Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Rostskydd för japansk bil?

Bilfrågan

"Hur upprätthåller man bäst rostskyddet på en nyinköpt japansk bil, i mitt fall Honda Accord?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hur upprätthåller man bäst rostskyddet på en nyinköpt japan – i mitt fall Honda Accord årsmodell 2011? Japanska bilar är ju inte kända för att ha något bra rostskydd och Rostskyddsmetoder AB har heller inte gett Honda några höga betyg i tidigare tester, så jag räknar med att någon form av kompletterande behandling behöver göras relativt tidigt.

Vilket grundskydd ger Honda bilarna som levereras till den nordiska marknaden i dag och i vilken utsträckning behöver behandlingen kompletteras av kunden? Är det någon metod eller produkt som särskilt kan rekommenderas eller avrådas från och hur påverkas fabriksgarantin om kunden låter komplettera rostskyddet?

Bengt Eriksson

SVAR:
Japanska tillverkare har till skillnad mot flertalet av de europeiska tillverkarna haft en annan rostskyddspolicy. Honda anser att traditionell användning av vax är onödigt och miljöfarligt och hänvisar till att bättre behandlat stål ger bättre vidhäftning av färgen, och att det är ett skydd som är fullt tillräckligt.

Kosmetiskt klarar sig Honda bra länge, så länge färgen är oskadad. I hålrummen under bilen, där rostskyddsbehandling oftast saknas, anser Vi Bilägares rostskyddsexperter att komplettering bör ske med tiden. Därför har Honda genom åren i våra tester mestadels fått betyget 2 på en femgradig skala.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-05-26 08:42

"Hur upprätthåller man bäst rostskyddet på en nyinköpt japansk bil, i mitt fall Honda Accord?" Svar: Man låter helt enkelt bli att köra med den! (Och varför köpa en överhuvudtaget?)

#2
2011-05-26 08:45

Japsen rostar inte. ViB rosttest är ett skämt. Däremot Saab, såg en 9-5:a full med rost, typ 3 år gammal.

#3
2011-05-26 08:56

En gör-det-själv metod jag tipsat om tidigare är att spruta in gammal använd motorolja i alla skrymslen och hårum under bilen.
Detta enkla knep ger ett mycket gott rostskydd. Samtidigt som man återanvänder gammal olja som annars skulle ha slängts.

Låt bilen stå på grusunderlag några dager efter behandlingen. Det kan droppa en del den första tiden.

Har använt mig av denna metod i många år, med mycket gott resultat.
Det är viktigt att ta väl hand om sin bil. Om inte annat för andrahandsvärdets skull.

#4
2011-05-26 09:16

Gösta: Alla med någon sorts kunskap varnar precis för din "gör-det-själv-metod".
Fortsätt med att "göra-det-själv."

#5
2011-05-26 09:25

Gösta har nog en mycket fin och vattenavvisande grusplan.
Göstas metod är förbjuden enligt lag och om det råder total enighet bland både borgare, präster, bönder och småfolk ...
:oD

#6
2011-05-26 09:43

Japanska bilar konstrueras inte för det klimat vi har i Sverige.
Det bästa sättet att komplettera det oftast obefintliga rostskyddet är att lämna in bilen på ett auktoriserat rostskyddsföretag som lämnar garanti på sitt arbete.
Att göra som Gösta föreslår är, som också påpekats här, dels olagligt, dels rent verkningsmässigt dåligt.
De medel som tillverkas för rostskydd har helt andra egenskaper än beg. motorolja.

Och .nef blåljuger när han påstår sig ha sett en tre år gammal 9-5 full av rost.
Ingen modern bil, oavsett fabrikat, är full av rost inom tre år.

#7
2011-05-26 10:12

Olika rostskyddsmedels verkan har vetenskapligt testats av Korrosionsinstitutet (Swerea KIMAB).
De har kommit fram till att en riktigt utförd rostskyddsbehandling förlänger bilens livslängd och att det är viktigt att välja en både miljöriktig och effektiv metod. Spillolja är inte speciellt effektivt och riskerar att förstöra det rostskydd som finns på bilen. Mitt råd är att lämna in bilen till en profesionell rostskyddsfirma och därefter bättra på rostskyddet en gång per år med en vaxbaserad rostskyddsprodukt.

#8
2011-05-26 11:44

Nej man bygger hela bilen av plast precis som Skogaholmslimpan Audi gör. Ingen rost där, bara fel på elektroniken. Limpa åt alla!

#9
2011-05-26 15:47

Att rostskydda med spillolja är en riktig dålig idé! Bortsett från miljösvineriet, är oljan så nersmutasad av svavel och pariklar att den har dirket motsatt verkan! Jag vet om att den tekniken användes förr på 50-talet och på landet, men då förstod man inte bättre! Lämna in bilen hos en expert, använd vaxbaserat rostskydd och var gärna med vid besöket!
Kostnad ca. 3000:- väl värda kronor!

#10
2011-05-26 19:45

Visst är det konstigt att metallen som används för att bygga en bil har klarat sig i miljoner år nere i marken,men så fort japanerna plockar upp den och bygger en bil så förstörs den tämligen snabbt.

