Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har precis köpt en ny Toyota Yaris Hybrid och undrar om en extra rostskyddsbehandling är något att investera i.

Bilfrågan: Ska jag låta rostskyddsbehandla?

Bilfrågan

”Finns det anledning, och är det ekonomiskt motiverat, att kosta på ett extra rostskydd på bilen?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste Vi Bilägares begtest av Toyota Yaris och dess undermåliga rostskydd i nr 17/2017. Jag hade precis köpt en Yaris hybrid årsmodell 2017. Finns det anledning, och är det ekonomiskt motiverat, att kosta på ett extra rostskydd på bilen? Jag brukar ha bilarna cirka åtta år innan byte. Bilen förvaras i varmgarage (cirka tio grader) med luftavfuktare.
Lars Lingvall

Svar:
Det är stora brister i rostskyddet på Toyota Yaris och den har bara fått en tvåa på vår femgradiga skala. Att kosta på en rostskyddsbehandling – så snart som möjligt – kan vara en god affär, inte minst när bilen ska bytas in någon gång i framtiden. Behandlingen kostar cirka 8.000 kr. 
Att ha bilen i varmgarage kan vara både bra och dåligt. En bil som körs ut och in varje dag hinner knappast torka, fukten tränger in i och stannar i hålrum och skarvar och det blir en utmärkt grogrund för rost. Om bilen får stå inne tills den blivit ordentligt torr står den emot rostangrepp betydligt bättre.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Kommentarer

#1
2018-02-16 09:21

Toyotas bilar har ett grymt vältäckande rostskydd från fabrik och behöver absolut inte kostas på en extra behandling. ViB’s underhuggare som testar / undersöker rostskydd har konsekvent fel vad gäller Toyota. De ger Toyotabilar ett lågt betyg men då man tittar på Toyotor i trafiken ser jag ytterst få rostskador på dem. Ytterst få! De skador som syns är på bilar sim är mycket gamla uppemot 20 år gamla. Tvärtom är det med VW som får höga rostskyddsbetyg men i verkligheten rostar VW på några få år! Alltså skippa det onödiga rostskyddsbehandlingen och satsa pengarn på en semesterresa istället!

#2
2018-02-16 09:42

Kan ju se bra ut på utsidan men rutten under eller?

#3
2018-02-16 12:44

Hur många Toyota från 2010 har allvarliga rostproblem? Man får knappast igen pengarna när man säljer bilen.

#4
2018-02-16 12:52

Rostskyddsbehandling är nästan alltid bra för japanska bilar. Att det kostar 8000:- känns väldigt dyrt. De som har tillgång till garage kan rostskydda själva för en liten summa med viss händighet och enklare utrustning. Om man endast kan köpa invändig behandling i balkar o liknande för lägre summa så är det ett bra alternativ. Utvändigt i underrede och hjulhus mm. kan man behandla själv med pensel.

#5
2018-02-16 13:10

+ för VW koncernens bilar. EDIT: Ok, Stoor var på den saken redan.

#6
2018-02-16 13:30

Mina bekanta blev i somras tillsagda på bilprovningen att deras 10 år gamla Avensis troligen inte skulle klara besiktningen nästa år. Orsaken var ett ordentligt begynnande rostangrepp någonstans i bakvagnen. I övrigt är bilen blank och prydlig.

#7
2018-02-16 13:44

Stoor - det är inte de rostangrepp som syns "utifrån" som är farliga, och dessutom är det ganska enkelt att hålla en bil snygg på utsidan, det är bara att se till att tvätta och vaxa den regelbundet.
Betydligt allvarligare är rost i underrede, hjulupphängningar och de delar av strukturen som tillhör bilens krockskydd. För runt 15 månader sedan var jag hos Rostskyddsmetoder som gör Vi Bilägares rostskyddsbesiktningar för att göra en koll av min bil fem år efter att de behandlat den åt mig och jag erbjudits en förnyad behandling. Min bil (en Octavia -11 med ca 14000 mil på mätaren) var då i princip 100% rostfri under, det enda som fanns var några små fläckar av ytrost på avgassystemet.

