Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Omöjligt få stopp på skenande bil?

Bilfrågan

"Om gasen hänger sig borde det vara möjligt att få stopp på ekipaget om man bara trycker på bromsen. Var ligger problemet egentligen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag är förvånad över debatten om skenande bilar. Även om gasen hänger sig på fullt borde det vara möjligt att få stopp på ekipaget om man bara trycker på bromsen. En siffra jag har hört är att bromskraften på en bil är i storleksordningen 1 000 hästkrafter.

Till och med handbromsen borde, om den är rätt justerad, vara tillräcklig. Att stänga av tändningen kräver viss sinnesnärvaro men borde också vara effektivt.

Var ligger problemet egentligen? Har jag missat något?

Bo Edlén, Österskär

SVAR:
Det kan tyckas vara enkelt att få stopp på en skenande bil men erfarenheten, och många rättsfall i USA, har visat att även rutinerade bilförare blir så överrumplade när det händer att de inte agerar logiskt.

Bromsarna bör hjälpa men om bilen inte har en automatik som slår ut gasreglaget i samma ögonblick som föraren trampar på bromsen, då kan det bli svårt.

En bil med, låt säga, 300 hästkrafter växlar då ner tills den får bästa vridmomentet på hjulen och då tar det inte lång tid att överhetta bromsarna.

Bilar med startknapp tar tid att stoppa med tändningen. På en Toyota måste startknappen vara intryck i fyra sekunder innan detta inträffar, en lång tid om bilen skenar.

Enklaste åtgärden på bilar med tändningsnyckel är ju helt enkelt att stänga av motorn med den.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-11-03 09:30

Bilar skenare inte, allt är en bluff av folk som försöker blåsa andra på pengar.

#2
mctar
2010-11-03 10:09

Min bil och många andra går inte att vänsterbromsa. Det medför att gaspedelens värde "nollas" när bilen bromsas. Trycker jag gasen i botten med foten på bromsen så försöker inte ens bilen att röra på sig...

#3
Per P
2010-11-03 10:14

Borde vara krav på nya bilar att tändningen stängs av om man samtidigt trycker på bromsen, åtminstone på bilar över en viss motorstyrka.
Enda nackdelen för bilägaren är väl att man inte kan torka bromsarna när man kommit in i ett parkeringsdäck...

#4
Jägaren
2010-11-03 10:42

Jo, Jarl, framförallt Toyota skenar. Ventilfjädrar som inte håller, bromssystem som läcker och gud vet allt som händer med riskokarna. Titta på bilden ovan och införskaffa ett ankare.

#5
2010-11-03 10:44

Rätt rolig bild. Synd att den saknar verklighetsförankring.

#6
2010-11-03 12:28

Här ser man hur klagomålen fördelar sig mellan olika bilmärken.


Här dom tre sekunder det tar att trycka på stoppknappen.

#7
Jägaren
2010-11-03 12:33

Jarl: Vem saknar verklighetsförANKRING?

#8
2010-11-03 13:21

Jag säger det igen; Bilar skenare inte, allt är en bluff av folk som försöker blåsa andra (utländska företag) på pengar.

#9
789
2010-11-03 13:55

Jalle bal*e, ser du inte vilken bil som skenar igen? Inte ens som tecknad "seriefigur" kan man vara säker på att Toyota inte skenar. Gör som ngn skrev: Utrusta din riskokare med ankare eller ännu bättre sälj aset!

#10
2010-11-03 14:38

Jag säger det igen; Bilar skenar inte, allt är en bluff av folk som försöker blåsa andra (utländska företag) på pengar.

#11
789
2010-11-03 15:07

Jarl:
Hur många gånger ska man upprepa en lögn innan den blir till en sanning? Du måste iallafall vara mycket nära sanningen nu?

#12
Roland P
2010-11-03 15:28

Dessa jäkla automatlådor. Ner med kopplingen så skenar inte bilen. Den rusande motorn är jämförelsevis ett mycket litet problem.

#13
Lennart.s
2010-11-03 16:23

Automatlådan har ju även den ett neutralläge.
Konstigt förresten att Jarl S inte kommunicerat att Prius går till neutral om man håller växelväljaren mot N under ett par sekunder.

#14
2010-11-03 17:19

Stanna en Prius är aldrig något problem.

#15
2010-11-03 17:27

Bluff! Bluff! Bluff! Bluff! Bluff! Bluff! Bluff! Bluff! Bluff!

Duktiga tekniker från Toyota och den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten undersökt händelsen närmare.

Bland annat har de försökt återskapa samma scenario med James Sikes bil - utan att lyckats.

Undersökningen visar att James Sikes av allt att döma inte bromsat med full kraft, en åtgärd som enligt Toyota skulle strypa accelerationen.

Dessutom finns uppgifter om att James Sikes kan ha ekonomiska motiv bakom sin inblandning.

Amerikanska medier rapporterar att James Sikes är personligt bankrutt med skulder som uppgår till minst 700 000 dollar.

#16
2010-11-03 19:11

Problemet, som bilfabrikanter mörkar, är i bilar med "drive by wire" dvs. ALLT sköts via sensorer och datakommunikation mellan dessa databoxar och när/om detta system hänger sig är det kört
Skulle inte motoravstängningen skötas med start/stoppknappen utan med nyckel så är det ju inga problem
risken är att detta kommer att hända oftare i framtiden om inte bilfabrikanterna skapar någon övergripande spärr (tändningslås)

#17
789
2010-11-03 21:38

James Sikes skulle få ut ÄNNU mycket mer pengar om han "eldade" upp huset eller bröt benet jämfört med att iscensätta en "Toyota bluff". Nä, inse fakta Simon tänker rationellt och Toyota har allvarliga problem så han har näppeligen skäl att paja bilen för att få ut deg och skulle isåfall alla andra Toyotaägare också ha ekonomiska problem????

