Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om det är läge att gå över till fyrhjulsdrift.

Bilfrågan: Ska jag ha fyrhjulsdrift?

Bilfrågan

"Blir det mycket dyrare att köra en fyrhjulsdriven bil och vad är egentligen fördelen om man inte åker mycket på oplogade eller allmänt dåliga vägar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att byta bil och har tittat på Skoda Octavia och VW Golf Sportscombi. Båda finns att få antingen framhjulsdrivna eller med fyrhjulsdrift. Blir det mycket dyrare att köra en fyrhjulsdriven bil och vad är egentligen fördelen om man inte åker mycket på oplogade eller allmänt dåliga vägar?
Sune S
 
Svar:
De fyrhjulsdrivna versionerna är dyrare i inköp, men det kan också ligga en hel del utrustning i merpriset. Bakhjulsdrivningen adderar förstås en del extra vikt – det handlar om cirka 100 kilo – och detta innebär en högre förbrukning med någon halv deciliter per mil. Skatten baseras på koldioxidutsläppen och blir högre för en fyrhjulsdriven version.
Om du bara kör på välhållna, större vägar klarar du dig säkert lika bra med en framhjulsdriven bil. Men fyrhjulsdriften är en extra säkerhet i alla väglag, förutsatt att man inte använder det bättre greppet till att öka farten.
De fyrhjulsdrivna versionerna av både Octavia och Golf får också dra lite tyngre släp än de framhjulsdrivna.
Den som har vant sig vid att köra med fyrhjulsdrift vill sällan byta tillbaka till en tvåhjulsdriven bil.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du; två- eller fyrhjulsdrivet?

Kommentarer

#1
2015-10-15 07:29

Nästa gång du skall köpa ett paket mjölk på ICA så ta cykeln istället för bilen och "vips" har du sparat in den merförbrukning på hela månaden som fyrhjulsdriften ger.

.

#2
2015-10-15 07:38

Men ta en cykel utan en massa bling -bling som extra växlar eller skivbromsar. En rostskyddad gammal postcykel duger nog.

#4
2015-10-15 08:18

Köp en med riktig fyrhjulsdrift i så fall, har Haldex v4 på en bil och oljepumpen rasade 1 månad efter att nybilsgarantin gått ut. Kostade 60,000kr att byta det som havererade vid oljepumpsraset, nu hade jag tur och fick det på goodwill men kunde lika gärna fått betala 60000. Så ska du köpa en ny bil och äga i tre år funkar Haldex, annars satsa på "riktig" fyrhjulsdrift. Jag drar som föregående hästsläp och jag antar att det blev lite för stor påfrestning på systemet. Jag vet att jag inte är ensam om detta :)

#5
2015-10-15 08:25

@ trasten

Låter klokt. Otroligt vad de där gamla cyklarna motstår. Dagens moderniteter är bara dyra och fragila.

.

#6
2015-10-15 08:40

Jag vet inte. Tycker frågeställaren svarar på sin egen fråga.
Inget uttryckligt på släp. Sällan dåliga eller oplogade vägar. Fyrhjulsdrift tillför väldigt lite i form av säkerhet till en bil. Det är mest en känsla för 99% av användarna.
Ägarna till fyrhjulsdrift protesterar ofta om man säger att det är onödigt men har svårt att motivera varför rent tekniskt. Att dra släp på vanliga vägar är inget som kräver fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift påverkar inte bromsförmåga och påverkar inte överdrivet mycket kurvtagningen.
Möjligen kan en fyrhjulsdriven maskin _kännas_ stabilare genom snömodd och liknande, men det är egentligen mest bara en känsla.

Jag gillar mina tvåhjulsdrivna maskiner, mycket roligare så. Förr framhjulsdrift, nu bakhjulsdrift.
Speciellt bakhjulsdriften har en okorrumperad körkänsla i ratt eftersom det inte finns kraftpåslag på framaxeln.
Framhjulsdriften var iofs precis lika kul om man kunde hantera den. Går perfekt i spår med massiva rattutslag istället för att gå brett. Hur kul som helst och fort.

#7
2015-10-15 08:54

Det som är mest oroande är att man mycket senare märker att det är sämre fäste på vägen, men när man ska bromsa så stannar man inte ett dugg snabbare, särskilt inte om man kör snabbare. Till det kommer att många ägare till fyrhjulsdrivna bilar i större utsträckning slarvar med bra vinterdäck av samma anledning. Farlig kombination av bättre start och - förhållandevis - (mycket) sämre bromsförmåga.

#8
2015-10-15 08:58

Ju längre du har till ICA, dess mer sparar du när du tar cykeln. Jag vet en by som fick 8 mil enkel väg, när den lokala butiken konkade.

