Nästa artikel
Bilfrågan: Skälet till dyrare diesel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skälet till dyrare diesel?

Publicerad 11 april 2014 (uppdaterad 11 april 2014)
"Tidigare var dieseln alltid billigare än 95-oktanig bensin. Nu är det som bekant tvärtom. Vad är skälet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag köpte min första dieselbil för cirka två år sedan. Tidigare var dieseln alltid billigare än 95-oktanig bensin. Nu är det som bekant tvärtom. Vad är skälet?

Ingvar
 

SVAR:
En komplex fråga som säkert har många svar. Som för de flesta produkter är priset oftast ett resultat av tillgång och efterfrågan samt skatter. Vid raffinering av råoljan kan bara en viss del utvinnas som bensin och en viss del som diesel. Det finns numera ett dieselunderskott och ett bensinöverskott vilket ökar dieselpriset.

Vidare är det bara ett fåtal raffinaderier som kan producera diesel av Miljöklass 1, vilket i stort sett är den enda dieselkvalitet som säljs i Sverige. Skatten för diesel är fortfarande lägre än för bensin men har istället ökat mer under de senare åren.

Framtida prisutveckling för diesel kan ytterligare påverkas av att den renare dieseln även kan komma att börja användas alltmer inom sjöfarten vilket kan komma att ta stora kvantiteter i anspråk. 

När det gäller skatt så pågår det inom EU förhandlingar om en revidering av energiskattedirektivet. Däri ingår en möjlig förändring av skatten på diesel och bensin. Här har diskuterats en beskattning lika hög för diesel som för bensin, det vill säga en påtaglig höjning av dieselskatten.

Det mesta talar alltså för ökade priser på diesel i framtiden. Förhoppningsvis kan de förnybara dieselalternativen (syntetisk diesel, rapsbränsle, etanol, biogas och el) hjälpa till att öka mängden tillgänglig diesel i Europa och paradoxalt nog då hålla nere priserna.

Bengt Dieden

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-11 13:07
ENTJ1

Skälet till dyrare diesel är såklart att staten behöver fylla på kassan,det onämnbara är kostsamt att finansiera.
Sedan att vi kör MK1 skiten gör att vi får tanka oftare,detta är bra för skatteintaget.
Krav på dieselkvaliteter inom sjöfarten kommer också driva upp priserna sägs det.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-11 14:55
Tjalle

RME (drivmedel gjort på raps) tillverkas i Sverige, är 10% billigare än diesel men motorn drar 5% mer.

Används av c:a 2000 stadsbussar och några hundra lastbilar. Volvo LV har nyligen presenterat några RME motorer - tidigare fanns bara Scania.

Lantbruket är på väg att börja använda till traktorerna.

RME kan lösa upp "dåliga" slangar och packningar.
RME kan få bakterietillväxt vid långvarig lagring - jfr RME som additiv i diesel.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-11 15:42
Mythbuster

Tjalle, Utan att gå in och kolla energivärden på diesel respektive RME faller detta på sin orimlighet. RME får enligt dieselstandarden EN590 maximalt vara 7%. I verkligheten är det sällan mer än 5%. För att det skulle stämma med 5% ökning av förbrukning borde RME vara helt utan energi. Ungefär. Vilket inte är fallet.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-11 15:47
Focus

Milkylainen: Huvudet på spiken förutom att detta kommer att påverka skatten för all elförbrukning såsom uppvärmning och belysning inte bara fordonsförbrukning.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-11 18:27
keoh

Många är de som kommer att inse sin sämsta bilaffär. ;)

#6 • Uppdaterat: 2014-04-11 18:30
A BE-kort

Bengt har rätt i att tillgång och efterfrågan styr priset.
Naturligtvis måste staten ha in sina pengar, men:
Allt fler bilar som säljs är dieseldrivna men raffinaderikapaciteten har hittills inte byggts ut speciellt mycket.
Preem-raffet i Göteborg ska byggas om för VÄLDIGT mycket pengar, så det blir förhoppningsvis bättre om något år....
(förresten är dieseln billigare än 95-oktanig just nu)

#7 • Uppdaterat: 2014-04-12 10:24
Lason1

Nej, sjöfarten kommer aldrig börja med den MK1-skräpdieseln som säljs till bilar...
Alldeles för oekonomiskt och opålitligt.

