Bild
Nästa artikel
Normalt vinglig BMW 3-serie?

Bilfrågan: Ska BMW 328i vingla på vägen?

Bilfrågan

”Jag har en BMW 328i xDrive 2013. Problemet med är att den vandrar fram och tillbaka på vägen. Är detta normalt för bilmodellen” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en BMW 328i xDrive 2013 årsmodell. Problemet med den är att jag hela tiden får sitta och korrigera kursen, den vandrar i sidled, fram och tillbaka på vägen hela tiden när jag kör. Den är också försedd med servotronic och runflat-däck, sommar och vinterdäck.
 
Är detta normalt och vanligt för denna bilmodell? Ska det vara så här? Jag har aldrig upplevt detta med andra bilmodeller och jag funderar starkt på att byta till Audi A4 som jag har haft tidigare. Den gick mycket stadigare.
Håkan Nyström
 
Svar:
BMW 3-serien har en styr- och chassisättning som gör den mycket följsam mot förarens intentioner och precis i sitt uppförande på vägen. I kombination med de relativt breda lågprofildäcken kan det göra att bilen upplevs som spårkänslig på sämre vägar, särskilt om dessa har längsgående hjulspår i vägbanan.
 
Mycket betydelsefullt för bilens egenskaper i detta avseende är en korrekt hjulinställning, rätt lufttryck i däcken och att bilen är försedd med av BMW rekommenderade stjärnmärkta däck.
Baserat på hur ägaren beskriver sin bils uppträdande, kan man misstänka att hjulinställningen är felaktig. Därför föreslår vi att han lämnar in bilen till sin BMW-verkstad för att få bilens hjulinställning kontrollerad och eventuellt korrigerad.
Peter Maier, BMW Group Sverige
 
Svar:
Det är välkänt att BMW:s run flat-däck får bilarna att vandra och spåra. Speciellt gäller detta lite äldre och hårdare däck. De senaste versionerna av BMW:s punkteringssäkra däck är mjukare och gör problemen mindre. Men vill du helt slippa bilens ostadiga beteende bör du byta till vanliga däck.  
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Kommentarer

#1
2015-07-06 07:37

Vid byte från en framtung/understyrd bil som Audi, eller som i vårt fall en SAAB 9-5, till en BMW X-drive tar det en ganska lång tid att anpassa sig till styrningen. Det är lätt att överkompensera med resultat att körningen blir 'slingrig'. Däckstrycket är viktigt, kom ihåg att justera vid högre lastvikt.

#2
2015-07-06 08:29

Min Mersa 2012 har samma problem. Den ålar sig fram och är mycket sidvindskänslig. Att köra fortare än 160 (i Tyskland) år direkt obehaglig. Men allt är OK enligt verkstan, och däcken slits helt jämt så det är nog ingen hjulinställningsfråga.
Måndagsexemplar... vill man bli av med problemet ska man byta bil. Min nästa blir åter en japanare, alternativt engelsk. Tyska premiummärken är premium i prislappen men inte alls i verkligheten.

#3
2015-07-06 09:34

Hur kan man sätta sådana däck på en ny bil när man vet om att de som köper bmw vill ha en körglad bil och inte en som vinglar över hela vägen. Detta är inte kundvård.

#4
2015-07-06 09:36

Bortom :Du kanske ska sätta på sommardäck!

#5
2015-07-06 09:36

Varför inte fråga verkstaden direkt istället för att fråga en biltidning?

PS. Det är inte bilmodellen på bilden frågan avser. Insändaren har den nya modellen F30 och inte en E90

#6
2015-07-06 09:54

@bgl, Snicksnack!. Jag har haft många Audi och BMW och har inte märkt någon skillnad i stabilitet eller nervositet. Det här handlar snarare om däck, däcktryck eller hjulinställning.

#7
2015-07-06 10:13

Swemba, jag tror inte bgl menar stabilitet eller nervositet, men helt klart en annan respons i ratten (typ Torque steering). Jag har själv bytt från framhjulsdrivet till bakhjulsdrivet och styrningen uppför sig ju annorlunda. Vid gaspådrag vill ju ofta framhjulsdrivna bli lite bångstyriga vilket jag inte upplevt med bakhjulsdrift.

Precis som Marianne Sterner skriver försvinner problemen vid byte till vanliga däck.

#8
2015-07-06 10:13

Swemba...hårda ord. Men att en BMW är mer agil i sitt väguppträdande än Audi är det nog få ägare som inte märkt.

#9
2015-07-06 10:51

Förmodligen är problemet runflat-däcken. Det är vida känt sedan länge att de har klar negativ påverkan. Med felaktigt lufttryck och hjulvinklar som inte är 100% lär problemet bli än större. Kontrollera framvagenen och testa vanliga däck så borde man märka stor skillnad. Se också till att inte ha bredare däck än föreskrivet. Överdriven däckbredd ger nervösare gång.

