Bild
Nästa artikel
Frågeställaren kan köra med handbromsen åtdragen på sin Toyota Corolla från 1993 och undrar om det ska vara så. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Ska inte handbromsen bromsa?

Bilfrågan

”Verkstaden hävdade att det var vad man kunde räkna med. Ska man kunna köra omkring med handbromsen åtdragen?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Den här frågan gäller en Toyota Corolla, 1993. Bilen är visserligen gammal, men den går fortfarande problemfritt och klarar besiktningarna utan anmärkningar praktiskt taget varje år.
Nyligen var jag på verkstaden för att få några detaljer ombesörjda, bland annat fyllde handbromsen inte sin funktion som ”reserv” vid inbromsning om inte färdbromsen skulle fungera. Det gick till och med att köra bilen med handbromsen åtdragen! 
Då jag kom ut från verkstaden gjorde jag en provinbromsning med hjälp av handbromsen vilken fortfarande i princip hade obefintlig effekt. Det gick fortfarande att köra med handbromsen åtdragen.
Jag åkte tillbaka till verkstaden som hävdade att den effekten på en handbroms var vad man kunde räkna med att få vid den typ av åtgärd de hade utfört. Ska man kunna köra omkring med handbromsen åtdragen?
Jonna

Svar:
Man ska förstås inte köra omkring med handbromsen åtdragen. Däremot ska man kunna notera en bromsverkan om man gör ett bromstest. I låg fart bör det kännas rejält och framför allt ska bilen stå säkert vid parkering även om vägen lutar.
Men det är lite svårt att svara med säkerhet på din fråga även om det enligt din beskrivning kan låta som om handbromsen verkar ha svag effekt. Vi föreslår att du låter bilprovning eller annan ackrediterad anläggning testa p-bromsen så får du klart besked.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2018-06-27 09:12

Men hallå? Vad är det för svar på frågan? Givetvis ska verkstaden ordna så att handbromsen tar ordentligt, när man har lämnat in för att få den fixad. Gör om gör rätt!

#2
2018-06-27 09:15

Att använda handbroms som broms är livsfarligt om den tar på bakhjulen vilket de flesta gör. Stor risk för att bakhjulen låser och bilen snurrar. Extra farligt blir det i en kurva, då kommer bakhjulen låsa och bilen garanterat hamna i diket.

Förutom det ska en handbroms naturligtvis fungera.

#3
2018-06-27 10:23

Henrik Andersson sådan handbroms finns nog inte på någon bil numera, det måste nog vara glashalt för att det ska inträffa.
För femtio år sedan däremot var det ju möjligt att låsa bakhjulen även i högre fart och det utnyttjades ju ofta av de som kunde för att underlätta i svängarna.

Sedan är det fel att kalla den handbroms, den rätta beteckningen är parkeringsbroms.
Benämningen handbroms härstammar den tiden då det ofta var den enda bromsen och den verkade just på bakhjulen. Framhjulsbromsar var sällsynta.
Benämningen handbroms levde kvar, liksom kravet att bilen skulle kunna nödbromsas med den, men i och med de elektriska parkeringsbromsarna ändras kraven.

#4
2018-06-27 11:39

@saabnisse, handbromsen på Saab 900 tog på framhjulen vill jag minnas från när jag i min ungdom försökte få till en rallysladd i en kurva ...

#5
2018-06-27 12:02

@Swemba
T.o.m. 87 tog handbromsen/parkeringsbromsen på framhjulen på Saab 900 senare på bakhjulen.

#6
2018-06-27 12:17

Helt riktigt, 99 hade små trummor på framhjulen till 74 sedan tog bromsen på skivorna och det behölls även på 900 t.o.m.87, sedan fick 900 samma bakaxel som 9000 och den bromsen gick att få väldigt bra,, där gick det att nypa!
Men det är många märken som haft p-broms på framhjulen.

#7
2018-06-27 12:37

Jag tror aldrig jag haft en bil som inte gått att köra med parkeringsbromsen i. Visst går det trögt, men det brukar inte vara omöjligt. Att jag testat är nog mest att man ibland missat att den var åtdragen och kommer på det när kopplingen är släppt.

#8
2018-06-27 13:24

Senaste bilen jag hade där det gick att låsa bakhjulen på asfalt med handbromsen, var en Oplel Kadett Caravan -79. Caravanen hade större trummor än sedan/halvkombi.

