Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ska jag välja diesel eller bensin?

Bilfrågan

”Vad är bäst? Kör mest korta sträckor. Tänker mest på alla avgifter.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Undrar om jag kan få tips. Ska köpa en Kia Ceed årsmodell 2013 eller lite nyare. Frågan är – diesel eller bensin – vad är bäst? Kör mest korta sträckor. Tänker mest på alla avgifter.
Pia

Svar:
Det är inte helt enkelt att svara på. Generellt har rådet varit att för den som kör många mil kan diesel vara en bra affär, trots att den vid inköp oftast är dyrare. Dieselmotorn drar mindre bränsle och förväntas klara fler mil och hålla högre värde som begagnad. Det äts numera delvis upp av högre pris på dieselbränsle än på bensin. Trots lägre koldioxidutsläpp betraktas dieselbilar som mindre önskvärda, särskilt i tätorter på grund av högre kväveoxidutsläpp. På nya bilar elimineras de nästan helt via AdBlue och SCR-katalysator.
Utbudet av begagnade Kia Ceed är främst CRDi-versioner, det vill säga bilar med dieselmotor. Priset på en GDI med bensinmotor är jämförbart med dieselalternativet. Skillnaden i bilskatt är inte så stor på några år gamla bilar. För en CRDi och en GDi 2015, som uppfyller EU5, låg skatten på 1 406 kronor för diesel och 1 086 kronor för bensinbilen. Kontrollera tillverkningsår, utsläppsklass och årlig skatt hos Transportstyrelsen före köp, eftersom säljare uppger årsmodell, vilket kan innebära att bilen de facto är tillverkad året innan. Jag föreslår att du väljer en bil som klarar EU6. 
Tyvärr straffas bilar registrerade 1 juli 2018 och senare hårt med högre skatt de tre första åren. Därför är det dyrt att köpa de renaste dieselalternativen. Och utbudet av dieselbilar som uppfyller EU6d-temp är begränsat före skatteomläggningen. Bensin förfaller vara ett bra alternativ för äldre bilar trots högre CO2-utsläpp. Men välj en EU6-bil.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-02-26 08:01

Dieselbil och kort körsträcka rimmar inte alls. Den motorn kommer inte att må bra. Oilsludge och ett partikelfilter som kommer sättas igen. Nej rådet måste vara en bensinmotor, utan omsvep!

#2
2019-02-26 08:09

Ja, lätt en bensinare av de två. Kör själv som frågeställaren, mest korta sträckor och inte varje dag. Och jag har haft samma bensinare i 17 år nu! Inga problem, bara man servar dem och byter olja etc varje år. Och kom ihåg, det mest miljövänliga är att köra lite, vårda sin bil och använda den länge!

#3
2019-02-26 09:02

Halvdåligt svar, svaret borde utan vidare vara bensin. Visserligen vet vi inte hur mycket Pia kör, men att mest köra korta sträckor med en diesel är ingen bra kombination. Håller inte heller med om att dieselbilarna håller värdet bättre än bensinbilar, åtminstone inte de jag har sett på. Det som ännu avgör saken är att vi pratar om en ganska liten/snål bil som drar lite också i bensinversion, dvs. man sparar inte mycket på bränslet genom att välja diesel.

#4
1
2019-02-26 09:19

Dieselmotorer är väldigt känsliga för slitage, så de håller egentligen inte alls bättre utan snarare sämre.
Sedan är ju diesel olidlig att lyssna på och vibrerar otäckt och lukten ör vidrig. Om något år kommer de troligen vara osäljbara.

#5
2019-02-26 09:32

Diesel är det självklara valet om man vill kapa co2 utsläppen och köra klimatsmart. Tankar man bilen med HVO100 som knappt innehåller något sot alls skadas inte heller partikelfilter mm. Vår diesel toyota körs under 400 mil per år och tankas alltid med HVO100 trots att den ännu inte är godkänd för detta bränsle. Haft några problem? Inte ett enda bränslerelaterat fel! Inom några få år kommer dieselbränslet att hyllas igen.

#6
2019-02-26 10:02

Stoor: Kanske om HVO100 kan framställas på ett bra sätt.

