Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Nödvändig service?

Bilfrågan

"På 24-månadsservice skulle det bytas motorolja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter och bromsolja." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Äger en Hyundai ix20 CRDi som ska servas vid 3 000 mil eller tolv månader. Beställde 24-månadsservice hos en Hyundai-verkstad när bilen gått 1 980 mil. Kundmottagaren påpekade att på 24-månadsservice skulle det bytas: 1. Motorolja, 2. Oljefilter. 3. Luftfilter. 4. Kupéfilter. 5. Bränslefilter. 6. Bromsolja.

Allt detta kan jag köpa om bilen gått 6 000 mil på två år, men inte på en 24-månadersbil som gått under 2 000 mil.

Mats Wesslén

SVAR:
Hyundai svarar att i dagsläget finns inget reducerat serviceschema. Det gäller alltså för dig att följa Hyundais rekommendationer och specifikationer om bilens garanti ska gälla.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-09-20 10:16

Suck, ännu en som lurats av den jättelånga fina garantin som i själva verket är konsturerad enbart för att maximera branschens intäkter via tokdyr service. Det gör ont i hjärtat att se alla medelålders+ - svennar i sina nya Koreabilar lyckliga över 8 års garanti, som i själva verket är en väldigt dyr försäkring.

#2
2013-09-20 11:11

3000 mil mellan oljebytena är fullständig idioti. Det FINNS inga oljor som klarar detta (longlife etc) 1500 mil är det som gäller även idag. Sedan är kostnaden för ett oljebyte till kvalitetsolja så marginell så det finns ingen anledning att inte byta med kortare intervall.

4 liter kvalitetsolja i 4litersdunke 300 spänn och ett oljefilter för 100 lappen.

Att byta bromsvätska efter 2000 mils körning är ett stort jävla skämt, detta vet såklart verkstaden också och kommer bara debitera för bytet. Möjligtvis att de öppnar locket och mäter, men förmodligen nöjer de sig bara med att konstatera att färgen är ljusbrun. "Check" i protokollet och som vanligt får konsumenten betala "för att garantin ska gälla"

Någon mer som tänker på ordet "Maffiaverksamhet" ?

#3
2013-09-20 11:13

Jo förresten..............

Det där med att det inte finns någon anledning att fuska med oljeintervallen pga dess låga kostnad..........................

Det gäller ju bara om du gör jobbet själv såklart. Hos verkstaden tar de 2000 spänn för att släppa oljepluggen.

#4
2013-09-20 11:21

SÅ länge som de inte är dyrare att serva än andra så spelar det väl ingen roll?
Sen har Kia 7 års garanti medan Hyundai har 5 år.
Mitsubishi är det fabrikat med 8 års nybilsgaranti.
Utav vad jag har hört så verkar Kia vara lite dyrare i service än sitt syskon så en del vill de nog ha tillbaka på sin längre garanti den vägen.

Själv skulle jag också ha föredragit att verkstäderna oftare delade upp betydelsen mellan service och ett oljebyte.
Lägg t.e.x service vid 3000 mil och lägg ett oljebyte där i mellan.
Om kunden sen vill ha bytt torkarblad,lampor e.t.c så är det ju bara att säga till även om det handlar om ett oljebyte.
De där typ 2000kr som man ofta får betala för några kontrollpunkter intresserar inte mig nämnvärt.
Liksom att en likvärdig service kostar mer bara för att bilen har gått längre o.s.v

#5
2013-09-20 11:43

Toyota har i praktiken service var 3000mil, med ett mellanliggande oljebyte. Fullservice kostar 3149kr vid 15.000mil + valfri uppsmörjning bakbromsar för 351kr. Mellan servicear kostar alltid 1747kr + valfritt nytt kupefilter för 229kr.
Priserna är från Toyota i uppsala, på en Avensis -07

#6
2013-09-20 13:28

Jag är nog av den åsikten att jag hellre servar och betalar än går utan garanti. Sett till helheten är servicarna inte nån jättekostnad i bilägandet och en bil som inte servats enligt bok skulle jag iallafall tänka både en eller två gånger innan jag köpte begagnad (så till vida att det är en nyare bil förstås).