Kampen om sämsta handbromsen i min bilflora delades av BMW E39 och Chrysler Voyager. Bilprovningen känner till båda bilmodellerna och är extra snälla, det går knappt att få godkänt värde ens när allt är nytt.

Nu ska jag gå ut i garaget o byta handbromsbackar på min BMW, den tar inte alls, och bilen rullade ner i ett dike för nån månad sen, dock utan skador.

#9
2018-06-27 14:18

Jag har räddats av en väl fungerande handbroms vid ett tillfälle, när jag skulle köra om en traktor med min gamla Passat, fick möte och skulle bromsa... men bromsarna fungerade inte (eller tog väldigt svagt). Som tur var hade jag sinnesnärvaro att dra i "kryckan" och räddade upp situationen. Det var huvudbromscylindern som hade givit upp, fick jag som förklaring av verkstaden senare.

#10
2018-06-27 14:36

Som sagt att få bilar går att bromsa i färd med handbromsen, det hände förr och att man hörde detta ofta men var nog mer en skröna byggt på rallysporten där bilarna är och var special byggda men visst att min Taunus nitade på löst grus däremot min Kadett R tror jag den hette och med rallyattribut den nitade på asfalt.
Jag vet Toyota Corollorna i vart fall på 80-talet hade en sk klen handbroms men i jisses den ska bara hålla bilen på plats och inget mer och att det dög den till gott o väl. Jag vet för jag frågade verkstad och inte bara en, ung o het som jag var på den tiden.

#11
2018-06-27 16:20

VW typ 1 hade en handbroms som gjorde skäl för benämningen och när spärrfjädern plockades bort gick det att göra riktiga vändningar.
Det gick ju inte med hjälp av motorn trots hiskeliga 30hk!
Saab 99, första modellerna med frihjul, hade en riktigt usel parkeringsbroms och där gällde det att parkera i utförsbacke eftersom tändningsnyckeln enbart kunde tas ur i backläge.

#12
2018-06-27 17:52

Det är möjligt att E39 är ökända men den jag köpte bytte jag bromsar (skivor, klotsar, handbromsdelar) på direkt och hade sedan 10 år med felfria bromsar och parallella visare vid alla besiktningar. Jag använde handbromsen regelmässigt och gör så även på nuvarande bil. Även den u.a. Dock inga handbromsvändningar :-)

#13
2018-06-27 19:25

Nu har jag en lite äldre bil. 09:a av japansk tillverkare. Men inte några problem att låsa bakhjulen om man drar kryckan i 70 km/h på den i sommarväglag.

#14
2018-06-27 20:27

Henrik Andersson, det var imponerande, vad är det för bil?

#16
2018-06-27 21:16

Har inte ni själva gjort handbroms sladdar i er ungdom ?
Funkar handbromsen som den ska så låser bakhjulen även på torr asfalt.

#17
2018-06-27 21:35

Nej, många bilar har ca 5" trummor bak och då blir det väldigt svårt att låsa hjulen.
Saab 9000 hade parkeringsbroms som verkade på skivorna och den var effektiv när den var rätt justerad, men inte sjutton kunde man låsa hjulen vid den hastigheten du uppger.
Vad har du för bil?

#18
2018-06-28 10:09

Min Saab 9-3 (2002) låser då bakhjulen när man drar i handbromsen. Går att göra fina handbromsvändningar om man så vill.

#19
2018-06-28 14:37

I #6 reder saabnisse ut hur det var på ett bra sätt, men i #11 blir det värre. Vilken växel som läggs i för att hålla bilen stilla är mindre viktigt, bara den är låg (har hög utväxling). Motorn står faktiskt still och kan inte heller tända om den skulle komma i rullning – oavsett riktning. I teorin kan möjligen ettan vara bättre än backväxeln. (fortfarande har det ingen betydelse om det är upp- eller nerförsbacke), eftersom den oftast har en högre utväxling än backväxeln.
Kan tillägga att VW K70 var en av de övriga som hade p-broms på framhjulen. Det är endast då som p-bromsen faktiskt kan göra någon vettig nytta som nödbroms.

