Bild
Nästa artikel
Kopplingen rasade i frågeställarens Kia Rio efter 3000 mil.

Bilfrågan: Ska Kias koppling bara hålla 3000 mil?

Bilfrågan

”Verkstaden antyder att jag själv orsakat att kopplingen slitits ned. Men min förra bil körde jag 18000 mil utan att behöva byta.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte en Kia Rio hösten 2013, en fabriksny bil som jag trodde att jag skulle kunna känna mig trygg med i många år. Efter 3 000 mil har kopplingen rasat. Bilen står nu på verkstad och jag har fått ett kostnadsförslag för kopplingsbyte på 20 000 kronor. Kias märkesförsäkring gäller inte för kopplingsbyte.
Verkstaden antyder att jag själv orsakat att kopplingen slitits ned. Men min förra bil, en Ford Focus, körde jag 18 000 mil utan att behöva byta koppling.
Vad har Kia för kvalitet på sina komponenter? Ska en koppling inte hålla mer än 3 000 mil?
Jag vet inte om jag vågar behålla bilen om jag med några tusen mils mellanrum ska tvingas göra flera dyra kopplingsbyten.
Annalena
 
Svar:
Tekniska avdelningen har nu kollat med verkstaden och gått igenom bilen/delarna. Då felsökning av bilen i detta fall inte ger någon klar bild av orsak till haveriet, har vi valt att låta reparera bilen kostnadsfritt för att därefter analysera utbytta delar i fabrik.
Verkstaden kommer även följa upp med kunden om eventuellt körsätt eller andra förhållanden kan spela in.
Vi ser inte att kopplingen på Rio är ett vanligt förekommande problem.
David Lilja, Kia Motors Sweden
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2017-02-03 08:21

Undrar vilket svar frågeställaren fått om inte ViB hjälpt till?

#2
2017-02-03 08:28

Nog måste man bära sig med uppsåt riktigt illa åt om kopplingen på en ny bil endast skulle hålla i 3000 mil.
Tror inte att bilisten kört på ett annat sätt än hur man normalt kör en ny bil. Kanske kunde man sabba kopplingen snabbt om man hela tiden kör med ordentligt tunga släp, släp som alltså är bra mycket tyngre än tillåtet.

#3
2017-02-03 09:00

Kopplingen på manuell låda ingår i praktiken inte i nybilsgarantier eller maskinskada på försäkring så det kan bli riktigt dyrt om den pajar, upp mot 30,000 kr.

Tips är då att gå för automat, då slipper man detta problem.

#4
2017-02-03 09:00

Det är inte så svårt att sabba kopplingen om man kontinuerligt slirar på den istället för att växla eller om man vilar foten på kopplingspedalen.
Men i det här fallet är det ju knappast troligt när Focusen gick 18000 mil utan kopplingsbyte.
Det förefaller vara något materialfel.

#5
2017-02-03 09:11

Min Rio har gått snart 5.000 mil och kopplingen funkar kanon.
Om man "draggar" på kopplingen (alltså låter foten vila på pedalen utan att trycka ner den) så sliter detta tydligen oerhört på kopplingen enligt mekaniker på Volvo som bytte kopplingspaket på min V70. Nu hade jag inte draggat men kopplingen dog innan den gått 10.000 mil.

edit: Såg att Saabnisse skrivit samma sak ;)

Bra svar från KIA för övrigt som väljer att ta detta! Jag har fullt förtroende för KIA som aldrig krånglat med "garantier"

#6
2017-02-03 09:19

Generöst av Kia att ersätta handhavandefel.

#7
2017-02-03 09:25

saabnisse, kör man mycket i storstäder i köer så finns risken att man slirar sönder kopplingen. Kan räcka med att man ligger kvar med foten och slirar utan att man ens tänker på det. Det är sen i princip omöjligt att åberopa materialfel, bevisbördan tycks ligga på bilägaren. Personligen tror jag Kia har helt ok kvalitet på sin koppling. Råkade ut för liknande på en Opel och detta tycks vara en sjuka som ökar oavsett märke pga att det blir mer köer i trafiken. Automat löser problemet.

