Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Rimligt att generatorn är slut?

Bilfrågan

"En dag slutade min Saab 9-3 att fungera, generatorn var slut. Bilen har rullat 9 000 mil. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Saab 9-3 SportCombi, Tdi 150 hk, 2006. En dag slutade den att fungera, motorn stannade bara. Efter att ha blivit bärgad till auktoriserad verkstad, Promotor i Åkersberga, konstaterades det att generatorn var slut.

Enligt Promotor är det mycket vanligt på dieselbilar att felet uppkommer mellan 8 000 till 9 000 mil. Bilen har rullat 9 000 mil. Är det rimligt?

Har tidigare kört bensinbilar som gått betydligt längre utan att generatorn lagt av. Är detta typiskt Saab eller gäller det alla dieselbilar?

Claes Fresk

SVAR:
Visserligen är dieselbilars generatorer mer utsatta än de i bensinbilar men den körsträcka du nämner är ändå för kort. För att kunna bedöma felet måste man veta vad det är som hänt med generatorn.

Är det ett elektriskt fel eller ett mekaniskt? Lönar sig kanske en reparation? Då du inte anger något registreringsnummer kan vi inte söka i bilens servicehistoria.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-12-23 09:40

Bara ytterligare en anledning till att inte köpa diesel.
Amdrahandsvätdet kommer att rasa dramatiskt när folk inser bad det kostar att ha en gammal diesel rullande.

#2
2011-12-23 09:57

Det finns inget med automatik som säger att dieseldrivet är sämre än bensin. Många av de motorer som hållit längst i bilhistorien har varit dieseldrivna. Jag tänker inte minst på gamla mercedesdieslar som rullat som taxi. De har gått både 80-, 90- och 100-tusen mil. Och går vi över till tungtrafik så är dessa miltal vardag. Dieselmotorn i sig är det inget fel på, snarare vilka som bygger dem och med vilka komponenter de använder och hur de väljer att plocka ur effekten.

Och hur mycket underhåll är det? Olja, oljefilter, olja, oljefilter, olja, oljefilter, dieselfilter och luftfilter osv. Inte speciellt märkvärdigt.

#4
2011-12-23 11:31

Thommys, det är inte rätt att jämföra livslängden mellan de gamla lågeffektdieslarna och de moderna turbodieslarna som finns idag.
Min gamla MB gick oändligt långt innan bilen tog slut, men motorn fortsatte som båtmotor.
De moderna turbodieslarna har förmodligen inte längre livslängd än motsvarande bensinmotorer.
Men högre service och reparationskostnader.

#6
2011-12-23 12:35

Claes, min gamle far fick byta både generator och startmotor innan 4500mil på en Pegga 307. Bilen var tre år gammal. Enligt aukt. verkstad så var det inget konstigt med det (dvs normal kvaltiet). Nog är 9000mil dåligt, men det finns uppenbarligen de som är sämre.

#7
2011-12-23 14:37

saabnisse, ja det är detta med hur man tar ut effekten. Överladdningen funkar om det sker med måtta. Se bara på tunga fordon. De har haft turbo sedan 50-talet.
Jag vet inte hur det är med Mercedes idag. Men bara för några år sedan (till W211) kunde taxiåkare välja ett val vid fabriksbeställning att få samma motor men med med lägre effekt. Allt för att bilen skulle hålla bättre. De kostade inget extra och gav knappast roligare körning. Men för de som sätter hållbarhet i första rummet så gick detta att välja.

simon_d, du nämner något viktigt. Hur många dieslar rullar inte på våra vägar som är chippade? Chippet kopplas bort vid service och besiktning och kunden nämner aldrig att bilen haft det när något rasat i drivningen. Kanske påverkar detta statistiken negativt för många tillverkare trotts att de inte är de själva som är skyldiga. Kanske finns det kunder som blir nekade till goodwill just för att de misstänkts för att bilen haft chipp. Sedan råkar tillverkaren ut för att ha dålig kundansvar som följd av detta.

