Bild
Nästa artikel
Frågeställarens son köpte en Citroën Picasso från 2014 och AC:n gick sönder kort efter köp. Garantigivaren vill inte stå för reparationskostnaderna.

Bilfrågan: Ska AC:n läcka?

Bilfrågan

”Är det rimligt att läckage uppstår på grund av rostangrepp/korrosion eller andra fel på en så pass ny bil?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur mycket läcker en AC normalt? Min son köpte en begagnad Citroën Picasso årsmodell 2014 i februari i år. När sommaren kom visade AC:n ingen effekt och en verkstad konstaterade att den var trasig. Bilen har gått knappt 14 000 mil.
En märkesverkstad upptäckte att det var för lite kylmedel i systemet och ett misstänkt läckage. Undersökningen och den föreslagna reparationen kostar cirka 14 000 kr. För reparationskostnaderna tog verkstaden kontakt med AutoConcept som står för den garanti min son tecknade vid köpet. Det är deras Guld-garanti, vilket skulle vara deras bästa. Men AutoConcept nekar reparationen om den beror på korrosion vilket verkstaden menar är sannolikt.
Hur påverkas AC-systemet av hur långt bilen har gått? Är det rimligt att läckage uppstår på grund av rostangrepp/korrosion eller andra fel på en så pass ny bil?
Anders
 
Svar:
Det är inte alls ovanligt att en bil som gått långt drabbas av korrosion i AC-systemet. Vanligtvis uppstår skadorna på kondensorn som sitter i bilens front där den utsätts för mycket smuts- och saltvattensprut och säkert ett och annat stenskott. Att byta ut kondensorn kostar hos en fristående AC-verkstad strax över 7 000 kronor. Det kan löna sig att ringa runt och kolla priset hos flera verkstäder.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Kommentarer

#1
2017-11-28 14:13

Korrosion efter 3-4 år kan inte vara normalt, vår äldsta bil är snart 12 år och kondensorn ser väldigt frisk ut även om den fått sig några stenskott. OM det nu var kondensorn som rostat sönder...

#2
2017-11-28 15:17

Låter märkligt på en långmilare som bara är 3-4 år Både Guldgaranti och Citroen över 10000 mil skulle jag aktat mig för

#3
2017-11-28 15:38

En tumregel med franska bilar är att man ska räkna in allt som sannolikt och helt naturligt, för det har man skrivit under på när man köper franskt, fransmännen gör och har aldrig fel.
Så när man kör en fralla en mörk vinternatt ute i den djupaste obygden utanför guds nåd och försyn och the boogie man vaknar till liv så har man bara att nynna ooo hoho hohohoo don`t worry be happy!

#4
2017-11-28 15:35

Inte ovanligt alls. Hade en sk. premiumbil, BMW 520xd 2014. kondensorn pajjade efter lite drygt 2 år/ 7500 mil. Ett vanligt fel på dessa bilar som togs på goodwill/kampanj. Men i den miljøn de sitter är det inte ovanligt att dom korroderar ganska fort

#5
2017-11-28 15:43

Det prutas ju på allt, på min gamla Xantia från 1999 var kondensorn fortfarande hel efter 27.000 mil. Men det var då det.

Men, det är inte ovanligt att den ger sig på grund av korrosion även på svenska bilar. (vilka använder samma leverantör som de flesta andra européer)

Men, nu är det ju inte konstaterat att det verkligen är korrosion, det kan ju vara ett litet hål på grund av stenskott, inget ovanligt då det är utsatta delar.

Bilfirmorna tar bra betalt för att byta den, men faktum är att delen är inte dyr (500-1500 kr) och den är ofta enkel att byta. Att sedan suga och fylla systemet tar inte lång tid. Reparationen borde inte kosta mer än 3.500.4.000 kr.

jag håller med om att det är surt att garantin inte tar det, men det står väl några undantag i finstilt...

#6
2017-11-28 15:58

Samma tjat hela tiden om att franska bilar är så dåliga, jag har genom åren haft flera tyska bilar och det är samma fel på dem, på min senaste Mercedes så slutade klimatanläggningen att fungera efter 12.000 mil, åkte då på en konstnad på över 14 tusen. Men så länge vi ska ha det här salteländet på våra vägar så får vi räkna med och ha utgifter på våra bilar.

#7
2017-11-28 17:23

Morris 1100. Saltet är ingenting mot stenkrossen som ersätter sand enligt EU direktiv då Belgien har snålt med åsar.
Enligt rättvise principen så ska hela EU sanda med stenkross.

#8
2017-11-28 19:32

Har en Volvo 240, årsmodell 92, gått 60 000 mil och underhållen, AC fungerar och läcker inte.

