:13

En bekants XC70 vägrade släppa p-bromsen, och fick bärgas. Kruxet var att han stod längst fram på färjan Helsingör - Helsingborg... Han var inte populär då han stod i vägen för alla som ville av och på. Han fick åka med tillbaka till Helsingör medan bärgaren ryckte ut och väntade i nästa vända i Helsingborg.
Bilen bärgades till verkstad som inte hittade något fel. Något år senare rasade motorn (före 8.000 mil). Den bilen är bortbytt...

#27
2017-12-03 10:37

"Hackenbush 2017-12-01 14:19
Man kanske skulle börja att aktivt hitta fel på Opel? Skulle säkert bli en hel del."

HAHAHA dagens skämt... är det inte just det som större delen av mänskligheten ägnar sig åt med intensiv hängivenhet?

Däremot hur ofta har PI hittat ett fel på en VW - NOLL gånger...

Dessutom anser inte majoriteten att Opel är bäst i världen, vilket däremot majoriteten anser om VW vilket gör det direkt viktigt att upplysa om att den bilden är överdriven.

Nyansering innebär att framföra en annan åsikt än vad majoriteten hela tiden framför, vare sig det är positivt eller negativt.

MEN som bekant gillar inte majoriteten att bli motsagd och tar gärna till fula påhopp som svar.

#28
2017-12-03 13:25

Nog har jag råkat ut för fastfrusna bromsklotsar, allt. Men det är åtskilliga år sen.
Elparkeringsbromsar finns av två typer. Den ena funkar som den manuella fast med elmotor med vajrar och den andra där sitter allt vid respektive hjul.
Förut fick min handbroms motion stående i en liten backe medan jag låste upp garageporten.

Ställer man bilen i en backe ska man definitivt alltid använda parkeringsbromsen. Att lägga i en låg växel med manuell låda eller p-läget med en automat är lika olämpligt.

#29
2017-12-03 18:00

Jo även elektriska handbromsar kan kärva/frys fast.
Även på WV/VAG-bilar.
Allt i de delarna kan få fukt i sig och då kan det frysa fast, vad sedan anledningen är till att de kommer fukt i kan vara olika.
Vissa märken har automatisk handbroms vad gäller de elektriska, så där har man inget val.
Sedan är de ovanligt att de fryser fast. Även vajerkontrollerade ska/bör användas flitigt på vinterna. Låter man den vara så kan man ju glömma att bortförklara sig när bilen rullat iväg, har man otur blir det vårdslöshet i trafik.
Som flera sagt motionera vajern gör att den fungerar. Ju äldre bilen blir desto mer sannolikt är det att den kan frysa fast, men det skall tilläggas att det är mer vanligt att rosten i dessa får dem att kärva ihop.
Det är normalt sett bara vajerna som kan frysa fast, skulle det vara något annat som fryser fast så fryser det även utan dragen handbroms.
Och återigen även elektriska kan frysa fast.
Tycker själv att elektriska är rena skiten, av flera anledningar.
Hur använder du den som nödbroms?
En bil med elektrisk handbroms är egentilgen olaglig att övningsköra med, tänk på det.
För att en sådan bil skall vara godkänd krävs då dubbelkommando, handledaren måste ha möjlighet till att bromsa fordonet även om handbromsen ger väldigt lite effekt jämfört med fotbromsen.
Det finns anledningar till att SFRO vägrar godkänna byggen med elektrisk handbroms, och de har inga planer på att lobba för att få det godkänt.
När bilarna blir äldre så finns det risker med de elektriska och de flesta som kan byta en vajer har sällan utrustningen för att byta den elektriska själv. De flesta skall födas in i bilens dator och på det kalibreras, innan man kan göra det skall den gamla programeras ur datorn på de flesta märken. Även om man kan fixa datorjobbet så är problemet större med kalibreringen på vissa varianter.
Vad gäller VAGs bilar vet jag att det funnits vissa problem med de elektriska och det har varit lite konstiga saker där.
En bil som var inne för åtgärd fick till slut skickas till Södertälje för kontroll, bilen hade nog bara gått 1000mil då.
Byte av elektrisk enhet hjälpte som sagt ej, kontakt via kablaget fanns och på rätt nivå elektriskt. Datorn byttes bland annat sedan i Södertälje.
Det var bara en av flera som det haft på VAG. oavsett märke. Nu är ju det ändå i det stora hela väldigt få bilar som råkat ut för de felen.
Större problem har de haft med annat på VAG och det gäller motorer. Men det är en annan historia.

#30
2017-12-03 22:10

N-iklas - du har inte en aning om hur ofta jag hittat fel på en VW så jag ber dig att hålla inne med sånt skitsnack.
Jag är dock inte som du att jag lägger ner hela min själ bara för att hitta fel på bilar jag inte köpt - däremot redovisar jag sådant jag upptäckt vid t ex provkörningar om det är relevant för diskussionen ifråga.

#31
2017-12-04 08:29

Det är skillnad på fel och fel N-iklas. Det finns fel som gör att saker inte fungerar och så finns det "fel", saker som fungerar men som man inte gillar av någon anledning.

#32
2017-12-04 10:32

Patrik M undrar hur man använder en elektrisk handbroms som nödbroms... man fattar knappen med fingerspetsarna och drar den uppåt, då bromsar bilen med alla 4 hjulen som om man ställt sig på bromspedalen. Perfekt om övningsföraren missar att bromsa så det blir panik och klart effektivare än att dra i kryckan. har själv provat detta under övningskörning, fast på tom parkeringsplats.

#33
2017-12-05 23:03

Jag har haft relativt billiga billar, osofistikerade, med vanlig handbroms, högst 5-6 år gamla och har parkerat på gatan, kört på våt bana innan frostig natt. Drar alltid på handbromsen och väldigt få gånger upplevt att bromsarna har frusit till, har gasat lätt och de har släpt. När jag veckopendlade kunde samma sak (sitta fast) hända med rost!!! Även då gasade jag på lätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.