Nästa artikel
Bilfrågan: Ny ljuslag dumt påhitt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ny ljuslag dumt påhitt?

Publicerad 11 oktober 2011 (uppdaterad 12 oktober 2011)
"Är inte utvidgningen av halvljuslagen ett ganska dumt påhitt och att gå tillbaka 30 år i säkerhetstänk?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har funderat lite på utvidgningen av halvljuslagen som började gälla i februari, vilket betyder att nya bilar inte har någon belysning bak dagtid.

Är inte detta ett ganska dumt påhitt och att gå tillbaka typ 30 år i säkerhetstänk? Den ökande hastigheten på våra vägar, stressade och smått förvirrade förare i dagens trafik kanske inte lägger märke till en framförvarande bil lika lätt som om den hade haft belysning bak.

Vad är fördelarna med släckta ljus? Kommer den ”automatiska nattbelysningen” funka efter ett antal år?

Fredrik

SVAR:
De flesta bilister upplever säkert att det främre varselljuset är det som ger bäst effekt. Det var ju också så det hela startade på 70-talet med just två gula ljus framtill på bilen. Detta ljus alstrades av glödlampor på 21 W. Bakljusens 5 W-lampor bakom färgade glas har en mycket mindre varselverkan.

Detta ska dessutom ställas mot att kontinuerligt bruk av dessa lampor begränsar deras livslängd och ökar risken för något som är mycket allvarligare, att köra med ett eller inget bakljus under mörker.

Dessutom ligger det en poäng i att vi får en europeisk regel om varselljus. Det hjälper svenska bilister att bli accepterade utomlands och vi slipper se utländska turister i Sverige med släckta ljus.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-11 08:55
LC4ever

Ett otroligt dumt påhitt att gå tillbaka till släckta lysen.
Påminner om en situation på Irland när jag körde om ett antal vad jag trodde var parkerade bilar vid ett trafikljus.
Att det råkade vara en polisbil mitt i kön som åkte ifatt och stoppade mig gjorde ju inte saken bättre.
Men när jag förklarat situationen förstod de hur galet det faktiskt var och lät mig köra vidare.
För hur ser man att en bil är parkerad eller igång om man inte har något ljus på bak?

#2 • Uppdaterat: 2011-10-11 09:39
Juppe (ej verifierad)

@LC4ever
Om man står still med en bil som är igång så har man foten på bromsen. Alltså lyser bromsljusen.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-11 09:41
Raymond K (ej verifierad)

Varför inte sätta saftblandare på taket på alla bilar som måste vara igång alltid?
Varför inte införa en lag om att alla bilister måste ha ögonen öppna vid bilkörning?

#4 • Uppdaterat: 2011-10-11 10:17
Hevil

Nästan alla nya bilar har diodbelysning även till parkeringsljuset, med 1000-tals timmar brinntid, och massor med bilar har dubbla parkeringsljus på varje sida just pga säkerhetstänk, Och för ytterligare säkerhetstänk så har väl de flesta premiumbilar även varning för trasiga lampor, Så argument med att lampor går sönder är ett riktigt klent. - Att tillåta släkta baklampor är en eftergift från ett litet land mot EU.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-11 10:54
Juppe (ej verifierad)

@Hevil
Jamen i klimathysterins kölvatten så måste man ju spara på energin. Släckta bakljus dagtid sparar säkert någon droppe bränsle ...

#6 • Uppdaterat: 2011-10-11 11:10
Hevil

@Juppe

HeHe.. oxå en vinkling.
Men ärligt hur mycket drar några dioder 0,125 W- 12Volt.. men som sagt. Många bäckar små :-)

#7 • Uppdaterat: 2011-10-11 11:18
hultarn

Nu har jag inte lusläst detta, men...
Är det inte så att det är FÅR vara bakljus tillsammans med halvljus? Det är väl inte förbjudet?
Alla bilar som redan har bakljus per automatik lär väl fortsätta med det?

Största skillnaden måste väl ändå vara att fler bilar kör med halvljus, och det är ju där den stora fördelen ligger.

Sen kan man ju undra varför så många svenskar manuellt stänger av halvljuset och kommer körande med enbart parkeringsljus, även när skymningen faller...

#8 • Uppdaterat: 2011-10-11 13:35
Bensam

Jag fattar inte hur Bengt Dieden kan försvara en så korkad ändring. Släckta baklycktor är riktigt dåligt säkerhetstänk. Vi skall väl inte gå bakåt i säkerhetsutvecklingen. Till leverans av ny VW Passat begärde jag därför att få lysande baklyktor dagtid. Självklart skall de vara aktiverade blev svaret. Icke sa nicke. Helt svarta i dagsljus. Begärde då att få detta åtgärdat (omprogrammerat) vid första service. Det kunde VW inte göra så nu har jag vridit bort automatiken och kör i stället med nattbelysning hela tiden. Man vill ju inte vara den som syns sämst i trafiken bakifrån.

#9 • Uppdaterat: 2011-10-11 14:02
Juppe (ej verifierad)

@Bensam
Tror du verkligen att det är en säkerhetsrisk att dina bakljus inte lyser när du kör framåt på dagen? Förhoppningsvis kör du _med_ trafiken och i normalt trafiktempo?
När du sedan bromsar så lyser de ju desto mer, så att säga.

#a • Uppdaterat: 2011-10-11 15:29
Raymond K (ej verifierad)

Om man dagtid kör på någon bakifrån p.g.a. att man inte sett baklamporna lysa skall man nog inte köra bil alls.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.