#7
2013-09-20 13:50

Alltså jag köper OKQ8 SBK racing 10w-50 (den bästa raceolja som finns att få tag i ) till min hojar, jag köper på 20 litersdunkar och det kostar 1250-1300 kr (alltså runt 60 kr litern). De tar 150-160 kr litern för denna olja i 1-litersflaskor

Vad tror ni verkstaden betalar för sina 200 litersfat ?

1747 kr som någon nämnde här nedan för 4.5 liter olja + filter är en kanonaffär för verkstaden. 1500 kr är arbete 247 kr är material.

#8
2013-09-20 14:34

Roger Skagerström.

Håller fullständigt med!

#9
2013-09-20 17:53

Håller också med herr Skagerström, att serva bilen är inte den största kostnaden.

#10
mcregor
2013-09-20 18:05

Min dyraste bil hittills att serva var min Toytoa Corolla Touring -03. Dels var det 1500 mils serviceintervall, dels kostade t ex 6000-milaservicen nästan 5000 kr år 2006. Och då var det inga fel som reparerades...

#11
2013-09-20 20:54

mcregor det låter som att du har servat i Stockholm? Jag bor också i Stockholm. Men spar stora pengar på att serva på Toyota i Uppsala.

#12
2013-09-20 21:01

@Henrik Andersson: Jodå Det finns oljor som klarar mer än så.
Jag hade en Volvo med Testkörningsolja från nämnda fabrikant.
Den byttes vid 10 000 mil!
Motorn revs ner vid 30 000 mil. Allt dokumenterades och fotograferades noggrant. Till saken hör dock att vi snackar om en FH12 (Lastbil)
Jag har foton från renoveringen samt kollen av cylinder foderna.

#13
2013-09-20 21:25

Tror inte heller att det är några problem att köra 3000 mil eller mer med samma olja.
Min tidigare Bmw 523it servades med 3000 mils intervall och den såldes utan defekter på motorn vid ca 28000 mil.
En släkting ( låt oss säga att de är slarviga )till mig körde 5000 mil med sin C3 Hdi när ordinarie service skulle ske vid 2000 mil.
Bilen såldes vid knappt 9000 mil men det skulle förvåna om motorn faktiskt tog skada för att den gick för länge på samma olja.

Har nu en likadan motor i min 308:a och tanken på att den MÅSTE servas vid 1500 mil gör mig bra irriterad då jag vet att det inte behövs.
Men som sagt,....VAD göra annat än att betala?

#14
2013-09-20 21:37

Humor! Jag har kört 20.000 mil med min 9-3:a på 6 år. Har fortfarande inte bytt bromsvätska. Den funkar precis lika jädrans bra!
Allt förutom olja och oljefilter är humor efter 2000 mil!

#15
mcregor
2013-09-20 21:43

kallandes - Icke - Toyota-center i Västerås var det.

#16
2013-09-20 23:40

S.Sörensen

Polaren kör lastbil och han har också sagt att det finns Mercedes-lastbilar med 10 000 mils intervall mellan bytena - Otroligt !!!!

Nu kan jag tyvärr inte dieselmotorer så bra, och ännu sämre är jag på lastbilsdieslar. Men har för mig att han nämnt någon gång att det är 30 liter motorolja i en lastbil (kan det stämma ?). Brukar normalt vara mellanservice med oljebyte varje 4000 mil på nya lastbilar, och 2500 på äldre. Stor service är vid varje 12000 mil om inte jag minns fel. Men visst 10 000 mil är respekt !!

PS - Du får rätta mig om jag har fel på siffrorna

Mistro

Jo jag vet att det finns longlife oljor som sägs klara 3000 mil, och det kanske de gör också. Men de är också mycket dyra och väldigt tunnflytande, i alla fall Audi har haft stora problem med oljesörplande motorer som jag har för mig beror på longlifekonceptet. Personligen tycker jag att ett oljebyte till en "vanlig" motorolja är mer logisk (Jag vet att det här med motoroljor är en religion också och kan diskuteras i det oändliga).

OkQ8 har en folder om allt som handlar om oljor. Här finns den
http://www2.okq8.se/okq8_2/smo/pdf/Allt_du_behover_veta_om%20_olja.pdf

Ni får gärna läsa mina inlägg i denna tråden som handlar om service och underhåll också. Självklart byter man olja oftare i en R-hoj än stipulerat intervall. Man vet ju att det är en pytteliten kostnad i sammanhanget. Däckkostnaden är desto större !!!

