Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Normalt att talloljediesel driver upp förbrukningen?

Bilfrågan

”Är det fler som märkt av samma fenomen eller var det en tillfällighet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en Opel Astra 1.6 cdti 2015 och har fram tills för ett år sedan tankat Preems ACP EVO diesel med cirka 50% tallolja. I normala fall sker partikelfilterrengöringen en till två gånger i månaden. Förra hösten märkte jag att processen startade allt oftare, till slut nästan varannan dag och med högre bränsleförbrukning som följd. Jag bytte till ett konkurrerande bolag med fossil diesel och rengöringsintervallet återgick omedelbart till det normala och har fortsatt så under det gångna året.
Det går nästan inte att missa Preems reklam om deras talldiesel som enligt dem kan användas i alla dieselfordon. Motorn i min bil är en modern Euro6-diesel som var helt ny på marknaden 2015. 
Ständigt talas det om att andelen biobränsle måste öka, men är det så bra om det ökar bränsleförbrukningen och man kanske måste byta partikelfilter i förtid. Min fråga är nu om det är fler som märkt av samma fenomen eller om det hela kanske var en tillfällighet?

Svar:
Vi började med en kontroll hos K W Bruun Automotive, importör av Opel i Sverige, som svarade att det var ett okänt fenomen för dem och även för branschorganisationen Bil Sweden som kontaktades av importören. Men de menade också att ”om partikelfilterrengöring startas så behövs det säkerligen”. 
Slutligen kontaktade vi Preem och fick då reda på att ACP EVO Diesel uppfyller EN590 vilket är ett villkor för de flesta biltillverkare att godkänna bränslet till respektive dieselmodeller. Bränslet innehåller maximalt tillåten andel RME (7 procent) och upp till 43 procent hydrerade vegetabiliska oljor, vilket inte nödvändigtvis innebär endast tallolja. Men vi har inte fått någon indikation på att just din bil inte ska klara detta bränsle. Möjligen kan du ha råkat ut för att vissa förnybara delar av bränslet är känsliga för vatten och kan vid lagring och vatteninslag bilda mikroorganismer som sätter igen filter eller ger motorstörningar. Kanske läge för att prova bränslet igen.           
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du tankat talloljedieseln på Preem och vad är i så fall dina erfarenheter av det?

Kommentarer

#1
2019-04-22 07:28

Jag tankar i första hand HVO, och om det inte är tillgängligt så tankar jag i andra hand Preem. Jag har absolut inte märkt av någon höjd förbrukning eller att partikelfiltret skulle köra oftare. Så jag tror det kan vara en tillfällig slump hos frågeställaren.

#2
2019-04-22 08:53

Palmolja - toppen för alla regnskogar.

#3
2019-04-22 09:35

Undrar vilket bolag frågeställaren bytte till som har ”ren” fossil diesel utan inblandning av HVO/RME ?

#4
2019-04-22 09:36

Jag tankar i första hand Preem men har testat med CircleK någon gång, men kan inte märka någon skillnad i Mazda 6:an. Den bränner partiklar ca en gång per tank oavsett.

#5
2019-04-22 10:02

Partikelfiltret tar slut av aska som produceras som rester av sotförbränningen. Aska ackumuleras i filtret tills det mer eller mindre är fullt. Ju mer syntetiskt drivmedlet är desto mindre troligt är det att det innehåller produkter som kan bilda aska. Aska är för det mesta metalloxider och andra icke-organiska föreningar som inte går att förbränna. Fossila drivmedel är fulla av dem, syntetiska är inte det. Motorn i sig producerar en del aska, främst genom oljan. Därför bör man gärna använda en olja med lågt innehåll av aska.

Givetvis är det dock inte bra om förbränningen går jämt och ständigt. Det kan också skadas av för hög värmeutveckling.

#6
2019-04-22 09:57

Guran: Osannolikt att finns någon "utan". Frågan är snarare varför motorn producerar för mycket sot? Körde han den i vintras? Kall förbränning? Sommarbränsle med låg filtrerbarhet i kyla? Slump? Många tillverkare programmerade om motorer för lägre kväveoxidproduktion, dock så gick ju sotprodktionen upp. Kan inte vart så att bilen var inne och fick två olika mjukvaror vid varje servicetillfälle?

Om det är reproducerbart så är det ju givetvis väldigt intressant.

#7
2019-04-22 10:02

quattron: Ungefär samma här. Strax under en tank i snitt på BMW:n. 1,5 tank på VW:n. Ska tilläggas, utan AdBlue injektion. AdBlue-motorerna kan ju gå mycket renare tack vare att de kan reducera kväveoxidutsläppen samtidigt som de reducerar sotutsläppen.

