Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar ofta tändstiften bör kontrolleras.

Bilfrågan: När byta stiften?

Bilfrågan

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är ägare till en Volkswagen Golf 1,6 från 2002. Hur ofta bör man kolla, rengöra och byta tändstiften vid normal körning?
Lennart Jakobsson
 
Svar:
Om bilen startar som den ska behöver du knappast kolla eller göra rent stiften. Enligt VW:s serviceplan ska de på din bil bytas var 6 000:e mil eller efter fyra år. En omgång stift hos märkesverkstaden kostar strax under 1 100 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Brukar du regelbundet undersöka tändstiften?

Kommentarer

#1
2015-12-11 07:29

Så om man bara har kört 2-3000 mil på fyra år så ska enligt VW:s serviceplan stiften bytas. Jag kallar det för bondfångeri !

#2
2015-12-11 07:58

Bluff och båg som vanligt från VAG. Köpte fyra nya ngk för 200 kr till min Saab.

#3
2015-12-11 07:58

Varför betala 1100 kr för stiften, när de kan köpas för under 100 kr/st? Från 59 faktiskt, men även om man väljer Bosch så stannar det under 100 kr.

#4
2015-12-11 08:02

Riktigt som påpekats så är det dyrt att byta på märkesverkstad, men i dagens samhälle får man nästan utgå från att gemene man (och kvinna) inte gör ett skvatt på sin bil själv.

Och service på både tids- och mil-intervall är knappast sällsynt hos någon tillverkare.

#5
2015-12-11 08:05

Tändstiften misshandlas fruktansvärt den första minuten / minuterna efter en kallstart, när de går alltför kalla för att bränna bort sotpartiklar. Sedan återhämtar de sig när motorn blivit riktigt varm, insprutningen har snålat ner och förbränningstemperaturen klarar av att hålla rent. Alltså, körs bilen mycket korta sträckor bör de bytas efter tid. Står bilen mycket stilla och körs längre sträckor de gånger den körs kan man nog gå efter milen i stället.

#6
2015-12-11 08:44

1storstark, tändstiften i sig bränner inte bort sotpartiklar, det gör ju den förbränningsprocess som tändstiften (förhoppningsvis!) startar.
Måste man rengöra stiften är det ett allvarligt fel och då är det annat som måste kollas och åtgärdas.
Men att ta 1100:- för byte av fyra tändstift är ocker, att byta tar inte lång tid.
Sedan är det ju också som Polo påpekar knappast tiden som gör att stiften förbrukas.
Det måste räcka med att ange att de ska bytas var 6000e mil!

#7
2015-12-11 10:01

Det är stor skillnad mellan traditionella tändstift (som har en normal livslängd på 2-3000mil) och de nyare platinum o.d. stiften som håller utan problen 8-10tusen mil. Platinum stift kostar från 150 kr och uppåt. Platina är dyrare än guld... 4 x 150 = 600. Att byta stift tar också längre tid på en modern bil än en äldre med tändkablar, ty numera sitter det en tändspole på varje stift (inga tändkablar eller fördelare) och det tar lite tid att plocka loss dessa. 1100kr är ett lågt pris för jobbet och delarna.
Stift behöver ej rengöras så länge motorn funkar OK i övrigt.

#8
2015-12-11 10:03

Saabnisse: Du har rätt i att det är förbränningen som håller tändstiften rena, men det tar ändå ett tag innan tändstiften är uppe i temp så att det slutar fastna skit på dem. Många motorcyklister har fått erfara det när de startat sin ögonsten i garaget några ggr. under vintern. När det sedan är dags att börja köra så har stiften lagt av. Jag har varit med om att alla 4 (på en 4-cylindrig) lagt av!

#9
2015-12-11 11:54

Saabnisse : På Saab med tändkassett så har du en fribränning av stiften så fort du drar av tändningen.

#10
2015-12-11 13:03

Motorn i min Toyota finns med de äldre billigare tändstiften som ska bytas efter 6 000 mil eller iridiumvarianten som byts efter 10 000 mil. I bilverkstadens datasystem finns information om vilka tändstift som min bil har och det samma borde gälla för bilar av andra fabrikat. Om man inte har råd att betala 750kr för 4 tändstift av den dyrare sorten, går det att montera den billigare varianten. Eftersom tändstiftens specifikation är känd kan den som orkar leta rätt på billigaste försäljningsstället, fast det skulle kännas minst sagt konstigt att ta med egna tändstift till Toyotaverkstaden för att eventuellt spara några kronor. 7,5 öre per mil för slitaget på tändstiften är väl inte så dyrt?

