Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ska det inte lysa bak?

Bilfrågan

"Halvljuset lyser när belysningen står i läge 0, men till min förvåning är bakljusen släckta. Ska det vara så?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har köpt en ny Golf -11 och när belysning står i läge ”0”, så lyser halvljus fram men instrumentering är släckt i bilen – och till min förvåning även bakljusen!

På körskolan fick man lära sig att ljusen alltid ska vara tända. Jag hittar ingen info om detta på Transportstyrelsen eller Google. Men ni har ju testat Golf med gott resultat, vad säger ni om detta?

Ted Svensson, Bunkeflostrand

SVAR:
Det är helt i sin ordning. Nya EU-regler gäller som bilarna är avpassade efter. Dagtid är bakljusen därför släckta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-04-11 08:41

Detta kan aldrig stämma.
Det vore mycket trafikfarligt att inte ha bakljusen tända. Skulle jag aldrig acceptera på en ny bil.

#2
2011-04-11 09:25

Vilken tur att 245:an är den perfekta bilen då Gösta, då slipper du köpa en ny bil.

#3
2011-04-11 09:40

Det är "borgarnas och direktörernas" fel... de vill ha fler påkörningsolyckor bakifrån så de kan lura fler på verkstan... typ...

#4
2011-04-11 10:41

Bakljusen ska fungera tillsammans med halvljus eller varselljus. Redan 1977 blev det lag på att bakljusen skulle fungera.

#5
2011-04-11 10:46

Ser man inte en bil bara för att den inte har bakljus så ska man nog överväga att stanna inne. Speciellt Gösta o Co som aldrig någonsin kör snabbare än man ska.

#6
2011-04-11 11:02

min första bil, Volvo 142 -70, hade halvljusautomatik installerad, men baklamporna lyste inte då utan bara om man slog på halvljuset. Det skulle vara så och var lagligt enligt då gällande regler (1987--)

#7
2011-04-11 11:09

Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

68§
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

#8
2011-04-11 17:27

Helt rätt svar på frågan är: det är varselljusen som är tända, inte halvljuset, därtill är instrumentbelysning, skyltbelysning och bakljus släckta.
Vid skymning aktiveras skymningssensorn och varselljusen släcks samtidigt som halvjus och övrigt tänds.
Detta är ett lagkrav på alla nya bilar som är tillverkade från och med Feb 2011.
Vissa bilar har haft systemet inbyggt sedan 2009.

#9
2011-04-11 18:21

Roger m fl: Tanken bakom varselljus och halvljus på dagtid är inte att man ska se fordonet, utan att man direkt man ser det ska kunna avgöra om det är igång och därmed en del av trafiken, så man måste ta hänsyn till vad det gör eller kan tänkas göra, eller om det är parkerat och därmed en del av miljön, så att man kan strunta i det och ägna uppmärksamheten åt aktiva fordon istället.

#10
2011-04-11 21:24

Ett (bak)slag för trafiksäkerheten.
Låg på E6:an för någonvecka sedan det var skymning och nederbörd (dvs nedsatt sikt)
Tydligen räcker inte detta för att automatiken ska gå in. Har även legat bakom andra fordon i tunnlar då tänds inte heller bakljusen upp.
Bättre för miljön än säkerheten.
Men har du en äldre bil så får du inte bygga om till nystandard.
Hmmmm..

#11
2011-04-11 21:29

Lagen måste nog ha förändrats ett par gånger, nuvarande bestämmelser verkar vara en återgång.
Min första bil, en Cortina -71a som jag köpte 1977 hade naturligtvis inte halvljusautomatik, emellertid monterade jag såna där gula varsellyktor under stötfångaren (fräckt värre :o) ) men jag tror nu inte bakljusen ingick i kretsen?

#12
2011-04-11 22:20

Skymningssensorn är mycket känslig, den tänds direkt när bilen kör in i en tunnel och släcks c:a 1 sekund efter bilen kört ut ur tunneln.
Vid skymning tänds belysningen ganska tidigt, när det mänskliga ögat fortfarande tycker att det är dagsljus, alltså en bra stund före gatubelysningen tänds.
Dom fall som PNI talar om har alltså detta system eftermonterat och saknar skymningssensor.
Dom måste själv slå över till halvljus när detta är lämpligt.
Är bilen tillverkad innan feb 2011 måste den vara helbilsgodkänd med detta nya systemet.
Från feb 2011 är det som sagt lag, och lagen innefattar då också att skymningssensor måste finnas.

#13
2011-04-12 10:57

Baklyktor är en föreskriven anordning som ska fungera tillsammans halv eller varselljus f o m 1977 års modeller. Därav skrivningen i 68 § om att föreskriven anordning ska fungera enligt föreskrifterna. Det är alltså lagligt att köra utan att baklysen tänds samtidigt med halv eller varselljus om man har en bil av årsmodell före -77. Därefter krävs det att samtliga lysen ska fungera.

#14
2011-04-12 12:54

Gunnar 44: Vad är det du inte förstår? Läs vad "Henrik från HH" skriver igen.

Lagar och regler ändras...

#15
Finnhelvete
2011-04-12 16:43

Hur är man funtad om man inte har anammat dessa nya bestämmelser? Stått i dagstidningar och sagts på tv. Detta säger väl en del om dessa människor, hur lite de hänger med och hur mycket annat de inte har begripit och uppfattat om sin omvärld och samhället i helhet! Ändå ska de ständigt öppna truten och skriva om allt och inget och säga att "så här är det".
Titta på nyheter istället för Big Brother!

#16
2011-04-12 21:56

Du har rätt Gunnar 44, nu minns jag att bakljus problematiken uppstod på senare bilar av senare årsmodeller ... inte på min Cortina från 71 ..

#17
2015-02-19 07:17

På vår VW Polo 2012a tänds inte bakljusen automatiskt med halvljuset. Men det gör dom på vår VW Golf 2014, så det var i alla fall till det bättre tycker jag . Så i Golfen behöver jag inte vrida på ljusvredet vid start.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.