Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Problemmotor i VW Scirocco?

Bilfrågan

”Har blivit skrämd för problemen. Hur ligger det till med modellen från 2010?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har länge velat ha en VW Scirocco men har blivit skrämd för problemen med kamkedjorna. Hur ligger det till med modellen från 2010?    
Nermin


Svar:
Ja, den bil du funderar på har samma 1,4-liters TSI-motor som har givit många bilägare problem. Men gillar du bilen, så satsa antingen på den större 2,0-liters-motorn, eller en nyare modell. Från och med årsmodell 2014 ersatte VW 1,4-litersmotorn med en ny version som har kamrem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#3
2018-09-26 20:43

Herregud vilka nyanserade kommentater...

#4
2018-09-27 07:54

Kamkedjan går ju faktiskt att byta. Är du väldigt fäst vid bilmodellen, så budgetera in ett kamkedjebyte och se sedan till att byta olja ofta, säg vid varje 1000-tal mil. Gissar att man kan googla en del här, dvs få mer tips om vad man kan göra.

Ovanstående skall naturligtvis påverka priset på bilen, så se till att håll ned detta på rätt vis.

#5
2018-09-27 08:16

@LeifV: Tveksamt råd. Jag skulle inte välja en sådan bil även om pengar fanns i överflöd. Vem vill riskera att bli ståendes rätt vad det är. Dessutom är det ju ett problem som påverkar värdet på bilen negativt när du en dag kanske vill byta/sälja bort den. Och varför ska kunden ta en kostnad för en undermålig konstruktion tycker du? Har du 40,000 - 60,000 som bara ligger å "skräpar" så skicka dom till mig då. Jag behöver dem förmodligen bättre ^^)

Jag vet inte hur VW´s motorer är monterade. Men på BMW´s problemmotor N47 så är motorn såklart vänd med kedjehuset in mot kupen vilket innebär att den måste polockas ut för att åtgärdas. Det är en kostnad på ca 60,000.

#6
2018-09-27 08:34

Är det namnen som lockar vissa att vilja ha en sådan här bil? En gammal golf med fulare plåtar och Eos inredning?
Smaken är som baken..

#7
2018-09-27 09:07

@StarClass... jag tror vi tänker ungefär lika. Jag tolkar Scirocco-intressenten som en entusiast (varför köpa en gammal Scirocco annars?). Dvs är man så intresserad så får man engagera sig lite i bilens nackdelar. Fördelen med en problembil är att man kan snacka ned priset rejält, så en delfinansiering av dina 40-60 tkr tar man där. Sedan vet jag faktiskt inte om VW subventionerar kamkedjebyte, om inte annat så kan man nog snacka ned priset även där, dvs ta kontakt med VW direkt för att få ett "kostnadsdeltagande" som det så vackert heter på deras språk.

Själv har jag, både av ekonomiska, och av entusiastskäl ägt några problembilar genom åren -har funkat klart över förväntan, men det gäller naturligtvis att vara påläst och veta hur man hanterar/löser problemen.

ps. som exempel kan man leta efter sånt här för att försöka bilda sig en uppfattning (motorlyft eller ej) om ev kostnader/besvär: https://www.youtube.com/watch?v=xtoQp-claJg

#8
2018-09-27 09:38

Om du väljer en annan motor/konfiguration så får du i stället andra typer fel att bli skrämd av! Idéet är att inte välja VAG.

#9
2018-09-27 09:42

LeifV: Bäst att budgetera till en kamkädjebyte varje 3000 mil då, sedan dom inte blivit friska än.

#10
2018-09-30 10:23

@GTS: Självklart skall man "budgetera", dvs se till att inte betala mer än vad Sciroccon (och andra VW) egentligen är värd. Man får ta upp risken (motorhaveri) och framtida kostnader (kamkedjebyten, och oljebyten utöver normalt) innan man kommer överens om priset. En 2010 Scirocco kanske borde ligga runt 30-40 tkr -då har man lite övrigt utrymme att jobba i. T ex "nolla" bilen direkt efter köpet (byta kamkedjan m.m.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.