Att ta sig runt tvära hörn med hjälp av handbromsen är nästan att rekommendera på hala vintervägar. Det underlättar faktiskt. Men det måste vara bra halt. Att sladda på asfalt grejar nog ingen bil. Ja, kanske om farten är hög och man först trampat till på fotbromsen så att bilen niger just när man rycker i handbromsen och knycker i ratten.
Tå-häl-tekniken är svårare att få till, men effektivare i mer svepande kurvor.

#20
2018-06-28 17:08

Inga som helst problem med att låsa bakhjulen med handbromsen på de två 9000 vi hade när jag var ung. Handbromsvändning på asfalt i 70 funkade fint.

#21
2018-06-28 18:20

Roy,
Frihjulet påverkade funktionen på gamla Saab 99.

#22
2018-06-28 18:30

Undviker att sätta an elhandbromsen i min bil under drift (=obehagligt hög bromsverkan) men det är tvärkört att starta med bilen om handbromsen är aktiv så rätt effektiv är den trots allt.

#23
2018-06-28 19:15

Roy, att åka Saab med frihjul och usel parkeringsbroms krävde att man tänkte till vid parkering.
Aldrig parkering i uppförsbacke!

#24
2018-06-29 13:50

En av de första bilar jag körde var farsans Saab 96 -65, den första långnosen. Jag gillade inte utseendet i fronten med den lackerade, genombrutna plåten. Den långa nosen gjorde mig lite konfunderad, men den fick sin förklaring året efter, när V4:an kom.
Frihjul hade Saab till och med den första 99:an, den med 1,8 l Ricardo-motor (framtagen till Triumph men fortsatt testad och förbättrad av Saab).
Frihjul var en kul finess som sparade soppa och medförde att man inte ens alltid behövde använda kopplingen.
A propå koppling, så hade 96:an som farsan hade innan Sachsomat-koppling. En solenoid skötte urkopplingen när man tog i växelspaken. Den modellen hade bland annat större bakruta och uppflyttad innerbackspegel jämfört med 93:an han hade innan.

Jag har inget minne av att jag gjorde något speciellt på grund av frihjulet när jag parkerade. Å andra sidan hade bilen en fungerande handbroms – i synnerhet när backarna frös fast…
Jag praktiserade dock rådet att vinkla framhjulen in mot trottoarkanten om jag parkerade i backe.

#25
2018-06-29 20:33

Roy, det var många 96or med dålig handbroms som rullade bakåt, men som du skriver var det kul med frihjul, min första 99a från 1970, för övrigt en magnifik skitbil, gjorde att jag blev så bortskämd med att slippa koppla ur vid växling att när frihjulet gick sönder, ( underdimensionerat) betalade jag dyra pengar för ett nytt så jag kunde fortsätta att växla utan frikoppling.
Varför i hela friden är det så svårt att återinföra frihjulet på manuellt växlade bilar?

#26
2018-08-03 23:19

Hsndbromsenär av sådan art att den låser bättre bakåt framåt ! Vilken ju även är avsikten! Lägg i lämplig växel vi park. I uppförs- resp. utförsbacke! Men det veta ju i princip alla t.o.m mormor!

#27
2018-08-03 23:19

Hsndbromsenär av sådan art att den låser bättre bakåt framåt ! Vilken ju även är avsikten! Lägg i lämplig växel vi park. I uppförs- resp. utförsbacke! Men det veta ju i princip alla t.o.m mormor!

#28
2018-08-03 23:19

Hsndbromsenär av sådan art att den låser bättre bakåt framåt ! Vilken ju även är avsikten! Lägg i lämplig växel vi park. I uppförs- resp. utförsbacke! Men det veta ju i princip alla t.o.m mormor!

#29
2018-08-03 23:19

Hsndbromsenär av sådan art att den låser bättre bakåt framåt ! Vilken ju även är avsikten! Lägg i lämplig växel vi park. I uppförs- resp. utförsbacke! Men det veta ju i princip alla t.o.m mormor!

#30
2018-08-03 23:20

Hsndbromsenär av sådan art att den låser bättre bakåt framåt ! Vilken ju även är avsikten! Lägg i lämplig växel vi park. I uppförs- resp. utförsbacke! Men det veta ju i princip alla t.o.m mormor!

#31
2018-08-03 23:20

Hsndbromsenär av sådan art att den låser bättre bakåt framåt ! Vilken ju även är avsikten! Lägg i lämplig växel vi park. I uppförs- resp. utförsbacke! Men det veta ju i princip alla t.o.m mormor!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.