#11
2015-12-11 13:16

Kört 15 000 mil utan byte och då hade bilen gått 10 000 förut med högst ett eller möjligen inget byte alls, om man ska döma av att märkningen på stiften är den som brukar monteras i från fabriken och inte senare.
Enligt servicekvitton har inga stift bytts under minst föregående 5000 mil, så i varje fall 20 000 mil utan byte.
Funktionen är oklanderligt perfekt.
Och då är detta stift från början av 90-talet.

#12
2015-12-11 13:33

Det syns ganska tydlig på tändstift när de mår dåligt. Det är lite som bromsvätska. Bra att byta, men grovt överdrivet serviceintervall. Om man är någolunda kunnig kan man lätt skruva ur ett tändstift och titta hur det mår. Det finns precis hur många beskrivningar som helst på nätet.
Ett stift kan med lätthet gå 10000-20000 mil förutsatt att det mår bra och är av hög kvalitet.
Med normalt slitage och säkerhetsmarginal så byter man stift (beroende på kvalitet) mellan 3000 och 10000 mil normalt.
Rent krasst så behöver en modern bil ingen service förutom oljeservice då och då. Resten är rätt överdrivet. Luftfilter kan man byta när det luktar perka.. och samma som luftintagsfiltret. Går det lite slött kan man öppna och titta. Går på fem minuter.
Dieselfiltret är bra att hålla serviceintervall på dock eftersom det gärna geggar igen.
Kamrems-service bör man hålla eftersom skadorna är så stora.
I övrigt är det egentligen bara och tuta och köra på moderna bensinbilar och dieselbilar.

Det är mera rädslan av att inte göra rätt som tvingar folk till verkstaden och betala dyra pengar.

#13
2015-12-11 15:07

Iridium tändstift går bra i 14 000 mil och ingen skillnad märktes vid byte till nya varken i bränsleförbrukning eller avgasvärden. Skulle ha bytts vid 10 000 mil tror jag det var på en Toyota Previa.
Går att skicka efter med frakten
http://www.ebay.com sök på iridium plug.

#14
2015-12-11 16:07

Bortom, "Att byta stift tar också längre tid på en modern bil än en äldre med tändkablar, ty numera sitter det en tändspole på varje stift (inga tändkablar eller fördelare) och det tar lite tid att plocka loss dessa. 1100kr är ett lågt pris för jobbet och delarna."
På Saab sitter tändkassetten med fyra skruvar, det tar högst tio minuter att lossa skruvarna, lyfta kassetten, byta stiften och återmontera. Stiften kostar 240:-/4st.!
Jag tvivlar på att det tar längre tid på en Golf från -02.
1100:- är ockerpris!

#15
2015-12-11 16:53

Vet inget om priset, men på den aktuella golf modellen sitter stiften riktigt knöligt till.

#16
2015-12-11 16:58

Sorry pojkar...Efter att lång tid läst era väldigt egoistiska märkesinsölade kommentarer så finns det bara en med nyanserade kommentarer och det är SaabNisse......

#17
2015-12-11 17:01

Har själv bytt stiften och visst lite krångel men fan rövarjävlar priser från verkstäderna...1100 lågt pris för jobbet?? Rövarpris....

#18
2015-12-11 17:11

I svaret från Marianne Sterner VIB . "En omgång stift hos märkesverkstaden kostar strax under 1 100 kronor". Och det fattar jag som bara stiften kostar, inte jobbet.

#19
2015-12-11 20:29

Jag köpte nya stift till min bil i onsdags. 29kr stycket på biltema

1100 spänn för stiften.........................Visste inte att det fanns 38 cylindriga motorer

#20
2015-12-11 21:12

Månne de finns en eftermarknad på begagnade tändstift?
Kanske redan finns utan att vi konsumenter vet om detta?

#21
2015-12-11 21:25

Väx upp gnällspikar:
lokaler ä gratis
verktyg ä gratis
know-how ä gratis
service ä gratis

wtf gör de själv då utan å klaga, snåljåp

#22
2015-12-11 21:30

Min BMW indikerade byte av stift vid 10 000 mil. BMW tog 2 000 kr för byte (6 st). Mekonomen ville ha lite till. Göra själv skulle inneburit specialverktyg och ett kaos av kåpor och plastsjok så där blev valet enkelt. Skönt att det är 9 900 mil till nästa gång ...