#8
2011-12-23 15:39

Har vi inte hamnat lite vid sidan av ämnet här? Dagens generatorer har tydligen väldigt ojämn livslängd, det spelar ingen roll om det är diesel eller bensin. Dagens beneratorer har ofta inbyggda reläer och måste monteras ur för en så enkel åtgärd som att byta kol. Är det för att säkra jobb åt verkstäderna?

#9
2011-12-23 17:21

Generatorfel är knappast märkesbundet eftersom få tillverkare gör alla bilars el-system. Enda skillnaden på diesel och bensin är ju att batteriet och startmotorn är något större på diesel pga större åtgång på vridmoment. Men om den är lättstartad ner till noll grader lär ju inte märkbart mer eneergiuttag hinna tas ur batteriet och då blir laddningsbehovet efter start ungefär lika stort som på en bensinare.

#10
2011-12-23 17:30

De flesta bilar har samma typ av generator. Det är rent tekniskt en 3-fas synkrongenerator med likriktarbrygga som finns i bilarna. Det finns inge strömreglering, utan effekten som generatorn levererar, begränsas av diodernas förlusteffekteffekt. Istället är det spänningen som begränsas. En generator för 12 volt skall begränsa vi 14,2 Volt. Det finns 2 st släta ringar med kolborstar som ger magnetiseringsström till rotorlindningen. En låg ström mindre än 1 ampere. De vanligaste orsakerna till problem med generatorn är utslitna eller kärvande kolborstar. Ifall man köper dessa på rätt ställe kostar de mindre än 10 kr, förutsatt att du klarar av att byta dem själv. Den andra orsaken är lagerfel, oftast beroende på alltför spänd fläktrem. Byts inte lagren i tid, kan lindningen förstöras, är vanligen inte lönsamt att linda om. Sammanfattningsvis, inte bilmärkesberoende och oftast ett ägarrelaterat problem.

#12
2011-12-23 23:16

icing: Kan Du förklara för mig hur det kommer sig att en växelströmgenerator som börjar ladda redan vid låga motorvarvtal inte ökar laddströmmen till ohälsosamma nivåer vid extremt höga varvtal. Om dioderna begränsar strömmen är det då spänningsregulatorn som drar ner fältströmmen så att spänningen inte stiger uppströms dioderna.

Hur blir det med ett urladdat batteri = (låg motspänning) kommer dioderna att släppa fram större ström då?

#13
2011-12-24 01:32

Frågan i svaret är det intressantaste ... Vad har hänt?
Tyvärr är det vanligt i "bilfrågan" att man inte riktigt får något svar.
.
Men 9000 mil är nog för kort livslängd om det är modellrelaterad. Man kan tycka att en generator är en generator oavsett om den sitter i en Saab eller i en annan bil, så om det är ett vanligt fel för modellen borde någon väl veta vad som hänt?

#14
2011-12-25 13:52

Generatorproblem har vare sig med bilfabrikat, Diesel eller bensin att göra.
Däremot har det mer att göra med hur hårt man spänner generatorremmen. Jag har märkt att en del dieselmotorer har bredare/kraftigare remmar än motsvarande bensin. Min erfarenhet är att man inte behöver spänna breda remmar lika hårt som smala.
Att Saab diesel skulle vara sämre än andra motsvarade tror jag inte på. I så fall skulle även Opel och Chevrolets bilar vara överrepresenterade på dieselsidan.

#15
2011-12-26 20:45

Har också en saab 9-3 sportkombi 1,9tid 06 jag han bara 7800mil då jag blev stående men kortslutning i generatorn, det luktade bränt ur generatorn.
Byttes på en lokal verkstad för 6000 kr
Tycker det är dåligt att inte saab tog på sig det, bilen var 3 år gammal hade alltid servat bilen enligt bok hos saab.

