Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Problem med glykolblandning?

Bilfrågan

"Har röd glykol i kylsystemet. Minns att det stod att den ej fick blandas med annan glykol." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har röd glykol i kylsystemet. Minns att det stod på förpackningen att den ej fick blandas med annan glykol. Nu har bilen varit på verkstad för diverse underhåll och då expansionskärlet var tomt, fyllde de på i all välmening.

Blir lite nervös då jag nu ser att vätskan är mörk, lite grönaktig. Kommer detta att orsaka problem med en annars problemfri 945 Classic?

Une Gustafsson

SVAR:
Röda glykoler är ofta av typen etylenglykol med longlifeteknik, med förlängt rostskydd och klarar längre bytesintervall jämfört med en vanlig standard etylenglykol.

Det är inte farligt att använda en vanlig blå eller grön etylenglykol, men viktigt är att man då byter glykolen med cirka halva bytesintervallet jämfört med en longlifeglykol, eftersom rostskyddstillsatserna i glykolen förbrukas under användning och för att undvika korrosion är det därför viktigt att byta i tid.

Därför är många OEM-tillverkare noga med att det ska vara en viss typ av glykol, just för att man inte ska använda en annan glykol som inte är avsedd för lika långa bytesintervall som i sin tur kan leda till korrosionsskador.

Att ha en annan glykol är alltså i sig inte skadligt, men det är viktigt att veta vilken typ det är och att man byter i tid. De flesta moderna glykoler är kompatibla med de packningsmaterial och legeringar som finns i motorer i dag.

Johan Andersson, OKQ8

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-03-21 11:14

Johan Andersson OKQ8 nämner inget om propylenglykol som inte får blandas med etylenglykol. Beror det på att propylenglykol inte är så vanlig på mackarna?

#2
2013-03-21 12:19

Här finns en bra redogörelse om glykol.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Man kann inte avgöra vilken glykol man har på färgen!

#3
2013-03-21 13:05

saabnisse har rätt. Vet man inte vad som är i systemet och man ska fylla på, så bör man använda originalvätska, förutsatt att tidigare ägare också gjort det. Tyvärr byter allt för få bilägare glykol överhuvudtaget idag, vilket kan bli till stor skada för motorn. Jag skriver om det på min motorblogg:
http://bilradgivning.se/tag/kylarvatska/

Man kan inte utgå från att samma färg på glykolen innebär att det är samma kemiska sammansättning. I Sverige brukar det stämma, men inte alltid i Europa, och eftersom många kylarvätskor kommer från utlandet så...

Om man inte bytt kylarvätska på länge och det är dags: TÖM hela systemet, skölj igenom det med vatten och häll sedan på originalglykol, så får du rätt glykol, som motorn är gjord för att tåla. Använd gärna destillerat vatten istället för kranvatten, för då slipper du de salter och ämnen som finns i kranvattnet och som kan bidra till korrosion.

Lycka till.

/Erik

#4
2013-03-21 16:17

erifog, jag tror inte att man ska överdriva risker med kranvatten, det är bara att smaka på det, smakar det inte salt är det helt ok.
Men visst är det viktigt att spola rent hela kylsystemet, men vad som är ännu viktigare är att ta hand om den gamla kylvätskan och lämna den till avfallshantering.
Det värsta man kan göra är att hälla den i avloppet.

#5
2013-03-21 17:31

Finns en glykol som tydligen ska gå att blanda med alla andra typer. Den heter Peak.
Hur väl det funkar har jag tyvärr inte koll på.

#6
2013-03-21 18:17

saabnisse @ Tack för en mycket intressant information om olika typer av glykol.
Att EG står för etylenglykol och PG för propylenglykol har jag förstått. Men vad GT står för i slutet på artikeln lyckades jag inte lista ut.

#7
2013-03-21 20:27

Gin-Tonic? Det får i alla fall mig att sluta frysa! =)

#8
2013-03-21 22:25

Så är det nog :o)

#9
2013-03-26 14:15

Jag tror det är överdrivet med att byta glyckolen.Har en traktor från 1964 och där är det aldrig bytt någon gkyckol.Har även fyllt på med olika sorter-Jag tycker att min motor i traktorn skulle ha rostat sönder om det är som det skrivs om.

#10
2013-04-13 17:58

Jag har en Ford Mondeo 10. Är det lämpligt att tillsätta "vattenpump-smörjning? kan nogon ge en kommentar, om det skydder eller skadar cystemet!

#11
2015-03-18 14:42

Bra korrekt svar på frågan som ställdes. Sånt gillar vi !

Sedan en reflektion.
Nu vet jag att man inte direkt kan jämföra ett kylarsystem på bilen med ett vattenburet system i villan, men känner en gubbe som hade för sig att man skulle byta vatten i cirkulationssystemet varje år, det var ingen annan på gatan som gjorde detta. Hans system rostade ihop efter 10-15 år - Totalt genomrostat.

Anledningen var såklart att han tömde ur syrefritt vatten och ersatte detta med nytt syrehaltigt gång efter annan.

Som sagt detta var bara en reflektion - I bilar är det aluminium, kylarvätskan både smörjer och ökar fryspunkten så självklart ska man byta kylarglykol där.

#12
2017-10-19 19:57

propylenglykol är vanligen grön och används i tyngre fordon om jag inte har fel

Blå ocg Röd Etylenglykol ska vara blandbara med varrandra, utom det tidigaste versionen av den röda som motsvarar VW G12,,
de senare versionerna G12+, G12++ samt den senaste G13 är bladbar med tidigare versioner, den senaste ska enligt den lokala bildelskedjan ha en livslängd på 8 år
https://www.wolflubes.com/EN_EU/Images/132-79099_What%20you%20need%20to%...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.