Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Normal överförbrukning?

Bilfrågan

”Enligt tillverkaren ska den dra 3,5 liter på 100 km vid blandad körning. Vad kan det vara för fel?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger en Hyundai i30 årsmodell 2014. Den drar sju liter diesel på 100 km stadskörning. Den är manuell och har sex växlar. Är det normalt? Enligt tillverkaren ska den dra 3,5 liter på 100 km vid blandad körning. Vad kan det vara för fel?
Ali

Svar:
Jag befarar dessvärre att det alls inte är något fel på din bil. Jag utgår ifrån att du har en i30 med 1,6-litersdiesel. Den ska dra 4,1 l/100 mil vid stadskörning. Men vår erfarenhet från just stadskörning är att förbrukningen kan variera kraftigt, beroende på trafikrytmen och stillastående. Ytterst få bilar klarar tillverkarens uppgivna bränsleförbrukning. 7,0 l/100 km istället för 4,1 låter visserligen vansinnigt mycket högre. Men gör ett test av förbrukningen vid blandad körning. Då bör du hamna i närheten av Vi Bilägares test av bilmodellen hösten 2012, då vår förbrukning landade på 5,3 l/100 km. Det är 23 procent högre än deklarerade 4,3. Blandad körning kan ge en mer rättvis bild av förbrukningen. Och är skillnaden även då extremt stor, kan en kontroll av motorns styrning vara nödvändig.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Test 2017/08: Honda Civic, Hyundai i30, Skoda Octavia. Vi Bilägare

Artikel ur Vi Bilägare 8-2017, 11 sidor.  TRISS I TREOR.  Hur lyder receptet på framgång i Golfklassen? Det har åtskilliga konkurrenter till Volkswagen grunnat på i decennier. Är det tillverkarna eller du som köpare som tjänar på trenden med trecylindriga turbomotorer? Honda Civic, Hyundai i30 och Skoda Octavia är en trio med treor som på var sitt manér vill utmana i Golfklassen. Honda Civic 1,0T Executive Hyundai i30 1,0 Comfort Skoda Octavia 1,0 TSI 115

Kommentarer

#1
2019-02-22 08:07

Ali kanske inte kör 100% som körcykeln föreskriver. Det kanske till och med är så att AC:n är på och andra trafikanter som påverkar framfarten.

#2
2019-02-22 08:29

Ja tillverkaren lovar väl knappast att förbrukningen som är angiven är den som gäller i verklig trafik. Det är ju en förutbestämd körcykel som tillverkaren kan optimera mot men annars inte påverka. Kanske hade det varit bättre med en poäng istället för l/mil som resultat från mätningarna utifrån körcykeln. Så slipper man förvirringen som bl.a. frågeställaren känner. Huvudsyftet med den uppgivna förbrukningen är ju ändå att jämföra olika modeller och inte att exakt försöka förutsäga vad förbrukningen kommer att bli då det ändå varierar såpass mycket beroende på användning.

#3
2019-02-22 09:27

Nu är ju inte stadskörning alltid likadan. Det är högst individuellt hur bilen körs, kanske endats 5 km varje gång i staden, med många köer och stillastående - inte konstigt om förbrukningen stiger.
Körcykeln är baserad på en viss körning, och väldigt få lär köra likadant, oavsett om det handlar om stad, landsväg eller blandad körning. Sen är det förstås även beroende på hur föraren kör, där skiljer mycket för förbrukningen.

#4
2019-02-22 09:53

Ja, kör frågeställaren bara stadskörning, antagligen korta sträckor så motorn knappt hinner bli varm - då är väl 7 liter ingen orimlig siffra.

#5
2019-02-22 10:17

Det är Pricis som för dom flesta andra fast dom bara tankar och ser glad ut och betalar statoil räkningen den sista.
0,7 med lite blandad stadskörning mm är nog fullständigt normalt okey och speciellt en bil med några år på nacken.
En bekant har en hunday ix35 diesel som ligger på 0,86 på färdatorn på årsbasis.

#6
2019-02-22 11:14

Men ärligt, finns det någon som år 2019 verkligen tror på att den av biltillverkaren angivna bränsleförbrukningen stämmer med verklig förbrukning? I stort sett all bil-media inkl ViB har under decennier rapporterat om så kallad överförbrukning vid tester i förhållande till de av tillverkarna uppgivna siffrorna. Det kan inte ha undgått någon, allra helst en som läser ViB och ställer frågan här. Vill du nå den förbrukning som biltillverkarna angav 2014 får du i så fall köra inomhus på rullar i 35 km/h, pumpa upp däcken till 3 bar, plocka av i stort sett all utrustning och installera en manipulerad mjukvara i motorns styrsystem.

#7
2019-02-22 11:15

Granlundii, ger jag poäng till....säkert så att det körs korta sträckor med kallstart, så det är nog inte orimligt högt.

