Nästa artikel
Bilfrågan: "Risk för slitage genom att växla automaten manuellt?"
Bilfrågan

Bilfrågan: "Risk för slitage genom att växla automaten manuellt?"

Publicerad 28 april 2014 (uppdaterad 29 april 2014)
"Sliter det extra på automatlådan att köra mycket i 'manuellt' läge?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Automatlådan in min BMW 330iA (E46) går att växla manuellt i "sport-läget". Jag utnyttjar denna möjlighet flitigt, dels för att motorbromsa effektivare, dels för att ha rätt växel i redan innan jag börjar accelerera. Är det troligt att jag förkortar växellådans livslängd genom att på detta sätt "lägga mig i" dess arbete?
Björn Sandberg, Täby

SVAR:
Vi har varit i kontakt med BMW och växellådstillverkaren ZF i denna fråga. Svaret kan sammanfattas som att det inte föreligger någon haveririsk då elektroniken säger ifrån om man är på väg att lägga i fel växel. Mycket aktivt manuellt växlande kan dock resultera i en ökad belastning på växellådan vilket i sin tur kan innebära en kortare livslängd. Låt därför växellådan växla själv, det är det gemensamma rådet de kommer med.
Bengt Dieden, Vi Bilägare.

Diskutera: Hur använder du autmalådornas "manuella" funktion?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-28 09:54
JorgenE

ZF försöker i och med detta politikersvar bara undvika att någon byfåne hela tiden misshandlar lådan med konstanta växlingar just innan rödfältet, och sedan skyller på tillverkaren när det havererar.
Om lådan och styrelektronik inte skulle vara anpassad, skulle då ZF lagt in just funktionen att kunna växla manuellt? Nej.

Samma sak som någon skulle fråga "klarar motorn att varvas till rödfältet?". Självklart klarar den det, men om en tillverkare verifierar det så är det alltid någon jubelåsna som börjar att konstant köra runt på varvtalsstoppet för att de inte fattar bättre.

Så frågeställaren kan lugnt fortsätta att manuellt växla sin låda för att t.ex. få bättre motorbroms.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-28 09:55
Sven E

En dum funktion som ska få oss att känna oss sportiga men som alltså bara försämrar !

#3 • Uppdaterat: 2014-04-28 10:25
Gunnar Lindberg

Att ett par gånger om dagen växla ner för att få motorbroms påverkar knappast livslängen märkbart. Men mekaniska komponenter slits varje gång som de används. Om lådans mekanik är dimensionerad för att klara två miljoner växlingar så når man dit fortare om man växlar oftare. Enkel matematik!

#4 • Uppdaterat: 2014-04-28 13:11
Rikard

Det viktigaste för att få lådan att hålla längre på en BMW är att byta oljan med rimlig intervall, och inte lyssna på dom dårarna som säger att den är permanentfylld.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-28 15:12
Irvor

Om man valt automatlåda varför då växla manuellt ?
Det finns manuella lådor också...

#6 • Uppdaterat: 2014-04-28 21:06
Lason1

Klart den tål det när möjligheten finns, men byt olja ofta, det mår lådan bra av.
Skulle den gå sönder får man byta, inte svårare än så...
Är det en E46 som visas på bilden så kostar inte ett lådbyte mer än en normal storservice på en ny bil...

#7 • Uppdaterat: 2014-04-28 22:15
cadillachasse

Varför har de då överhuvudtaget lagt in en manuell funktion för att sedan rekommendera att inte använda den.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-28 22:19
Thommys

Om det är så att det blir fler växlingar än om automaten växlar själv, är det klart att det sliter mer. Men det är en bagatell i praktiken, med tanke på hur många gånger en automat växlar under sin livstid. En konventionell automat växlar inte så som en manuell som byter plats på kugghjul. Utan i en automat bromsas olika kugghjul i planetväxlarna som består av solhjulet, planethjulen och ringhjulet. Att själva manuella ingreppet skulle göra skada är inte troligt eftersom det sker elektronsikt precis som när automaten växlar själv. Det som är viktigt med en automatlåda är att det inte får komma in skräp i den. Det är mycket viktigt att allt är rent vid oljenivåkontroll och oljebyte.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-28 22:30
Thommys

"Hur använder du autmalådornas "manuella" funktion?"

Sällan, oftast bara när jag vill ha bättre motorbroms som när jag drar tungt släp.

Det finns en funktion som innebär att när nedväxlingspaddeln hålls konstant inne så växlar automatlådan ner till motorns bästa vridmomentsvarvtal och ligger där en stund så att man får max acceleration vid påbörjan av en omkörning. Men det är sällan jag använder den också. Automaten sköter sig så bra ändå.

#a • Uppdaterat: 2014-04-29 13:23
åker.endast.riskokare

Använder du automaten mer aktivt så för man serva den oftare. Lådan slits lite mer än vanligt pga broms materialet som finns på lameller. Byta olja förlänger automatens livslängd eftersom oljan blir kontaminerad och bränd. Samma gäller manuella lådor. köra hårdare, sliter mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.