#7
2019-02-26 10:07

Stoor, man måste nog se till körvanorna, inte miltalet. En dieselmotor med sin höga verkningsgrad kräver längre körning för att få upp motortempen och få bort kondens. Partikelfilter och HVO vet jag inte hur det hänger ihop men det jag vet är att det ska köras en längre resa emellanåt för att brännas rent från partiklar. Slipper man verkligen detta med HVO som bränsle? Isf. gör det ju ingen nytta om man kör med HVO.

#8
2019-02-26 10:58

Med ingångsparametrarna "tänker på alla avgifter" samt "korta sträckor" låter det inte som att en bil (varken bensin, diesel, hybrid eller el) skulle vara svaret på Pias frågeställning.

"Kort sträcka" är förvisso relativt men med tanke på att majoriteten alla bilresor som görs är 3-5 km så kan man anta att det inte är längre än så. Finns det nu en oro över kostnader som i Pias fall kanske hon skulle tänka över om en bil verkligen är det som behövs för att genomföra dessa korta resor.

Dessa få kilometer som det handlar om kan de allra flesta friska människor ta sig gående eller med cykel. Behöver man få med sig varor finns det lastcyklar där vissa tar mer last än en normal bil och har man problem med konditionen finns det elcyklar som hjälper till att putta på. Cykel/gång tar inte längre tid på dessa korta sträckor, speciellt inte i storstäder, men är så oerhört mycket billigare än att äga och driva en bil.

#9
2019-02-26 11:04

Vilket dåligt svar!!!! Korta sträckor och du sätter igen partikelfiltret, diesel är inget alternativ om man vill köra problemfritt

#10
2019-02-26 11:34

Jag har kört korta sträckor med olika dieselbilar sedan 2007 utan att "sätta igen" något filter.

#11
2019-02-26 11:55

Nu kommer ju dessvärre även bensinbilar med partikelfilter, så snart är det skit samma. Skit samma - bara skit.

.

#12
2019-02-26 13:06

Köp en hybridbil istället, där har du det bästa för dig. Att ens nämna diesel här är ju skrattretande, för att inte säga HVO, ännu värre när regnskog huggs ned vilket svar! Är inte Rönnblom mer påläst?

#13
2019-02-26 16:22

Till frågan hör också att dieslar ofta ger långsammare kupévärme, på grund av högre effektivitet (om inte extra värmare finns), en nog så viktig sak, inte minst komfortmässigt.
En bensinare låter lämpligast för frågeställaren.

#14
2019-02-26 18:09

Köp en Renault Zoe!!

#15
2019-02-26 19:49

FXX: HVO brinner bättre och eftersom det är ett syntetiskt bränsle producerar mycket mindre sot och aska samt NOx.
Syntetiskt bränsle innehåller inte föroreningar som tungmetaller, svavel och andra icke-organiska föreningar. När sot brinner så blir det aska, det som inte går att förbränna. Iom att HVO innehåller extremt lite som blir till aska så täpps inte partikelfiltret igen över tid lika snabbt. HVO är bättre för motorn på alla sätt.

#16
2019-02-26 21:14

att köpa en diesel vore ett misstag

#18
2019-03-01 09:04

Ja, bilar är såklart det enda området där verkningsgrad är ointressant. Välj det minst effektiva alternativet bensin. Sen är det flera som uppenbarligen inte vet vad skillnaden mellan klimat och miljö är. I glesbefolkade områden är diesel bättre för klimatet, men i tätbefolkade områden är bensin bättre för miljön men inte för klimatet. Det blir alltså 2-1 till dieselns fördel.

#19
2019-03-01 09:46

Styrbjörn.

Fel, bensinhybrid ska man välja inte renodlad bensin eller diesel. Då får du lägre utsläpp för både klimatet och hälsan och även låg förbrukning med en bensinhybrid. Mildhybrider är bara en genväg för att komma runt utsläppsregler.

#21
2019-03-02 19:52

Styrbjörn @ Du skriver i #18: "Det blir alltså 2-1 till dieselns fördel." Fel, 22-1 till dieselns nackdel stämmer bättre!
Jag kan beskriva 22 nackdelar och en fördel =(lägre bränsleförbrukning) när det gäller dieseln. Tyvärr blir oftast inte ens CO2 utsläppet lägre eftersom de som väljer dieselbil samtidigt väljer stadsjeep, AWD och automatlåda. Därmed är även den enda fördelen utraderad. Att välja en diesel för korta körningar blir dessutom i längden ännu dyrare!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.