Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Risk med motorstopp?

Bilfrågan

Finns det risk att jag drabbas av motorstopp under körning? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en Opel Vectra -08. När jag stannar och går ned på tomgång, till exempel vid rött ljus eller i bilkö, stannar motorn helt utan förvarning. Felet visar sig oregelbundet ett par tre gånger i veckan vid daglig körning. Har kört Opel sedan -66 och aldrig varit med om detta tidigare. Bilen har varit på märkesverkstad för felsökning vid tre tillfällen utan resultat på något annat än min plånbok: ”Inga felkoder. Kontrollvärden ok”.

Eftersom felet är lätt avhjälpt – det är bara att starta bilen igen – tänkte jag, inte minst av ekonomiska skäl, ha det som det är.
Har nu läst att GM kallat in bilar på grund av tändningsfel under körning då servofunktionen upphör. Det gör mig orolig. Finns risk för att även jag drabbas av motorstopp under körning och inte bara när min bil går ned på tomgång?

Gunnar Johansson

Svar:
Felet på kundens bil är inte känt och hänger inte alls ihop med de återkallningar som GM har gjort. I Sverige har det skett inkallningar av ett hundratal Opel GT vars tändningslås måste bytas ut. Vi rekommenderar kunden att åter ta kontakt med en auktoriserad verkstad och om den inte finner felet kan vår centrala tekniska support säkert hjälpa till.  

Annicka Troedsson,
Opel Sverige


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-11-28 08:44

Hallå där rubriksättaren! Frågan är: Risk FÖR motorstopp, inte: Risk MED motorstopp. Det är en väsentlig skillnad mellan innebörden i dessa meningar.

#2
2014-11-28 10:18

@öset: Fast just i detta fallet var det ju just tänkt "Risk MED motorstopp" för det är ju inte motorstoppet i sig insändarskribenten är rädd för.. Motorstopp har han ju titt som tätt. Nu undrar han just riskerna MED detta.. läs om läs rätt!

#3
2014-11-28 20:05

Förr i världen hade detta varit fel på tomgångsregulatorn, en struntsak som på 80-talet tog 15 minuter att byta själv.
Men vem vet hur moderna bilar fungerar med alla integrerade system?
Dagens mekaniker är för beroende av datorer, lite egen kunskap och initiativförmåga skadar inte.

Detta är ett vanligt ströfel men ändå inte helt ovanligt.

#4
2014-11-28 13:55

Det är inte svårt att testa. Ta upp bilen på motorvägen. Hitta en raksträcka och se till att ingen är i närheten. Slå av tändningen i 110. Bromsa och styr. Är du rädd om bilen kan du koppla ur drivlinan innan. Har gjort det ett antal gånger med och utan växel i. Tämligen odramatiskt.

#5
2014-11-28 17:10

Hörröh "öset", i dagens Sverige och dess usla skolor (och i viss mån elevmaterial) som ger halvutbildade elever är precisionen i språket så usel att ett fel som detta passerar utan åtgärd...
Men jag håller med, betydelseskillnaden vid användning av resp preposition är stor!

#6
2014-11-28 17:21

@Magelin1234 Eftersom insändaren skriver:"Finns risk för att även jag drabbas av motorstopp under körning och inte bara när min bil går ned på tomgång?" så är det ingen tvekan om att han undrar om det finns risk för motorstopp, även under körning. Du behöver inte läsa om, det räcker med att läsa OCH förstå!

#7
2014-11-28 17:46

@öset Exakt. Risk med motorstoppsproblemet han redan har - motorstopp även på motorväg.
Läs om och förstå om!

#8
2014-11-28 18:29

@Magelin1234. Insändaren vill veta "Finns risk för att även jag drabbas av motorstopp.......".
Risken med att få motorstopp har han inte frågat efter. Det är inte som du i ditt första inlägg skriver att:"Nu undrar han just riskerna MED detta.. " Det är ditt påstående eller var i insändaren finner du den frågeställningen?

#9
2014-11-28 18:50

Jag trodde detta forum var avsett för fordonsfrågor och inte ett rättskrivningsprogram. Det verkar som man förstod innebörden, mer kan man inte begära efter årtionde av förslappning när det gäller undervisning i skolans värld,

#10
2014-11-28 19:26

Förvisso är det ett forum för fordonsfrågor. Vill bara belysa att frågans rubrik bör stämma med innehållet för att frågeställaren ska kunna få ett relevant svar. Med det avslutar jag mina inlägg här.

#11
2014-11-28 20:12

Efter att ha läst på frågan kan jag inflika att liknande problem inte är helt ovanliga, 1 bil på 50 gissningsvis, men det drabbar flera modeller tillbaka till 96 och är inget specifikt för denna.

Tomgångsregulator finns visst kvar ser det ut som men man har nu döp om det till ett nytt namn.
Följande saker bör man kontrollera noga.

Tomgångsmunstycke / Ventil
Tomgångsstabilisator
Tomgångsstabilisator relä
Luftmassemätare som kan få en beläggning av smutsig luft och måste rengöras.

Ett fel tycks ofta bero på att samtliga dessa komponenter kan bli ”smutsiga” och kärvar, det måste inte vara sönder, men en rengöring är nog inget dagens jäktade ackordverkstäder har lust med.

Detta är dock inget svårt eller krångligt fel att fixa, bra dålig kompetens hos verkstaden.
Med lite otur kan detta försämra avgasvärdena på besiktningen och därför kräva åtgärd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.