#23
2015-12-11 22:12

Och hur mår tändstiften när en bil drar mycket olja?

#24
2015-12-11 22:39

Bytte själv tändstift på ena dotterns 1,6 Octavia 2004. Tre stycken gick att få bort hyfsat enkelt men för att byta det fjärde måste jag demontera insugsröret, som är av plast. Och det gick, men som vanligt med gammal värmebehandlad plast, småbitar sprätte åt alla håll. Samma motor sitter också i en massa andra bilar från VAG.
Vis av erfarenheten fick min lokala volvoverkstad byta stiften vid 10 000-milaservicen. De tog ca 1000 kr inkl. 5 stift för det. Det är en del som måste demonteras på nyare Volvobilar också. Sen kan man ju tycka att bikonstruktörerna inte behöver krångla till det så förbenat.

#25
2015-12-12 17:54

Jag bytte på min Xsara 1.6, det tog ungefär 15 minuter för alla. Först ska en plastkåpa lossas, 5 små skruv. Sedan tändkassetten, 4 skruv med samma Torx-fattning som kåpan. Lossa kabeln till tändkassetten och lyfta bort den. Sedan går det lätt att byta stiften. Föredömligt enkelt!

#26
2015-12-12 18:54

Tändstift är billigt utanför märkesverkstaden. (Några hundralappar?) Ett byte tar max 10 minuter och det klarar t o m frugans far. Gammal, småyr gubbe som aldrig gjort något praktsikt under hela livet. Lika pinsamt som att inte kunna tanka själv ju...

#27
2015-12-12 19:11

Polo 2012 i ett antal inlägg och björnove beskriver VAGs tyska "kvalitet" tydligt! :)

#28
2015-12-13 08:51

De genomgående usla svaren från en tidning som kallar sig "Vi Bilägare" skrämmer mig... -smaka lite på tidningens namn och tänk efter, ni journalister! Jag kan inte se att det står "Vi bilföretag", "Vi Märkesverkstäder" eller "Vi biltillverkare"... utan det står faktiskt "Vi Bilägare" och det förpliktar på ett helt annat sätt.

Till en början... läs frågan! Det står att bilen är en 2002:a, och det står inget om hur välservad den har varit de senaste åren -att skruva dän och kolla åtminstone 1 stift är ingen dum idé. Vidare så står det att bilen är en 2002:a (ursäkta repetitionen, men tidningen Vi Bilägare behöver denna)... -bilen är alltså 13 år gammal och gissar man lite så är det knappast nybilsköparen som äger en sådan bil, dvs knappast någon som låter 1000-lappar fara i obehindrad hastighet från plånbok till verkstad -ett delsvar är naturligtvis att föreslå egen kontroll och ev utbyte, då med rekommendation att söka på YouTube efter instruktioner, och tändstift från annan kanal än märkesverkstan... bättre spara pengar här så de finns en slant kvar om en större rep. behövs.

En tidning som vill kalla sig "Vi Bilägare" bör nog ställa sig med en fot en aning närmare bilägarna, än märkesverkstäderna.

ps. "kompetensen" som syns i uttalandet "startar den så är allt bra" kommenterar jag inte, den talar för sig själv.

#29
2015-12-13 09:34

Polo menar att det är bondfångeri att byta tex stift enl plan baserad på mil/år om man servar på verkstad.
Håller inte med, en serviceplan är anpassad för bilägare som inte öppnar huven för annat än kontroll av vätskenivåer (i bästa fall)…..
En kontroll av stiften på service säger inte att stift som är ok efter 4 år/4000 mil, är det ett år senare.
Och utgångspunkten med en årsservice är väl att man ska kunna köra problemfritt till nästa tillfälle, så långt man kan förutse.....
Håller så klart med om att 1100 kr är åt h-e....
Själv kör jag biltemavarianten, men så har jag möjlighet/kunskaper att göra det mesta själv, och när jag byter olja före besiktningen, skruvar jag så klart av stiften för koll, likaså luftfiltret.....
Att jag gör en service till besiktning är ju för att slippa onödiga nerslag på emissionsvärden, ibland byter jag bil, och rent protokoll är guld värt då en gammal bil ska säljas plötsligt......
Dessutom har jag tillräckligt mycket erfarenhet för att förstå när motorn misständer, då ingår så klart stiften i felsökningen.....
Har nog inte bytt stift på många år, faktiskt, förutom på cheva transsport, men det var för att jag bytte insugspackning, då måste man se över topparna och byta stift och toppackningar, behövs det sen får man lossa och välta fram motorn igen....dom var dock skitfina efter 9000 mil sen senaste byte.
Men jag kör bilen varm vid varje kallstart, till affären är det en mil enkel väg, till jobbet 5.....
Att man behöver ställa frägan indikerar dock att man tillhör gruppen som inte kan/orkar själv och då är det nog ok att få bytt, möjligen på billigare verkstad än märkes....