#10
2015-07-06 11:05

Jag rekommenderar Håkan att leta upp en SAAB 96 V-4 eller en SAAB 9000. V-4 går - alltid - rätt fram :o) och 9000 gör att föraren tycker att han kör bättre :o).

Jag har en 2014 BMW med AWD och run-flats - samt en 9000 :o) - och även den (BMW:n) är lite spårkänslig - annars mycket bra.

#11
2015-07-06 12:06

@SiggeNn, talar du från egen erfarenhet? Jag har gått från S5 till M3 och nu X5 .. och har haft en drös olika Audi och BMW-bilar genom åren. Att påstå att det skulle vara svårt att gå från Audi/Saab till BMW med tid för att anpassa styrningen och att uppleva att den vandrar fram och tillbaka på vägen, är bara fånigt!
Överstyrning eller understyrning är något som visar sig på bana när bilen pressas till max, inte vid vardagskörning.

#12
2015-07-06 12:11

Swemba...jag har kört RS5, M3 GTS, X6M så jag vet ;-)

Tomt skryt på Internet kommer man inte långt med.

Ja jag har erfarenhet av både Audi och BMW. Om man tycker att en Audi är lika körglad som BMW fabulerar man mest.

#13
2015-07-06 12:13

@SiggeNn, nu var det inte körglad som var frågan om utan om det är normal att uppleva att en BMW vinglar fram och tillbaka på vägen bara för att man är van vid en mer understyrd bil tidigare.

#14
2015-07-06 12:16

Något som jag tror bidrar är att BMW (och även Merca tror jag) ofta har lite större spårvidd än genomsnittsbilen. Främst bak. Märks framförallt när man åker i isiga spår på vintern. Bilen åker med ytterskuldrona uppe på kanten på spåren. Vilket inte gör under för kurstabiliteten direkt. Samma sak på spårig asfalt. Detta i kombination med stora castervinklar fram (övre spindelinfästningen sitter längre bak än undre) gör att bilen blir känslig för för lutande vägbanor. Hög castser ger normalt sett ökad rakt-fram-stabilitet, men vid sidobelastning så vill bilen svänga åt det håll vägen lutar.

Så på spåriga svenska skitvägar med ojämna bulor är det ingen avslappnande färd direkt. Men gillart ändå ;)

#15
2015-07-06 13:40

Jag hade en -09 525d som med vinterdäck betedde sig precis likadant som frågeställarens bil, oavsett väglag. Extremt riktningsinstabil och kändes nästan farlig i kurvor då bilen mitt i kurvan svängde ett par grader extra, trots samma rattutslag.
Med sommardäcken (225:or icke runflat) gick den plötsligt som på räls igen.

#16
2015-07-06 14:17

Och jo - man kan märka av BMW's överstyrning till vardags. Om man åker på en väg med stort tvärfall och byter fil vid omkörning kan det kännas som att bilen nästan sladdar till. I början när jag körde min var det rätt svårt att få till snygga sådana rörelser. Var van min min Mazda6'a som troligen var mindre direktstyrd. Körde jag BMWn som jag körde Mazdan så såg det ut som man haft körkortet i 1 vecka ungefär. Mycket mjukare styrning krävdes för att bilen inte skulle "snärta till" när man rätade upp den igen. Nu idag är det inget jag märker av men går man från en Audi till en BMW kan jag mycket väl tänka mig att det krävs en del tillvänjning.

Har även satt på "vanliga" däck på min. Hade innan de vanliga RE050 Potenza RFT-däcken, som tydligen ska vara de sämsta. Köpte Ventus S1 Evo2 istället. Man känner att de är mjukare. Liknande känsla som med vinterdäcken - man kan känna att mönstret på däcken tillåter bilen att flyta runt lite. Samtidigt är de betydligt mjukare över tvärskarvar. Potenzadäcken kändes som om man körde på fälgen ibland.

Dock har Hankookdäcken ett mer störande ljud. Mer malande mot Bridgestones mer sjungande ljud.

Så vet inte om en uppsättning nya modernare RFT-däck varit bättre. Men de kostade dubbelt så mycket. Hankook har ju även dom RFT-däck - men bara till framhjulen av nån jävla anledning. 255/30 18" fanns de inte i. En dimension som typ varenda bil med M-paket eller 18"-fälgar använder bak. Konstigt.

#17
2015-07-06 14:25

Roger, det märker jag inget av. Min X5 är som ett lok. Släpper jag ratten går bilen spikrakt. Byter jag fil sker det som på räls och helt odramatiskt. Bilen visar inga tendenser till att "vandra i sidled" och kräva konstant korrigering av kursen, som frågeställaren uttrycker det. Samma sak med den M3 (E90) jag hade tidigare.