#8
2019-02-22 13:25

Alla avvikelser från den körcykel som bilen optimerats för medför långt större merförbrukning än tidigare.
För några veckor sedan vid egen tankning i Örebro hörde jag en upprörd tankare på andra sidan pumparna. Han körde en XC90, bensin, med hela familjen ombord och stor taklåda. Dagen till ära var det en kraftig vind från norr som alla fick gasa sig genom på vägen till fjällen. Bakom stod en annan bil i sällskapet som också tankade. Volvoförarens kommentar till ressällskapet i bilen bakom var kort och koncist: Exakt samma förbrukning per mil som den Jeep Grand Cherokee vi ägde i mitten på 1990-talet!

#9
2019-02-22 17:31

Bilen drar rejält mer om man kör i stan kortare sträckor varje start påverkar förbrukningstalet mycket
Överensstämmelsen med fabrikens siffror har blivit sämre med åren
Läs lite om mina bilars förbrukning i verkligheten senaste 15 åren så ser du att du inte är ensam - Det har bara blivit värre med åren om man så säger ...
https://wp.me/p1IAXy-6sB

#10
2019-02-22 18:50

Stadskörning kan ju variera i stort sett hur som helst. Nere i Polen har jag ca: 11 km mellan bostaden och kontoret och kl 05:30 på morgonen (en del trafikljus är avstängda mellan 23:00 och 06:00) kan jag köra med ett snitt på drygt 0,5, medan jag på eftermiddagen med köer och alla trafikljus visande rött knappt kommer under 0,9. (CLA 220D 2017)

// Krister

#11
2019-02-22 18:55

Min fd Renault Megane dCi 2013, fabrilksuppgift 0,35 l/mil körd 0,462 l/mil i år snitt och Toyota Auris HSD 2016, fabriksuppgift 0,35 l/mil körd 0,464 l/mil i år snitt och båda är 25% överförbrukning.
Opel Astra 1.0 T 2016, fabriksuppgift 0,45 l/mil körd 0,494 l/mil i år snitt och är 9 % överförbrukning.
Nuvarande min Skoda Fabia1.0 TSI 2019, fabriksuppgift 0,45 l/mil körd 0,489 l/mil i 1 månad snitt och är 8 % överförbrukning men inte färdigt än och ska fortsätta 11 månader till.

#12
2019-02-22 18:57

Inget triggar inläggslusten som liter per mil!

#13
2019-02-23 12:54

Min bil drar 0,0 liter per mil i stadstrafik... men däremot 1,72 kWh/mil på vintern i blandad körning. Det är just det här som alla pratar om vad gäller elbilar att räckviddsangivelsen NEDC inte stämmer. Det gäller ju i minst lika hög grad för en bensin/dieselbil som den här Hyundai-ägaren ondgör sig över. Med WLTP så kommer siffrorna i blandad körning bli mer rättvisande.

#14
2019-02-23 13:04

yaris hybrid drar 0,68 I teknikensväds Sverigecyckel. Så hybrid är inte lösningen...

#15
2019-02-23 21:23

HT19. Yaris hybrid är nog ganska snål i enbart stadstrafik men direkt du lämnar stan surrar gummibandsmotorn på högvarv utan effekt och då blir den inte snål.
Och en omkörning är tekniskt omöjlig.

#16
2019-02-24 00:48

Har visserligen bara kört Yaris Hybrid en enda gång, i höstas, och då var det mest landsvägs- och motorvägskörning, totalt 478 km (ja, jag för statistik på det mesta jag gör…). Den drog i snitt 4,21 dm³/100 km och det var inte heller några som helst problem att köra om med den. Kommer ihåg när jag var liten och min far hade en Renault 6, jag tror den hade 34 hästkrafter och enda gången jag minns att han hade problem med omkörningar var under en kort period när kopplingen slirade.
Vad är det med folk nu för tiden? Är alla helt odugliga bakom ratten? Man måste inte upp i 600 km/h för att köra om en cykel… (förresten får man inte ens överskrida gällande hastighetsbegränsning vid omkörning – något en lumparkompis bittert fick lära sig vid uppkörning för militärt förarbevis för buss, så ofta är det omöjligt att köra om oavsett bil, om man samtidigt försöker hålla sig till lagarna).

#17
2019-02-24 08:48

Den Förbrukningen är inget konstigt utan ev lite låg. När vi hade en I30, så låg frugan lite lägre medans jag låg på dryga 0.8.

#18
2019-02-25 13:11

Det är möjligen möjligt att köra den på kanske 0,5 i stan. Men då går det nog fortare att gå. Att jämföra förbrukning i stan med deklarerad blandad körning var ett konstigt drag med...

#19
2019-02-25 17:16

Det Mattse skriver är ju krass verklighet, konstigare är det inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.