Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Nyttan med dubbelmassekoppling?

Bilfrågan

"Först havererade givaren och sen kopplingen. Vad är nyttan med dubbelmassekoppling?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Peugeot 307 HDI FAP. Kopplingen rasade och bilen gick inte att köra. Verkstaden bytte svänghjul, tryckplatta, urtrampningslager och lameller. Man rekommenderade inte tekniken med dubbelmassehjul som även orsakade ett haveri tidigare då en givare ovanför dubbelmassehjulet gick sönder av splitter.

Det blev dyr en erfarenhet med verkstadsbesök två gånger. Först givaren och sen kopplingen. Vad är nyttan med dubbelmassekoppling?

Sven-Olof Gardelach

SVAR:
Dubbelmassesvänghjul används för att utjämna rycken i motoraxelns rotation och därigenom få en jämnare gång hos bilen. Det kan också användas för att minska dimensionen på drivaxlar och drivknutar som inte behöver motstå samma ryck som tidigare. Därigenom sparas vikt och bränsle.

Går svänghjulet däremot sönder kan mycket i dess omgivning bli skadat. Som så ofta ger en mer komplicerad konstruktion högre reparationskostnader om den havererar och det är det du tyvärr drabbats av.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-03-20 08:28

Tydligen är detta inget unikt fel, det förekommer på många fabrikat. Har minne av att VW har mycket problem med det också.

Trist att man som konsument ska behöva drabbas av haverier och därmed feta kostnader..

#2
2012-03-20 09:56

BMW har haft det länge utan större problem, men med dieslarnas intåg verkar det inte hålla, det byts tydligen i parti och minut.

Hörde av en kompis att dom bytt många på Ford oxå, mest på transportbilar.

#3
2012-03-20 10:30

Designfel. Peugeot får sluta köpa och installera skräp i sina bilar. Dubbelmassesvänghjul är bra. Bilar borde inte få vara utan. De avlastar hela drivlinan från onödiga ryck. Förbränningsmotorer levererar sin energi i massiva impulser. Motorbussingar, växellådor, kopplingar ja.. allt blir lidande av det ojämna flödet av energi. Dessa svänghjul jämnar ut flödet ordentligt.

#4
2012-03-20 10:35

Peugeot köper sina dubbelmassehjul från samma tillverkare som flera andra biltillverkare också köper ifrån.

#5
2012-03-20 11:05

Från en leverantör av dessa svänghjul:
"Denna teknologi tillämpas av totalt tjugo biltillverkare i världen. I Europa är ungefär en fjärdedel av alla personbilar t.ex. Audi, BMW, Mercedes Benz, Toyota, Volvo och Volkswagen utrustade med ett sådant svänghjul"

#6
2012-03-20 11:05

Opel införde det med Omega 3000 1987 och så vitt det är känt har inget gått sönder hittills.

Det resulterar bl.a. i att 24V versionen kan köras på femmans växel ända ner på tomgång.

#7
2012-03-20 12:38

Hultarn, Ändå håller vissa bilmärkns svänghjul bra medans andra går sönder ofta. LUKs standardsvänghjul har enligt mina erfarenheter ingen vidare kvalitét på sina svänghjul och vi har bytt många massesvänghjul på Européiska bilar på jobbet.

#8
2012-03-20 12:53

Intressant att du nämner det, för det är just LUK som berättar om Toyota... ;-)
Det är visst inte helt unikt att den typen koppling pajar på RAV4 och Avensis, så det kan hända även på Toyota.

Tydligen är det ett relativt vanligt fel även på andra asiater, t.ex. Hyundai. Där rekommenderas man byta till vanligt svänghjul.

Det trista är ju att det blir rysligt dyrt, då det kräver många timmars arbete.

#9
2012-03-20 18:24

Vad är ett dubbelmassesvänghjul? Menas det kanske ett
svänghjul med svängningsdämpare?
Svängningsdämpare eliminerar farliga torsionssvängningar
i vevaxeln.

#10
2012-03-20 19:18

Hultarn, Det stämmer att även Toyota tyvärr använde vissa Luk-svänghjul på Avensis och Rav-4 Dieselversioner här i Europa från tidigt 2000-tal där jag hört talas om att främst Rav-4:an kunde drabbas av problem med detta med sin 4wd och tydligen ett underdimentionerat svänghjul som höll för låg kvalitét från LUK, men man har förbättrat dessa och bytt artikelnummer på dom så på nyare versioner har man inte haft några problem med detta så jag antar att man inte längre litar på LUK och använder Aisin eller liknande eller så har man tagit LUK i örat och krävt att de ska förbättra sin kontruktion/kvalitét på svänghjulen de levererar till Toyota för de har åtminstonde inte alls samma problem som många andra tillverkare fortfarande har, jag bytte tex senast för två veckor sedan ett LUK-svänghjul på en VW -09 årsmodell.

