Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar vad som är mest fördelaktigt: Att ställa bilen i varmgarage eller i carport mellan jobbpendlingarna. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Parkera ute eller inne?

Bilfrågan

”Är det bättre att ställa bilen i varmgaraget vid hemkomsten från jobbet till morgonen därpå eller bör den stå ute under carporten?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag bor tre mil utanför en stad i Norrland dit jag pendlar varje dag till mitt arbete. Jag har både varmgarage och carport utanför. 
Min fråga är om det är bättre att ställa bilen i varmgaraget vid hemkomsten från jobbet till morgonen därpå eller om den bör stå ute under carporten. På vintern hinner bilen knappast torka under cirka 14 timmar i garaget där det är mellan 11 och 15 plusgrader.
Blåbär

Svar:
Om vi håller oss till bilens bästa, så är det bra om den får stå inomhus och ha möjlighet att torka ordentligt, helst dessutom efter en varsam tvätt. 
Vintertid blir det en avvägning av om bilen står inne tillräckligt länge eller inte, förklarar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Om bilen, som i ditt fall, inte blir helt torr så är det bättre att den får stå utomhus. Annars riskerar man att det finns väta och fukt som ligger kvar i bilens balkar och andra utrymmen när den körs kör ut i kylan igen. Vätan fryser då till is och kan ha en sprängverkan i skarvar och hålrum som försämrar rostskyddet.           
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) gjorde en mycket intressant utvärdering av motorvärmares effekt 2014. Den visade bland annat att det inte är mer bränsleeffektivt att förvärma smörjoljan istället för kylvattnet. Om man verkligen gjorde någon energivinst i förhållande till värmarens elbehov bedömdes som tveksamt. Däremot finns en vinst genom lägre lokala emissioner. 
Min personliga reflektion är att garagering troligen är effektivare än motorvärmare. Visserligen kyler bilen rumstemperaturen. Men husets värmesystem är effektivare än motorvärmaren. Färre kallstarter kan möjligen också minska slitaget på vissa delar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Kommentarer

#1
2018-04-11 09:12

Grundregeln är att inte ställa in en blöt eller snöig bil i ett varmt garage.
Det är inte bra för bilen, och det är inte bra för garaget.

Det är bättre för en blöt eller snöig bil att stå ute och använda motor- och kupévärmare.

#2
2018-04-11 09:47

Håller helt med hultarn, synd bara att det inte finns några effektiva motorvärmare med tillräckligt hög effekt, utom möjligen slangvärmare, men de får inte plats på alla bilar.
En motorvärmare bör ha minst 1400W effekt, då behövs knappast kupe`värmare.

#3
2018-04-11 10:13

Carport och bränsledriven värmare.
Bilen varm och isfri, ev snö som smälter och sen fryser till is är heller inget problem som det kan bli när bilen står "fritt".
Att värma upp 1,5 - 2 ton bil inomhus är rena dumheter (under förutsättning att den används dagligen vill säga)

#4
2018-04-11 13:20

Håller med alla tre! saabnisses minst 1400 W vill jag då ha på minst 2000 W vilket han skrev i en tidigare tråd (10 A säkring klarar med god marginal 2300 W) då räcker det med mindre än 30 minuters förvärmning för att få ett anständigt utslag på temperaturmätaren, eller en bränsledriven värmare på 4500 W, då räcker det med mindre än 15 minuter beroende på årstid.
I båda fall kommer VTI slutsats på skam vad gäller energi/bränslebesparing. VTI:s utvärdering avsåg nog en original el-värmare på c:a 500 W som sitter inkopplad hela natten.

#5
2018-04-11 13:55

Har i garage med luftavfuktare gående under höst/vinter. Har även en slangvärmare som är betydligt bättre än skräpet man säljer idag som sitter utanpå blocket. Nackdelen är att kommer du till jobbet så ska du inte sätta i värmaren direkt när motor/kylvattnet är varmt, vilket gör att slangvärmaren tappar effekt då den blir för varm och i värsta fall bränner ihop tillslut. Men som sagt betydligt bättre än de blockvärmare som är totalt värdelösa idag.

#6
2018-04-11 14:20

Det framgår inte tydligt vad Blåbär är rädd för. Hen skriver att bilen inte hinner torka så kanske är det rostrisken som befaras. Mitt motmedel mot rost är att byta bilen innan den blir för gammal men annars har jag hört att temperaturväxlingar inte är bra. Det kan vara en myt.

#7
2018-04-11 18:00

snabb, helt riktigt, jag tycker att motorvärmaren bör vara på 2300W, men när jag föreslog det var det flera som inte hade mer än 6A säkring och då blir det max 1400W.
Jag talade med en tillverkare av motorvärmare om det här med värmarnas usla effekter och han gav ett minst sagt korkat svar, "Om man ansluter en varm bil sommartid då utetemperaturen är kanske 25 grader kommer motorn att koka!".
Jag frågade om han hört talas om termostat?
"För dyrt", svarade han!

#8
2018-04-11 19:14

Jag har garage och det håller sig på ett par plusgrader även om det är -10 utomhus. Jag slipper skotta och rensa bilen fri från snö och jag behöver inte skrapa rutorna. Har blockvärmare till motorn.

#9
2018-04-11 19:24

Vårt varmgarage på ca 22 kvm gör verkligen skäl för namnet, ca +20 grader året runt. :)

#10
2018-04-12 01:00

saabnisse @ På 245:an har jag 2 kW el- och 4.5 kW bensinvärmare båda med termostater och digitalt tidur för start, samt stopp vid ev. glömska. Med enbart el stiger motortemperaturen 1,3 gr C per minut, med bensin 3 gr C per minut. Om jag sent kommer på att jag skall åka kan jag starta båda då stiger temperaturen med 4,5 gr C per minut.

#10
2018-04-12 01:17

dublett

#10
2018-04-12 01:16

delit

#11
2018-04-12 10:04

Vårt garage får spillvärmen från övriga huset och håller sig därmed på cirka +10 på vintern. Att använda den värmen till att värma upp en bil är ju rätt klokt - den försvinner ju annars ut ändå, genom den minst isolerade delen i huset: Carporten. Man skall inte glömma att även om bilen är kall så kör man ju in en varm motor, vilken även den hjälper till med värmebalansen :)

Men jag tror ändock att skribenten har rätt: Får man inte bort fukten innan det är dags att köra ut igen så är det nog ur ett rostperspektiv bättre att låta bli.

#12
2018-04-12 15:41

Om inte bilen hinner torka i garaget, så montera en takfläkt med tidur ovanför. En stor sådan som man annars kanske har inne i huset. Det hjälper. Saltvatten på bilen bör sköljas bort om möjligt, utan tvätt tom, innan man ställer in bilen. Droppar som fryser på lacken är borta nästa morgon och bilen är torr. Mirakel! Saltvatten vill inte torka hur man än gör.

#13
2018-04-13 11:20

Shogun har den vettigaste lösningen – kallgarage med avfuktare.

#14
2018-04-18 18:53

Många verkar ha så mycket bra och ha grejer i sina garage att de inte har plats för bilen, Det är ganska märkligt i alla fall vintertid att man hellre står och skrapar rutor men så blir det ofta så att man får en liten glugg som man kan kika genom. Det brukar oftast gå bra om man bara kan sikta rätt. Poliser finns ju inte längre mer än för utryckning i bästa fall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.