Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: "Risk för slitage genom att växla automaten manuellt?"

Bilfrågan

"Sliter det extra på automatlådan att köra mycket i 'manuellt' läge?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Automatlådan in min BMW 330iA (E46) går att växla manuellt i "sport-läget". Jag utnyttjar denna möjlighet flitigt, dels för att motorbromsa effektivare, dels för att ha rätt växel i redan innan jag börjar accelerera. Är det troligt att jag förkortar växellådans livslängd genom att på detta sätt "lägga mig i" dess arbete?
Björn Sandberg, Täby

SVAR:
Vi har varit i kontakt med BMW och växellådstillverkaren ZF i denna fråga. Svaret kan sammanfattas som att det inte föreligger någon haveririsk då elektroniken säger ifrån om man är på väg att lägga i fel växel. Mycket aktivt manuellt växlande kan dock resultera i en ökad belastning på växellådan vilket i sin tur kan innebära en kortare livslängd. Låt därför växellådan växla själv, det är det gemensamma rådet de kommer med.
Bengt Dieden, Vi Bilägare.

Diskutera: Hur använder du autmalådornas "manuella" funktion?

Kommentarer

#1
2014-04-28 09:54

ZF försöker i och med detta politikersvar bara undvika att någon byfåne hela tiden misshandlar lådan med konstanta växlingar just innan rödfältet, och sedan skyller på tillverkaren när det havererar.
Om lådan och styrelektronik inte skulle vara anpassad, skulle då ZF lagt in just funktionen att kunna växla manuellt? Nej.

Samma sak som någon skulle fråga "klarar motorn att varvas till rödfältet?". Självklart klarar den det, men om en tillverkare verifierar det så är det alltid någon jubelåsna som börjar att konstant köra runt på varvtalsstoppet för att de inte fattar bättre.

Så frågeställaren kan lugnt fortsätta att manuellt växla sin låda för att t.ex. få bättre motorbroms.

#2
2014-04-28 09:55

En dum funktion som ska få oss att känna oss sportiga men som alltså bara försämrar !

#3
2014-04-28 10:25

Att ett par gånger om dagen växla ner för att få motorbroms påverkar knappast livslängen märkbart. Men mekaniska komponenter slits varje gång som de används. Om lådans mekanik är dimensionerad för att klara två miljoner växlingar så når man dit fortare om man växlar oftare. Enkel matematik!

#5
2014-04-28 13:11

Det viktigaste för att få lådan att hålla längre på en BMW är att byta oljan med rimlig intervall, och inte lyssna på dom dårarna som säger att den är permanentfylld.

#6
2014-04-28 15:12

Om man valt automatlåda varför då växla manuellt ?
Det finns manuella lådor också...

#8
2014-04-28 21:06

Klart den tål det när möjligheten finns, men byt olja ofta, det mår lådan bra av.
Skulle den gå sönder får man byta, inte svårare än så...
Är det en E46 som visas på bilden så kostar inte ett lådbyte mer än en normal storservice på en ny bil...

#9
2014-04-28 22:15

Varför har de då överhuvudtaget lagt in en manuell funktion för att sedan rekommendera att inte använda den.

#10
2014-04-28 22:19

Om det är så att det blir fler växlingar än om automaten växlar själv, är det klart att det sliter mer. Men det är en bagatell i praktiken, med tanke på hur många gånger en automat växlar under sin livstid. En konventionell automat växlar inte så som en manuell som byter plats på kugghjul. Utan i en automat bromsas olika kugghjul i planetväxlarna som består av solhjulet, planethjulen och ringhjulet. Att själva manuella ingreppet skulle göra skada är inte troligt eftersom det sker elektronsikt precis som när automaten växlar själv. Det som är viktigt med en automatlåda är att det inte får komma in skräp i den. Det är mycket viktigt att allt är rent vid oljenivåkontroll och oljebyte.

#11
2014-04-28 22:30

"Hur använder du autmalådornas "manuella" funktion?"

Sällan, oftast bara när jag vill ha bättre motorbroms som när jag drar tungt släp.

Det finns en funktion som innebär att när nedväxlingspaddeln hålls konstant inne så växlar automatlådan ner till motorns bästa vridmomentsvarvtal och ligger där en stund så att man får max acceleration vid påbörjan av en omkörning. Men det är sällan jag använder den också. Automaten sköter sig så bra ändå.

#12
2014-04-29 13:23

Använder du automaten mer aktivt så för man serva den oftare. Lådan slits lite mer än vanligt pga broms materialet som finns på lameller. Byta olja förlänger automatens livslängd eftersom oljan blir kontaminerad och bränd. Samma gäller manuella lådor. köra hårdare, sliter mer.

#13
2014-04-29 15:28

Dagens elektronikstyrda automatlådor lär ta mindre stryk än de gamla där man kunde våldföra sig med att dra i spakeb vid "fel" tillfällen.

Bäst är dock att låda låda sköta sig själv, det gör den så bra. Och, som sagts tidigare: byta olja någon gång för att få ut gamla partiklar från friktionsbeläggen.
Den absolut vanligaste anledningen till att en automatlåda rasar, är att oljan inte är bytt. En del lådor varnar när byte bör ske, (på min blinkar sport- och vinterlampan synkront) men då kan det vara för sent redan...

#14
2014-04-30 08:45

Som flera påpekat redan, varför köpa en automatväxlad bil om man gillar att växla manuellt? Så onödigt. Man köper automatväxlad bil för att slippa växla, inte för att växla...
Sen är dagens automatlådor optimerade för att sköta sig själva vilket de i 99/100 gör bättre utan att föraren ingriper...

#15
2014-04-30 17:26

Det är helt fel att störa automatlådan, har väl hört det gamla uttrycket "Väck ej den låda som sover". Det är en gammal folktradition byggd på empirisk erfarenhet.

#16
2014-05-01 01:29

Använder manuella när jag får mina eco-driving-infall :P Skulle egentligen vara bättre att köra manuellt än att använda kickdown vid omkörningar tex, då automatlådan väntar så himla länge med att växla. Kommer dock sällan ihåg att slå över förrän efteråt dock :P

Men håller nog med om att det ofta känns rätt onödigt att växla själv. Körde en F430 Challange en gång och där var automatlådan grymt kul - man fick en liten liten whiplash varje gång den växlade :P På min bil med momentomvandlarlåda är det dock för mjukt för att ge nån direkt känsla. Då blir det gammalt rätt fort.

#18
2015-03-26 20:24

Lådan på min MB 200cdi -08 har gått 67000 mil som taxi utan haveri, men då har olja och filter varit bytt oftare än rekommenderade intervaller från mercedes,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.