#18
2015-07-06 14:58

Just X5'an kan jag tänka mig är en lite mer förlåtande bil. Bara tyngden i sig borde göra den lite sävligare (om än fortfarande rapp jämfört med andra högbyggen).

Ang M3'an så är ju även den annorlunda mot min E90 med sportchassie. Men jag kan tänka mig att det mesta sitter i vad man är van att köra. Har du en gång kört en lite nervösare så sitter nog körsättet i.

Trots nya däck och ny hjulinställning tycker jag min E90 är otäck i högre hastigheter, just pga rappheten i styrningen. Min 6'a kunde jag avslappnat köra mätarn ut på. BMWn blir väldigt nervös över 200. Ett ickeproblem förvisso men man märker ändå att man gjort offrat högfartsstabilitet på vanliga vägar (ej marmorsläta autobahn) mot att bilen ska va direktstyrd i lägre hastigheter. Adaptiv styrning löser säkert det "problemet".

#20
2015-07-06 18:08

Har man inte bättre bussningar än så ?

#21
2015-07-06 20:38

Det är mycket på en BMW som inte är bättre än just så ;) Men låter ju rätt osannolikt ändå.

#22
2015-07-07 10:52

Antar att de som trycker bromsa inte äger en ;)

#23
2015-07-07 13:14

Roger Skagerström....snälla förtälj oss vad du har för BMW. Du verkar grymt missnöjd och klagar på BMW så fort möjlighet ges (varför byter du inte bil?)....misstänker att du i verkligen kör en Mazda 626 och slänger avundsjuka blickar på alla BMW:

#24
2015-07-07 15:57

Det här är absolut en däcksfråga!
Min egen erfarenhet stämmer väl med teorierna - en bakhjulsdriven bil är mer känslig för däcksvalet. Generellt, alltså.

#25
2015-07-07 17:33

Håller helt med dej Roger, jag köpte en ny BMW M 235i i mars i år, och den är utrustad med Bridgestone
Potenza S 001 RFT däck, helt värdelösa , brunnslock som finns lite här och där i våra vägar känns som om jag körde på något stort, så när jag kör på gator i stan får jag sicksacka mellan locken, bakomvarande
undrar säkert om jag är nykter, så när de är slut blir det ett annat märke och ej RFD.

#26
2015-07-08 08:52

Siggen. Jag har en 2009 325i med regnummer JHY 294. Fritt fram att kolla upp.

Bilen är bra. Nu när den funkar som den ska. Först fick jag skäll av en försäljare för att jag frågade om det var en bra motor i den - man "har ju hört" en del om motorer och BMW, även de gamla. Med VANOS-strul etc. Sen när jag väl köpte bilen fick jag 3 månaders garanti när jag skulle fått 6. Sen visade det sig att den skulle varit en Premium Selection med 12 månaders garanti. Men det var för sent då, då det var en försäkring man tecknade vid nyköp.

Köptes beg 2012 med 3500 mil på mätaren. Ett par månader efter köp började bilen ge check engine lights och gå ner i limp home mode både nu och då. Lämnade in den. De bytte två tändspolar på en förlängd garanti (So far so good). Gick ett par månader till, sen kom problemen tillbaka. Fast nu gick den inte igång på alla cylindrar ibland ens. Lämnar in den efter ett tag och de konstaterar att det är högtryckspumpen som håller på att skära. Denna är det 4 års garanti på totalt (6 år på spolarna tror jag). Naturligvis har bilen passerat 4 år så det blir ett uttag på maskinförsäkringen. Noteras skall att i USA så byts samtliga tändspolar och bränslepumpen så fort problemet uppdagas. Men inte i Sverige. Man vet mycket väl att skiten är defekt men drar ut på det in i det längsta för att slippa pröjsa skiten. Ringde faktiskt till BMW i Sollentuna eller Uppsala eller vad det nu var (där den servats innan) och frågade om det gjorts nåt garantijobb på den. Efter mycket om och men erkände de att pumpen redan bytts. Sen när jag fick byta pump så ringde jag en gång till för att se om det fanns chans att det var garanti på pumpen än. Då fanns det helt plötsligt inget jobb gjort på den. De hade dessutom aldrig hört talas om att det skulle vara nåt fel på BMWs högtryckspumpar. Den som vill kan ju googla på BMW HPFP.

Under vintern 2012 och 2013 fungerade inte värmen i bilen alls när det var kallt. Ljummet när man stod still, men så fort man körde iväg och fick lite fartvind klarade den inte ens av att hålla rutan isfri. Efter typ 2 år hittade de felet. Som uppenbarligen funnits där sen jag köpte bilen. Termostaten var trasig. Men den gav ingen felkod så de märkte det först när de kände på utgående ledning och den var kall. De skämdes dock så mycket att jag iallafall fick halva priset på skiten.