#9
2017-11-28 19:50

Ett AC-system läcker ca 5% gasvolym per år om inget är fel.
Problemet som sker om det läcker för mycket är att kompressorn får gå för hårt för att få kylning nog när det är varmt och ras som följd är inte ovanligt.
Detta låter mer som en skadad kondesor, ofta av stenskott eller blästring, den sitter ju tyvärr som första utpost i fronten

#10
2017-11-28 20:04

Det är ju en vansinnig placering både av kondensor och kylare. De borde sitta bak som på bussar!

#11
2017-11-28 22:08

Jag vet inte jag...jag har haft AC på de simplaste bilar i många år och nu förtiden ACC.
De problem som tas upp här med stenskott och korrosion har gått mig helt förbi och då är jag rätt så tjenis med en som har kyl och AC som sitt levebröd och som har åtgärdat AC problem i mina bilar.
Vad jag vet så är läckage och fultrix av någon verkstad där de har strypt flödet de vanligaste bekymren.

#12
2017-11-29 05:16

AC-systemen idag är gjorda av tunnaste möjligaste aluminium möjligt. Jag hade en kondensor på en SAAB 9-3:a den var i princip helt sönderfrätt av salt och stensprut efter två år. Det var inget kvar av radiatorfenorna som var exponerade i det nedre kylhålet i fronten efter två år...
Drabbar alla bilar. Tyska, franska, svenska osv. Handlar mest om en industri som jagar vikt och billigt. Äldre AC-anläggningar hade mer problem med kompressorer och läckage än själva kondensorn som var mycket mer rejält byggd.

Det man kan göra när bilen är ny är att se till att bilen får ett finmaskigt stålnät i nedre kylhålen där kondensorn är som mest exponerad. I saltstänket ska man tvätta fronten ofta. ALDRIG med basiska eller sura rengöringsmedel i fronten mot radiatorerna eftersom det hjälper till att fräta bort det lilla som finns där. Vatten och enbart vatten ska sprutas in när man tvättar kylhålen fram.

De brukar sitta i ordningen: Kondensor, Laddluftkylare, vätskekylare utifrån sett. Kondensorn kan vara lite mindre än de övriga och sitta lite längre ner. Den brukar ta rejält med stryk längst ner.

#13
2017-11-29 07:41

Jag förstår inte frågan - och heller inte svaret:
-Citroen är borta ur ekvationen - garantin gått ut och såld av icke-märkesverkstad
-den åberopade garantin är ju dokumenterad - läs. Förmodligen 3 eller 6 månader. Osannolikt att korrossion är friskriven i villkoren.
-starkast är konsumentköplagen - gäller även beg - köpt hos handlare. Gäller 6 mån .Korrossion är definitivt inte friskriven i lagen.
-konsumentköplagen gäller för bilhandlare - om privat är han rökt.

#14
2017-11-29 07:46

Förstörda kondensorer har jag sett hos ett gäng olika tillverkare och med bara fåtalet år på nacken. T.o.m under 10 000 mil körda. I vanlig ordning handlar det om att sköta om grejorna.
I vintras renoverade jag motorn på en mycket fin Rover 75 Touring årsmodell 2005 (dvs den sista faceliften). Där fungerade inte AC:n helelr, så jag FÖRUTSATTE att det var kondensorn. Så jag beställde en ny från England för 1200 kr (väldigt lågt pris enligt expertisen) och åkte till en bekant som är licensierad för AC.
Kondensorn på 75:an var dock hur fräsch som helst pga. att den var skyddad av bl.a nät etc samt ordentligt tvättad tydligen. Felet var en nippel som gängats upp. Så, det var bara att fylla på.

#15
2017-11-29 12:57

Har aldrig haft problem med någon kondensor på japansk bil, så......

#16
2017-11-29 13:03

Har samma erfarenhet som Shogun.

#17
2017-11-29 13:08

Inte jag heller på Vag och Bmw, det har bara funkat.

#18
2017-11-29 13:51

Jag har aldrig haft problem på 30 år men inte alla bilar tål saltvattensprutet tydligen.
När jag tvättar mina bilar brukar jag överskölja kylare och kondensor rikligt med vatten eftersom man ofta hör folk som får byta på ovanstående anledningar.

#19
2017-11-29 14:02

Placeringen av kondensorn i allmänhet verkar vara uttänkt av en femåring. Hur kan man vara så korkad att man exponerar kondensorn för värsta skitsprutet? Helt ofattbart och obegripligt.

#20
2017-11-29 17:49

Man har alltid kondensorn längst fram i luftströmmen av funktionsskäl. Den brukar hålla om den är tillräckligt "tjockhudad".
Om kylaren sitter längst fram så kan de tunna vattenrören skadas av stenskott.

#21
2017-11-30 12:24

Kolla priset på autodoc eller liknande. Skiljer sanslösa pengar på reservdelar i Tyskland jämfört med vårt land. Sedan gäller det att hitta en verkstad som är villig att montera egenköpta delar och fylla systemet åt dig.

#22
2017-11-30 12:24

Jag vet förresten en som fyllde AC:n med vanlig gasol. Det fungerade, men är - minst sagt - livsfarligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.