Nu till det intressanta. På lyften intill stod Vi Bilägares fyra år gamla Mazda 6 med 10000 mil på mätaren som var inne på kontroll inför försäljning. Den hade alltså körts i långteststallet i fyra år och hade inte tilläggsbehandlats vid köp. Den såg finfin ut i kaross och lack - men hade stora rostangrepp i underredet vilket man inte såg förrän man gick under den när den var upphissad. Bland det värre var tydliga angrepp på krockskyddsbalkarna - som utifrån döljs av de lackerade kofångarna i plast. Rostskyddsmetoders omdöme var att det var ännu inte någon fara men ytterligare 3-4 år så skulle säkerheten påverkas markant - utan att det syns på utsidan. Så nog finns det fog både för att hävda att många japanska bilar har bristande rostskydd och för att en kompletterande behandling är väl värd pengarna.

#8
2018-02-16 14:13

Du kan gøre det i Danmark for 2800kr og det er givet godt ud

#9
2018-02-16 16:02

Min förra Toyota Avensis som jag köpte ny 2010 och hade till december 2016 var i nyskick trots att den tvättades en gång per månad, första helgen i varje ny månad, och hade ingen extra rostskyddsbehandling. Tillika kördes den i Stockholmstrafiken med äckligt saltade vägar. Extra rostskydd på en fin Toyota är som att kasta pengarna i Nybroviken!!!

#10
2018-02-16 21:08

Hur mycket hade den gått Stoor - 2500 mil eller ?

#11
2018-02-17 10:38

Pi,
den rullade helt felfritt strax över 3000 mil då jag sålde Toyotan, inte ens däcken var särskilt slitna.

#12
2018-02-18 09:59

Stoor,
Praktiskt taget alla bilar är är i nyskick och rostfria efter bara 3000 mil. Ditt sätt att framhålla din lågmilade Avensis som bevis för Toyotas okänslighet mot rost, är bara patetiskt...

#13
2018-02-18 11:17

40 talisten:
Måste säga att du har fel i såmotto att det spelar ingen roll hur långt en bil har gått då man tittar på rostens härjningar. Det är enbart tiden som inverkar på rosten. En taxibil som ständigt körs på saltvägar rostar inte alls mer än den bil som mest står still med frätande salt i och över hela lacken och dess underrede! Körsträckan påverkar enkom det mekaniska slitaget som tex hjullager, motor. Kan berätta att en fd arbetskollega köpte för ca tio år sedan en tokfräsch VW Golf GTI i Norrland. Efter att han kört ned bilen från Norrland ställde han bara undan bilen utan att tvätta bort vägsaltet från den. Då han efter att genomgått div personliga problem tittade till bilen efter ca två år var den enormt gravt rostskadad!!! Hur förklarar man det? Jo, tiden gnager på karossen betydligt mer än antalet körda mil. Så enkelt är det!

#14
2018-02-19 12:44

Stoor - hur såg bilen ut under? Hur såg den ut inne i balkar? Det är inte rostangreppen som syns, som är problemet. Problemet med rost är angreppen du inte kan se - inuti balkar och under plastsjok - på bärande delar.

#15
2018-02-19 17:17

Erkivan:
Jag bytte in den "gamla" Toyotan på samma ställe som jag köpte den nya dvs på Toyota Center i Rissne, Sundbyberg. När de byter in en bil tittar och testar de inbytesbilen och anmärker på fel om det finns några sådana. De fann inga rostskador på min gamla bil dock fann de bl.a kärvande bromsok som de gjorde prisavdrag på. Det som de ansåg var lite märkligt var att förra bilen också bara rullat några tusen mil på 5 - 6 år så när de tittade på däckmärkningen såg de att sommardäcken var två år äldre än bilen bilen och därmed var det låga miltalet accepterat. Vad gäller rost så hade Toyotabiltestarna ingenting att anmärka mot alltså var Toyotan rostfri under plastsjok, balkar, dörrar etc därmed bekräftas att Toyotas bilar absolut INTE behöver en extra rostskyddsbehandling utan det rostskydd som är gjort på fabriken är således av toppkvalitet!

#16
2018-02-23 20:05

Stoor:
Det kan mycket väl stämma, en bil som är ständigt på vägen tar ju del av regn och dylikt. Men med en tvåa i rostskyddspoäng lär inte ens Yaris stå en emot särskilt många svenska vintrar. Särskilt eftersom den inte är en taxi eller används som sådan.
I princip alla bilar i Sverige kräver någon sorts rostskydd och löpande besiktning gällande skyddet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.