#8
2019-04-22 10:07

Förbrukningen kommer givetvis att öka om regenereringen (ökar mängden diesel till motorn) går ofta, man tillför ökad mängd bränsle för att höja temperaturen för att "bränna rent", så långt inget konstigt. Frågan är varför regenereringsbehovet ökar, antar att trycket mäts, är det inte fel på någon givare så har mängden material i partikelfiltret ökar, om nu frågeställaren endast efter en tankning bytt till "fossilt", så kan det ju mycket väl vara så att han råkat få en "dålig tank", det händer garanterat att det misslyckats av den ena eller andra anledningen, intressant vore ju uppföljning, alltså tanka flera tankar med nämnd "miljödiesel" och kommentera här, iaf jag skulle vara intresserad av detta, om frågeställaren berättar i kommentaren att han just är frågeställaren. Är det inte en engångshändelse så är det absolut intressant, tror inte att någon dieselbilsägare är speciellt intresserad av att partikelfiltret går tätt.

#9
2019-04-22 10:57

Svagt av Preem att inte förstå att frågeställaren har problem med DPF då det framgår mycket tydligt. De svarar som om det gällde bränslefiltret. Se urklipp från Preems svar via Erik Rönnblom: "kan vid lagring och vatteninslag bilda mikroorganismer som sätter igen filter."

#10
2019-04-22 11:01

@guran, QSTAR har flera mackar där de erbjuder "blank-diesel", dessa är främst lokerade i närheten av hamnar, där folk tankar till sina båtar. Finns t.ex i Västervik, men det är bara att kolla deras hemsida om du har en sådan mack nära dig.

#11
2019-04-22 11:28

Intressant att man på Opel, VW och BMV kan se när DPF regenererar. Det är en mycket viktig och nödvändig upplysning som Volvo mörkar och som därför kan stå bilägaren dyrt.

Det har tydligen blivit kultur på Volvo numera att man för föraren skall mörka viktig information.
T.ex. som att ta bort oljestickan och vattentemperaturmätaren, för att senare montera en felvisande mätare för att undanhålla ägaren viktig information. Det är i högsta grad bedrägeri!

#12
2019-04-22 11:52

Zoux #10
Jag håller det som ytterst osannolikt att frågeställaren åker till en båtmack och tankar sin bil. Men han kanske köper Diesel direkt av någon östeuropeisk lastbilschaffis. Min kommentar #3 var mer hur vederbörande tror sig tanka diesel utan iblandning av RME/HVO. Iblandningen den lär ju öka med ökade krav på reduktion av utsläpp från fossila drivmedel.

#13
2019-04-22 12:14

Undrar om frågeställaren inte gått på Preems reklam
Evolution + diesel med närmare 50% iblandning av HVO och RME (där Gundes tallolja HVO är en liten del) finns ju knappt att köpa förutom på ett tjugotal mackar i sydöstra Sverige.
Evolution ACP (utan +) är ju Preems vanliga diesel med låg iblandning av förnybara produkter.

#14
2019-04-22 16:42

@snabb95, VW passaten (2.0 2012) jag hade kunde man inte se om den regenererade (man kunde gissa sig till det då kylfläkten brassade för fullt då man stängde av bilen ibland).
Nu varande MB 2015 visar inte några tecken alls, så det är absolut inte bara Volvo som "mörkar", men håller absolut med att alla bilar borde indikera när de gör sin regenerering, så att man kan välja att köra bilen tills den är färdig.

#15
2019-04-22 17:05

Har man en egen tank på gården erbjuder väl alla bolag möjligheten att slippa RME eller andra suspekta tillsatser. Finns trots allt en hel del gamla maskiner som inte tycker om moderna lustigheter. Likaså om man inte omsätter tanken minst en gång per år bör man välja att avstå RME.

#16
2019-04-22 20:46

Jag har kört min Renault diesel 90 hk, Euro5, 2013 i 50000km nu och aldrig sett att den rengör partikelfiltret. Använder C4 motorolja. På andra bilar har jag sett enorma utsläpp av vit rök när de rengör filtret. Kör bara i Sydeuropa och vet inte vilket bränsle de säljer, bra går det iaf, rökfritt och fint. 4,1 L/100km. Tankar alltid mackens dyraste bränsle.

#17
2019-04-23 07:24

Själv är jag otroligt glad över att aldrig ägt en diesel bil med alla deras nackdelar. Kan bilen inte köras på bensin till rimlig förbrukning, tycker jag det är ett problem. Men diesel kortet låg tyvärr rätt i tiden, många bilmärken hade börjat få för stora och tunga modeller som inte gick att köras på bensin, i alla fall inte till någon rimlig förbrukning. När diesel skandalen blev ett faktum, blev det nästan bissart... nu började man sälja XC60 med bensinmotor och förbrukning på nästan en liter per mil.

