Nästa artikel
Bilfrågan: Säljer Volvo dåliga hjulbultar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Säljer Volvo dåliga hjulbultar?

Publicerad 19 oktober 2010 (uppdaterad 19 oktober 2010)
"Jag fick punktering och tog fram reservhjulet och nyckeln till den låsbara hjulbulten. Nu hände det som inte fick hända: hjulbulten gick av. Säljer Volvo undermåliga hjulbultar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Den som en morgon sett sin grannes bil stå på underredet bestulen på sina hjul, tycker naturligtvis att det känns bra att kunna förhindra stöld av hjulen genom att montera låsbara hjulbultar.

Så tyckte i alla fall jag och monterade glatt Volvos låsbara hjulbultar, något jag nyligen fick anledning att djupt ångra. En idyllisk söndagsutflykt blev snart en mardröm.

På hemvägen inträffade nämligen en punktering. Reservhjulet togs fram liksom nyckeln till den låsbara hjulbulten. Nu hände det som absolut inte fick hända: hjulbulten gick av och nu fanns naturligtvis inte någon chans att kunna byta hjul.

Återstod bara att via mobiltelefonen tillkalla en bärgare, som fraktade bilen till närmaste Volvoverkstad. Intressant i sammanhanget var att både bilbärgaren och personal på Volvoverkstaden livligt intygade att dessa låsbara hjulbultar var skräp och bara ställde till elände för folk.

Slutsats: montera genast bort dina låsbara hjulbultar. Fråga: Volvo har bevisligen sålt en usel produkt, som förorsakat mig både besvär och ekonomiska utgifter. Saluförs fortfarande dessa undermåliga låsbara hjulbultar till Volvos V70?

Sten Paulsson

SVAR:
Om det var själva hjulbulten som gått av hade du lugnt kunnat köra vidare med de fyra återstående, förutsatt att dessa var oskadade förstås.

Förmodligen är det inte bulten utan låsspåret i bultskallen som gått sönder och då är det värre. Volvo är medvetet om problemet och svarar så här:

Bengt Dieden, Vi Bilägare

SVAR:
Volvo hade under en tid låsbara hjulbultar vars materialval, som i kombination med bultens förband mot fälgen kunde sätta sig mycket hårt, med resultat att spåret i hjulbulten kunde gå sönder om hylsan inte sattes i helt rätt.

En ny konstruktion av låsbara hjulbultar med mindre risk för detta problem infördes vecka tio 2006. Volvos verkstäder har sedan hösten 2005 informerats om metoden för att lossa trilskande hjulbultar.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-19 08:29
Gösta_L

Mitt råd är att förvara bilen i garaget. Då minimerar man risken att hjulen blir stulna, och därmed behöver man inte heller låsbara hjulmuttrar. Att ha hjul med plåtfälg i så liten storlek som är möjligt (exempelvis 14 eller 15 tum) minskar också risken för stöld då dessa hjul ej är så eftertraktade.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-19 09:29
jarl s (ej verifierad)

Allt under 17" är riskfritt. Ingen bryr sig om såna små däck längre...

#3 • Uppdaterat: 2010-10-19 10:12
Jimmyy (ej verifierad)

Volvos låsbultar har alltid varit under all kritit. Rena skräpet, om man får säga så.

Det är pinsamt att Volvo inte gått ifrån den typen och använder rejälare låsbultar. Dessutom säljs låsbultsatserna till sjukt överpris hos Volvo-handlarna.

Den "nya konstruktionen" från -06 är där vad jag vet ingen större skillnad, samma usla konstruktion.

Fråga vilken däck/fälghandlare som helst, så kommer de säga samma sak.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-19 10:35
bgl (ej verifierad)

Borde inte även bilägarna informeras om metoden för att lossa trilskande hjulbultar? Vill Volvos märkesverkstad ha monopol på hjulbyten?

#5 • Uppdaterat: 2010-10-19 11:13
Jägaren (ej verifierad)

Lite språkvård: Det heter INTE hjulbult. En bult är ett ogängat metallstycke med skalle för hopfogning (t.ex. gamla broar och fartyg är hopmonterade med bultar). Antingen finns det hjulmuttar (för de bilar som har den lösningen) eller så finns det hjulskruvar.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-19 11:25
Gustav (ej verifierad)

Bättre med plåtfälgar och billigare hjul. Undvik dyra aluminiumfälgar, så minskar behövet av att låsa fast fälgarna på bilen.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-19 15:13
Roland P (ej verifierad)

Det går bra med olåsta billiga standard aluminiumfälgar, bilen är ju ändå larmad. Och struntar tjuven i larmet så kan han lika gärna stjäla "nyckeln" inne i bilen först. Den måste ligga där i händelse av punktering.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-19 16:37
Göran t (ej verifierad)

Vi Bilägares talesman förstod tydligen inte problemet. Min föreställning är att det inte gick av avmontera hjulet så klart. Hur kan man tro något annat.

#9 • Uppdaterat: 2010-10-19 17:36
Bane (ej verifierad)

Själv råkat ut för detta fenomen vid däckbyte, med följden att fälgarna blev smått förstörda när man var tvungen att svetsa fast något på bulten och sen skruva ut den. Mycket dålig konstruktion...tyvärr som kostade mig några tusenlappar extra också.

#a • Uppdaterat: 2010-10-19 17:52
R. Svensson (ej verifierad)

Nä du jägarn, det heter visst hjulbult. Det som du syftar på heter nit. Så var det med det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.