Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Sämre rostskydd i Renault?

Bilfrågan

Varför är rostskyddet sämre på Kadjar än andra bilar från Renault? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I Vi Bilägare nr 4/2016 stod att Renault ”i dag kan ståta med riktigt höga betyg för sitt rostskydd”.

Jag köpte i höstas den nya Renault Kadjar. Några veckor senare läste jag Vi Bilägares test av Kadjar och fick då se att den endast fått betyg två av fem möjliga. Jag mailade Renaults kundservice och frågade om det dåliga rostskyddet var en miss i produktionen eller om det var en medveten kvalitetssänkning. Svaret blev att rostskyddet är från fabriken bra och att bilen har tolv års rostskyddsgaranti. Jag informerade om rostskyddstestet i Vi Bilägare nr 14/2015. Svaret blev: ”Renault uttrycker sig inte för något som möjligtvis står i en tidning eller som finns på internet då det inte går att verifiera att det är från en pålitlig källa”.

Jag lämnade min bil till Dinitrols auktoriserade verkstad i Hallstahammar, som bekräftade det som framkom i ert test. Jag kostade på en full behandling.

Tyvärr är det alltså så att Renault inte alls kan ståta med riktigt höga betyg på rostskydd. Hur kommer det sig att skyddet är så uselt på Kadjar?

Lars Ljung

Svar:
Kadjar är tyvärr en riktig plump i Renaults annars så fina rostskyddsprotokoll. En förklaring kan vara att den bygger på samma tekniska bas som Nissan Qashqai på vilken det inte slösats något bra rostskydd. Men förhoppningsvis kan Kadjar så småningom få ett bättre rostbetyg, för så här skriver Karin Karlsson på Renault Nordic:


”Tidningens rostskyddstest gjordes på en av de första Kadjarmodellerna vi fick in till Sverige. Vi har påtalat resultatet för huvudkontoret i Paris. Det har resulterat i att Renault gjort förbättringar när det gäller sprutmönstret av rostskyddsmedlet samt att man ökat mängden rostskyddsmedel. Skyddet ska nu vara i linje med Renaults övriga personbilsmodeller som ju haft toppresultat i tidningens tester.”

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du köpt extra rostskyddsbehandling till din bil?

Kommentarer

#1
2016-06-17 09:03

Jag reagerade också på Kadjars resultat. Nya Megane fick inte heller full pott, även om det var bra mycket bättre. Men med Talisman var ordningen återställd. Hoppas att det blir 5:or igen framöver, vore verkligen synd om de drar ner på rostskydd bara för att de samarbetar med Nissan.

#2
2016-06-17 10:13

Renault "samarbetar" inte med Nissan - Renault äger Nissan.

#3
2016-06-17 11:27

Nja Tjalle...Renault äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Så nog är det mer samarbete än ägande.

#4
2016-06-17 17:11

Renault bör nog få vara Renault.

#5
2016-06-18 01:09

Och Nissan borde få vara Nissan......

#6
2016-06-18 18:59

Fn också....
Nu ytterligare en modell att stryka från listan när man ska söka sig en lätt begagnad.
Blev först lite tvekande över vägbullret och det hårda traktorliknande motorljudet, men när nu även dåligt rostskydd uppdagas så föll den bort.

#7
2016-06-19 08:18

Det skulle vara intressant att se ett test på en nyare Kadjar. Jag hoppas att skyddet har förbättrats men jag tror inte betyget har gått från en tvåa till en femma enbart på ett förändrat sprutmönster, som man får intryck av när man läser svaret från Renault. Jag skulle vilja veta om en nyare Kadjar ens har en trea i betyg.

#8
2016-06-23 12:13

Det vore av värde att få veta hur Renault gör med dom bilar som redan levererats till kund. Uppgraderas rostskyddet eller....?
Svaret på frågan är som vanligt nej, tänkte inte på det. Men min Subaru inspekteras av verkstad 2 ggr/år och det finns inga stora plastsjok under som döljer rosten, så jag får förhoppningsvis en varning i god tid när/om rosten kommer.

#9
2017-03-14 11:20

Renault Sverige påtalar alltså problemen angående det dåliga rostskyddet för HK i Paris och avfärdar samtidigt kundens motiverade påpekanden med en osannolik arrogans. Strålande Renault!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.