Du har även rätt i att Santa Fe haft problem med svänghjulen men det var vad jag vet på första versionen med dieselmotor där det mycket korrekt var mycket problem i kombination med en underdimentionerad koppling.

#11
2012-03-20 22:01

Hakli !! ja det är ett svänghjul med svängningsdämpare i, eller rättare sagt 2 st med svängningsdämpare imellan.

Kan berätta om ett jäkligt udda problem jag har haft med ett sånt.
Hade en BMW 325, alltså¨en 2,5 liters 6a som var turbokonverterad.
Åkte bana på isen när kopplingen plötsligt började slira, den var på en lång raka när jag fått i 4ans växel och kommit upp över 4000 v/min. Först trodde jag växeln hoppat ur, för drivningen upphörde helt, men när jag släppte av lite och gasade igen drev det som vanligt, men på 4an över 4000 varv var det samma sak igen, provade flera gånger, 1an 2an 3an med full gas och laddtryck, inget problem, men när 4an gick i var det samma sak.
Stannade för att kolla, inte minsta lukt av bränd koppling, bilen fick stå nån timme medans vi grillade korv, sen åka igen, och problemet var borta ??
Efter ca 20 hårda varv kom det igen.
Ett tag senare provade jag bilen på asfalt, fullgasaceleration från stillastående genom alla växlar, körde flera gånger, mobbade kopplingen så mycket det gick, men den funkade kanon, inte en tendens till slirning.
Var på en träff där vi åkte bana och körde drifting, en liten knixig bana där 4an aldrig användes, men dagen skulle avslutas med lite rattlåsracing (dragracing)
Körde 3-4 repor, sen började det. För kul skull när jag hade en 2,5 km lång raka att prova på drog jag upp bilen på 4an tills den slirade och släpte, tampade på igen o.s.v, och det var nästan som att trycka på en knapp med texten "Drivning i/Drivning ur" Provade samma sak på 3an, inga problem, den drev fint ända upp till varvstoppet vid 7.600 v/min.
Fick tips om att det kunde vara dubbelmassesvänghjulet som stökade, tyvärr sålde jag bilen innan jag han kolla på det, så det är för mig fortfarande en gåta vad som hände ??

#12
2012-03-20 22:05

Dubbelmassesvänghjul?

Finns en hel del bilar med problem med dubbelmassesvänghjul.

#13
2012-03-21 08:39

Hanzzon: det är ungefär vad jag läst om Toyota också. De har tagit tag i problemet på nyare modeller.

Däremot har Santa Fe fortsatt att ha problem. Läste om 2008:or med rasat svänghjul. Lite intressant att de säger till ägarna att byta till vanligt svänghjul, man kan ana att det kommer orsaka andra problem framöver....

#14
2012-03-21 08:47

hakli:
Enkelt uttryckt så är det ett vanligt svänghjul, som har en extra skiva, som kan rotera lite fram och tillbaka. Rörelsen begränsas av fjädrar.
Resultatet blir som en ryckutjämnare, som skonar transmissionen.

De används i första hand på dieslar och även turbobensinare, då de stora krafter som varje cylinder med hjälp av överladdningen orsakar, ger stötvis leverans av kraften på låga varv. På högre varv blir kraftflödet jämnare och då behövs egentligen inte dubbelmass-svänghjul.

Titta här:

#15
2012-03-22 00:48

hultarn@ Så som Du skriver så behövs inte Dubbelmassesvänghjul vid högre varvtal, låg belastning och många cylindrar. Om bilskolorna och Eco drive fantaster slutar med att hoppa över växlar (som ger hög belastningen vid superlåga varvtal) så skulle Dubbelmassesvänghjul inte behövas.

Det är ju sanslöst dumt att bilkonstruktörerna först skall tillverka växellådor med många växlar som fördyrar bilen och sedan blir man kuggad vid uppkörningen om man använder alla växlar. Det är lätt att inse vem det är som har fel av dessa två skolor.

Den ev. droppe bränsle man spar på att hoppa över några växlar kan kosta flera tusen kronor per liter i onödiga reparationer. Det går att spara bränsle på många andra sätt, betydligt effektivare än att hoppa över växlar.

PS
Väldigt fin svänghjuls animation Du hänvisar till på YouTobe FullBrew.
DS.

#16
2012-03-22 09:29

snabb95: ja, det du säger är delvis rätt. Men, det gäller först och främst på dieslar, och turboladdade bilar. Detta därför att kraftpulserna blir så stora, något som de som trimmar turbobilar upptäcker. Full gas på låga varv kan slakta växellådan.. trots att den egentligen borde hålla för effekten.

Här visas det på ett bra sätt(även om man inte kanske hänger med på språket.:)

#17
2012-03-23 00:37

På 50-talet, innan det fanns motorer med turbo och en Diesel var en liktrycksmotor satt det en skylt i hytten på Volvos lastbilar med följande text:
"UNDVIK SEGDRAGNING, VÄXLA I TID."