Vad jag vill komma till är att det är mycket trams i alla löften med garantier, programvaruppdateringar och liknande så många betalar servicar på 5-6000 alldeles i onödan. För att de inte vågar annat. Sanningen är att servicemarknaden är en lukrativ vinstmaskin med otroliga marginaler. Och det är vi som får betala.

Läs gärna mina inlägg i denna fråga här. Sedan om jag har fel med om oljan kanske klarar mer än 1500 mil det må vara hänt.

http://www.vibilagare.se/nyheter/bilfragan-likvardig-service-hos-oberoende-verkstader

PS - milylainen har helt rätt också angående bromsvätskan även om flera skulle vilja tro annat. I en vanlig personbil som körs "normalt" så belastas inte vätskan nämnvärt. I vart fall är den inte milberoende som många tycks tro. Visst är den hygroskopisk men jag har aldrig råkat ut för detta på någon personbil (det finns flera olika typer av instrument att kolla fukten i bromsvätskan. Biltema säljer en för ofattbara 20 spänn och sedan finns det proffsgrejor för en tusing. Men tekniken är densamma, de ser hur mycket vatten det är i väskan genom att skicka el mellan två metallplattor. däremot på en Racehoj/bil som körs hårt blir bromsvätskan gammal väldigt fort (Oxiderar). men det märker man inte uppe i koppen för dit tar den sig inte. Det är därför man "överservrar" just dessa maskiner. Oavsett det behövs eller ej. kostnaden är ändå bara 30 kr + 20 min jobb när man är van.

Jag kan därför (nästan) till 100 % säg att milylainen har en bromsvätska som är fullt godtagbar trots milen. Så länge den inte skiftar färg till mörk så är det "ok" - Har en klar ljusbrun färg direkt från behållaren.

#17
2013-09-22 16:52

Det är ju som många här skriver ofta bortkastade pengar med den service som man får betala dyrt för.
Det enda som egentligen behövs är ju olje- filterbyte och det gör jag var 1500e mil och jag har enbart kört på Mobil1 0W-30, som Saab rekommenderar.
Det finns säkert lika bra oljor av andra fabrikat, men jag köper den här oljan ganska billigt ca 115:-/liter och det ger inga höga milkostnader.
Men det finns en annan sak som är viktig, nämligen remmarna.
Givetvis kamrem om man har en bil som fortfarande har en sådan, men i lika hög grad drivremmen till AC, generator, vattenpump, servo, osv.
Den glöms ofta bort och här är det oftast åren och inte milen som är begränsningen.
Numera kan man få en tilläggsbesiktning på bilprovningen och deras konkurrenter, där de utför ungefär samma undersökningar som serviceverkstäderna, men till ett lägre pris.
Sedan vet man vad som behöver åtgärdas och kan specifiera det för verkstan.

#18
2013-09-22 18:31

Byt inte bromsolja för miljö och plånbokens skull !
Det behövs inte, det är ingen fukt i den. vi bor inte i Brasiliens regnskog, i vår torra kalla klimat blir bromsolja i princip aldrig dåligt (fuktigt). Hyundais programservice är lika över hela värden och tar inte hänsyn till vilken land bilen säljs. Med luftfilter gäller samma sak, Sverige eller Egypten spelar inge roll, eller kanske gör det.

#19
2013-09-23 09:47

Det heter inte bromsolja ...

Huruvida bromsvätskan behöver bytas eller ej så förhåller det sig så att bromsvätskan är hydroskopisk, det vill säga den tar upp vatten. Vatten i bromsvätskan kan ge dålig bromsfunktion (särskilt vid hög bromsbelastning) och rost i de systemkomponenter som kan rosta. Bromsvätskan behöver bytas, men kanske inte så ofta som serviceplanen föreskriver.

#20
2013-09-23 12:00

Alldeles riktigt kapten det heter bromsvätska, men den är absolut inte hydroskopisk.
Däremot är den hygroskopisk, i övrigt har du rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska

Bosse bildoktorn har en del åsikter
http://www.bossebildoktorn.com/ttb_vatska.html

#21
2013-09-23 12:36

saabinisse, bra att du sa ifrån. Jag kände när jag skrev "hydroskopisk" att det egentligen inte var rätt. Hygroskopisk ska det givetvis vara!