#30
2015-12-13 10:41

Den som inte kan ellära ska inte yttra sig om tändstift.
Ett högkvalitativt tändstift kan lätt överleva en bil. Det finns inga som helst anledningar att BYTA ett tändstift om det inte är trasigt/överhettat/skadat på något annat sätt. Normalt slitage på ett tändstift händer. Men så länge motorn går bra / inte för varmt / ingen olja etc.. så är slitaget extremt litet. Det normala slitaget som sker är på elektrodmaterialet. Är det slut utan några som helst andra tecken på onormalt slitage så bör man byta.
Får man gunk på stiftet kan man i princip skölja det med lite bromsrengöring, regappa det och bara polera ytan i gapet med något fint sandpapper.

Att byta tändstift ett gammal men väl fungerande tändstift är en säkerhetsåtgärd. Inte en nödvändig åtgärd som olja som slits på ett helt annat sätt.

Att byta tändstift som inte är trasigt är lite som att säga att min stålpinne med keramisk resistor har blivit "gammal". Folk beter sig som att tändstift är något magiskt. Det är en bit stål, eventuellt en keramisk resistor och lite isolering. Det är i princip INGET som går sönder i dem om motor och elektronik mår bra. Man kan ha en del skador på dem.. men oftast beror det på annat. 99%+ av de tändstift som byts är helt fungerande stift utan några som helst skador.. och de skador som finns beror i absoluta majoriteten inte på att tändstiftet är slut utan på att motorn sabbar stiften på något sätt.

Att byta tändstift som man gör på verkstaden är en säkerhetsåtgärd. Ett tändstift kanske börjar bli dåligt.. då byter man ändå. Men att byta skadade tändstift utan att fundera på VARFÖR de blev skadade är bara att sopa problemen under mattan.

#31
2015-12-13 13:06

Lite förrädiskt med sådana här saker är att om motorn går sämre och sämre så kan man missa det, helt enkelt för att det sker lite i taget.

Just tändstift kan man dock helt enkelt kolla i samband med service. Det är så enkelt att till och med jag klarar att göra det (jag är INGEN mekaniker) under förutsättning att man inte har en bil där det sitter saker i vägen (förekommer har jag förstått på kommentarerna här). Det man då tittar efter är om mittelektroden är fysiskt utsliten. Är tändstiften inte plåtrena på en modern bil är det något annat än tändstiften det är fel på!

Jag har mycket svårt att tro att stiften för 29 kronor styck på biltema är platinatändstift...

#32
2015-12-13 13:35

Kan tillägga att stiften jag bytte på min bil såg inte slitna ut, de hade gått bara 3000 mil.
Kruxet var att nåt snille hade satt i fel stift, och det fick motorn att hacka!

#33
2015-12-13 15:03

Nej "Kandidat" - Inte var det några superdupertändstift jag köpte inte, det var inte något känt märke heller.

Men nu är det så här att bilen i fråga inte är någon Subaru Impreza STI heller (vars tändstift är meckiga som fan att komma åt)........det är grabbens Yaris som ska få sig en storservice .Den bilen servar jag med förbundna ögon på en grusväg, med höger arm bakbunden.......om det skulle behövas. Men det gör det inte eftersom jag har tillgång till egen verkstad och polaren har lyft och biltilt i sin lackverkstad om något speciellt måste göras. (http://www.neonmuffler.com/bilder/26.06.07/big/biltilt%20002.jpg) fotot visar en liknande anläggning.

Det jag reagerar mot (som jobbar med mekanik) är att priserna är VANSINNIGA på bilservice. Det är INGEN raketforskning. Annat är det att meka med en modern traktor eller liknande fordon (skördetröska, lastbil). Där snackar vi teknik ! - Men en vanlig svenssonbil !!!!