Om en 6 cylindrig liktrycksdiesel, som i förhållande till en bensinmotor är okänslig för segdragning, behöver en sådan skyllt så skulle en bensinmotor behöva obligatorisk automatlåda så att okunniga bilförare och ECO drive instruktörer inte kunde komma med sina stolligheter på en stackars bilägares bekostnad.

#18
2012-03-23 20:24

Helt rätt hakli, ett dubbelmassesvänghjul är en typ av svängningsdämpare som utjämnar en motors olikformiga rotation. Se bl.a. FullBrew hänvisning till YouTobe.

På vår femcylindriga V70 Diesel sitter det ett dubbelmassesvänghjul medan på vår V70 bensin med samma antal cylindrar behövs inte ett sådant svänghjul. Ytterligare en detalj som kan göra underhållet dyrare på Dieseln jämfört med bensinbilen. På punkt efter punkt visar sig bensinbilen vara ett bättre alternativ.

#19
2012-03-23 22:06

"Man rekommenderade inte tekniken med dubbelmassehjul som även orsakade ett haveri tidigare då en givare ovanför dubbelmassehjulet gick sönder av splitter."

Låter som att något annat gått sönder om den skadas av splitter.

#20
2012-03-25 18:19

snabb95: Nuförtiden har ju bensinbilar också turbo så vad hjälper det på den här punkten?

#21
2012-03-25 23:14

Peugo @ Diseselmotorer har högre kompression och därmed större olikformighet än bensinmotorn även om den senare också har Turbo. Den procentuellt största skillnaden är vid tomgång och låg belastning = normal köning.

Dessutom arbetar Dieselmotorn med lägre varvtal, högre utväxling och därmed högre vridmoment = ännu större olikformighet.

#22
2012-03-26 11:43

De överdrivna "eco-växlingarna" som numera är på modet är ett säkert sätt att döda ett dubbelmassesvänghjul. Ingen tar hänsyn till det gravt ökade slitaget på komponenterna, men så länge bilen har garanti skiter folk att bry sig, och bilskolor och lagstiftare verkar för okunniga för att förstå helheten.
Den totala miljöbelastingen av ETT ENDA svänghjulsbyte äter upp hela den påstådda s.k. miljövinsten av alla "tortyr-eco-växlingar" under en bils livstid.

Om man ändå står inför ett kopplings/svänghjulsbyte och man har tänkt behålla bilen en längre tid, så skulle jag rekommendera att man konverterar till ett enkelmassesvänghjul. Då blir det en huvudvärk mindre i långa loppet.

#23
2012-03-30 14:59

JorgenE @ Bra kommentar! Hoppa över växlar gör inte den som är det minsta motorkunnig. För min del skulle det vara optimalt med ännu fler växlar och tätare steg mellan växlarna.

Ettan och backen är på tok för hög om man skall backa med släp. Steget mellan ettan och tvåan är redan för stort, så där går det absolut inte att hoppa över tvåan och gå direkt till trean.

Vid växling från tvåan till trean måste man dra till minst 2500 för att som lägst få 1500 rpm på trean vilket är ett lägsta varvtal om man tänker fortsätta att accelerera. Att dra till 3500 rpm på tvåan för att kunna hoppa över trean och gå direkt till fyran är dumt och ger dessutom onödigt lågt varvtal på fyran.!

Den växel som man i gynnsamma fall kan hoppa över är fyran, eftersom steget mellan fyran och femman bara är 20 %. Men det som var bäst när den femväxlade lådan kom på 245:an var att fyran var så lagom när det lutade något uppför.

#24
2014-09-28 07:45

Skitsnack. Det går alldeles utmärkt att short-shifta en dubbelmassekoppling utan att den dör i förtid.
En dubbelmassekoppling kommer alltid slitas fortare än en solid dito, men klarar man inte av att inse det.. ja då vet jag inte vad som kommer hjälpa en.
En förare som inte kan växla kommer ha sönder alla kopplingar och dubbelmassesvänghjul i förtid. Jag har kört min 9-3:a i 22k mil med hård gasfot och massor av segdragning. Det är för bövelen därför jag köpt en diesel. Vill jag inte ha bottenvrid köper jag en anemisk bensinare istället.
Klart. Dubbelmassesvänghjulet börjar väl bli lite siltet, kanske ett kopplingsbyte uppåt 30k vore aktuellt, men nästan inte värt det.
Om tillverkare väljer att stoppa i sketna dubbelmassesvänghjul... ja då är det klart att man har problem. En koppling/svänghjul ska inte kunna explodera om man inte kört slut på den eller misshandlat den något löjligt mycket. Allt annat är tillverkningsfel.
Slitet, ja. Explosion, nej.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.