#9
2015-10-15 09:01

Jag har haft fyrhjulsdrift tidigare och jag måste säga att jag saknar det och jag kommer att ha det på min nästa bil. Precis som Marianne skriver så är det svårt att gå tillbaka till tvåhjulsdrivet efter att man haft fyrkrafs. Detta måste ju bero på mer saker än en "falsk säkerhet"?!'De som oftast är emot fyrhjulsdrift är de som inte haft det.

#10
2015-10-15 09:29

Håller med Deeds, funderar starkt på fyrhjulsdrift till min nästa bil...

#11
2015-10-15 09:31

Hej Antifeministen #1 Jag är ännu smartare, jag går till ICA så slipper jag köpa en cykel. Och fortsätter jag att köra tvåhjulsdrivet. Förresten kanske skulle ta och sälja bilen det blir ju ännu billigare. Och när jag ändå är på ICA så handlar jag ju enbart deras basicvaror, inte för att jag tycker dom är så goda, men dom är ju billigare ;)

#12
2015-10-15 09:44

@VW Polo 2012

Jaha

#13
2015-10-15 09:52

AWD är värdelös ur framkomlighetssynpunkt ty det räcker att ETT hjul spinner för att drivningen ska upphöra, precis som på en vanlig tvåhjulsdriven bil. På bra underlag känns dock AWD stabilare.
4WD där mellandiffen kan låsas är en bra kompromiss ur framkomlighetssynpunkt ty om ett hjul spinner driver den andra axels hjul fortfarande.

#14
2015-10-15 09:58

Nästa bil ska ha awd. Så länge man anpassar farten efter väglaget så är det extra tryggt att ha ännu mer säkerhetsmarginal. Nu kör jag själv dock på väldigt olika vägar. Mellan "Volkswagenkusinerna" skulle jag ha valt en OctaviaScout. Eller Octavia med dåligt vägpkt. Skönare insteg också.

#16
2015-10-15 10:53

Tror att många som helt plötsligt börjat se fyrhjulsdrift som ett måste många gånger upplever att den fyrhjulsdrivna bilen i alla lägen går bättre, trots att bilen större delen av tiden faktiskt bara driver på två hjul. Vissa modeller (t ex Honda CR-V) har dessutom leksaksfyrhjulsdrift som lätt tackar för sig när det blir lite jobbigt, något de flesta ägare förmodligen skulle vara lyckligt ovetande kring om det inte uppmärksammats i diverse biltester.

Har inget emot AWD, men jag tror att den ökade försäljningen mer handlar om mode och falsk trygghet än faktiskt behov. Ett mode som (även om det är hyfsat marginellt, men många bäckar små) ökar förbrukningen rimmar illa med både miljö- och energifrågor och allt gnäll över drivmedelspriserna.

Handen på hjärtat, hur ofta – i normal trafik – är en tvåhjulsdriven bil med bra köregenskaper inte fullt tillräcklig? Om man måste fråga om man behöver fyrhjulsdrift behöver man det definitivt inte.

#17
2015-10-15 11:19

Bortom: Om ett hjul spinner på en AWD så upphör inte drivningen eftersom det finns tre andra hjul som kan driva. Som sämst kan man dock bli stående med två hjul spinnande, inte ett. Men då skall det mycket till.

Fyrhjulsdrift har man på grund av körstabilitet, komfort och framkomlighet. Så enkelt är det. Sedan finns det mer eller mindre bra system för AWD, med olika egenskaper. Men generellt sett är en fyrhjulsdriven bil vida överlägsen en tvåhjulsdriven på samtliga underlag.

MVH AL

#18
2015-10-15 13:11

Tittade på en VW Sportscombi 1.6 TDI i teknikdata. En framhjulsdriven drar 0,9 dl mindre per mil i diesel. Den accelererar 0-100 0,7 sekunder snabbare, har något högre topphastighet. Kostar 417 kr mindre i fordonskatt.

#19
2015-10-15 13:13

ola e

Ja i teorin ja. Men vänd på siffrorna så fort halkan/regnet kommer (ja förutom förbrukningen då)

MVH AL

#20
2015-10-15 14:27

Nja, en bil med 'fyrhjulsdrift' av bättre sort drar mindre än en 2-hjulsdriven på många vinterunderlag, främst snömodd pga lägre tendens till slirning. Med klen 1,6-motor kan nog en framhjulsdriven bil acca snabbare än fyrhjulsdito, med vid högre motoreffekter är det tvärtom. Titta bara på Honda Accord R , framhjulsdriven, som trots över 300hp behöver 5,7 sek för 0 - 100kn/h !

#22
2015-10-15 18:43

Gäsp, det är inte bara din verklighet. Att fyra hjul driver bättre än två förstår de flesta.

