Bild
Nästa artikel
Oljetörstig Opel Vectra.

Bilfrågan: Normal oljetörst för Opel Vectra?

Bilfrågan

”Jag har en Opel Vectra som drar mycket olja. Det går åt cirka en liter på 1 000 km. Vad kan det vara för fel?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Bilfråga:
Jag har en Opel Vectra 2,2 årsmodell 2005 som drar mycket olja. Det går åt cirka en liter på 1 000 km. Vad kan det vara för fel?
Nils
 
Svar:
Du skriver inte hur långt din bil har gått, men är motorn sliten kan den dra mer olja. En normal oljeförbrukning för en ny Vectra 2,2 är, enligt Opel, 0,6 liter/1 000 mil.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur skulle du svart på frågan?

Kommentarer

#1
2015-06-29 08:32

Bilen lär ju vara jätte sliten, 1 liter på tusen km låter ju märkligt åk o kolla det hos en verkstad:)

#2
2015-06-29 08:43

Förr sa VW att upp till 1l/1000km var en normal oljeförbukning. Jag har alltid betvivlat det... min gamla Mazda626 drog en halvliter på 20.000km.

#3
2015-06-29 09:00

På sugmotorer är det inte så mycket som kan hända annat än slitna kolvringar. Borde ge sämre kompression. Ganska lätt att mäta. När det drar så mycket olja så finns det en chans att det syns på stiften också. Annars försvinner oljan någon annanstans. Läckage?
För mycket olja som förbränns förstör motor och katalysator med tiden. Kolvringarna kommer få mycket skit på sig, topplocket och ventilsäterna kommer vara fyllda med kletigt skit osv.

#4
2015-06-29 09:12

milkylainens förslag är ju helt riktiga.
Läckage tror jag inte på, ett läckage som orsakar så stor oljeförbrukning passerar ju inte obemärkt.
Man kan ju tänka på gamla Saabar som kunde ha motorer som var blöta av läckande olja men ändå ha en oljeförbrukning som låg under en liter/1000 mil.

#6
2015-06-29 10:30

Jag hade en bil som började dra något liknande och då visade det sig att den läckte vid oljetrycksgivaren. Det var ett fel som var ganska vanligt när oljeförbrukningen plötsligt blev högre, enligt min verkstad om det inte är en packning.

#7
2015-06-29 10:48

Spirou - det var 1 liter per 100 mil inte 1000 mil. Hade också läckage vid oljetrycksgivaren på en Opel men det märktes knappt på oljeförbrukningen. Men det beror givetvis på hur stort läckaget är. Men jag kan garantera att även ett mindre läckage vid den givaren märks där bilen parkeras så jag tror inte på det felet i detta fall...

#9
2015-06-29 13:00

Jodå Spirou, att byta ringar på en tio år gammal Vectra behöver inte bli så dyrt, om man inte gör det på märkesverkstad förstås.
Bara att hämta in några kostnadsförslag från t.ex. Kalle på bakgår'n med flera.
Bilen kan ha många tusen mil kvar.

#10
2015-06-29 13:14

Helt klart ett direkt fel (i och för sig konstigt?) och ingen slitage.
Verkstadsjobb.
En 2.2. skall man inte ta några risker med eftersom kamaxelkedjan är känslig, en vanlig 2.2. håller bättre än den direktinsprutade men ändå bör allt onormalt undersökas, 2005 är sista modellen då problem med kedjan är vanligt, sedan minskar antalet fall.
Skulle man upptäcka behov av att ta isär motorn är det mycket lämpligt att byta kedja samtidigt.
Bra affär.

#11
2015-06-30 21:20

N-iklas, det är alltså kamkedjan som är orsak till den höga oljeförbrukningen? ;o)

#12
2015-06-30 22:09

Vem vet, aldrig hört något om oljeförbrukning på modellen förut, om det nu varit min bil skulle det varit första tanken.
Bättre med en kontroll för mycket än för lite.

#13
2015-06-30 22:28

Det är inte ovanligt med oljeförbrukning hos ECO-motorerna. Lågfriktionskolvar är känsliga. Byt kolvar och kolvringar. Eller häll i WB40 i cylindrarna och låt det stå. Byt sen olja o filter och se om det hjälper.

#14
2015-07-01 11:31

Vad använder TS för olja?
Många av de nya helsyntet 0W/5W- oljorna är synnerligen blaskiga..
Hade för 10-15 år sen 5W- 50 helsyntet i en gammal 240.
Rann rakt igenom, hade varit glad om det bara konsumerats 1liter/100 mil.
(Fick oljan lyckligtvis helt gratis )
Bytte till delsynt 10W-30 sen inga problem.
Nu är ju likheterna mellan en 240-traktormotor och dagens extrema motorer iofs rätt små ...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.