#16
2011-12-26 21:49

Kan bara instämma med Simon att detta är ett vanligt modellrelaterat och mycket vanligt fel på nyare Saab 9-3 med dieselmotor precis som länsförsäkringars maskinskaderapport fastslår: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Så tvärtemot vad vissa "förstå-sig-påare" säger så är detta visst en modell-relaterad svaghet på dessa bilar och ni som spekulerar om eventuella "ägar/mekaniker-fel" med för hårt spännda generatorremmar som förstört generatorn kan glömma detta historiska problem då dagens bilar oftast (liksom denna Saab 9-3) har automatisk-remmsträckare som sträcker multiremmen med rätt belastning själv, oavsett vem som eventuellt kan ha bytt remmen någon gång så det har inte ett dugg med detta att göra utan helt enkelt med för dålig komponent-kvalité på den inbyggda laddningsregulatorn i generatorn attt göra som är det som brukar ge upp i dessa generatorer om jag minns rätt (magneti maranelli) på de 9-3 dieselar vi bytt generator på vilket är några stycken även på mitt jobb.

Detta har väl för övrigt öven drabbat Vibilägares egen 9-3 "långtestbil" så detta borde ni ha uppmärksammat!

#17
2011-12-27 08:31

Hade också en SAAB 1.9TiD, och samma sak. Generatorn slut vid drygt 10000mil (mindre än 3 år).
Samtidigt som de bytte generator, som tydligen enligt verkstaden var vanligt att man fick göra på denna modell, så var man tvungen att byta virvelspjället. En operation som skulle kostat 30000kr om jag inte hade haft förlängd vagnskadeförsäkring.
Så jag skulle ALDRIG köpa en 3 år gammal SAAB diesel om inte dessa saker är åtgärdade. Tydligen vanliga fel, och kan bli väldigt dyrt.

#18
2011-12-27 09:45

Jösses, Hanzzon... världens längsta mening? prova att sätta en punkt här och där, det underlättar läsningen betydligt...

#19
2011-12-27 17:24

På företaget där jag arbetar har vi ett flertal Saab 9-3 dieslar.
Generatorbyten har vi haft.
Men det allvarligaste som inträffat på flera vagnar är följande symtom.
Kylarvattnet försvinner föraren får en varning och ser att nivån är låg.
Denne fyller på.
Ingen ytterligarevarning ges( tänker i främsta fall på missljud).
Sedan stannar motorn. Vattenpumpen har då skurit, kan ev ha någon procentsförståelse för detta. Men pumpen drivs av KAMREMMEN.
Denna ogenomtänkta konstruktionen medför att kamremmen kuggar över och ventilerna slår i kolvtopparna och kröker vipparmarna i ventilmekanismen. Ingen av de havererade vagnarna har uppnåt 12000mil då kamrem och vattenpump byts. Att sedan samma fel med samma felbild händer mer än en gång säger något om mina arbetskamrater.
Har ni en 9-3 disel så var lite observant även på detta.

#20
2011-12-29 17:45

Jag ställde frågan tidigare, huruvida Opel och Chevrolets dieslar har detta problem eller inte. Jag har pratat med Taxiägare (Vectra/Insignia) som inte haft dessa problem. Har Opel kortare serviceintervaller än Saab när det gäller diesel? Eller kan det månne vara underleverantörerna? Kan det vara så, att Saab valt andra underleverantörer av "kringutrustningen" till motorerna? Bensinmotorerna är helt identiska hos Saab och Opel. Kommer färdigbyggda från Russelsheim. Dieslarna däremot har ett helt annat ursprung, och jag har inte kunnat följa utvecklingen där på samma sätt som ECO motorerna på Bensinsidan. Det finns nämligen inga uppgifter om Dieslarna på samma sätt som bensinarna på GM powertrains hemsidor.

#21
2014-09-19 21:12

Känt och väldokumenterat problem på 1,9 TiD . Diodbryggan som ger upp. En ny kostar ca 500 kr och är inte speciellt svårt att byta själv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.