#22
2013-09-24 09:19

Vadå onödig bilservice?
Träffade för ett par dagare en O?-lycklig VW ägare med en "välservad" bil som servats var 3 000 mil. Kamkedjan hade gått av när bilen körts 10 100 mil och reparationen skulle kosta drygt 40 000kr. Maskinskadeförsäkringen hade just slutat gälla och då en service skett efter 3020mil var någon form av godwill inte tänkbar. Efter någon vecka ringde de från verkstaden och VW skulle reparera utan kostnad för kunden. När bilen hämtades ut var hela motorn utbytt. I fortsättningen kommer motorolja och filter bytas var 1500 mil, då det numera är bevistat att det är billigare att köpa några liter olja än en ny motor för nästan 80 000kr. Varför luras bilägarna att inte serva bilen på rätt sätt?

#23
2013-09-24 10:10

Det kan finnas tusen skäl till att en motor rasar i förtid och att då enbart tro att det hjälper att byta motoroljan vid 1500 mil är till att lura sig själv.
Det som jag reagerar på är dock inte hur ofta motoroljan byts då detta är en låg kostnad utan jag blir förbannad för att man överdebiterar för så mycket annat.
Man betalar en hög timpeng ( inte sällan 1500-2000kr ) men någon tid för hur lång tid något har tagit får man aldrig reda på. Vidare betalar man för höga marginaler på reservdelarna ( inte minst på oljan )

Det är en sak att betala för något som man vet tar sin tid och efter en viss timpeng men verkstäderna debiterar väldigt godtyckligt och sällan logiskt.
Mindre arbete och färre/billigare reservdelar till en bil kan ändå leda till att en service blir dyrare än till en annan bil som kräver mer arbete ...m.a.o väldigt ologiskt och oetiskt.
Samma arbete tar man också olika mycket betalt för beroende på hur långt en bil har rullat liksom att samma arbete ibland plötsligt kan bli billigare om bilen har en viss ålder ....
Listan på fusket är precis hur lång som helst så mina sympatier får verkstäderna först när de slutar med detta bedrägeri ...

#24
2013-09-24 10:58

Själv väntar jag på ett certifikat efter avslutad kurs! 500 spänn tar dom för att skicka ett papper!!

#25
2013-09-26 09:43

Varför inte kolla upp servicekostnader och intervaller och villkor innan ni köper bilen. Då slipper ni hålla på att idissla "serviceproblem" så som det görs t ex i denna tråd?
Min bil servas vid 3000mil/1år och det har jag vetat sedan dag 1. Servicen jag nu har bokat efter 1 års körning kostar 3700 inkl. allt samt däckbyte till vinterhjul med balansering och däckhotell. Inget att klaga på tycker jag.

#26
2013-09-26 13:27

Det är inte alltid så lätt "S-E-S" men jag förstår hur du menar.
Sen är vi också alla olika i hur vi tänker och vad som vi anser som skäligt eller ej.
För min del så skulle en service vara "skälig" om den låg runt 1 krona/milen men absolut inte typ 3 kronor eller mer vilket tyvärr inte är ovanligt.

#27
2013-09-28 11:03

Servicen kostar för mig ca 75 öre per mil (1520 kr) Därtill kommer allt förbrukningsmateriell så som olja, filter mm. Inte speciellt dyrt.

#28
2014-10-06 13:36

Mercedes Lastbilar kör upp till 15000 mil mellan servicearna. Aldrig mindre än 10000 mil.
Dom har iofs 45 liter olja i motorn och ett cyklonfilter som renar, men ändå 15000mil

Nya sprintern rullar upp till 6000 mil utan problem mellan oljebytena.
Föregående ung 4000 och har inga problem med långa intervaller.
Värt att notera att detta är samma motor som i personbilarna.

Varför skulle man inte våga köra 3000 mil med sin bil.
Problemet ligger snarare i hur bilen är tillverkad att varna utifrån yttre faktorer.
Kallstart, korta sträckor osv..

Att köpa en bil och sen klaga över servicekostnaderna är bara dumt.
Köper du ett hus för att sen klaga på el och värme?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.