#8
2017-02-03 09:28

Jo, Vidstiges föräldrar hade väl samma problem på sin Astra och det diskuterades ju friskt. Tycker också att det är anmärkningsvärt när den bil man haft tidigare inte drabbats och det gällde även i Vidstiges fall. Men det fallet slutade ju olyckligare för där tog inte Opel på sig felet utan la över alla kostnader på ägaren.

#9
2017-02-03 09:32

Pi, sant och då slås man ju av hur sjukt dyra verkstäder är i Sverige. Gäller alltså att till varje pris försöka undvika större ingrepp och lära sig hur man undviker att större saker går sönder på bilen, kopplingen på manuella lådor är en sån sak.

#10
2017-02-03 09:33

Det kan vara konstruktionsfel... Vissa bilar går sönder

#11
2017-02-03 09:33

Ligger man kvar med foten så kör man fel och kan knappast hävda att det beror på bilen. En tidigare kollega hade problem på sin V70 att kopplingen började slira efter några tusen mil, men där kunde man mäta upp att inget var slitet utan bytte ut kopplingen komplett. Efter några tusen mil kom det tillbaka igen och om jag minns rätt byttes även svänghjulet då. När det var ungefär lika många mil igen kom problemet tillbaka, men då var leasingperioden slut. Någon lösning på problemet kom aldrig fram. Troligen någon form av glasning av lamellytan.

#12
2017-02-03 10:29

20 000 kr? Skämtar de? Delarna är relativt billiga, dyrare än max 8000 kr borde det inte kosta.

#13
2017-02-03 11:39

Vargen, mina föräldrar betalade 28,000 kr för kopplingsbyte på en Opel Astra på Hedin Bil i Stockholm.

#14
2017-02-03 11:39

Delen kostar max 1500kr. Att verkstäder rånar sina kunder är inget nytt i Sverige.

#15
2017-02-03 11:39

Inte konstigt att det är dyrt, idag måste man lyfta ur motorn vid kopplingsbyte på många bilar.

#16
2017-02-03 12:52

Hyundais/KIAs kopplingar är skit. På båda mina Hyundai H-1 rasade kopplingen vid 6000- respektive 4000 mil. I båda fallen var det svänghjulet (flywheel) som blev skevt och fastnade. Då Hyundais garanti på kopplingen bara är 2400 mil så gällde inte denna. Bytte till piratdelar och de höll i över 30 000 mil. Att det är förarens körstil tycker jag låter som rent dravel. Det är synd för i övrigt är jag mycket nöjd med Hyundais kvalité. Det kostade ca. 7000:- spänn (i Australien) att få det fixat. Jag har hört liknande historier om Hondas motorcykalar.

#17
2017-02-03 13:04

Man har mer eller mindre alltid tvingats lyfta ur motorn på alla framhjulsdrivna bilar.
Utom på Saab och på Opels tidiga framhjulsdrivna bilar från 80-talet och början av 90-talet.
Det tog max 40 minuter och var inte värre än att man kunde göra det själv, att man sedan övergett denna unika konstruktion är svårt att förstå.

#18
2017-02-03 15:01

Intressant svar från Kia, efter att VIB tagit upp ärendet blir det andra tongångar, helt plötsligt kostar det inget för kunden,massmedia
skall man akta sej för, snyggt jobbat VIB.

#19
2017-02-03 15:34

Typisk Kiakvalitet således.

#20
2017-02-03 19:03

Asien kvalité..