#23
2015-10-15 18:51

Jag är inne på min 5:e fyrhjulsdrivna på raken. Innan den första inhandlades, var jag av samma åsikt som "somliga" här har: FWD fixar det mesta. Men ack vad jag bedrog mig. Så nu är jag fast i "träsket";-)

#24
2015-10-15 19:09

muskorv, jag håller med dig. Jag är inte emot AWD men det bör mest ses som en framkomlighets faktor annars är man nog snett på det. Fram har jag kommit i över 25 år med enbart tvåhjulsdrift och när det är halt så anpassar jag farten. Det har gått lite överstyr detta med fyrhjulsdrift, väldigt få har ett egentligt behov och de kan man historiskt se att bara ett par procent (mindre än 3) av bilar var utrustade med detta och idag är det nästan 10 gånger fler bilar som utrustas med detta. Samma sak gäller när det kommer till SUV, egentligen helt onödig trend. Förr var en terrängbil avsedd för att köras utanför vägen och idag kör folket omkring i dessa onödiga SUV som snart inga terrängegenskaper har kvar, vad är vitsen när man ändå på sin höjd kommer att köra på en grusväg.... klarar man inte det med en vanlig bil?

#26
2015-10-15 19:15

Styggavargen skrev: " Jag är inte emot AWD men det bör mest ses som en framkomlighets faktor annars är man nog snett på det. Fram har jag kommit i över 25 år med enbart tvåhjulsdrift och när det är halt så anpassar jag farten."

Du har missat hela poängen, men du är inte ensam. Jag har inte en 4WD för framkomligheten i första hand. Långt därifrån.

Kanske dags att testa själv?

#27
2015-10-15 19:15

Bla bla bla .. onödigt ... bla bla bla .. behov ... bla bla bla .. SUV ... bla bla bla ... Skoda Octavia ...

#28
2015-10-15 19:54

Personligen sitter jag med en FWD bil idag, med den enda anledning att det inte gick att få med min modell. Hade det funnits, hade jag nog valt till det. Men jag kan dock fortfarande fundera på,
likt frågeställaren, på om det är värt merpriset. Har kört mycket AWD tidigare och jag är inte helt övertygad. De enda gångerna jag upplever det som bekvämt är när det är halt, moddigt och lite smådåliga vägar vintertid. Men jag är inte superimponerad, och sommartid behövs det faktiskt inte, kanske då om man drar släp, eller skall lägg i eller ta upp båt.

Drar man däremot släp ofta, tex hästsläp, känns det som en kombi med AWD inte är rätt bil för jobbet ändå, utan då är en SUV bättre lämpad.

#29
2015-10-15 20:21

Servicen kan bli dyr. 3-års servicen hos kompisen Passat alltrack kostade 11.000+ hos DinBil.

#30
2015-10-15 21:01

4WD är klart övervärderat! Har haft både Audi Q och Volvo XC och visst det är kul att köra aktivt men en tryggare körning blir det inte. FWD varnar betydligt tidigare vid halka och det är då klart lättare att korrigera när det släpper. Kör således klart hellre FWD om jag tryggt vill ta upp familjen till fjällen. Jag drar båt och om väldigt halt vid ramper etc så skulle det kunna bli knepigt med FWD men det har aldrig inneburit att det inte gått att dra upp båten (har dock ett mindre släp 1300 kg på en Golf FWD). Den enda riktiga fördelen är att 4WD är populärt och det går lätt attbli av med bilen...

#31
2015-10-15 22:19

@ Styggavargen

När skall du förstå att SUV är den perfekta stadsbilen? Man sitter högre, ser längre, klarar av farthinder bättre.

.

#32
2015-10-16 00:12

Naj, 4WD är mest för folk som inte kan köra bil...

#33
2015-10-16 01:45

Det är inte bara inköpspriset och bränsleförbrukningen som blir högre. Däckkostnaden kan bli avsevärt högre om man får punka på ett halvslitet däck och måste byta alla fyra. För att inte tala om servicekostnaden, i synnerhet om man chansar och inte byter alla fyra.

Förstår inte vitsen med fyrhjulsdrift då vägen är bar, vilket för de flesta torde vara c:a 99 % av tiden.

#34
2015-10-16 08:39

Jag har haft 4wd men förstår ändå inte vitsen med det annat än för framkomlighet vid vissa enstaka tillfällen. Tyckte 4wd kändes trögare och var bullrigare mer än fwd, kan iofs bero på att fwd ersättaren till 4wd var tre år yngre.

@Antifeministen: Det finns väl inga bilar som kör så sakta över farthinder som just SUV:ar, det måste vara väldigt ömtåliga.

#35
2015-10-16 08:49

@MVH AL 2015-10-15 11:19
Du säger: ”Om ett hjul spinner på en AWD så upphör inte drivningen eftersom det finns tre andra hjul som kan driva.”
AWD saknar diff. Så om ett hjul tappar greppet försvinner drivningen från resten av hjulen.