#18
2010-11-04 10:10

James Sikes har redan eldat upp huset och allt annat, bara bilen kvar...

#19
2010-11-04 10:32

"Enklaste åtgärden på bilar med tändningsnyckel är ju helt enkelt att stänga av motorn med den."

När tändningen slås av, hur tungt blir det då att bromsa?
All servo måste ju kopplas ifrån.
Dessutom antar jag att rattlåset kan kopplas in vilket skulle vara en katastrof.

#20
Lennart.s
2010-11-04 11:48

Jag tror iofs att förklaringen är ganska enkel, liknade problem hade Audi för nånstans 25 år sedan, då gällande bilar med automatlåda och, surprise, bara i USA.

Jag skulle nog vilja härleda problemet till att USA har och har haft en bristfällig trafikutbildning vilket gör att många amerikanska bilförare inte vet hur man hanterar en situation.

Ytterligare kan man kanske tänka sig att bilar som till stor utsträckning är "automatiserade" på olika sätt inte bjuder in de förare som har bilkörning som högsta prioritet utan hellre använder bilen som ett bekvämt transportmedel.

#21
Jägaren
2010-11-04 11:49

KA: På bilar med tändningsnyckel går tändningslåset inte i läge förrän man drar ur nyckeln. Sitter nyckeln kvar ska i normalfallet tändningslåset inte gripa in.

#22
trepipen
2010-11-04 20:59

Enligt den undersökning som NHTSA gjort i USA angående "skenande" Toyota och Lexus bilar så var det i samtliga fall förarfel. Det vill säga att fullgasscenariet uppstod pga. att föraren tryckte på gas istället för broms, fick panik och tryckte ännu hårdare. Man konstaterade detta genom övervakningskameror på p-platser och genom att mycket grundligt gå igenom bilarnas "minnen" etc. Arbetet som gjordes tillsammans med Toyota och flera oberoende företag blev klart för en tid sedan och informationen råkade läcka ut (troligen av någon på Toyota för att rädda vikande försäljningssiffror). NHTSA däremot sa att de behövde minst ett halvår till innan uppgifterna ska presenteras. Helt klart har hela affären varit styrd uppifrån för att hjälpa upp den egna bilindustrin och att då attackera Toyota var givetvis huvudmålet. Det fanns faktisk rapporter med skenande bilar som var lika starkt procentuellt representerade som Toyota och det var Bmw. Men de var med sin lilla försäljningsvolym inget hot, så de lämnades orörda.

#23
Guess who
2010-11-04 23:46

Exakt, trepipen.

789 kan som vanligt dra åt he.....

#24
789
2010-11-05 07:32

Trepipen alias Guess who alias:
He he Toyota är redan påväg till helv....

#25
Aldrig Audi mer
2010-11-05 17:36

Skenande motor är ju bara att trampa på bromsen, sedan vrida av tändningen när det går. De finns bilmodeller som ej går att stänga av motorn när bilen är i rörelse e;x Audi och dom har ju blivit så onödigt tillkrånglade så dom kommer att gräva ner sig själva så småningom av onödig tillkrånglade konstruktioner så inga har råd att ha dom kvar. Och ingen vågar köpa dom som begagnad till slut.
Bromsservon fungerar ett bra tag efter när tändningen är frånslagen så den biten är inget problem.

#26
Besviken Audi ägare
2010-11-05 17:51

Det är inte bara Toyota som har bekymmer och återkallar sina bilar.
Dom är ju ärliga och tar hand om felen och meddelar ägarna om felen
Värre är det för VW. Dom lägger munkavel på sina problem.
E.X, Jag hade en Passat som längsgående bromsrör brast efter ca 1000mil.
Och det var känt fel hos verkstan. Röret var feldraget så de skavdes sönder.
Men inget servismeddelande sändes ut till oss som hade dessa modeller.
Utan verkstäderna fick vänta tills bilägarna kom och var bekymrade. Så gör VW för sina kunder.

#27
Besviken Audi ägare
2010-11-05 17:58

Nedan artikel blev fel insatt!
Förlåt!

#28
V.
2010-11-07 13:11

Skenande motorer är ingen bluff (men i de flesta fall är det frågan om handhavandefel, föraren trycker på gasen istället för bromsen). För ca. 8 år sen skenade en dubbeldäckare (buss) jag körde... tändningsnyckeln togs ut men farten fortsatte att öka... bromsarna fungerade dock tack och lov. Sönderdatoriseringen har sitt pris... i form av opålitlighet och oberäkneligt beteende... samt svindyra reparationskostnader när bilen blir äldre.

#29
2014-06-05 13:32

Volvo har ju haft problem med skenande motorer när vevhuset fyllts med diesel.
Men alla bilar, oavsett motorstyrka, går att bromsa ner till stopp.
Hade själv glädjen av att prova det i min gamla Kadett när returfjädern till förgasarspjället gick av...

#30
2015-02-19 10:50

Alla bilmotorer kan bromsas fast om dom skenar av en eller annan anledning. F.D bilmek/verkmästare med 50 års erfarenhet. Jag har bromsat fast flera motorer som skenat på grund av motorolja i laddluftkylare som det kan bli när vevhusventilationen fryser igen p.g.av kondensslam i motoroljan som relativt ofta kan uppträda i vissa motortyper vid korta körningar och vinter i Norrland

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!