Jag köpte Växellådsolja (1.4 liter i modellen....2 liter inköpta), motorolja hade jag hemma, tändstift, kupéluftfilter, nya vindrutetorkare och luftfilter (Bromsvätska bytte jag i samband med att jag monterade vinterdäcken - tidsåtgång 30 min pris 20 kr. Samt kontroll och uppsmörjning av ok/trumbroms/justering handbroms ca 1 timme) - Det jag köpte på Biltema kostade under 600 kr (låt gå för att motorolja inte ingår i det priset, men ändå !)

Denna service tar mig 3 timmar - Toyota tar gissningsvis 6500 kr för en sådan här service. Om de ska göra alla punkter enligt boken borde den ta 4 timmar då bromsvätskebyte/uppsmörjning av bromsok/trumbroms ingår - Vilket som sagt jag slipper nu då det gjordes för en månad sedan. Jag har alltså 1500 kr i timmen för detta jobbet.............skattefritt !

För detta är vad en bilservicefirma tar i timmen - 1200 till 1500 kr per timme för åtgärder som inte kräver några specialverktyg eller är komplicerade.

Visst, de ska leva de med - Men man undrar ändå. Jag hyr in PLC-programmerare på jobbet, de tar 1200 kr i timmen. Jag hyr in otroligt duktiga svetsare, specialistmekaniker, elektriker och vvs:are - 650-1000 kr per timme. Det är därför det tar emot att betala 1500 kr/timme för en person som gör vanlig service (som alltså inte är speciellt krävande rent tekniskt).

Jag har en egen uppfattning om hur det förhåller sig - Det är att de som lämnar sin bil för vanlig service sponsrar bilförsäljningen (bilarna säljs med rabatt för att "fånga in" kunden till märket) och de mer avancerade reparationerna. Man tar ut mer än som behövs för denna service och när de svåra jobben kommer som felsökning i elsystem, större reparationer. Ja då tar man lite mindre än man borde för att det överhuvudtaget ska gå att lösa för kunden.

För faktum kvarstår - En vanlig service (speciellt inte på en nyare bil) kräver inget som på långa vägar motsvarar kostnaden som konsumenterna får betala. Nu har bilmärkena också tidsaspekter (1500 mil eller en gång per år) för att behålla garantier - Det betyder att många som kör lite har milkostnader för service på 4-5 kr milen (eller mer än så........http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-varfor-sa-dyr-service) - En bil som körs lite kanske gör stora 9000 mila servicen efter 4500 mil. En personlig tanke. om JAG jobbat som servicetekniker så hade JAG inte bytt tändstift på en sån bil - eftersom det inte behövs. Däremot hade jag lagt ner mer tid på bromsarna så kolvarna inte fastnar i oken. Men hade inte bytt bromsvätska till exempel (varför ? - jo för att det inte behövs !.....däremot hade jag kollat med hygrometer i koppen såklart)

Nu får ni andra komma med kritik - men mycket av servicen görs inte för att DIN bil ska vara i toppskick - Den görs för att BILFIRMANS bokslut ska vara i toppskick !

#34
2015-12-13 17:10

Om man ska driva en märkesverkstad så krävs det lite mer än ett golv att stå på! Du lånar en lyft om du skulle behöva en. Räkna in priset på en lyft i din service så hamnar du nog mera rätt. Räkna sen in alla specialverktyg som du är tvungen att ha, verktyg för framvagnsinställning, licenser för datorprogram, reservdelshållning, hyror......

#35
2015-12-13 17:13

trasten, driver du en Hyundaiverkstad?

#36
2015-12-13 17:26

Nej, gör du?

#37
2015-12-13 17:36

Nej, tänkte bara på att du argumenterade som dem.
Själv var jag ansvarig för Toyotas alla verkstäder, i Sverige alltså. Men det var några år sedan nu.

#38
2015-12-13 17:54

Det kan förklara ett och annat hos dessa verkstäder!

#39
2015-12-13 18:15

Jo, Toyotas verkstäder är kända för kvalitet, kunskap, bemötande och goodwill. Vi tvättar t o m era bilar vid service!

#40
2015-12-14 08:37

Hej JvD du skriver ) Jo, Toyotas verkstäder är kända för kvalitet, kunskap, bemötande och goodwill. Vi tvättar t o m era bilar vid service!) Gäller det alla kunder, utan ha frågat kunden först?

#41
2015-12-14 10:03

Bara om man är guldkund. Så var det iallafall på den toyotaverkstad jag jobbade på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.