Jag har provat marindiesel i min bil, vit skattad givetvis, inte grön, rapsfri. Kristallklar vit som inte känns sträv om man får den mellan fingrarna, istället för det grumliga torra som säljs på macken. På min gamla med insprutningspump gjorde det ca 5-6 mil per tank. I en modern Common rail ännu mer troligen.

Hoppas Ecopar kan komma att bli tillgängligt i större utsträckning inom en snar framtid.
http://www.ecopar.se/files/pdf/produktblad%20ecopar.pdf
Men det är klart, varför skulle någon bry sig om miljön, och investera pengar om dom inte kan tjäna få tillbaka pengarna snabbt nog igen...

Bara att inse, ingen bryr sig om miljön egentligen, om det inte går att tjäna pengar på den. Vi kan ju lära av t.ex klimatkonferenserna, där allt är intressant fram tills de kommer fram att det kommer kosta pengar eller inte ger någon vinst tillbaka...

Att Ecopar är klassat som farligt gods i Sverige bara beror på att intelligenta politiker ansåg att går det köra en motor på är det farligt gods...

#8 • Uppdaterat: 2014-04-12 10:35
Raphael

Jag anser att det är dags att lämna den svenska "miljöklass 1"-dieseln för personbilar, den kan få finnas kvar för tyngre fordon. I EU har de en annan diesel, som är den diesel som förbrukningssiffrorna baseras på, och det är en diesel som innebär lägre utsläpp och lägre förbrukning med moderna dieselbilar - den är gjord för att modern avgasrening ska fungera optimalt. "Miljöklass 1" sänker utsläppen av äldre dieselmotorer, men höjer förbrukning och innebär en svårare arbetsmiljö för moderna dieselmotorer med modern avgasrening.

Och i samband med övergången till EU's diesel så vill jag även ha B30-kvaliteten. B30-diesel innehåller 30 procent inblandning av biodiesel, det är en dieselkvalitet som är vanligt i Frankrike och Sydeuropa och som även finns i England sedan flera år, men i England har det varit skakigt sedan staten tog bort subventionerna för biobränslen vilket tog bort prisfördelen för B30 jämfört med annan diesel.

B30 kan inte köras i alla dieselfordon, det är framförallt de tyska fordonen som har besvär. De franska tillverkarnas dieselmotorer är sedan många år anpassade för B30, jag har en B30-anpassad motor i min Picasso. Självfallet skulle jag vilja köra på B30 istället för svensk "fuldiesel". Nu tankar jag Preems tallbars-diesel, men den ligger långt efter B30 när det gäller inblandning av biodrivmedel.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-12 16:20
Mythbuster

Raphael. Endast PSA går ut å säger att de har motorer som klarar B30. Fast de är relativt tysta om detta vilket skulle kunna tyda på att det är mer snack än verklighet. Har mycket svårt att tro att PSA kommer fortsätta prata om B30 när de går in med Euro 6 motorer. När det gäller Preems evolution diesel har den 35% bioinblandning. Det är mer än s.k. B30 då 30 an den % bioinblandning (35>30). Även OKQ8 och Statoil ligger i dessa nivåer med HVO inblandning som till skillnad från RME inte ger problem i motorn.

#a • Uppdaterat: 2014-04-13 01:47
RobertSt2

Eftersom dieselbilar har blivit populära, drar mindre bränsle än en bensinare så tycker jag svaret är enkelt: det FÅR helt enkelt inte löna sig för en bilist att köra på diesel. Därför har diesel blivit dyrare än bensin. Enkelt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.