Nästa artikel
Bilfrågan: Skada av för mycket olja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skada av för mycket olja?

Publicerad 14 mars 2014 (uppdaterad 14 mars 2014)
"Har vid oljebyte blivit debiterad sex liter olja. Upptäckte i instruktionsboken att det bara ska vara 4,25 liter i denna modell. Kan motorn ha tagit skada på något sätt av detta?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:

Jag har en Saab 9-3 Sportcombi 1,8 t -06 som nu gått 7 300 mil. Varje år sedan 2008 har jag servat och bytt olja på Mekonomen-verkstäder och varje år blivit debiterad sex liter olja. Av en tillfällighet tittade jag i instruktionsboken igår och upptäckte då att det bara ska vara 4,25 liter i denna modell. Jag har alltså kört omkring med 1,75 liter för mycket olja i motorn! Kan den ha tagit skada på något sätt av detta? Det är tydligen fel uppgift i deras databas. Hur är ansvaret i denna fråga?

ÅJ

SVAR:
Trots modellbeteckningen är motorn i din bil på 2,0 liter och ska vid oljebyte fyllas med 6,0 liter olja. Den mindre mängden olja gäller för motorn 1,8i på 1,8 liter. Den risk man löper om för mycket olja fylls på är att oljeförbrukningen ökar vilket kan skada katalysatorn. Verkstaden har naturligtvis ett ansvar för att rätt mängd olja fylls i motorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Seat Leon ST1,5 eTSI 150 DSG7 FR

Tillverkningsland: Spanien.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 498 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Elmotor 13 hk (9,4 kW).

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automat (dubbelkoppling). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 100 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänk.

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/40 R18. (Original 205/55 R 16 på 6,0-tum bred fälg).

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,2 m, 2,1 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,7 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Bensin: 1,5 TSI 130 hk, från 237 900 kr. Diesel: 2,0 TDI 150 hk, från 284 900 kr. Laddhybrid: från 349 900 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-14 15:17
Bortom

Motorn drar inte mer olja om det är för mycket olja i en motor, likt den drar inte mindre bara för att oljenivå är för låg.
Det man riskerar vid för mycket olja att vevaxelns diverse delar slår i oljan och därmed kan oljetråget slås sönder...

#2 • Uppdaterat: 2014-03-14 17:23
S.Sörensen

@Bortom, Kan du utveckla ditt svar lite?
Slår i oljan?
Den är väl inte i fast form??

#3 • Uppdaterat: 2014-03-14 17:50
sackese

@S.Sorensen
Det som händer är samme fenomen som när du gör en magplask när du dyker i en bassäng. Vattnet är flytande, men ganska hård om den inte hinner undan.

Samma sak när det gäller oljan, kan den inte flyta undan så är det som att slå i en vägg.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-14 18:25
sohe

Det är nog inte det vanligaste att det slår hål i oljetråget även om allt är möjligt. Det som troligen händer är att överflödig olja förbrukas fortare är det väldigt mycket olja piskar vevaxeln det till skum och pumpen kan suga luft. Att det trycks ut genom tråget ska väl rimligen ske när man startar det finns ju en massa andra hål i en motor som är rimligare att det åker ut genom först, vevaxel ventilation te.x. och upp genom kolvringarna.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-14 20:25
duccedriver

Troligen kommer det ut via oljestickan, den brukar ju lossna när det är övertryck i vevhuset, om ventilationen är igensatt.
Sen vevhusventilationen, och upp i rök, oljeförbrukningen ökar, som bd skrev.
Att sumpen skulle gå sönder, näää...
Packningen är nog klenare i så fall!

#6 • Uppdaterat: 2014-03-15 01:22
Hanzzon

Crister, Av vilken anledning skulle din verkstad suga ur motoroljan? Byt verkstad om det (och den alltid för höga oljenivån) stämmer för det vettigaste är att använda oljepluggen.

Risken med för hög oljenivå är främst att man kan få tryck i motorn och förstöra packboxarna tex mellan motor och växellåda eller bakom kamremmen vilket kan bli väldigt dyrt att åtgärda på moderna bilar så man ska aldrig åka runt med för hög oljenivå.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-15 06:03
John2008

"Återstående oljelivslängd 3%". Verkar vara det senaste, för jag har aldrig sett det på någon bil förut.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-15 10:25
Bortom

@sackese
tack för ditt förtydligande.
Motoroljan kan endast ´förbrukas´ när cylindertätningarna (oljeringarna) är slitna. INGA andra möjligheter finns (förutom att man slår hål i motorblocket / oljetråget).
Alla ni andra som tror på nåt annat får lov att kolla hur en bilmotor ser ut / hur den funkar.
Ta inte illa upp men det är skrämmande hur mycket okunskap som florerar ...

#9 • Uppdaterat: 2014-03-15 13:24
Pensionären

Bortom,
Nu ska du nog tagga ned litet. Läs på om vevhusventilation och den oljedimma som finns i vevhuset.

#a • Uppdaterat: 2014-03-15 13:45
duccedriver

Okunskap Eller inte, för mycket olja ger högt vevhustryck, samma som slitna kolvringar ger, då tar oljan vägen via vevhusventilationen in i insuget/luftrenaren.
Om det då blir stopp i ventilationen, vilket är troligt, den är ju avsedd för gaser, inte väldigt fet oljedimma, kommer övertrycket troligen att slå ut svagaste punkten, en packbox, att oljestickan ploppar loss för att gaserna ska komma ut är inte heller ovanlig, även vid täppt ventilation.
Om man hypotetiskt skulle hälla i så mycket olja att vevhuset blir fullt, skulle bortoms teori hypotetiskt kunna inträffa, men startmotorn skulle inte orka dra runt motorn.
(man kan inte komprimera vätska i en bilmotor)
En och en halv liter, går troligen upp i rök, men jag hade ju tömt motorn om jag var osäker!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.