#21
2017-02-03 20:44

Jag har en bekant som jobbar som bilmek på Volvo, han berättade en historia om en gubbe som fick ny koppling på garantin på sin nya bil, lamellerna med friktionsbeläggen var PLÅTRENA !!! De trodde det var fabrikationsfel och bytte koppling (samt skickade in de utbytta delarna till Volvo för analys).... sedan kommer gubben in en gång till efter ytterligare några tusen mil och svär över vilken skitbil de sålt till honom (osäker på exakt hur många mil den hade gått mellan bytena, men har för mig 2-3000 mil). Då åkte en mek med honom och han startade på 2:ans växel "för det ska en modern bil klara" (!) och vilade foten på kopplingen under körning SAMT att han reglerade farten med att slira på kopplingen istället för att växla ner.

Mitt tips - Köp en automatare eller ännu hellre ............ÅK TAXI RESTEN AV DITT LIV !

Han fick ingen ny koppling i alla fall.

Hur det är i just detta specifika fallet är ju svårt att svara på (det KAN ju vara fabrikationsfel i just detta fallet, jag har ingen aning. Kia har annars gott renommé vad gäller driftssäkerhet), det jag säkert kan säga är att 20000 kr är MYCKET pengar för ett kopplingsbyte.....

#22
2017-02-04 09:38

Jo, 20.000 kr är mycket men 28.000 kr för att byta koppling i Vidstiges föräldrars Astra var ännu mera... Och där blev det inget garanti-byte.

#23
2017-02-04 11:31

Kan vara ett enstaka fel.
Lite märkligt att Kia gör det här först när Vi Bilägare blir inblandade. Det gäller för övrigt många fall, och med alla stora motortidningar: bilhandlare/bilmärken bjuder plötsligt till när de får ett mejl från en biltidning. Varför bjuder de inte till direkt? Och om kunden har fel - varför står de inte på sig när tidningen kontaktar dem?
Irriterar mig något enormt.

#24
2017-02-05 10:26

Jag vet att det finns de som har svårt med "start i backe". Ligger då och slirar på kopplingen tills det blir grönt och kan köra iväg. Jag vet också att det finns/fanns bilskolor som lärde ut detta sätt körsätt. För mig är det "hål i huvudet".

#25
2017-02-05 15:30

Med elhandbroms och autohold så slipper dessa ligga och slira på kopplingen vid ljussignaler och uppförsbacke...:)

#26
2017-02-05 15:47

Pi, jag vet. Har haft det på mina senaste. Fast om det finns på Kia, vet jag inte. Har däremot läst här på forumet, att många vill ha en spak att dra i. Då får de också lära sig "start i backe" på gammalt sätt.

#27
2017-02-05 21:38

Det var precis detta att verkstaden "antyder" eller rättare sagt pratar runt som fick mig att lämna KIA.
Mycket snack och liten verkstad och det sägs att det är inte av en tillfällighet, det ges en lång garanti till kunden och resten får var o en räkna ut själv...
Det sägs så och går att läsa på både svenska och brittiska forum att ägare upplever det så..

#28
2017-02-06 10:43

På min Kia Rio så finns det en typ av autohold.
När man stannar i backe så kan man släppa bromsen och bilen står kvar. Så fort man rör gasen igen så släpper bromsen.
Så någon "version" av autohold är det.

#29
2017-02-09 13:46

Återigen bilen själv slirar aldrg på kopplingen på en manuell växling utan det är det som sitter mellan ratt och ryggstöd,däremot finns det skillnader på diemensioneringen mellan olika bilar, vissa är lättare att slira sönder

#30
2017-04-28 10:58

Snälla, en kopplingssats kostar ca 1000-2500 kr. Resten är arbetstid. Det kostar inte 20-30 tusen att byta en koppling. Är det någon som får er att tro detta så blåser de dig rejält. Om inte märkesverkstaden kan fixa utbytet till rätt pris, gå till en mindre oberoende verkstad och hör vad de tar. Normalt pris för byte av koppling (med delar) borde ligga i intervallet 6000-8000 kr.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!