#11
2011-05-26 20:01

Spillolja eller inte.
Beror väl på fordonets konstruktion.
Har bilen vaxbaserat rostskydd som många nyare bilar har rekomenderar jag det inte.
Har man däremot en gammal bil som har ett gammalt oljebaserat rostskydd, så spruta på.
Nackdelen är att man får upprepa behandligen lite oftare eftersom oljan tvättas av.
Använder själv oljebaserade rostskyddsmedel.
Att tvätta av bilen noggrant och låta den torka ordentligt i en vecka. Sedan spruta alla hålrum med penetrerande rostskyddsolja, går åt ca 2,5l. Skaffa ett schema över din bilmodells behandligspunkter. Låt sedan bilen torka i ytterligare ett par dagar. 3000kr för detta arbete som man lätt gör på ett par timmars effektiv tid - Aldrig.
Bilprovningen ger alltid beröm över skicket på alla mina bilar så kvaliten är det inget fel på. Har kvar samma bil efter 30år.
Hälften olja hälften fett ,rör ihop. Kladda sedan på om det har uppstått synlig rost på underredet/chassikomponenter.
Att tillverka en ny bil bara för att den gamla rostat bort iförtid är också en miljöbelastning.

#12
2011-05-26 22:22

Jag hade en jobbarkompis som hade ett eget recept på rostskydd som han använde på tidigt 1960-tal.
Han kokade ihop trätjära, spillolja och bensin i en treliters kastrull på ett fotogenkök och när blandningen blev lagom tjock smetade han den på de rambalkar som han reparerat med plåt från kaffeburkar och som sammanfogats med popnit.
Det märkliga var att han fick sina bilar godkända och att de höll flera år.

#13
2011-05-26 23:28

Gösta tycks inte ha insett att världen har nått "åldern" 2011 - alltså långt från 1950-talet. Man kan ju undra hur grundvattnet ser ut Göstas område ... Att han har druckit av det själv märks ju högst tydligt!

#14
2011-05-27 10:30

Lustigt att en som tycker att hundar är miljöfarliga och bör förbjudas utan omsvep erkänner, och rekommenderar, att han häller ut giftig spillolja i naturen... desutom manar han till förståelse för "den sortens folk" (dvs borgare) utan att visa något exempel på det själv. tydligen har han ägt en E-klass men blivit besviken, var det under någon slags period som fackpamp när han ville leka med de stora grabbarna men inte klarade av det...?

#15
2011-05-27 14:38

Jag har aldrig rosbehandlat min Toyota djävel sedan 2008 då jag köpte den av en äldre gubbe som köpte den ny 2006. Den e lite rostig runt ena hjulet men det spelar faktiskt ingen roll de e ingen skönhet iaf. Bilar som inte rostar e tex Audi.

#16
2011-05-27 17:51

"Aldrig sedan 2008" ... Salles . Det är inte aldrig och bara 3 år sedan.
Om nu så är fallet var det en, rent faktiskt dålig rostskyddsbehandling du gjorde ..

#20
2011-05-30 08:34

Jag har en kompis som för några år sedan åkte runt i en Toyota kombi, jag tror att det var en Corolla från tidigt åttiotal.
Helt genomrostad, bl.a. hade han ett stort hål i vänster bakdörr som var lagat med en tidning (!) som tejpades invändigt.
Ett av de ruskigaste exemplaren jag sett, men den gick utmärkt.
I bakre sidofönstret hade han tejpat ett färskt protokoll från BP.
Inte en anmärkning!

#21
2011-05-31 17:17

Jäv.. trams,att rostskydda en ny bil är bortkastade pengar då rosten knappast är några problem för någon bil idag ( och många år tillbaka,bortsett ifrån MB då möjligtvis )
Man har alltid hört detta tugg om dåligt rostskydd på Japanska bilar men de har aldrig varit så dåliga som myten vill säga!
Däremot så kluddar allt annat på moderna bilar idag...

#22
2012-01-04 10:43

Köpte en ny Camry 1999 - nu blev jag tvungen krascha den för att inte köra ihjäl en reflexlös förvirrad kvinna som gående korsade en huvudled i snöstorm 20 m före ö-gångsställe..... Camryn hade inte en rostfläck - någonstans! Och underredet såg ut som det vore 3-4 år enligt "bilprovaren" 2 dar före smällen. Nu ska bilen tyvärr skrotas.Är ingen extremist på sköta bilar, tvättar några gånger om år, inga rostskyddsåtgärder vidtagna - och ändå! Saknar min älskade rostfria Camry!!

#23
2012-10-02 07:49

Behövs inte.Att de skulle rosta mer än Europeiska är bara propaganda.Det sista strået Europeisk bilindustri griper efter...

#24
2016-02-08 22:43

Jag hade en bmw 330 e46 2003 jag bytte baklucka efter 5 år ,framskärm efter 7år rost i bakskärmar, ,trösklarna och mycket mer.PREMIUM BIL??????

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.