Sen hade en ena bakblinkersen flipprat från och till. Men så, jag tror det var förra sommaren, la den av helt. Fick veta att det fanns en kampanj (för de vet ju om att skiten inte funkar). 1500 kr för båda bakljusen. Fine tänkte jag. Nu är bilen ändå rätt gammal så man får väl ta det som en bra deal ändå. Efter en timme ringer den stackars kundmottagaren upp och säger att kampanjen bara var för kombin. Samma jävla kretskort i kombi och sedan. Men det gällde bara kombin. Samma fel i alla. Men bara kombin. Fick vackert betala 2500 kr för vad som sen visade sig vara en kalllödning i en ytmonterad LED.

Har även fått lämna in bilen för att dörrlisterna knakade så förbannat att de fick smöra upp dom med vad som tydligen var krypolja eller vad de kallade det. Teflon gjorde tydligen saken sämre.

På min första Mazda6 fick jag byta 4 parkeringsljus totalt. På min andra knakade en av de där pinnarna som gör att framdörren har "steg" en del så den byttes ut. Utöver serivce och bromsbelägg och sånt då.

Det är bilar som kostade typ hälften av vad BMWn gjorde ny. Så nej - jag är inte så jäkla imponerad över BMW. Min kundmottagare var inte jätteimpad heller. Han berättade om en kund med en 1-serie diesel som gått en månad över garantin (2 år...) och fått turboras. Inte ett öre sköt BMW till. En kund har en 1-serie F20 där kamkedjan slamrar som ett tröskverk och måste bytas. Han hade dock garanti kvar. Fast de har haft bilen inne i en månad nu utan att få hem delar.

Man får vad man betalar för. Eller.

#27
2015-07-08 08:57

Att jag klagar jämt är för att alla hyllar märket så förbannat. Folk är upprörda över att VAG har sån sviktande kvalitet men man ska veta att det är inte mycket bättre hos BMW. Trevliga bilar gör de. Men kvaliteten lever absolut inte upp till prislappen.

Säger sig själv egentligen - vågar man inte ger mer än två års garanti borde det ligga en hund begraven.

#28
2015-07-08 10:56

Bilar som ålar sig är klassisk framvagnsinställning. BMW:s runflat-däck gör inte direkt saken bättre.

#29
2015-07-09 12:31

Roger Skagerström.

Intressant läsning! Hoppas att man fått svar av dig nu........;o) Man får vad man betalar för om man köper japanskt, enligt min erfarenhet, och om vi får tro AL i gamla inlägg där han jämför BMW med Lexus och vad man får för pengarna i jämförelse. Som sagt intressant med seriösa inlägg, Roger. Känns väldigt skönt och behagligt, bekymmersfritt att köra Lexus.........hoppas det blir lika med Mazda framöver ;o)

#30
2015-07-09 12:46

Bilar idag håller bättre än förr. Rosten är oftast inget större problem idag mot förr i tiden. Men det är klart att småfel irriterar och priserna för reparation kostar både tid och pengar. Ibland får man ett "måndags exemplar" som bara små strular hela tiden. Idag jobbar bilindustrin mer tillsammans och komponenterna i bilarna är de samma. Därför köpte jag Skoda och inte VW, för precis som Roger är inne på, vad är det man betalar för? Har vi ingen bättre kvalitet, varför betala en massa extra för att det står ett annat märke i grillen? Skulle folk prova på nya franska bilar istället för att hålla fast sina gamla värderingar och skrönor om att franska bilar är skit så skulle nog många ändra uppfattning.

#31
2015-07-09 21:23

Shogun: Nu jämför du ju med Lexus - men om man som jag haft Mazda innan - så någ ser man var lite av pengarna gått i BMWn. Mazdan var jätteplastig så fort man kom nedanför armstöden i dörrarna. Stolarna var inte alls lika bra. Ljudkomforten var inte jättebra, även om jag upplevde det rätt ok jämfört med många andra. Största irritationsmomentet var väl att 6'ans växel var så hög att den varvade runt 2800-3000 rpm på motorväg. Jämfört med BMWns 1600-1700...

Men det var en jäkligt sympatisk bil. Något jag faktiskt har lite svårt att finna i BMWn. Mazdan kändes mer som en entusiastbil på det viset, om man nu kan kalla en 4-5 år gammal bil för det.

Och så var Bose-stereon i båda Mazdorna så jäkla mycket bättre än BMWs minst sagt tveksama HiFi-paket. Så 200 000 kr bättre är den fasen inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.