Nästa artikel
Bilfrågan: Skärmar för närsynta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skärmar för närsynta?

Publicerad 11 mars 2015 (uppdaterad 11 mars 2015)
Infotainment-systemet på bild tillhör elbilen Tesla.
Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva läsglasögon till infotainment-systemen? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Fler och fler bilar får så kallat infotainment-system där alla väsentliga funktioner i bilen regleras. Allt från värmen till om det ska vara sportläge för att inte tala om att musikanläggningen sköts därifrån. Min fråga är hur biltillverkare tagit sig an problemet att en väldigt stor del av befolkningen har långsynthet, det vill säga man ser bra på långt håll men dåligt på närmre håll. Infotainment-systemen är enligt min erfarenhet byggda för folk som har bra ögon. Det kan inte vara meningen att man ska hålla på och sätta på sig läsglasögon varje gång man ska sköta systemet.

Sascha

Svar:
Skärmarna till infotainment-systemen är vanligen ganska stora och ljusstarka, vilket gör att symboler och information syns bra, även för den som är långsynt. Det är säkert också billigare för biltillverkarna att samla alla funktioner i en skärm än låta tillverka och placera ut ett antal knappar med inbyggd belysning (och ofta med pyttesmå och svårlästa symboler). 
Men att man i vissa bilar måste trycka sig fram genom menyer för att hitta rätt kommando är förstås krångligt och irriterande. För vissa funktioner är det nog bättre med knappar.   

Marianne Sterner

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-11 07:35
Hackenbush

Knappar lär man sig snabbt vad de är till och efter det tittar man inte på symbolerna, man vet vad de är till och man bara kastar en snabb titt och trycker på knappen.
På en skärm måste man alltid kolla vad man gör och detta tar ögonen från uppmärksamheten på trafiken längre tid än vad ett knapptryck gör.
Man är helt fel ute med dataskärmar i bilarna.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-11 07:47
Rikard

Ja vad är skillnaden mellan leta värmemenyer och knappa SMS med telefonen ?? Jo det ena är förbjudet i vissa fall, så blir man stoppad man skylla att det var kallt i bilen.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-11 08:56
Bortom

En ljusstark skärm på natten... hmm... de som är långsynta är vanligtvis äldre... och då minskar ögats förmåga att snabbt ställa om sig från ljust till mörkt. Så en titt på skärmen och man är bländad i ett antal sekunder. Inte speciellt säkert. Vanliga knappar är både mörka och kan kännas utan att man behöver ta blicken från vägen. Infotainment skärmar ÄR idioti.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-11 09:07
saabnisse

Det här är ett system som kommer alltmer. Och det spelar ingen roll om bilköparna allmänhet inte vill ha det, det är helt enkelt avsevärt billigare för tillverkarna än knappar och vred.
Men det är inte färdigt ännu, helt riktigt är det som Hacken skriver, trycker man på en mekanisk knapp eller ett vred har man en fysisk återkoppling, detta är svårt att få när man trycker på en ikon.
Men jag tror på en kombination, en stor skärm där det med ikonergår att konfigurera den info man vill ha, t.ex. hastighetsvisning, varvtalsvisning, motortemperatur, navigation osv. allt efter eget önskemål.
Låter man sedan primära funktioner ligga utanför skärmen och fortfarande bestå av ett fåtal mekaniska knappar tror jag att man kan bli nöjd ändå.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-11 09:15
Reverend Benny

Hur ofta justerar man värme osv?
Det enda jag pillar med under färd är stolsvärmen på vintern och radiokanaler, men dessa byter jag på ratten.
När det gäller ljusnivå så beror det nog på tillverkare och hur mkt energi dom lagt ner på komfort och ergonomi. Normalt så kan man ju ställa ner ljusläge och det finns en ljussensor som likt mobilen ställer in ljusnivå.

En fråga jag ställer mig är hur närsynta ser symbolen för knapparna och vad dessa gör.
Kolla in i vissa moderna bilar där verkar det som tillverkarna gjort en sport av att knö in så många knappar som möjligt på mittkonsolen. Är det verkligen bättre?

#6 • Uppdaterat: 2015-03-11 09:18
saabnisse

Benny, visst har du rätt, men läs sista meningen i mitt förra inlägg.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-11 09:26
Reverend Benny

Jo, du har rätt Saabnisse, det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Måste säga att dagens VW Golf är ett bra exempel på där man hittat någorlunda rätt i denna balansen. Visst tycker jag man fortfarande kunde konsoliderat lite mer och fått ner knapparna men det är ändå helt ok och på rätt väg. Där finns knappar för de mest vitala sakerna som fläkt, stolsvärme osv. Men också en hyffsat lättnavigerad touchskärm för den som vill ha mer info eller tycker att knapparna på ratten inte räcker till för att byta radiokanal.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-11 09:50
Pi

Håller med Benny - bl a Golf är ett bra exempel på en lämplig avvägning av mekaniska knappar/rattar och "elektroniska" via en touch-display. Dessutom anpassar sig ljusstyrkan på displayen efter omgivande ljus så inte ens jag som börjar bli till åren har nåt bländningsproblem relaterat till displayen under mörkerkörning. Överhuvudtaget så är just instrumentering och andra manöverorgan väldigt lättanvända och enkla att läsa av på Golfen relativt många av konkurrenterna i klassen - och det kan vara en av flera faktorer som gör just den bilmodellen populär.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-11 13:25
N-iklas

Eftersom detta främst hittills har införts på dyra lyxbilar faller argumentet att det skulle vara för att det är billigt och man spar pengar...
När väl tekniken blivit gammal och billig... DÅ ja, men det var ju inte bilar för 75 000 som fick detta från början.
Så det kommer inte för att det är billigt utan för att det är MODE.
Och så självklart för att människor är dumma - som vanligt.

#a • Uppdaterat: 2015-03-11 15:42
LC4ever

Om man har så dålig syn så man inte kan läsa symbolerna i "infotainment-systemen" så skall man lämna in sitt körkort.
För ser man inte informationen på en skärm, så kan man ju inte läsa hastighetsmätaren heller.
Håller med många tidigare inlägg, små knappar på mitt-konsolen är väl inte lättare att läsa.
Och ja, varför inte köra med läsglasögon?!? Skulle det vara så hemskt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.