Nästa artikel
Bilfrågan: Normal Volvorost?
Bilfrågan

Bilfrågan: Normal Volvorost?

Publicerad 28 september 2011 (uppdaterad 29 september 2011)
"Avgasrörets fästen var obehandlade. Är detta normal standard på Volvos rostskydd?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Volvo V70 2,4D -10. Under vintern upptäckte jag rostfläckar på garagegolvet där bilen stått. Efter att ha konsulterat min verkstad konstaterades att rosten kom från avgasrörets fästen. Det verkade som om dessa var obehandlade eller i varje fall mycket dåligt rostskyddade.

Verkstaden ansåg detta vara helt normalt och ville inte vidta några åtgärder. Är detta verkligen normal standard på Volvos rostskydd? Detta är min första Volvo men har haft bilar i 40 år och aldrig upplevt motsvarande. Borde inte Volvo åtgärda detta på garantin?

Frågvis

SVAR:
Avgasrörets fästen är oftast rostskyddade på samma sätt som själva avgasröret, det vill säga inte alls. Att fästet skulle rosta sönder innan systemet är moget för byte hör till ovanligheterna.

Kör du på kraftigt halkbekämpade vägar kan det säkert hända att fästena inte torkar lika snabbt som röret och att det därför droppar från dem. Ett skönhetsfel men knappast något som stör funktionen. Bäst hade naturligtvis ett rostfritt system varit men detta tycks för evigt bli en fråga för eftermarknaden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-28 08:29
FLAC

"Bäst hade naturligtvis ett rostfritt system varit men detta tycks för evigt bli en fråga för eftermarknaden."
nja, inte helt kategoriskt... Megane II hade ju ett rostfritt system monterat från fabrik.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-28 09:20
Hanzzon

Hehe lite komisk bilfråga om Volvos rostskydd på sina avgassystem :) Helt klart en rätt bagatellartad fråga även om jag håller med om att det är en väldigt ny bil men det är inte direkt ovanligt att avgasrörets fästen rostar och inget direkt unikt.
Toyota har haft rostfria legeringar i sina avgassystem på alla modeller sedan 1992/93 beroende på modell samtidigt som även Volvos 850 kom med detta från fabrik och dessa bilar byter man i princip aldrig avgassystem på trots rejäl ålder på bilarna medans tex Renault som nämns generellt haft undermåliga avgassystem under alla dessa år möjligtvis fram till Megane 2 då vilket är bra om även Renault följer med utvecklingen där.
Volvo har däremot försämrat kvalitén på sina avgassystem på nyare modeller där vi redan bytt dessa på nyare Volvo-modeller vilket man aldrig gjorde på 850/ samt första S/V70.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-28 10:11
FLAC

Jag hade en Megane II och vet att det var så, den generationen kom 2003. Det stod även i broschyrmaterialet.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-28 12:09
Mistro

Sen kan man ju undra över vad som anses som "rostfritt"!?
Själv tolkar jag det som att något är tillverkat utav Rostfritt stål men tydligen så kan man även kalla ett galvat material för just rostfritt?
Megane har också rostfria framskärmar eftersom att de är i plast.
På både Meganen och Citroen C3 skulle det sitta rostfria avgassystem men enligt en bilprovare så stämmer inte detta.
Andra har sagt att dessa avgassystem håller bilens livslängd ut men inte dess fästen!? ....oerhört korkat i så fall.
Hur som helst så vet jag fortfarande inte huruvida dessa bilars avgassystem verkligen är utav materialet ROSTFRITT eller ej. :-)

#5 • Uppdaterat: 2011-09-28 15:42
Hante

Många biltillverkare har gått över till aluminiserat plåt i sina avgassystem, vilket i bästa fall kan gen 7-8 års livslängd.

Fästelementen brukar vara av någon typ av ytbehandlat stål (förzinkat är vanligt). Förzinkningen klarar inte den korrosiva miljön så länge, men några år borde det hålla..

I detta fall har nog förzinkningen på fästelement varit bristfällig.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-28 17:32
Björnove

Jag har haft en Volvo 850 GLT -97, en Volvo S60 2,4T -01 och har nu en Volvo V70 2,5T -05. På alla dessa har jag fått byta avgasrörsupphängningarna när de var ca 5 år gamla.
De finns som repsatser för en spottstyver och tar max 10 minuter att byta. Om man kan skruva förstås.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-28 19:40
Duster

Jag hade en Megane -99 som jag monterade på ett rostfritt avgassystem från Ferrita på. Detta har ju livstidsgaranti - mycket bra! Dock stod det i garantibeviset att fästen och upphängningar inte omfattas av garantin. Jag tog för vana att vid varje service be mekanikern att kolla dessa. Under de 8 åren innan jag sålde bilen behövde inget bytas, inte ens gummiupphängningrna. Mycket bra. Jag tycker då inte det är speciellt konstigt att Volvos originalfästen inte är rostfria när de inte är det på ett eftermonterat rostfritt system.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-28 19:48
Mistro

För nog är det väl så att man kan jämföra 25 åriga bilar rakt av "Jes"?
Säkert kör de flesta Porscheägare sina bilar till vardags?
Varför skulle en pedantskött Supra ifrån -85 vara i sämre skick än en 911 - 928:a ?
Kasta skit utan grund är och förblir bara dåligt!

#9 • Uppdaterat: 2011-09-28 20:00
HakFri

Jag har en Mercedes C-klass 95:a och på den sitter fortfarande originaldämparen. Bilen har gått 22000 mil. Inte vet jag vad detta har med rost på en Volvo att göra men det gäller också många andra kommentarer av trollgänget som belägrar denna kommentarspalt.

Hur som helst med trollen - inte vet jag vad det är för material i Mercedes dämpare men det är inte rostfritt utan något annat. Har en annan Mercedes också, nu sex år, även den med originaldämparen.

#a • Uppdaterat: 2011-09-28 20:04
quattron

Kanske har jag fel men jag uppfattar frågeställaren som att fästena på karossen rostar, svaret och diskussionen handlar väl om fästena på själva avgasröret, eller?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.