#18
2019-04-23 08:47

jete #16, renault har en mycket diskret regenerering, på min 1.5dci gick jag in i styrenheten och dubbelkollade att det faktiskt fungerande, där kan man se när senaste regenerering var utförd

Vissa tex VAG är väldigt tydliga och står och fläktar på ordentligt efter avstängning. När fordonen regenererar så ökas avgastempen så mycket det går, samtidigt som man försöker producera så mycket NO2 som man kan, detta ger en så snabb oxidation som möjligt i DPFen. Men i gengäld skenar ofta emissionerna under en kort tid när regenereringen pågår.

#19
2019-04-23 11:57

Hade för några år sedan en av mina bästa bilar 2014 Opel Zafira 1,6 cdti miljödiesel 136 hkr. Hade den under knappt två år och den gick som pendlarbil, sthlm-Västervik. När jag bytte till Preem diesel som frågeställaren också nyttjat åkte förbrukningen upp 5-7% oavsett årstid. Upplevde också att filtret behövde brännas ur ett flertal ggr, ca en gång mån sedan jag bytte bränsle. Vanlig diesel inte alls......precis innan försäljning vid senaste service gjorde även Opel en mjukvarujustering fr fabrik, de ville inte tala om vad de gjorde men bilen blev märkbart svagare och mera soppatörst + 5%.....rykten just då var att även Opel var involverade i "dieselgate" skandalen, jag blev klart MISSTÄNKSAM och sålde då bilen även om främsta anledningen var konkursrykten, det blev ju ett uppköp av PSA koncernen istället. Hade fortfarande kört bilen om dessa faktorer inte sammanföll. Klockren MPV men fantastiska utrymmen och bra komfort med mkt snål motor, aldrig över 0,6 trots tuffa körpass emellanåt. Saknar insteget ngt enormt, totalt ointresse för SUV men tittar nu på touran alt sportsvan med 1,0 motor/aut.

#20
2019-04-23 16:10

GRP
HVO100 som säljs i Sverige innehåller ingen palmolja. Så du har rätt - den är toppen för alla regnskogar :)

Vi kör alla företagets dieselbilar, både godkända för HVO100 och de som inte är det, på HVO100 sen över ett år tillbaka. Inga skillnader i förbrukning eller något annat. Enklaste sättet att minska miljöpåverkan från befintlig fordonspark

#21
2019-04-23 17:17

All HVO som säljs i Sverige innehåller palmolja utom
Preems står det här.
https://www.testfakta.se/sv/article/sa-mycket-palmolja-finns-det-i-biodi...

#22
2019-04-23 17:54

snabb95: ... eller andra motorstörningar (som det mycket riktigt står i texten). Att RME grumlar, fäller ut vintertid kan ge alla möjliga motorstörningar. Så svaret är korrekt. Det är ingen som sagt att igen-korkade filter pga RME är den enda störningen bränslet kan ge i kyla. :)
Om du får kraftigt ändrad densitet eller flampunkt pga bränslet inte är korrekt blandat längre så kan du nog få alla möjliga intressanta reaktioner.

#23
2019-04-23 20:00

Där lärde jag mig något nytt - HVO från Circle K och OKQ8 innehåller PFAD som är en restprodukt från tillverkning av palmolja. Enligt OKQ8 och Energimyndigheten är PFAD en restprodukt från Palmolja vid livsmedelstillverkning och inte drivande i att fälla regnskog. Biobränsle är dessutom spårbart vilket fossilbränsle inte är på samma sätt

Man kan fundera vilket som är bäst, rysk olja från Putins diktatur eller att använda restprodukter som ändå skulle bli över.

#24
2019-04-24 04:19

Previa #21: "All HVO som säljs i Sverige innehåller palmolja utom Preems står det här."

Nej, har du verkligen läst vad som står https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-11/Tittbild-Grafik%281... för HVO 100 från både Circle K och OkQ8 uppges nämligen vara fria från palmolja.

Hur det är med Preems HVO 100 är mer oklart för även om företaget är klart kritiska till palmolja och PFAD, så är ändå deras information klart diffus för på https://www.preem.se/foretag/produkt-och-tjanster/Produktkatalog/produkt... står att innehållet är består till 100 % av Hydrerad Vegetabilisk Olja, vilket inget säger om vilken eller vilka oljor det är tillverkat av.

#25
2019-04-24 08:28

Ingen HVO100 som säljs idag får innehålla palmolja eftersom då faller skattefriheten.
Ingen HVO100 som produceras efter 1/7 2019 får innehålla PFAD för då faller skattefriheten. Efter det datumet klassas nämligen inte PFAD som restprodukt och därmed inte längre är skattebefriad.
Däremot så både får och kommer inblandningen i vanlig diesel att kunna innehålla både palmolja och PFAD eftersom den inblandningen inte är skattebefriad och därmed inte har den fördelen.
Det gäller att hålla isär begreppen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.