#36
2015-10-16 09:12

Tycker att det är lite konstiga argument emot fyrhjulsdrift här.

Allt från att det är dyrt att underhålla till negativ miljöpåverkan, att man sedan vid nybilsköp plockar på sin egen oftast övermotoriserade tvåhjulsdrivna bil all utrustning som finns tycks inte räknas med i ekonomi och miljökalkylen.

Vill folk ha 4WD så låt folk köpa det på samma sätt som folk köper bilar med över 200 hästkrafter, onödigt eller inte är upp till kunden själv att bestämma.

Säkerhetsmässigt så är fyrhjulsdrift säkrare än tvåhjulsdito, om man bara vet hur man hanterar den, och det är väl snarast där problemet ligger att många inte vet hur man häver en sladd med 4WD.

#38
2015-10-16 15:54

Ett tag var jag väldigt övertygad om att jag bara ville ha fyrhjulsdrift. Jag tom köpte en SUV. visst gillade jag den. Absolut inget fel på den, man satt högt och skönt och så. Men fy fasen vad dyrt.Däck, service, bränsle. Allt mycket dyrare. Så nu kör jag bakhjulsdrivet. Funkar bra det med.

#39
2015-10-16 15:56

Bortom skrev: "AWD saknar diff. Så om ett hjul tappar greppet försvinner drivningen från resten av hjulen." Och jorden är platt?

3 hjul helt utan grepp (4 minuter in i videon): https://www.youtube.com/watch?v=at9MBPhpJAQ

#40
2015-10-16 16:18

Fyrhjulsdrift är lite som dubbdäck, vissa behöver andra behöver inte och många har de i onödan. och vissa har taskig däckbudget så det blir i alla fall bara skit av allt.

#42
2015-10-17 13:06

Bortom: En AWD spinner med två hjul. Dels ett framhjul, och dels ett bakhjul. Haldexkopplingen reagerar ju på varvtalsskillnaden (150ms) och låser då kopplingen mellan axlarna=driver även bak. Fastnar du spinner två av hjulen (inte ett som på en fram- eller bakhjulsdriven bil). Man har alltså fortfarande 100% mer drivhjulsgrepp än med en fwd. Det är skillnaden.

För att få drivkraft på samtliga fyra hjul måste man dock även ha diffspärrar axelvis. En del biltillverkare försöker lösa detta med elektronik, och det fungerar mest i den miljö som vardagsbilisten utsätter fordonet för. I ren terräng är det förstås bättre att låsa ihop hjulen. https://www.youtube.com/watch?v=mZgp5S9GLyY

MVH AL

#43
2015-10-17 15:21

Köper man en bil med eldrift på alla fyra hjulen så drar den inte mer, utan tvärtom mindre. Ännu ett skäl varför eldrift är så mycket smartare: man slipper förstås allt tjafs med Haldex-kopplingar, diffspärrar etc eftersom allt styrs elektroniskt ;)

#44
2015-10-17 18:05

Bortom (allt sunt förnuft)?

#45
2015-10-18 12:30

Diskussionen är som alltid i full sving när FWD kontra AWD kommer upp. Jag kan konstatera att de som är motståndare till AWD kör FWD-bilar. Att kostnaden för AWD skulle vara mycket högre är jag tveksam till. Min egen Subaru med 300hk kör jag med en årlig snittförbrukning på 0.8, d.v.s. även inkluderande vinterdäckskörning. Naturligtvis förutsätter det att man kör eco-driving i någorlunda lagliga hastigheter. Dessutom är däckslitaget minimalt, nu efter totalt 15000 mil har första omgången vinterdäcken över 70 % mönster och andra omgången sommardäck är i det närmaste i nyskick.

#46
2015-10-19 06:03

Köpte en ny Mitsubishi Autlander 2005 med permanent fyrhjulsdrift. Spårsäker som tusan tog sig fram långt, långt över förväntan. Men i övrigt sisådär bil.

#47
2015-10-19 12:02

Givetvis behöver man inte fyrhjulsdrift! Vintern 2010 när det snöade riktigt ordentligt i Stockholm så hade jag en bakhjulsdriven BMW 1-serie med friktionsdäck och jag körde inte fast en enda gång i snön. Men speciellt stabilt kändes det ju inte. Räckte att man släppte upp kopplingen vid nedväxling lite för snabbt så viftade den med bakändan.
Min nuvarande BMW har fyrhjulsdrift och jag ser det mer som en komfortdetalj ärligt talat. Man slipper hjulspinn och bilen känns stabilare på halt underlag. Men det ska nog mycket till för att man ska behöva fryhjulsdrift för att ta sig fram.
Sen tycker jag att det kan vara upp till var och en om man är villig att betala merkostnaden för fyrhjulsdriften. Jag är det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.