Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: När ska olja bytas?

Bilfrågan

"Varför säger serviceboken oljebyte var 1 500 mil och instruktionsboken när lampa tänds?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Är spekulant på Skoda Fabia -08, 4 600 mil. Till min förvåning finns bara en stämpel i servicehäftet vid cirka 2 500 mil, ett år efter nyköpet. Oljan på den välputsade bilen i den ”fina”, stora bilhallen ser synnerligen svart och obytt ut.

Ende privat-ägaren kom vid telefonförfrågan inte ihåg hur många servicar som var gjorda. Han påstod att en lampa lyser när service ska göras medan serviceboken förordar oljebyte var 1 500 mil.

Varför säger serviceboken oljebyte var 1 500 mil och instruktionsboken när lampa tänds?

Olle Ström

SVAR:
Ett korrekt svar som är anpassat till just denna bil kan endast ges om vi får tillgång till bilens registreringsnummer. Generellt så kan bilen ifråga ha två olika servicekoncept. På fordon med märkningen ”QG0” och ”QG2” sker grundservice enligt bilens serviceindikering vid varje 30 000 km eller två år, vilket som inträffar först och däremellan utförs motoroljebyte varje 15 000 km eller ett år.

På fordon med märkningen QG1 är servicen ”flexibel” och sker enligt bilens serviceindikering någon gång från 15 000 km eller ett år till maximalt 30 000 km eller maximalt två år, vilket som inträffar först. Inga motoroljebyten däremellan. Märkningen QG0, QG1 eller QG2 hittas i bilens servicebok.

En auktoriserad Skodaverkstad hjälper dig gärna med ett förtydligande svar på vad som gäller för just denna Fabia.

Mikael Sandberg, Skoda Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-07-02 09:53

När den blir svart, vilket innebär att på Dieslar får man byta olja hela tiden. På bensin motorer byter man när oljan blir missfärgad. Brunaktig. Bättre att byta för tidigt än för sent, då slipper man oil sludge som mest verkar drabba Turbomotorer.

#2
Ernst P
2011-07-02 20:05

Duger Biltemas?

#3
2011-07-02 20:24

Re; Ernst P
.
Nej!

#4
2011-07-05 15:31

Re: Jes_

Jo det gör den eftersom deras "dyrare" syntet uppfyller Acea A3 B3 vilket duger bra i så gott som vilken bil som helst!

Eller har du belägg för ditt nej?

#5
2011-07-05 23:53

Volvo kräver att ASEA A5 - B5 skall användas till V70 med 3000 mils oljebytes intervall.
Ovanför kylaren sitter en skyllt som anger detta.

Frågan är om A5 - B5 kravet bara avser längre bytes intervall eller om det har med partikel filtret att göra.
Är det någon som vet?

#6
2014-10-18 01:41

Man ska helst byta olja senast vid 1500mil i en turbomotor pga turbons smörjning m.m.
På en bil i VAG-koncernen (VW, Audi, Skoda, Seat) är det speciellt viktigt med korta intervaller då oljan i deras motorer har en tendens att koksa, alltså mattas ut, bilda avlagringar och slamma ihop. Samt att vid längre intervaller hinner oljan samla på sig en massa kondensvatten.
Man ska absolut INTE köra med s.k. longlife-olja, för den är bara skit. Nere i Europa kanske det går bra där de inte har samma kraftiga klimatväxlingar som hos oss.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.